Genre: Drama / Romantiek
Speelduur: 90 minuten
Oorsprong:
Frankrijk / Italië
Geregisseerd door: Jacques Demy
Met onder meer: Anouk Aimée, Marc Michel en Jacques Harden
IMDb beoordeling: 7,5 (7.494)
Gesproken taal: Engels en Frans
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Lola
Lola is een cabaret-zangeres in Nantes en zij wacht op de terugkeer van Michel, haar geliefde en vader van haar kind. Michel is naar Amerika vertrokken en zou terug komen wanneer hij rijk was. In de tussentijd wordt Lola versierd door verschillende mannen en het begint er op te lijken dat ze geen vertrouwen meer heeft op een gelukkig samenzijn met Michel.
Externe links
Acteurs en actrices
Lola (Cécile)
Roland Cassard
Michel
Frankie
Madame Desnoyers
Jeanne, la mère de Michel
Cécile Desnoyers
Claire, the bar owner
Daisy
Madame Frédérique
Video's en trailers
Reviews & comments
Movsin
-
- 7704 berichten
- 8097 stemmen
Zwart-wit film van het nouvelle vague type zoals er vele Franse werken in die tijd in de zalen werden vertoond.
Wat opvalt is de natuurlijkheid en spontaniteit waarmee dit verhaal wordt gebracht over mensen die verlangen om uit het dagelijkse te vluchten en hun ideaal in vervulling te zien gaan. Heel eenvoudige dialogen en prachtige muziek van Michel Legrand.
Debuutfilm van Jacques Demy waarvan blijkt (wordt vermeld in het voorwoord van de film) dat de originele band verloren ging in een brand en dat wat nu te zien is een later gevonden copie is, gerestaureerd en recentelijk gedigitalisserd.
Anouk Aimée, lieflijker dan ooit (ze is ondertussen 80 jaar en is nog actief in de filmwereld) schittert in de hoofdrol maar ook meerdere andere acteurs overtuigen.
Spetie
-
- 38582 berichten
- 5499 stemmen
De twee films, die ik tot nu toe van Jacques Demy zag bevielen me totaal niet, maar waren ook een musical, iets waar ik Demy niet zo goed in vind. Zijn debuutfilm Lola is dat gelukkig niet en die beviel me ook een stuk beter.
Lola is het beste te omschrijven als een luchtig drama. Het verhaaltje is eenvoudig en de film wordt vooral gedragen door Anouk Aimée, die de rol van het gelijknamige titelpersonage vol overgave op zich neemt. Wat een overtuiging en wat een overgave stopt zij hier in deze rol. Dat, in combinatie met het luchtige sfeertje, maken van Lola een aangename kijkervaring.
De zwart-wit fotografie mag er ook zijn. Verder is het vooral een herkenbare film voor mensen, die ooit zelf verliefd zijn geweest en zich nog altijd goed hun eerste liefde kunnen herinneren. Die is vaak speciaal en zal je je waarschijnlijk altijd blijven herinneren. Lola roept dat romantische gevoel bij mij in ieder geval wel enigszins op.
3,5*
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
In tegenstelling tot Spetie hier voor mij wilde ik juist dat dit een musical was. Ik zag Lola een paar dagen na Les Demoiselles de Cherbourg en ze lijken qua verhaallijn veel op elkaar. Twee films vol romantici die zich hun eerste liefde herinneren of naarstig op zoek zijn naar de ware en elkaar en hun lot steeds maar mis blijven lopen.
Voor mij werkte dat beter in musicalvorm dan als drama. In een musical stoort het me wat minder dat het verhaal wel erg op toevalligheden en geforceerde ontwikkelingen steunde, aangezien het daar alsnog om de dans en om de muziek gaat. Voor een drama zijn de personages gewoon wat te oppervlakkig en hun problemen wat mij betreft niet bijzonder interessant. Ik moet er bij zeggen dat Anouk Aimée me hier ook wat op de zenuwen werkte. Een oppervlakkige kritiek wellicht, maar ik werd snel moe van haar overdreven gebaren, nerveuze drukdoenerij en door zichzelf geobsedeerde karakter. Het ergst van alles was hoe ze haar kind behandelde, als een soort attribuut. Gewoonlijk negeert ze hem, behalve als ze hem ruw meesleurt of wegduwt. Het is me niet eens duidelijk of de film uitgaat van het idee dat Lola ook gewoon een slechte moeder is of niet.
Toch is er ook veel sterk. Demy houdt het grotendeels luchtig, wat ook wel moet, gezien de beperkte inhoud. Daarbij zit er een flinke variatie van muzikale stijlen in, die allemaal hun plek vinden en elkaar snel afwisselen. De scènes waarin die muziek ook echt prominent wordt zijn vaak de beste en tonen de weg die Demy spoedig zou bewandelen. Als laatste valt de zwart-wit cinematografie hier sterk op. Waar veel van dit soort camerawerk vaak de donkere kanten van het contrast benadrukken, gaat Demy hier voor het tegenovergestelde, met veel nadruk op wit. Het draagt bij aan de luchtige sfeer en het ziet ook fantastisch uit.
Toch, niet helemaal mijn ding. Vooral interessant als startpunt van Demy wat mij betreft; om te zien hoe hij begonnen is.
3*
T.O.
