Mystery Road (2013)

Australië
Thriller

geregisseerd door Ivan Sen
met Aaron Pedersen, Hugo Weaving en Ryan Kwanten

Rechercheur Jay Swan keert terug naar een afgelegen stadje, om de moord op te lossen van een inheems meisje, wier lichaam is gevonden langs een snelweg buiten de stad. Als hij zich verdiept in de sinistere wereld van het slaperige stadje, ontdekt hij een misdaadsyndicaat, waarbij agenten zijn betrokken.

De thriller speelt zich af in een kleine plaats, die uit elkaar gespleten is door drugs, tienerprostitutie , racisme en politieke doofpotaffaires. Het gegeven zelf was spannend en sinister, maar helaas ontbrak het helemaal aan de uitwerking: het werd zo opgeblazen dat een aantal scènes onbedoeld lachwekkend werkten, bovendien was het verhaal te langgerekt. Het ruige Australische land kwam uitermate natuurlijk over en Aaron Pedersen kwam goed uit de verf als de laconieke sheriff. Met een beter script en dito bewerking had deze productie veel gewonnen.

avatar van Brabants
Deze film heeft eigenlijk alle ingrediënten om het succesvol te maken. Het decor van deze Australische woestenij is prachtig, het acteerwerk is opvallend goed en het thema lokt altijd interesse. Toch ontbreekt het aan tempo en is de actie minimaal en zéér ongeloofwaardig. Met een beetje meer energie had deze film groots uit kunnen pakken.

avatar van popcorn en cola
Aardige thriller, maar niet bijzonder spannend. De film verloopt eigenlijk geheel volgens verwachting Naast een wat matige schietpartij, zijn er nog wel meerdere zwakke punten te noemen in deze film, bovendien wat traag allemaal. Wel is een bijzondere sfeer neergezet, of zou dat komen omdat wij/ik nog weinig van Australië gezien heb.

avatar van johnrambo
Het acteerwerk is met tijden tenenkrommend te noemen, maar werd enigszins gecompenseerd door het acteerwerk van onder andere Aaron Pedersen. Ik let normaal niet op fouten in een film, maar kon er deze keer niet om heen om ze op te merken. Personen die al enkele dagen waren overleden bleken nog zo soepel te zijn als een elastiek. Het tweede “lijk” wat gevonden werd knipperde zelfs even met haar ogen, toen er een windje in blies. De “rokende” ex-vrouw van de hoofdrolspeler deed zelfs niet haar best om het” roken” geloofwaardig te laten lijken. Het was niet allemaal kommer en kwel. Het decor waarin de film is geschoten is prachtig en het verhaal was boeiend genoeg. We hebben het allemaal al een keer gezien, maar ik heb me niet verveeld.

avatar van schumacher
Kan ermee door.

avatar van vranque
johnrambo schreef:

ik geloof best dat er mensen zijn die hun neus ophalen voor een lijk van drie dagen oud en dan ook doodleuk een verhaal kunnen vertellen zonder ook maar enige emotie en totaal ongevoelig zijn voor de geur terwijl we kort daarvoor de chauffeur bijna kotsend weg zien lopen na de ontdekking van dat lijk. Haha
Ik blijf steken op een zielige 2.5 *

avatar van grandpa
Het is alweer een tijdje geleden maar ik ga mee met vranque...

ik vond 'm niet boeiend genoeg om hem 3 sterren te geven. Er traag en voorspelbaar

Aangename ingetogen thriller met de rauwheid van het prachtige landschap van Australië. Het trage wat de meeste mensen tegen staat was voor mijn juist een pluspunt. Als je een snellere film wilt huur dan een film van Steven Seagal . Gewoon een lekkere film die opvalt tussen al het pulp van de laatste tijd. Aaron Pedersen zet een prima rol neer als de Aboriginal Rechercheur Jay Swan.

avatar van Norman Mailer
Traag, inderdaad. Maar het tempo lijkt te passen binnen het stof, de hitte en de troosteloosheid van die Outback stad. Nog afgezien van het ongebreidelde racisme – hemeltergend op momenten.

avatar van m1701
Film was saai. En duurde voor mn gevoel erg lang.
Visueel was het wel mooi, want het paste perfect bij de film.
Maar er had wel wat meer spanning en tempo in mogen zitten.

avatar van DjFrankie
Trage film, maar ik vond hem niet saai.
Landschap en setting van het stadje toegevoegde waarde.

