Justice League: The Flashpoint Paradox (2013)

Animatie / Actie

geregisseerd door Jay Oliva
met de stemmen van Michael B. Jordan, Nathan Fillion en Cary Elwes

Als tijdreizen het mogelijk maakt om iets verkeerds in het verleden verkeerd te herstellen voor Flash en zijn familie, bewijzen de tijdsgolven verschrikkelijk te zijn. Een gebroken alternatieve realiteit komt te voorschijn waarin de Justice League nooit werd gevormd en Superman nergens te vinden is. Een nieuwe wereld wordt geteisterd door een hevige oorlog tussen Wonder Woman's Amazones en Aquaman’s Atlantiërs, Flash moet een team vormen met een ruwere, meer gewelddadige Batman en de regering Cyborgagent om de continuïteit van Flash's oorspronkelijke tijdlijn te herstellen.

HALVE TAMME.
"DC UNIVERSE ".

avatar van Metalfist
Beware my power, asshole

Mijn favoriete comics komen eigenlijk bijna altijd uit de Marvel stal. Dark Horse levert met de Buffy reeks ook wel vrij veel pareltjes af maar DC heb ik altijd minder interessant gevonden qua personages. Niet dat ze crap afleveren, verre van, maar een goody two-shoes als Superman die echt teveel krachten heeft steekt me altijd wat tegen. Toch was ik wel benieuwd geraakt naar deze verfilming van de Flashpoint reeks die door Geoff Johns en Andy Kubert in het leven werd geroepen. Ik heb vandaag een vrij luie zondagmiddag dus leek het me een goede gelegenheid om me nog eens te laten onderdompelen in de wondere wereld der superhelden.

Er is één reden waardoor Flashpoint altijd mijn aandacht heeft getrokken, namelijk de nieuwe origine van Batman. Iedereen weet dat het de ouders zijn van Batman die sterven waardoor Bruce besluit om de Dark Knight te worden. In deze tijdslijn sterft de kleine Bruce echter en wordt zijn vader Batman en zijn moeder de Joker. Pure genialiteit als je het mij vraagt maar met uitzondering van dit wist ik verder niets meer af van het verhaal. Op zich ben ik wel aangenaam verrast, ik ben dan ook een sucker voor tijdreizen, maar ik blijf de indruk hebben dat hier meer in had kunnen zitten. De kleine wijzigingen die voor grote gevolgen zorgen (het hierboven genoemde stuk van Batman bijvoorbeeld of Superman die in Metropolis terecht komt) zijn altijd erg interessant om te zien maar het is vooral de rol van Zoom die in het verhaal niet genoeg wordt benut waardoor zijn acties nogal onduidelijk lijken. Langs de andere kant bevat de film wel een heerlijke oorlog tussen Wonder Woman en Aquaman. Ik vind dit soort alternatieve versies van personages altijd wel interessant omdat je ze juist eens in een ander daglicht krijgt te zien. De manier waarop de twee met elkaar de strijd aangaan is vrij bruut en werkelijk elk bekend figuur uit de DC stal wordt wel in de strijd gegooid. Zo bevat de film natuurlijk de gewone Justice League leden maar krijgen we onder andere ook nog Grifter te zien. Ben altijd wel te vinden voor dit soort veredelde cameo's dus ik heb me wel geamuseerd.

Qua tekenstijl wel vrij degelijk. Het bloed wordt niet geschuwd (al had ik toch wel wat een fontein verwacht toen Aquaman's arm er werd afgelaserd door Superman) en ook de animatie op zich ziet er erg keurig uit. Mag ook wel met de technieken die men vandaag de dag heeft maar in het achterhoofd houdende dat dit een DTV is, is het geheel wel geslaagd. Met uitzondering één van de allerlaatste scènes waar we Flash over een aantal gebouwen zien lopen inclusief een sprong van het ene gebouw naar het andere via de propellers van een helikopter. Dit ziet er werkelijk spuuglelijk uit. De voice-cast is trouwens ook wel een geslaagd allegaartje met Captain Reynolds op kop als Green Lantern. Blijft nog altijd de perfecte keuze voor de real-life versie van het personage maar wegens Castle zal dat er wel niet van komen. Of zou hij misschien dan eindelijk nog eens met Joss Whedon in zee gaan als Ant-Man? Wie zal het zeggen maar soit, ik ben aan het afdwalen. Zijn rol hier is redelijk kort maar wel amusant. Tof ook om Ron Perlman ook nog eens te horen.

Vermakelijke superheldenfilm maar ik blijf toch altijd die drive missen die ik bij Marvel wel heb. Zal wel gewoon pure voorkeur zijn maar Flashpoint Paradox bevat wel een interessante opzet die blijft boeien. De animatie is degelijk alsook de stemmen waardoor ik me toch genoodzaakt voel om me eens te gaan bezig houden met de rest van de DC animated features.

avatar van Mischa
Metalfist schreef:
[i] Het bloed wordt niet geschuwd (al had ik toch wel wat een fontein verwacht toen Aquaman's arm er werd afgelaserd door Superman)

Dat type wapen zorgt er juist voor dat dit niet gebeurt!'

avatar van Metalfist
Kan wel kloppen inderdaad maar ik vond het toch jammer

AHWA
Comics zijn altijd leuk om verfilmd te zien worden. The Dark Knight Returns deel 1 was vet, deel 2 moet ik nog zien, maar deze lijkt me ook leuk. Fillion is altijd goed, en Michael B Jordan uit Friday Night Lights, ik ben benieuwd wat hij met z'n stem kan.

avatar van EVIL '84
Als fan van Batman deze ook maar even meegepikt, en deze superheldenfilm is mij zeker niet tegengevalen!
Erg vermakelijk en interessant wat ze van de Batman uit de andere tijdslijn gemaakt hebben! Lekker bad-ass! Veel actie en ook (eindelijk) bloed! Zo mogen ze ze meer maken!

avatar van Jokkie
Wauw, 1 van de betere dc's animatiefilms. Grof en deze batman muhaha