ad

Genre: Drama / Thriller

Geregisseerd door: Zack Parker

Met onder meer: Joe Swanberg, Alexa Havins en Kristina Klebe

Over Proxy

Wanneer de hoogzwangere Esther Woodhouse naar huis loopt na haar afspraak bij de gynaecoloog wordt ze aangevallen en verminkt door een man met een capuchon. Deze verschrikkelijke gebeurtenis blijkt een zege te zijn wanneer ze troost vindt in een steungroep. Haar eens eenzaam en verdrietig leven wordt opengesteld voor vriendschap, begrip en zelfs acceptatie. Maar vriendschap en begrip kunnen gevaarlijk zijn wanneer deze aanvaard worden door de verkeerde mensen.

image

Support Victim

Store Manager

Onderhond

Niet verkeerd.

Parker heeft het blijkbaar wat moeilijk gehad om z'n carriere van de grond te krijgen, de aanwezigheid van een Swanberg (en diens bijbehorende clubje fans allicht) kan daar best wel eens verandering in brengen.

Vooral ook omdat deze Proxy best wel oké is. Rustig en gecontroleerd geschoten. Af en toe wat traag misschien en met veel aandacht voor het drama, maar net daarom weet de film toch wel onder de huid te kruipen. Creepy personages, voldoende plot twists en een aantal in het oog springende scenes (zie intro mag er best zijn bijv.) doen de rest.

Swanberg blijf ik een beperkte acteur vinden, ook de rest acteert niet écht geweldig (enkel Rasmussen springt er uit) maar het sfeertje draagt de film, de horror doet de rest. Hopelijk is dit het échte startschot van Parker's carriere, op basis van deze film lijkt het mij iemand die nog wel eens een klein meesterwerkje uit z'n mouw kan schudden.

avatar van Corcicus

Corcicus

• 1923 berichten

Bweurk, hier kon ik niet veel mee. Redelijk saai en bovendien oninteressant drama over een lesbische vrouw met kapsones.

avatar van Mvdklooster

Mvdklooster

Erg fijne sfeer in deze film. Geweldige soundtrack die een groot gedeelte van de film draagt.

Tevens vind ik het erg goed acteerwerk. De hardheid in de film zie je niet vaak en ik vind het heerlijk werken.

In de trend van kill bill in een nieuw jasje of only god forgives..

Camerawerk en montage was ook prima voor elkaar!

Dikke 3.5

avatar van entropy

entropy

De trailer had mijn interesse gewekt, maar Proxy is een beschamende afgang.

De acteerprestaties zijn allereerst lamentabel. Swanberg is om te janken zo slecht. Zijn modus operandi bestaat erin om Michael C. Hall als Dexter te kanaliseren. Met desastreuse gevolgen. Zo gooit Swanberg op een bepaald moment uit razernij een glas op de grond, een scène die zo incompetent is vertolkt dat ik bijna in de lach schoot. Voorts zet Klebe haar personage neer als een huizenhoog cliché, (de agressieve, potige lesbo en daar hoort een "edgy" masturbatiescène met een plastic zak om het hoofd bij), wat een stereotype vertolking oplevert. Havins d'r prestatie zou dan weer niet misstaan in een doordeweekse soap. Enkel Rasmussen steekt er bovenuit. Maar in dit belabberde gezelschap kan dat bezwaarlijk een compliment zijn.

Ook visueel is Proxy het werk van dilettanten. Er valt nauwelijks een competent shot uit deze vormeloze beeldenbrij te vissen. Van de knullige, overbodige jump cuts in een autoscène tot de lachwekkende slowmo moord in de badkamer, die in zijn poging tot het ensceneren van gravitas, ronduit kleuterlijk hilarisch is. Er zijn hobbyisten die betere beelden uit hun RED toveren tijdens het schieten van test footage.

Het verhaal, ten slotte, is misschien nog de grootste sof. Parker kan niet doseren, geen spanning opbouwen en grote delen van het verhaal trappelen gewoon ter plaatse, wachtend op het volgende ideetje dat het verhaal een andere richting moet geven. Het plot hangt ook als los zand aan elkaar, van toevallige ontmoetingen de man die toevallig op een rouwsessie een andere man ontmoet die toevallig de naam én achtergrond van zijn vrouw in een rouwgroep voor vrouwen voor de geest weet te halen tot onwaarschijnlijkheden geen enkele agent in beeld na de moord in de badkuip om een link tussen beide vrouwen te zoeken en zo gaat het maar door. Dat Parker er nog eens een idiote waanvoorstellingsscène bovenop gooit, waarin de man inbeeldt dat ie de vrouw gevangen houdt, is compleet verbijsterend. Deze scène is integraal non-functioneel en enkel bedoeld als: dat zou ik er toch ook eens als (pseudo-)twist kunnen tussen gooien. Om dan nog maar te zwijgen van het gruwelijk beschamende dénouement: de ingelaste newsflash die zo zwak wordt gebracht, zo wordt afgehaspeld en gewoon lachwekkend lowbudget is: pijnlijk.

