Clouds of Sils Maria (2014)

Alternatieve titel: Sils Maria

Frankrijk / Duitsland / Zwitserland

geregisseerd door Olivier Assayas
met Juliette Binoche, Kristen Stewart en Chloë Grace Moretz

Op het hoogtepunt van haar internationale carrière wordt actrice Maria Enders (Juliette Binoche) gevraagd voor de hoofdrol in het toneelstuk dat haar twintig jaar eerder beroemd maakte. Destijds speelde ze Sigrid, een verleidelijke jonge vrouw die haar oudere baas Helena in een spel van liefde tot zelfmoord drijft. Nu krijgt ze de rol van de oudere, gefrustreerde Helena aangeboden. Voor de repetities reist Maria met haar assistente en vriendin Valentine (Kristen Stewart) naar Sils Maria, een afgelegen plaatsje in de Alpen. Jo-Ann Ellis (Chloë Grace Moretz), een Hollywoodsterretje dat voortdurend in schandalen is verwikkeld, zal de rol van Sigrid spelen. Oog in oog met het gezicht van jeugd en ambitie, ziet Maria zich geconfronteerd met de eindigheid van haar eigen carrière en tast ze de grenzen van vriendschap en liefde af.

avatar van simonfender
Zonder meer een topdrama!

avatar van Dying Rose
Kristen "César" Stewart steelt nog maar eens de show. Topwijf.
En met aan het einde toe een zeer kleine rol voor Brady Corbet!
Smaak loont.

avatar van mrklm
Het contrast tussen Binoches extraverte, soms wat theatrale karakter en Stewarts onderkoelde, beheerste personage is zeer effectief in dit intrigerende, uitdagende psychologische drama over een ouder wordende actrice [Binoche] die de dood van haar mentor moet verwerken terwijl ze zich met hulp van haar persoonlijke assistent [Stewart] voorbereid op een opvoering van het toneelstuk waarmee ze doorbrak. Ze heeft er niet alleen moeite mee dat ze nu de rol van oudere vrouw moet spelen, het valt haar ook zwaar dat haar oorspronkelijk rol wordt overgenomen door een jonge actrice [Chloë Grace Moretz] die een twijfelachtige reputatie in Hollywood heeft.
Complexe karakterstudie gaat vooral over de zoektocht naar een (nieuwe?) identiteit en regisseur Olivier Assayas zigzagt op zeer bedachtzame wijze over de lijn van de fictie van de rol - wanneer Binoche dialogen uit het toneelstuk blijkt te oefenen met Stewart - en de realiteit waarin ze inzicht probeert te krijgen in haar eigen relaties met de mensen die het dichtst bij haar staan. Dat verwart je als kijker, maar daardoor ervaar je dezelfde verwarring die Binoches karakter ook ervaart. Geen gemakkelijke film dus, maar dat is in dit geval absoluut één van de pluspunten. Binoche eist de meeste aandacht op, maar Stewart en Moretz houden zich meer dan staande naast deze topactrice.

avatar van Beautiful Mind
Goed acteerwerk, in een verhaal van niks in een verhaal van niks. Soms weet je niet meer aan welke van de twee de dialogen toebehoren. Na ons meermaals te hebben afgevraagd waar dit eigenlijk over gaat, deels op dubbele snelheid beginnen kijken. Een verhaal geen film waard. Oersaai en complete tijdverspilling. Ook het telkens opnieuw plots naar zwart uitfaden tussen de meermaals zomaar onverwacht afgebroken scènes komt nogal lullig over. Enkel het af en toe ongegrond overdreven hilarisch gelach van Binoche haalt je weer uit slaapstand. Geeuw.

