Wonderbroeders (2014)

Nederland / België

geregisseerd door Johan Timmers
met Martin van Waardenberg, Kees Hulst en Thomas Acda

Het verhaal van een groepje monniken dat zich staande probeert te houden in de jachtige, materialistische moderne wereld. Als de gemeente hun klooster wil annexeren, leidt dat tot spanningen tussen de mannen. Dan gebeurt het wonder: er stroomt bloed uit het Jezusbeeld! Het klooster staat volop in de belangstelling, maar of de heren daar nu zo blij mee moeten zijn...

avatar van adso
Scenario van Martin van Waardenberg... zie toch duidelijk overeenkomsten met

Les Voies Impénétrables (2012)
EN...
Das Kloster Bleibt im Dorf (2015)

Kortom... hoe origineel was Martin nou

avatar van adso
Hoewel...
Das Kloster Bleibt im Dorf (2015)
is uit 2015

avatar van RuudC
Een geinige klucht met goed acteerwerk, maar het blijft allemaal niet echt hangen. De grappen zijn in een aantal gevallen te makkelijk en soms ook weer sterk. Misschien weet ik gewoon niet goed wat ik ermee moet. Uiteindelijk werkt de film naar een leuke situatie toe, maar als film vind ik het toch wat vrijblijvend.

avatar van LhKsoft
Geslaagde humor van eigen bodem.

avatar van Thorak
Gedurende de hele film zit je eigenlijk te wachten wanneer het nou gaat beginnen... en dan is daar opeens de aftiteling.
Het is een komedie zonder grappen, althans, zonder werkende grappen. Letterlijk geen enkele grap is echt leuk in deze film.

avatar van Kondoro0614
Wonderbroeders

Aangezien ik nu last heb van een buikgriepje en vandaag even thuis ben gebleven voor ziekte (hele nacht niet geslapen) heb ik de keuze gemaakt om maar even Wonderbroeders te kijken. Deze semi-komedische film is wel aangeslagen, begon het nog leuk te vinden ook. Toch misschien omdat ik vandaag niet veel kan hebben, ben moe en had totaal geen zin in een grote film die eventueel nog lastig te volgen is ook nog. Wonderbroeders heeft mij me middag wel vermaakt en ik heb nog wel eens gelachen ook nog.

Hoewel dit natuurlijk het simpelste filmpje ooit was, het ging uiteraard nergens over, is de film nog best wel lachen, ik heb er ontzettend om moeten lachen soms, ook mede omdat ik niet fit was natuurlijk.

We volgen in Wonderbroeders 5 monniken die in het klooster bivakkeren, al gaat het niet helemaal volgens het geloof. Ze drinken hier en daar een biertje , roken een sigaar en genieten totaal van het leven, lijkt me niet dat het ook in het echt gebeurd. Ik zie de monniken al pingpongen en pokeren, toen ik bij een klooster ging kijken met school was dat totaal niet het geval, veel bidden en tuinwerken.

In Wonderbroeders luidt het verhaal dat de vijf hun klooster moeten verlaten omdat de kerk hier geen geld meer voor heeft. Om dit te voorkomen verzint Thomas Acda een snode plan om zogenaamd bloed uit het hoofd van jezus te laten komen en ze noemen dit ‘het wonder’. Wanneer ze merken dat er honderden mensen op af komen om het mirakel te kunnen aanschouwen zien ze dat ze er makkelijk geld mee kunnen verdienen. Terwijl de vijf er achter komen dat het allemaal nep is, want Acda laat zelf bloed er naar toe lopen, komt ondertussen Rome op bezoek om te kijken of het echt is wat er is gebeurd. Volgens mij was het zo dat Jezus de bloedgroep AB – had (?) maar dat weet ik niet meer zeker. Een monnik heeft ook dezelfde bloedgroep als Jezus en ze laten zijn bloed vloeien naar het beeld (al wel met alcohol).

Pascal verteld een Nederlandse kerk-leider dat het allemaal nep is en de heren moeten alsnog vertrekken vanuit het klooster. Wanneer ze foto’s binnen hebben gekregen van de Nederlandse kerk leider waar in te zien is dat hij geniet van SM mogen de heren weer terug het klooster in en betaald de kerk dit klooster af

Leuk om tussendoor te kijken als je niet fit bent, niet echt een speciale film.

avatar van f2sputnik
Net even gekeken.
Het is echt een Nederlandse film, maar ik heb hem uitgekeken.
Er werd, naar mijn mening, in geacteerd.
Ben dan ook een Martin van Waardenberg fan, vind het een geweldige acteur.

Verder moet je niet te veel nadenken over deze film, gewoon kijken.
Kan dit soort films zeer waarderen om eens gewoon lekker te kunnen kijken zonder na te denken.

avatar van Phantasm
Niet echt goed en niet echt slecht, leuk om een keer gezien te hebben.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Op zich klinkt het verhaal best leuk en het klooster waar het is gefilmd ziet er ook interessant uit. Helaas worden deze 2 aspecten maar amper gebruikt, we zien pak en beet 4 of 5 verschillende kamers van het klooster en ook zeer weinig van de mooie omgeving waar het is opgenomen, en het verhaaltje lijkt ook maar niet van de grond af te willen komen.
Dit heeft er denk ik mee te maken dat de regisseur niet duidelijk leek te weten welke kant hij op wou, flauwe humor of toch maar meer diepgang? Personages blijven helaas vlak en als er geprobeerd wordt ze diepgang te geven komt dit geforceerd op mij als kijker over.

Het pluspunt vind ik eigenlijk Noortje Herlaar, natuurlijk niet alleen door haar uiterlijk maar de scenes met haar erin zijn best vermakelijk. Jammer genoeg heeft ze niet zo heel veel scenes en wordt er in het begin een kleine poging gedaan een seksuele spanning te creëren tussen haar en het personage van Egbert Jan Weeber, (Lucas) maar wordt dit ook snel weer losgelaten. Veel gemiste kansen helaas, want ik ben er zeker van dat er meer in dit verhaal had kunnen zitten.

Jammer, maar door de korte speelduur ook niet super vervelend.