The Great Mouse Detective (1986)

Alternatieve titels: De Speurneuzen | Basil, the Great Mouse Detective | The Adventures of the Great Mouse Detective

Animatie / Mystery

geregisseerd door Ron Clements, John Musker, Burny Mattinson en David Michener
met de stemmen van Vincent Price, Barrie Ingham en Susanne Pollatschek

In Londen wordt speelgoedmaker Hiram gekidnapt door vleermuis Fidget, het hulpje van de slechte professor Ratigan. Zijn dochter Olivia gaat op zoek naar hulp maar verdwaalt onderweg. Ze wordt geholpen door dokter Dawson en samen gaan ze op zoek naar Basil, de beste detective van de muizenwereld...

avatar van mjk87
Dat laatste week ik, stond ook in de aftiteling. Maar ik had dan alsnog voor de mensenwereld gekozen. En ach, misschien hou ik wel meer van de prinsessenfilms

Geweldige Disneyfilm.

De film ziet er prachtig uit, de stemmen passen goed bij de figuren, de muziek is geweldig (had ik overigens niet anders verwacht bij Henri Mancini)
De film begint ook erg mooi, als de enge vleermuis de lieve vader ontvoerd en het kind hartverscheurend 'Daddy! Where are you?' roept. De film is voor een Disney ook redelijk eng; professor Ratatouille laat doodleuk een muis vermoorden. Dat zie je niet vaak in een Disneyfilm. Ook is die vleermuis best wel eng.
De liedjes zijn erg leuk, vooral de scène in dat café (Let Me Be Good To You) en als Basil en Dawson dreigen te sterven (Goodbye So Soon). (Trouwens, over de scène in dat café gesproken: een muis met boezem zie je óók niet vaak in een Disneyfilm. (Strippende muizen ook niet.))
En dan het bloedstollende, tenenkrommende eindgevecht... ik vond het werkelijk spannend, en dat heb ik eigenlijk nooit bij Disneyfilms, op een paar uitzonderingen na.

Geweldige Disneyfilm! Ik ga 'm spoedig ook in het Nederlands kijken!

Ik vind Vincent Price hier zo geweldig als Ratigan. Hij heeft niet enkel een prachtige stem, maar het past ook allemaal zo perfect in hoe de grote rat getekend is. De rat tuit zijn lippen, Price spreekt wat betutteld. En dan die zuchtjes, kuchjes,... Het past allemaal precies ! Ongelooflijk.

Geweldige Disneyfilm.

Geweldige Disneyfilm! Ik ga 'm spoedig ook in het Nederlands kijken!

Goede recensie Ted!!! Ik vind The Great Mouse Detective ook geweldig. Net als The Black Cauldron is het visueel echt het toppunt van animatie! Alles is zo leuk! Inderdaad is het ook een beetje duister en zelfs strippende muizen inderdaad (als kind vond ik dat al erg apart). Wist je dat Ron Miller (het brein achter TBC) ook hieraan gewerkt heeft? Maar werd ontslagen vlak voor de release.

dr channard schreef:

Vind ik ook. Heeft Vincent Price meer stemmen ingesproken?

Dankjewel, Bas!

Waarom was Ron Miller ook alweer ontslagen?

Ted Kerkjes schreef:
Waarom was Ron Miller ook alweer ontslagen?

Omdat The Black Cauldron geen succes was. Hollywood is heel erg hard.

baspls schreef:
Omdat The Black Cauldron geen succes was. Hollywood is heel erg hard.

Dan hadden ze beter Katzenberg -of zoiets- kunnen ontslaan.

Ted Kerkjes schreef:

Vind ik ook. Heeft Vincent Price meer stemmen ingesproken?

Ik weet enkel dat hij ook de griezelige stem is in het nummer thriller van Michael Jackson

OT : waarom is die coole poster nu weg?

dr channard schreef:
OT : waarom is die coole poster nu weg?

Heb ik gedaan. Die eerdere was niet de officiële en ik vond deze wat mooier.

Ted Kerkjes schreef:
Dan hadden ze beter Katzenberg -of zoiets- kunnen ontslaan.

Nou, dat zou wel beter geweest zijn, maar Katzenberg was zo'n beetje de baas van de Animatie Studio dus... Dat zou moeilijk worden. Eind 90's is hij zelf opgestapt na een ruzie met Roy Disney.

Ted Kerkjes schreef:
Heeft Vincent Price meer stemmen ingesproken?

YouTube - Kermit the Frog Bites Vincent Price

baspls schreef:

Heb ik gedaan. Die eerdere was niet de officiële en ik vond deze wat mooier.

