The Rainmaker (1997)

Alternatieve titel: John Grisham's The Rainmaker

Drama / Thriller

geregisseerd door Francis Ford Coppola
met Matt Damon, Danny DeVito en Claire Danes

Rudy Baylor is een beginnende advocaat die in een opvallende, zware rechtszaak verzeild raakt. Zijn tegenstanders: een legertje door de wol geverfde gehaaide juristen. Zijn medestanders: Deck Shifflet, een nogal opvliegende media-advocaat die steeds zakt voor zijn rechtbankexamen. Rudy's kansen zijn miniem, tot hij een spoor van corruptie ontdekt dat hem kan leiden naar z'n enige kans om deze zaak te winnen: de waarheid.

avatar van Masterbrain
ups en downs , op het einde zakte het langzamer weg van de glijbaan , maar zo hoort het een advocaten filmpje , daarnaast was de rol van mickey rourke totaal onnodig , maar Matt damon mocht wel uit zijn dak gaan als groentje........hij heeft het geweldig gedaan , goed verhaal alleen jammer dat ze geen 1/3e kregen.

Dat Mickey overbodig was, daar kan ik me zeker in vinden. Maar allerminst storend tegelijk omdat zijn rol niet zoveel om handen had.
Maar verder vond ik het een heerlijke film met spanning, drama, humor en een lekker verhaal waarin ik me comfortabel had weten te nestelen.
Het boek ga ik zeker een keer lezen. Voorlopig deze een vier ster.

avatar van mnrk
Sworn in by a fool and vouched for by a scoundrel. I'm a lawyer at last.

Een John Grisham verfilming door Francis Ford Coppola is altijd de moeite waard om naar te kijken, zo ook in dit geval....

Het verhaal is in orde en wordt ook zo gebracht, nergens slaap verwekkend en een prima combinatie van drama/thriller en een beetje humor....

Matt Damon speelt zijn rol ook prima en wordt leuk bijgestaan door Danny de Vito, de overige cast is natuurlijk gewoon in orde met toppers als Voight, Rourke en Glover....

avatar van missl
matige rechtbankfilm. wel redelijk vermakelijk maar in het midden nogal rommelig. Ik heb betere films gezien in dit genre

Naar een roman van Grisham, dus garantie voor veel verwikkelingen voordat een eventueel doel bereikt kan worden. Ook is er wat romantiek in de film verwerkt.
Goed geacteerd, er is veel dialoog te beluisteren. Muziek is vaak saai, maar geschikt voor de sfeer. Soms zijn echter interessante stukken te horen.
Ik vond het een prima uitgewerkt advocaten verhaal met een detective touch.

avatar van chucknorris
Bewijs dat een (hele goede) regisseur ook van een matig John Grisham boek een boeiende film kan maken. Vond hem mooi gemaakt, goed geacteerd ook, met name door Matt Damon.

avatar van Fran
Wat mij betreft een goede film. Ik moet er wel bij zeggen dat ik het boek nooit gelezen heb en dus niet kan beoordelen of het boek ook goed benaderd word. Maar los gezien daarvan heeft de film mij zeker geboeid. Normaal ben ik niet zo'n fan van films die zich voornamelijk in de rechtszaal afspelen. Ik vind ze namelijk best snel saai worden. Daar heb ik in dit geval totaal geen last van gehad.

Er zat een lekker tempo in en het verhaal werd op een boeiende manier neergezet. De manier waarop hij zich vast beet in de zaak van de leukemiepatiënt was heel sterk weergegeven. Je zag de vastberadenheid van hem afdruipen en dat vond ik erg knap gedaan van Damon. Maar niet alleen Matt Damon was erg sterk. Ook Claire Danes vond ik heel erg sterk als bang en geknakt vogeltje door alle mishandelingen.

Ik had wel het idee dat ze wel een beetje erg snel door dit verhaal heen gingen. Het gedeelte waarin Rudy de moord begaat op haar mishandelende echtgenoot, zij vervolgens de schuld op zich neemt en uiteindelijk vrij word gesproken vanwege zelfbescherming vond ik wel erg luchtig weergegeven. Alsof het maar bijzaak was maar ik vond dit eigenlijk wel een heel interessant item. Ik weet niet of dit in het boek ook zo was ?

