Fun & Fancy Free (1947)

2,91

Animatie / Familie

geregisseerd door Jack Kinney, Hamilton Luske, William Morgan en Bill Roberts
met de stemmen van Cliff Edwards, Luana Patten en Edgar Bergen

Twee verschillende Disney-verhalen die aan elkaar verbonden worden door 'Jimmy the Cricket'. Het eerst verhaaltje gaat over een circus-beer, Bongo. Hij wordt geadoreerd tijdens zijn optredens maar daarna weer volkomen genegeerd. Triest als hij is vlucht hij het bos in, maar daar is alles ook niet zo vrij als hij dacht. Het tweede verhaaltje gaat over Donald Duck, Goofy en Mickey Mouse die een gestolen zingende harp trachten te vinden om hun arme koninkrijk wat rijkdom te geven.

39 BERICHTEN 15 MENINGEN
avatar van Ted Kerkjes
Ik heb me helemaal vergist. Het is niet van Verdi, maar van Peppino Turco (tekst) & Luigi Denza (muziek), en het komt ook helemaal niet uit een opera. Het is ''gewoon'' een Napolitaans volkslied uit 1880 . . .
Dit nummer is onder andere vertolkt door Pavarotti ( YouTube - Luciano Pavarotti - Funiculì Funiculà ) en Bocelli.
Voor meer informatie: Funiculì Funiculà - Wikipedia - nl.wikipedia.org Funiculì, Funiculà - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org

avatar van Black Math
Hartstikke bedankt! Grappig, ik dacht ook echt dat het uit een opera kwam, het klinkt ook echt als zo'n typische Italiaanse opera bravoure stuk. In Dead Leaves zit ook Carmen, wat wel opera is, waardoor ik helemaal dacht dat ik ook opera was. Geen idee waar ik het dan eerder heb gehoord. Maar je hebt in ieder geval een vraag beantwoord waar ik al heel lang mee zat. Nogmaals bedankt!

avatar van rcuppen79
Fun and Fancy Free bestaat uit twee tekenfilms van pak ‘m beet 36 minuten, die samen tot één avondvullende tekenfilm zijn gecombineerd. Het eerste filmpje: Bongo is gebaseerd op het korte verhaal “Little Bear Bongo” uit 1936 van de Amerikaanse schrijver Sinclair Lewis. Het verhaal wordt verteld door de Amerikaanse zangeres Dinah Shore. Het tweede filmpje Mickey and the Beanstalk is gebaseerd op het beroemde sprookje “Jack and the Beanstalk”. Het verhaal wordt verteld door de Amerikaanse acteur Edgar Bergen.

Oorspronkelijk zouden Bongo en Mickey and the Beanstalk uitgewerkt worden tot twee aparte, avondvullende tekenfilms, maar dat idee werd gestaakt door de financiële crisis waarin Disney verkeerde, alsmede de Tweede Wereldoorlog. Tegen het einde van de Tweede Wereldoorlog werd echter alsnog besloten om beide films te produceren, maar dan als korte tekenfilms. Dit was tevens de laatste keer dat Walt Disney zelf de stem van Mickey verzorgde. Beide tekenfilms zijn uiterst vermakelijk, maar hebben weinig met elkaar gemeen, dus een echte rode draad die door de film heen loopt is er niet. Er werden wel al wat hints gegeven naar toekomstige projecten zoals Cinderella en ook de toverkunsten van de reus werden later nog eens gebruikt voor de magische kat in Alice in Wonderland.

Al met al is Fun and Fancy Free een vermakelijke compilatiefilm, maar kan ze zich net als de overige compilatiefilms niet meten met Disney’s avondvullende werk. In Nederland uitgebracht als Vrij en Vrolijk.

avatar van Gang_Star
Toch opnieuw maar weer bekeken, maar ook opnieuw weer wat tegengevallen. Het verhaal van Bongo vond ik wat minder, het verhaal van Mickey was wel leuk.

Dick2008 schreef:
Ondanks dat de film niet lang duurt, duren alle onderdelen veel te lang. Het is wel al heel wat jaren geleden dat ik deze heb gezien. Dus ik wilde nog wel eens weten hoe het ook alweer zat. Maar ik heb al zo vaak geschreven, tekenfilms van speelfilmlengte is niet hetzelfde als cartoons. En ik vind het hier dus ook allemaal weer niet zo goed werken.