Niet verkeerd deze film.

avatar van vampyrmaiden
aardig, maar viel me tegen. Een hoop wordt ook op het eind niet duidelijk bijvb de superhond met afwijkend gen , behalve dan dat iedereen corrupt lijkt te zijn. Het landschap was niet één van de mooiste van Australië. Toch anderhalve ster omdat hij wel mn aandacht vast hield, maar meer dan dat kan ik er echt niet voor geven.

avatar van Mark van Beers
Ik had aardig wat positieve recensies over deze film gelezen dus toen ik deze film ging bekijken was mijn verwachtingspatroon redelijk hoog. Groot was dan ook de teleurstelling dat deze film mij geen moment wist te pakken. Het plot is rommelig en zeer slecht uitgewerkt. Verder dan een kort inzicht in de corruptie van de plaatselijke politie en de plaatselijke strijd tussen de 'blanken' en de Aboriginals komt deze film niet. Daar had zo veel meer ingezeten !!!

De setting, het mooie landschap en camerawerk maken dan nog iets goed, maar meer dan 2 sterren kan ik echt niet geven voor deze film.

avatar van Pim1993
vreselijk saai

avatar van Norman Mailer
Mark van Beers schreef:
Het plot is rommelig en zeer slecht uitgewerkt.

Hoe dat zo?

avatar van Mark van Beers
Norman Mailer schreef:

Hoe dat zo?

Omdat ik vind dat er door de regisseur veel te weinig met dit verhaal is gedaan en de verhaallijn van hot naar her gaat (onduidelijk) en daarnaast bijzonder traag en slaapverwekkend is. Met wat meer diepte in dit verhaal had er zoveel meer ingezeten.

avatar van Leo1954
Geen meesterwerk, maar ik heb volop genoten. De setting is echt perfect, onheilspellend en onwezenlijk. De thriller op zich is goed, met de nodige spanning. Feitelijk is het ook één groot sociaal drama. Het einde vond ik over de top, maar ik vergeef het de film.

avatar van Flat Eric
Aardige detective whodunnit mysterie gesitueerd in de Australische outback. Racisme, onderdrukking en corruptie en de worsteling die hoofdpersoon Jay ondergaat omdat hij als rechercheur probeert het goede te doen maar intussen aan de ene kant ook als verrader van zijn volk wordt gezien en aan de andere kant niet geheel geaccepteerd wordt door de white folk is pijnlijk treffend in beeld gebracht.

Er wordt ruimschoots de tijd genomen om het verhaal te vertellen maar dat in combinatie met het prachtige Australische landschap maakt dat je de film loom ondergaat en blijft kijken naar wat komen gaat. De shootout op het einde wordt dan m.i. wel weer afgeraffeld en met het eindshot wordt de trieste problematiek van het platteland nog eens pijnlijk duidelijk.

avatar van wendyvortex
Jammer, film ziet er goed uit en tegen een beetje landerige sfeer heb ik geen enkel bezwaar, maar de plot is niet meer dan het standaard moordonderzoek en aangezien minstens 33% van alle films, TV-series en boeken al over moordzaken gaan is het moeilijk, maar wel noodzakelijk om dan nog met iets verrassends uit de hoek te komen, hier komen we uit op een gemiddelde aflevering uit een politie-serie, maar dan wat mooier gefilmd en met als enig echt hoogtepunt nog een fraaie shoot-out in Tarantino-stijl.

avatar van flaphead
Feitelijk een vrij standaard crime-verhaal, alleen dan tergend traag en in een Aussie-setting. Het moordonderzoek verloopt vrij rechtlijnig waar elk opgedaan hintje/aanknopingspunt netjes gevolgd wordt, waardoor het verhaal te veel voortkabbelt. Het (persoonlijke) drama en maatschappelijke thema's komen niet echt over omdat het nauwelijks wordt uitgediept.
De Australische landschappen zijn prachtig in beeld gebracht en scheppen een goede passende desolate sfeer. Acteerwerk is voldoende. Op het einde krijgen we zowaar een shoot-out en met name de lange-afstandsschoten zorgen voor bijzondere scenes.
Echt heel saai wordt het niet, maar een iets grotere spanningsboog was prettig geweest. Als geheel een missertje waar gezien de setting en thema's veel meer mogelijk leek.

Vrij zwak en langdradig.

Norman Mailer schreef:

Er wordt vaak gezeurd over een "trage film"...Dit is nu eens een goede uitleg en verklaring waarom sommige films 'traag zijn....Bij 40C of hoger is alles traag...........zelfs de wind...Wel eens in Texas geweest???45-50C soms!!!!!!!!!

avatar van AniSter
Helemaal mijn ding, deze film. Had nog een uur langer mogen duren. Typische sfeer met fraaie beelden van het landschap en het leven daar. De constant aanwezige spanning en Pedersen die een super nonchalant karakter neerzet. Topper voor mij.