-
- 2206 berichten
- 2463 stemmen
Visueel niet bijster interessant, maar wel swingend gefilmd. Prima dat de speelduur beperkt blijft, want naar het einde toe begint het minder boeiend te worden.
Bijzonder prettig is inderdaad het muziekgebruik, alhoewel ietwat incoherent: coole jazz voor de snelle luchtige stukken, melancholisch klassiek voor het melodrama.
Flavio
-
- 4477 berichten
- 4740 stemmen
Muziek uit Lola zou ook in Demy's musicals terugkeren, ik begon soms de zanglijn al bijna in te zetten, en ook op andere vlakken is dit een soort prequel op zijn beroemdere werk. Als musical Demy-stilo had Lola niet misstaan denk ik, het luchtige verhaaltje leent zich daar prima voor. Narratief is het even wennen, als halverwege de nogal zwaarmoedige Marc Michel een beetje losgelaten wordt als protagonist en de expressieve Aimée het stokje overneemt. Het doet de film goed. De scenes met de frenglish (of is het framerican) pratende matroos waren helaas niet zo best, toen hij ook nog op tienertoer ging met een jong meisje leek het ook nog even wat ongemakkelijk te worden. Dat viel alleszins mee, al was die sigaret aan tafel nog wel bevreemdend. Prima debuut die al zwaar leunt op de muziek maar dat is geen straf.
Bobbejaantje
-
- 1834 berichten
- 1823 stemmen
Stijlvolle (non-musical) film van Jacques Demy rond het personage Lola die aan de kost komt als danseres in een cabaret/bordeel. Vlotte referenties naar Gary Cooper, Marilyn Monroe en Marlene Dietrich komen daarbij langs. Zelfs in deze nog steeds vroege fase van de film werd er graag aan zelfreflectie gedaan over het medium. Of misschien heeft het gewoon te maken met de aanwezige fascinatie van Demy en de Franse filmwereld voor Hollywood?
De film staat hier en daar omschreven als romantisch drama en wordt ook gelinkt aan de nouvelle vague. Wat dat laatste betreft, valt zeker het existentialistisch sfeertje op. Een noirkantje zou je het ook kunnen noemen, en dat is helemaal niet zo gek wanneer je bedenkt dat ook de Amerikaanse film noir invloeden oppikte uit de slipstream van de Franse existentialisten Camus en Sartre.
Naast het langspeeldebuut van Demy betreft deze film ook het debuut van componist Michel Legrand. Al viel me hier vooral het stukje Beethoven op dat gebruikt werd als leidmotief in cruciale scenes. Verder een prachtige zwartwitfotografie en prima camerahantering. En genieten maar van de straatzichten uit 1960, met leuke Franse mode en dito wagenpark. Kijktip voor wie wil weten hoe het Lola verder vergaat: Model Shop (1969) is een vervolg hierop. Een heel andere film maar ook het bekijken meer dan waard.
kappeuter (crew films)
-
- 72623 berichten
- 5779 stemmen
Toch wel een erg sympathieke film met een unieke visuele stijl. Het is bijna een stripverfilming, zo consistent en ritmisch zijn de locaties en personages in het verhaal geplaatst.
Opgenomen in Nantes, een prachtige locatie voor deze film.
Anouk Aimée is eigenlijk een heel a-typische danseres. Het is niet het type vrouw dat je zou verwachten voor deze 'job'. Ze is nogal een dromerig type. Zoals bijna alle personages in deze film stil lijken te staan en vervallen zijn in melancholie. En toch ploeteren ze voort, dromende van betere tijden.
Welke keuzes maak je in je leven, of laat je het leven op zijn beloop gaan.
Er zijn opvallend veel alleenstaande vrouwen, maar nog meer matrozen. Leuke scène met het meisje dat naar de kermis gaat en vergeet waar ze voor op pad was gegaan. Het is allemaal zo speels gefilmd.
Het sprookjesachtige einde had ik niet verwacht. De jeugdvriend komt er hierbij erg bekaaid af, maar voor Lola is haar droomman teruggekeerd, en nog wel rijk ook.
Pre- en sequels
Model Shop
1969
5 reacties
Les Parapluies de Cherbourg
1964
49 reacties
Het laatste nieuws
Rebel Wilson doet boekje open over wangedrag 'Borat'-acteur Sacha Baron Cohen, Austin Butler speelt alcoholverslaafde oud-honkballer | MovieMeter Recap
'Red Oaks' op Prime Video snijdt serieuze onderwerpen aan met veel humor: 'Dit verdient een cultstatus'
Welke films worden vanavond uitgezonden op televisie?
Eerste trailer uitgebracht van nieuw seizoen 'Mayor of Kingstown' met Jeremy Renner die is teruggekeerd na zijn heftige ongeluk
Bekijk ook
Topio Stin Omichli
Drama, 1988
22 reacties
Sheytan Vojud Nadarad
Drama, 2020
12 reacties
Une Femme Mariée: Suite de Fragments d'un Film Tourné en 1964
Drama, 1964
14 reacties
Le Bonheur
Drama / Romantiek, 1965
27 reacties
Chronique d'un Été (Paris 1960)
Documentaire, 1961
3 reacties
Cléo de 5 à 7
Drama / Komedie, 1962
37 reacties
Gerelateerde tags
cabaretzwart en witalleenstaande moedernouvelle vagueseaside townnantes
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.