De film begint leuk met een vertellende Japie Krekel, alleen na een aantal minuten vond ik het toch wel lang duren, vervolgens komt Bongo, lijkt wel of Disney in de herhaling valt met wat hij eerder heeft gedaan (Dumbo, Pinocchio). Dit gedeelte vond ik dan niet veel aan. Halverwege verandert de film in live-action met Edgar Bergen en zijn poppen. Dat vond ik vroeger al leuk en nu eigenlijk ook wel. Charlie is een intelligente snotneus en Mortimer de goedaardige sufferd. Naar een buikspreker kijken, 10 minuten is leuk maar dan toch weer tijd voor iets anders, maar nee gaat nog een tijd door. Dan komt het tweede verhaal, met Donald, Mickey, Goofy. Dat begint ook alweer leuk maar er lijkt geen einde aan te komen.

Het is wel aardig getekend, de muziek erbij is ook leuk, de stemmen zijn ook goed. Ik heb hem weer eens gezien, maar eigenlijk niet veel anders dan vroeger, redelijk maar niet zo geslaagd. 3.0

Altijd lastig dat stemmen, zeker op animatiefilms en musicals. Laten het net films zijn die ik vaak bekijk. En dit is een combinatie. Ik geloof dat veel (oude) Disneys ook bestempeld worden als musicals. Vrolijke/mooie (naoorlogse) muziek in deze film. Daar moet je van houden en dat doe ik dus anders zou ik ook niet zoveel musicals bekijken.
Van dvd ziet deze film er erg mooi uit. Er zit als bonus nog een korte documentaire over deze film. Japie Krekel is ook leuk, maar het verhaal met de Bongo de Beer is toch wel matig en duurt veel te lang. Heel even zijn Knabbel en Babbel nog te zien. Het heeft ook sterk weg van Dumbo en Bambi.
Waarna halverwege live-action in de film komt met Edgar Bergen en zijn twee poppen. Ik lees bij IMDb dat er wel drie versies zijn van Mickey en de Bonestaak. De cartoon uit 1947 heb ik inderdaad ook op dvd.
Vanaf dat gedeelte wordt de film echt wel heel leuk met Mickey, Donald en Goofy. Die eerste twee zijn ook altijd mijn favorieten geweest in Disney cartoons. Goofy dan juist weer wat minder. Al werkt de combinatie toch best goed net als in Mickey, Donald, Goofy: The Three Musketeers (2004). Bergen is eigenlijk ook jeugdsentiment. Charlie McCarthy, die iedere keer commentaar levert op het verhaal wat door Bergen verteld wordt, het is toch grappig gedaan. En hierdoor leuker dan de cartoon apart. Jammer van het eerste gedeelte van deze film. Maar ja dat heb je nou eenmaal met lengte voor bioscoopfilms.
De Nederlandse stemmen zijn ook goed, maar heb weer voor de originele Engelse versie gekozen alleen nu met ondertitels. 3.0/5.0

Pieter Montana schreef:
Aardige Classic alweer. Dit was de 9de Classic en tevens de 4de package-film, die Disney maakte tijdens de woelige jaren van WOII en na flops zoals Bambi en Dumbo. (ja, die flopten !)

Waar staat dat Dumbo flopte.

Uit Wiki: Despite the advent of World War II, Dumbo was still the most financially successful Disney film of the 1940s. After its October 23 release, Dumbo proved to be a financial miracle compared to other Disney films. The simple film only cost $950,000 to produce,[2] half the cost of Snow White, less than a third of the cost of Pinocchio, and certainly less than the expensive Fantasia. Dumbo eventually grossed $1.6 million during its original release; it and Snow White were the only two pre-1943 Disney features to turn a profit.[3] The film was re-released in theaters in 1949, 1959, 1972, and 1976.

avatar van Metalfist
Dick2008 schreef:
Waar staat dat Dumbo flopte.
Onder andere hier en hier. Jammer dat de [3] verwijzing die Wikipedia aanhaalt niet leesbaar is..

Ah, dank!

avatar van DVD-T
Disney is nog steeds op de goede weg.

Na het verschrikkelijke Three Caballero's en Saludos Amigos, wist Disney zich wat te herstellen met Make Mine Music. Maar dan meer met mooie animaties dan het vertellen van een echt verhaal, hetgeen waar Disney bekend mee is geworden en in al die jaren daarna tot een succesformule heeft gemaakt.

In Fun and Fancy Free zijn gelukkig weer verhalen terug te vinden. Helaas nog niet echt op een hoog niveau en het mist ook die echte Disney magie. Toch worden de verhalen op een erg leuke manier aan ons vertelt. Het verhaal van Bongo deed me wat aan Dumbo denken. Erg aandoenlijk. Ook de animatie is hierin erg mooi. Maar het is vooral het verhaal van Mickey, Goofy en Donald die hier de show steelt. Goede animatie, een erg leuk verhaal en een zeer goede verteller.

Helaas mist het dus die echt Disney magie. Maar Fun and Fancy Free is toch wel weer een stuk beter en leuker dan zijn voorganger.