De eerste keer dat ik hem zag, zat ik geboeid te kijken, goed verhaal en verwarring soms als de twee vrouwen zinnen uit een toneelstuk blijken te oefenen, dezelfde intonatie wanneer zij gewoon praten.
Gisteren voor de tweede keer gezien deze film en viel het me op dat Binoche irritante, egocentrische persoon speelt. Stewart is ijzersterk, maar heeft als assistent geen leven, want ze wordt bijna vier en twintig uur per dag opgeëist. Totdat de mist optrekt en zij vertrekt. Bijzondere film, bijzonder verhaal.

avatar van JoeCabot
Ach, Franse regisseurs en hun praatfilms …

Clouds of Sils Maria drijft op dialogen. Er wordt veel gekletst en dat hoeft lang niet altijd ergens toe te leiden. Dit is zo’n film die tegelijk over alles en niets gaat. Het verhaal kabbelt rustig voort, Olivier Assayas heeft duidelijk geen haast.

De parallellen tussen de personages in de film zelf en de personages uit het toneelstuk zijn wel héél duidelijk - je zou het bijna een gimmick kunnen noemen -, maar het levert wel een interessante dynamiek op. Binoche belichaamt heel sterk de tragiek van iemand die stilaan over haar hoogtepunt heen is en het alleen maar kan ondergaan.

De gemakkelijk keuze zou natuurlijk zijn om Binoche te koppelen aan een sidekick vol jeugdig enthousiasme. Maar Assayas houdt duidelijk niet van gemakkelijk en kiest dan maar voor … Kristen Stewart. Jeugdig is ze zeker, maar enthousiasme is niet het eerste woord dat bij me opkomt als ik aan haar denk. Het levert hoe dan ook een interessante chemie op die verder gaat dan het gebruikelijke tegenpolen-trekken-elkaar-aan-cliché.

Assayas behandelt zijn publiek niet als idioten en dat siert hem. Er hangt constant spanning in de lucht, maar dit wordt nergens op de spits gedreven. Genoeg regisseurs die hier een sentimentele draak van zouden maken. Clouds of Sils Maria is gelukkig een een mooi, uitgebalanceerd drama.

Voor een praatfilm vind ik de cinematografie overigens ook meer dan geslaagd. De beelden voelen warm aan, met een vintage-toets, en worden ondersteund door een stijlvolle soundtrack.

Het levert relaxte, meanderende cinema op. 3,5*

avatar van eRCee
Een hele stap voorwaarts ten opzichte van Personal shopper, ware het niet dat Clouds of Sils Maria eerder is gemaakt. De interactie tussen Maria en Valentine wist me continu te boeien. Sowieso is dat gegeven van de persoonlijke assistent in moderne setting wel interessant en vrij origineel. In de rol van Kristen Stewart kan je het eigenlijk nooit verkeerd doen, maar desondanks fijn acteerwerk, en ook van Binoche natuurlijk (de laatste overacteert iets en de eerste 'onder'acteert, wat uiteraard in beide gevallen bij de rol hoort). Verder heeft Assayas in de vorm toch wel een eigen stempel. Ik kan er nog niet helemaal de vinger achter krijgen waar het nou precies in zit. Zou ook zeker niet willen beweren dat het onverdeeld geslaagd is, maar toch, het heeft wel iets. In tegenstelling tot mijn bovenbuurman vind ik trouwens de beelden klinisch aanvoelen in plaats van warm. Desniettegenstaande: goeie film.

ik heb het uitgekeken, maar het kon me niet boeien. Ondanks grootheden als Juliette Binoche, Kristen Stewart en Angela Winkler. Maar ik ben allergisch voor films over het maken van een film cq. toneelstuk, en het geneuzel over het creatieve proces en de zg. verwevenheid tussen fictie en realiteit. Ik krijg er de kriebels van. In dit geval vallen we prompt verloren in een wereld die we niet kennen met mensen die we niet kennen, er gaat iemand dood, die we ook niet kennen, en er is van alles aan de hand, en dat kan ons (mij) als kijker eigenlijk niets schelen. Alleen al de lengte van de synopsis hier geeft precies aan wat ik bedoel, het 'verhaal' valt nauwelijks samen te vaten. En misschien een domme vraag, maar waar is die Val (Kristen Stewart) ineens gebleven? De film gaat uit als een nachtkaars. Maar de opnamen van het Zwitserse berglandschap zijn fraai.