De muziek ten slotte, lijkt wel van een Bernard Hermann wannabe, die de meester meer wil imiteren dan zelf een nieuwe weg in te slaan.

Dat Proxy als Hitchcockiaans wordt bestempeld is een aanfluiting voor de Master of Suspense, want de film komt nog inhoudelijk, nog formeel ook maar ergens in de buurt van het werk van de grootmeester.

avatar van tattoobob

tattoobob

Ik vond het wel een appart filmpje...die mij trouwens geen moment verveelde.

Wat een stelletje mafketels in de film zeg....heerlijk.

Er zitten een paar goede scenes in de film...bijv de slow-mo's

Acteerwerk gaat van redelijk tot goed...Joe Swanberg vind ik er zowiezo altijd een beetje uitzien als iemand die niet helemaal oke is....komt de film ook weer ten goede zal ik maar zeggen.

Ja ik kan niet anders zeggen dat ik dit best een origineel dingetje vind.

avatar van dvdcrusher

dvdcrusher

verrassend goede film met een maf verhaal en totaal foute personages en dit met een voor mij totaal onbekende regisseur en onbekende acteurs. k Ga hier niet meer vertellen over het verhaal zelf, want ik wil het plezier niet bederven. Zeker aan te raden. Deze film verdient voor mij ergens tussen 3,5 en 4 stemmen, dus geef ik maar 4 sterren.

avatar van DionneDarko

DionneDarko

Dit was echte horror, in de zin dat ik het vreselijk vond om mijn tijd hiermee te verdoen. Het acteerwerk, de personages, het plot. Alles wankelde gewoon. Wankelen is eigenlijk nog een understatement. Ik hou van maffe verhalen, characters die bizarre psychopatische trekjes vertonen en kleine onafhankelijke films schuw ik doorgaans ook niet maar ik vind dit hoge gemiddelde echt absurd! Komt zeker in mijn top 10 flop lijst van 2014. Ik sluit mij geheel bij de mening van entropy aan. Die krampachtige maar falende Michael C. Hall imitatie was tergend!

avatar van Halcyon

Halcyon

Film die enkele controversiële thema's aansnijdt maar uiteindelijk te ambitieus wil zijn, lijkt mij, ondanks het feit dat er goed is nagedacht over de psychologische insteek. Er zitten teveel twists en extreme motieven in om echt geloofwaardig te zijn. Aangezien Proxy in de eerste plaats een drama wil zijn (toch?) is dat een probleem. De vertolking van Havins is dan wel uitmuntend, het redt de film helaas niet helemaal, op enkele interessante scènes na.

avatar van Noodless

Noodless

Heerlijk filmpje die de kijker tot het einde weet te boeien door de originele aanpak van het verhaal dat een aantal verrassende wendingen heeft. Niets is wat het lijkt. Telkens denk je dat je de verhaallijn door hebt, maar de regisseur zorgt dan weer voor een andere kijk op het verhaal. Leuk en mysterieus. Qua cast zit het ook goed, vooral Alexa Havins komt overtuigend over. Op gebied van thrillermomenten zit het ook goed. Genoeg suspence en verrassingsmomenten in de film. En er zijn zelfs een paar gore scènes aanwezig die enerzijds toch afschrikwekkend en hard ( scènes met de baby) overkomen en anderzijds knap in beeld worden gebracht ( denk aan de slowmotion beelden ). Daarbij passende muziek waardoor het geheel mij toch ook een klein beetje deed denken aan de master of suspence Hitchcock, maar dan in een modern jasje. Apart filmpje die verrassend uit de hoek weet te komen. 7,5/10

avatar van Fransman

Fransman

Noodless schreef:

Beter kan ik het niet verwoorden, helemaal mee eens. Het ene moment denk je dat je te maken hebt met een film over verlies, verlies van kinderen, en hoe daar mee om te gaan, om vervolgens weer in een thriller te belanden, en zo gaat het wel een paar keer heen en weer. Zat op het puntje van m'n stoel en heb me geen seconde verveeld. Degelijk acteerwerk en dat Joe Swanberg niet kan acteren klopt, maar hij is ook meer een filmmaker dan acteur.

Dacht zelfs aan vier sterren, maar er zijn toch ook wel wat minpuntjes. Zo wordt het gedrag van Melanie (Alexa Havins) op geen enkele manier verklaard of geloofwaardig gemaakt. Maar wat erger is, ook de aanval op Esther is ongeloofwaardig, al realiseert de kijker zich dat pas aan het eind. Vond wel dat de spanning wat inzakte toen het perspectief verschoof van Esther naar Melanie. Slot is dan wel weer prima en goed gevonden. Kortom, dikke voldoende..