Ok, ik vond die vorige wel iets 'donkers' hebben. Paste bij de film

avatar van Pepino
Vermakelijke, goedgeanimeerde film. Meer moet dat niet zijn!

avatar van alexspyforever
Voordat ik deze een score ga geven, ga ik deze eerst nog eens herbekijken. Ik herinner me dat ik deze in de bios heb gezien toen die net uitkwam. Hij werd uitgebracht onder de titel "Basil". Ondanks dat het donkerder was dan wat ik gewoon was te zien op het vlak van tekenfilm, vond ik em toen niet slecht. Ik waardeerde em niet zo geweldig op dat moment, maar toen ik op latere leeftijd "The Secret of Nimh" op video zag die zo een beetje dezelfde stijl hanteert, kon ik deze prent ook meer waarderen. Ik kijk alvast uit om deze opnieuw te zien, al heb ik het gevoel dat ik meer van "Secret of Nimh" hou.

avatar van Pepino
"Secret of Nimh" is véél donkerder dan Great Mouse Detective, die eerder mikt op onschuldig, kindvriendelijk entertainment.
Wel grappig dat beide films in de jaren tachtig uitkwamen: Disney probeerde in de voetsporen van Don Bluth te treden

alexspyforever schreef:

De duisterhijd valt hier wel mee opzich. Buiten de bad-guy en de donkere straten van het 19e eeuwse Londen is het niet zo heel duisters. De animatie is hier goddelijk, er is de zelfde techniek gebruikt als voor The Black Cauldron alleen nu hadden ze al meer ervaring. Een mooie Sherlock Holmes-sfeer en erg leuke pergonages. NIMH is wel veel orgineler inderdaad maar dit is ook een erg goed Muizen-film.

Muizen-film.

Dat is eigenlijk een filmgenre op zich, vind je ook niet? ''Muizenfilm''.

baspls schreef:

Bij een herkijkbeurt is deze veel beter dan verwacht meegevallen. Ik denk dat ie wat donkere sfeer zeker niet moet onderdoen voor 'Secret of Nimh'. Maar ik ga volledig akkoord dat er eigenlijk weinig echte enge zaken in zitten. Natuurlijk zijn er die lelijke gezichten van Ratigan en Frunnik en is er de scène waarin je met behulp van schaduwen ziet hoe de kat een muis verorberd. Maar er is niet meteen iets waar men nachtmerries van moet krijgen. Dat 19de eeuwse Engeland en muizen als detectives blijkt een goede combinatie te zijn, zoals eerder ook al bij "De Reddertjes" het geval bleek te zijn. Toch blijft het nogal on-Disney zoals "The Black Cauldron" niet toevallig ook uit dezelfde periode. Er zijn wel grappige momenten, maar hilarisch wordt het nooit. Aan de andere kant weet Disney het duistere dan wel te combineren met een aantal luchtige en schattige figuren zoals Olivia en natuurlijk Toby de hond. De hele film lang dacht ik dat ik Toby herkende van een andere film en tegen het einde wist ik het, hij leek erg veel op Lafayette uit "The Aristocats", en gedroeg zich bijna identiek. Andere dingen die ik herkende waren het mechanische speelgoed dat ook al eerder te zien was in "Pinokkio" en natuurlijk de Tower Bridge met Big Ben die in verschillende Disneys terugkomt, oa "101 Dalmatiërs". Kortom ik heb genoten en geef deze een dikke score.

avatar van avdj
Disney Classic #29

Opvallend dat Disney slechts enkele films na The Rescuers alweer met een muizenverhaal op de proppen komt. En als een detective de hoofdrol speelt is er natuurlijk maar één decor mogelijk: Londen. Apart dat Disney iedere keer een Londen uit het verleden pakt. In Lady and the Tramp zagen we bijvoorbeeld auto's die zeker 20/30 jaar ouder waren dan het wagenpark anno 1955 en ditmaal gaan de makers zelfs terug naar de 19e eeuw. The Great Mouse Detective is desalniettemin een vermakelijke film geworden maar de tekeningen vond ik helaas weinig indrukwekkend.

Sterke punten zijn de karakters en de stemmen. Vooral Ratigan is perfect ingesproken. Het verhaal is vrij rechtlijnig en wordt nooit écht spannend. Echt klassieke scènes komen er mijns inziens dan ook niet in voor. Het is wel onderhoudend en door de leuke liedjes en de geslaagde ontknoping komt er voor mij toch een ruime voldoende uit.

avatar van avdj
alexspyforever schreef:

Vergeet ook de mechanische Dombo niet uit de speelgoedwinkel.

avatar van rcuppen79
Wederom niet één van de sterkste Disney's. Leuk om een keer gezien te hebben, maar verder niets speciaals. De animatie is wat pover en het verhaal is vrij voorspelbaar.

