The Great Mouse Detective (1986)

Alternatieve titels: De Speurneuzen | Basil, the Great Mouse Detective | The Adventures of the Great Mouse Detective

Animatie / Mystery

geregisseerd door Ron Clements, John Musker, Burny Mattinson en David Michener
met de stemmen van Vincent Price, Barrie Ingham en Susanne Pollatschek

In Londen wordt speelgoedmaker Hiram gekidnapt door vleermuis Fidget, het hulpje van de slechte professor Ratigan. Zijn dochter Olivia gaat op zoek naar hulp maar verdwaalt onderweg. Ze wordt geholpen door dokter Dawson en samen gaan ze op zoek naar Basil, de beste detective van de muizenwereld...

avatar van jono
The Great Mouse Detective (Nederlandse titel: De Speurneuzen) is de 26e lange animatiefilm van Disney. De film is gebaseerd op de kinderboekenserie Basil of Baker Street van Eve Titus.

Het verhaal speelt zich af in het Londen van 1897, in een samenleving van muizen die naast de gewone mensenwereld bestaat. Op een avond wordt de speelgoedmaker Corstiaen Bokkingham ontvoerd in het bijzijn van zijn dochtertje Olivia. Zij zoekt vervolgens hulp bij Basil 'Sherlock' Holmuis, een wereldberoemde detective, en diens vriend dokter Dawson. De enige aanwijzing die ze hebben is dat de ontvoerder een vleermuis is met een houten been. Het spoor leidt uiteindelijk naar professor Ratbout, de aartsvijand van Holmuis, die van plan is de koningin af te zetten en daarmee een staatsgreep wil plegen ten gunste van zichzelf.

De Speurneuzen is een vermakelijke Disneyfilm en een mooi eerbetoon aan de boeken van Arthur Conan Doyle, maar met een lengte van iets meer dan een uur beschouw ik de film eigenlijk meer als een tussendoortje. De echte comeback van de Disneyfilm zou pas een paar jaar later plaatsvinden met films als De Kleine Zeemeermin (1989), Belle en het Beest (1991) en De Leeuwenkoning (1994).

De Nederlandse stemmen in de film worden verzorgd door prima stemacteurs als Paul 'Gargamel' van Gorcum, Paul Haenen en Bill van Dijk, maar ik zag naderhand dat de stem van de slechterik in de oorspronkelijke versie is ingesproken door niemand minder dan Vincent Price. Ik ben daarom zeker van plan om die versie ook een keer te kijken, vooral omdat er een liedje in voorkomt dat echt door Vincent Price schijnt te zijn ingezongen. Voor nu geef ik de film dan ook drie sterren, wellicht komt daar nog een halfje bij nadat ik de versie met de originele soundtrack heb gezien. 3*

avatar van FillumGek
Met de komst van Disney+ ook deze maar eens herzien. Vreemd dat deze relatief onbekend is, aangezien ik heb vroeger in één adem noemde met grotere titels als The Lion King en Jungle Book. Ik vind deze tot op heden één van Disney's beste om eerlijk te zijn.

Ik las dat ik een paar jaar geleden de originele stemmen wat vond tegenvallen. Nu weer herzien in de vorm die ik als klein jochie zag, in het Nederlands dus. En dat was helemaal niet slecht. Vooral Ratigan was erg goed ingesproken, heerlijk excentriek karakter ook. De animatie is dik in orde en de muziek in de opening- en eindscene is erg sterk. Door de hele film heen weet de muziek de film naar een hoger niveau te tillen trouwens. Geslaagde liedjes ook.

Het is allemaal ook een stukje duisterder dan dat we van Disney gewend zijn. Zoals gezegd is Ratigan op en top evil, wat ook zeker in zijn animatie is terug te zien. Het einde waarin hij letterlijk verandert in een rioolrat kan best eng zijn voor koters. Maar ook de muizenval waarin Ratigan een potentiele overkill wil maken op onze helden is best luguber. De barscene is erg vermakelijk, maar heeft dan weer een relatief pikant optreden wat het ook wat specialer maakt dan de rest.

Dan heb je nog de speelgoedwinkel die tot leven komt met de kwaadaardige Frunnik, de ontvoering van Olivia en een kat die functioneert als liquideermiddel. Ja, duister is het zeker maar toch zit er ook zeker humor in. Een toppertje.

avatar van Boneka
Vanwege die hele leuke steelbook (niet die kinderlijke cover hierboven) wilde ik deze film ook graag eens zien. Zeker niet de beste en de leukste Disneyfilm de liedjes zijn schaars, maar dat komt het verhaal vaak ten goede, alleen de leuke momenten zijn helaas ook wat schaars. En laat nou net die hond de leukste karakter hebben in deze muizenfim. Helaas is zijn rol niet erg groot en dat is best wel jammer want hij is gewoon erg leuk en grappig . Het dochtertje is leuk vertolkt, maar vond haar vader meer op haar opa lijken. Anyway de speurtocht naar haar vader is best leuk neergezet. De echte hoogtepunten zijn wat schaars, maar als ik er dan een ding mag uithalen dan is het toch wel die leuke Moulin Rouge bar met strippende muizen. Geniaal. Dans zang en muziek en een heerlijke knokpartij. Leukste scene in deze film. The big mouse (rat) vond ik allemaal net te bombastisch. Wel mooi was de aanval in the big Ben waar de grote muis verandert in een gevaarlijke rat. Erg fraai gemaakt. Het slot met de val is goed alleen jammer dat Basil weer werd meegenomen naar beneden Net eventjes iets teveel toeval. Afijn deze muizenfilm is best leuk de kleuren zijn redelijk met niet fel en het geluid is okay. Mijn favoriete muizenfilm blijft wel Ratatouille uit 2007.

Film 3.0
Blu ray 3.5
Geluid 3.5
Extra's 3.0

avatar van umbra
Ow vond deze echt zalig als kind, was 1 van de zovele Disney klassiekers die we thuis op VHS hadden en weet dat ik deze echt wel zot heb afgespeeld. Was ook een wat donkerdere Disneyfilm, oa met de creepy vleermuis en die dikke rat met z'n gezelschap. En dat liedje Toppertje.