Ook de personages zijn weinig opzienbarend, met uitzondering van de schurken Professor Rattigan (heerlijk ingesproken door horroricoon Vincent Price) en zijn helper, de manke vleermuis Fidget (ingesproken door stemacteur Candy Candido)

Door het kleine succes van The Great Mouse Detective gaf Disney groen licht aan The Little Mermaid, waarmee ze uiteindelijk de eerste stap zou zetten naar wat achteraf de beste periode uit de geschiedenis van Disney zou worden, de zogeheten Disney Renaissance.

avatar van centurion81
Leuk!! Nu op Netflix!

avatar van Fonzzz002
The Great Mouse Detectives is een animatiefilm van Disney uit 1986, geïnspireerd door Sherlock Holmes. The Great Mouse Detectives gaat over een slimme detective muis genaamd Basil die het spoor volgt van de beruchte Ratigan, een vijand die een kwaadaardig plan smeedt.

Persoonlijk vond ik Great Mouse Detectives altijd één van de mindere Disney classics. Wat me niet beviel aan deze film, in vergelijking met de andere Disneyfilms voor deze tijd, is dat het te weinig vernieuwing bracht. Iedere Disneyfilm, zelfs degene die een verhaal vertellen wat al vele malen verteld was, wist het verhaal op een eigen wijze te vertellen. Eigen personages, eigen humor, eigen stijl & algehele feel van hun wereld. Great Mouse Detectives lijkt teveel op films uit hetzelfde genre. Als je ooit een detective of een James Bond-achtig verhaal hebt gezien dan weet je precies wat er in Great Mouse Detectives gaat gebeuren. Het formule van het verhaal, de opeenvolging van scenes, is zo soortgelijk aan andere films van hetzelfde genre dat er vrijwel niets was wat mij qua verhaal wist te vermaken. De personages zijn stereotypes uit het genre, de clichés zijn op matige wijze uitgewerkt waardoor er geen spanning was. Deze elementen houden The Great Mouse Detective gedurende de hele film tegen een hoog niveau te bereiken.

Onlangs dat het verhaal mij niets deed waren er, verspreid over de film, een paar aardige elementen die ervoor zorgde dat de film nooit volledig onderuit viel. Twee van deze elementen zijn de animatie & voice acting. De animatie is zoals je verwacht van Disney van een prachtig niveau, maar ditmaal merkte ik nog meer de voice acting op dan anders. Vincent Price is werkelijk perfect als de vijand Ratigan. De wijze waarop hij de stem inspreekt paste zo vloeiend bij het personage, evenals dat de bewegingen die ze voor Ratigan geanimeerd hadden op grappige wijze met de voice acting overeen kwam. Hetzelfde geld voor Barrie Ingham als Basil.
Daarnaast had je meerdere zijpersonages die een paar grappige momenten hadden, evenals dat de twee liedjes in de film behoorlijk aanstekelijk waren. De finale van de film was verrassend episch en had een bepaald spektakel wat ik niet gewend ben van Disneyfilms.

Voor kinderen is Great Mouse Detectives zeker geen verkeerde film om kennis te maken met het genre (hoewel, als je jonge kinderen heb adviseer ik om in ieder geval met de opening mee te kijken, want die scene kan heel onaangenaam voor de kleintjes zijn). De film is heeft een verschrikkelijk cliché verhaal en de film bied te weinig vernieuwing om deze clichés & stereotypes interessant te houden. Maar door de humoristische zijpersonages, de animatie, muziek & voice acting vond ik het voldoende leuke elementen hebben om tot het einde door te kijken.

avatar van Antonev
Erg sfeervol neergezet, met prachtige animatie en passende muziek. Voor zowel kinderen als volwassen een prachtig avontuur.

Dit is een van mijn favoriete Disneyfilms en misschien wel de beste. Deze film slaagt op alle punten die ik bespreek in mijn recensies , dus laten we meteen beginnen.

The Great Mouse Detective is gebaseerd op het fictief personage Sherlock Holmes. Het verhaal is magnifiek opgebouwd en een onderhuidse spanning is doorheen heel de film goed aanwezig. Je hebt een sterke en spannende opener waardoor je als kijker meteen in het verhaal zit, een lekkere trage opbouw gecombineerd met ijzersterke scenes als de schurk in beeld is en een zinderende finale.

Het hoofdpersonage is misschien wel de beste die Disney ooit heeft gemaakt. Basil kan net als Peter Pan een rotzakje zijn met dat vleugje narcisisme maar heeft ook een goed hart. Tevens is hij nog uiterst intelligent en het is een plezier om hem bezig te zien. Olivia is een zeer leuk personage voor de kinderen en Dawson is een uiterst grappige en lieve persoonlijkheid.

De animatie is voortreffelijk. Ik weet niet of dit de eerste Disney is die gebruik maakt van 3D beelden maar het valt hier wel op. Deze worden ingevoerd in de finale en daardoor voelt die ook grootser aan. Verder is het zeer vloeiend getekend met een lekker donker sfeertje. Als we Jantje Fatsoen nu even niet meerekenen is dit denk ik de eerste Disney waarin de schurk triomfantelijk begint te zingen. Oh ratigan is een zeer aanstekelijk nummertje met een wel heel volwassen tekst (Worse than the widows and orphans you've drowned...). De rest van de liedjes zijn ook heel catchy.

Ratigan is samen met Frolo mijn favoriete Disneyschurk. Ik hou echt van villains die op het einde helemaal gek en duivels worden. Malafide en Cruella De Vil deden dit ook al en Ratigan mag daar zeker bij horen. Hij is gemeen, slim, narcistisch en de trage opbouw naar zijn werkelijke identiteit vind ik geniaal. Op de koop toe wordt hij ingesproken door Vincent Price en die doet dat geweldig. Ratigan is een personage met flair en die flair speelt Price ook zeer goed. De rat voelt net echt aan en is niet gewoon een stem die wordt ingesproken in de studio. Hij kucht, hij spreekt betutteld, hij slikt, hij maakt geluidjes tussen zijn tanden... Het is gewoon heerlijk.

De film is ook lekker donker, spannend en heeft wat volwassen thema's. De slechterik rookt, het hoofdpersonage ook, je hebt muizen die strippen, een paar scenes die spannend worden opgebouwd met de nodige 'jumpscares' en de maffiapraktijken van de schurk is ook zeer meesterlijk.

De rivaliteit tussen Basil en Ratigan wordt perfect weergegeven. Basil wordt natuurlijk hartverwarmender geportretteerd maar de twee rivalen verschillen eigenlijk niet echt van elkaar. Ze zijn alle twee ijdel, slim, grof, doorzetters en soms komt er bij beide ook een steekje los. Het 'wie is de beste' spel wordt op voortreffelijke wijze weergegeven.

Tel er dan nog een paar leuke knipoogjes bij (Basil woont in hetzelfde huis als Sherlock, de stemmen van Sherlock en Watson zijn dezelfde als Basil en Dawson, Basil speelt hetzelfde stukje muziek op zijn viool als Sherlock, de leuke humor etc...) en je hebt voor mij de ultieme Disneyfilm. 5*!

avatar van arno74
Leuke Disney met fraaie personages. Van deze had ik nooit gehoord en het is dat Woland mij deze tipte anders was het ook niet in mijn radar verschenen. Aanvankelijk dacht ik o.b.v. titel en poster dat ik hier te oud voor zou zijn, maar het is ook voor volwassenen vermakelijk. De wat kinderlijke poster doet niet vermoeden dat hierachter een tikkeltje duistere animatie schuilgaat die overigens nergens echt doorslaat. Het verhaal is degelijk en erg breed waardoor er veel gebeurt en het daardoor niet heel voorspelbaar is. Een kleine 3,5*

avatar van alexspyforever
Hopla een volledige ster omhoog voor deze, dit is toch een van de betere Disney animatiefilms. Eigenlijk wel gek dat de meer duistere animatiewerkjes allemaal uit de jaren 80 blijken te komen. Blijkbaar hield het traditionele Disneypubliek niet zo van de meer serieuze werkjes zoals deze, The Rescuers en The Black Cauldron en zijn ze er jammer genoeg helemaal van afgestapt. Ach, dit was een van de eerste films die ik in de bioscoop heb gezien en mij altijd zal bijblijven. Nog andere meer duistere animaties (niet van Disney) die nog aan de beurt komen voor een re-watch: Secret of Nimh, The Last Unicorn, Fire and Ice en Coraline. Gek toch hoe donkerder het thema en hoe minder liedjes hoe beter ik de animatie en story vind. Niet dat ik de vrolijkere versies voortaan afzweer, ik vind the Aristocats nog steeds een topper, maar de zoete verhaaltjes kunnen mij tegenwoordig niet meer zo boeien. Schitterend hoe ze in Great Mouse Detective de wereld van Sherlock Holmes hebben nagebouwd maar dan met muizen. Ratigan met de stem en (valse) charme van de onsterfelijke Vincent Price, wat een schitterende villain! Die scène in de speelgoedwinkel is top gewoon al om te zien waar onze betovergrootouders mee speelden. Verder London Bridge, de Tower en Big Ben het plaatje klopt helemaal.

TMP
Een degelijke Disney film, die aardig wegkijkt. Een variant op Sherlock Holmes met daarbij een redelijk, maar niet heel bijzonder, plot. Een paar aardige personages en degelijke voice acting. De animatie zelf is niet heel bijzonder, maar ook niet verkeerd. Weinig liedjes, maar dat is wel prima zo.