Maar over het geheel gezien is dit echt wel een hele goede film die over de gehele linie blijft boeien.

TMP
Degelijk rechtbankdrama, gebaseerd op een boek van Grisham. Het acteerwerk is zeer aardig, een goede cast ook, vooral Matt Damon en Claire Danes steken er bovenuit. Het kijkt allemaal lekker weg en verveelt geen moment. Verrassend is het plot echter nauwelijks, waardoor de film niet echt boven het gemiddelde rechtbankdrama uitkomt...

avatar van oemoemenoe
Symphatiek rechtbankgedoe waar de goeien de kwaden overwinnen .
Erg goed geacteerd door Damon en DeVito .

Dit ironische, solide, frisse en prettige rechtbankdrama is vooral een karakterportret (van het afwisselende leven) van een jonge advocaat, bij wie iedere cliënt pure noodzaak is (van blut zonder cliënt naar platzak met een enkele klant). De regie is geweldig, het scenario geestig en de cast acteert goed (de acteurs hebben er duidelijk zin in). Wel voorspelbaar, maar dat krijg je nu eenmaal wanneer je het boek gelezen hebt.

avatar van Filmkriebel
Rainmaker wordt aanzien als één van de beste Grisham verfilmingen en eigenlijk is dat ook mijn opinie. De rechtszaak van een groentje tegen een bedrieglijk mega-bedrijf boeit tot het einde : zowel Damon en Voight vormen een solide acteerduo die tegenover elkaar staan in de rechtbank, met Danny Glover op de rechtersstoel. Eigenlijk is de volledige cast om van te smullen (Rourke, Scheider, Danes etc).

De Vito zorgt voor luchtigheid en een komische noot. Ik vind niet dat deze film nood had aan komische noten maar het werkt wel en maakt de rechtbankfilm ook makkelijk te verteren. Het verhaal met het mishandelde meisje Kelly vond ik een totaal overbodige toevoeging die trouwens ook maar 20% van de film uitmaakt. Dat lijkt er enkel bij gesleept voor de geforceerde romance.

avatar van Toontje G
Goed rechtbankdrama. DeVito blijft een geval apart, heerlijk. De film is boeiend van begin tot eind.

Het begin van de film was wel even doorbijten maar, de rest maakte het goed.

avatar van knusse stoel
Het is inmiddels al een tijdje geleden dat we deze film hebben gezien en wat mij betreft hoort hij in het rijtje "klassiekers" en voor boeklezers van goede detectives en spannende verhalen is het boek van Grisham verplichte kost. Althans is onze mening. Het is een pracht van een film met nu en dan zelfs komische situaties in het verder serieuze verhaal over een patiënt die botweg door de verzekeringsmaatschappij aan de kant wordt gezet als hij probeert zijn recht te halen. De regisseur (F.F. Coppola maakt gebruik van de komische kanten van een door mij bewonderde D. DeVito die regelmatig in de films waarin hij speelt, voor de nodige kwinkslagen en dus lachende kijkers zorgt.
Ook in deze film levert hij de nodige gezichtsverrekkingen op!

Mooie film! Goed voor 8 punten.

Een leuke rechtbankthriller.

avatar van stephan-0115
Leuk om een keer gezien te hebben, maar bijzonder wordt het allerminst. Het verhaal is cliché en voorspelbaar, maar kijkt lekker weg. De verhaallijn met Kelly had voor mij echter niet gehoeven,
vond die vrij overbodig.

avatar van Roger Thornhill
Toch minder door gegrepen dan toen ik hem indertijd voor het eerst zag, vooral omdat de plotlijnen niet erg spannend of opwindend zijn, maar de star-spotting in deze film blijft leuk (jammer dat Virginia Madsen maar zo'n klein rolletje heeft), met Damon adekwaat, Voight en Rourke smakelijk, en DeVito die de film steelt.

avatar van IH88
“How do you know when a lawyer is lying? His lips are moving.”

Degelijke John Grisham boekverfilming. Dit is mijn favoriete Grisham boek, en op zich weet de film alle karakter- en plotontwikkelingen goed te vertalen naar het witte doek. Coppola heeft er wel een zeer lange film van gemaakt, en op sommige momenten is het ook wat saai. Dat komt ook omdat sommige subplotjes en personages niet interessant zijn en matig zijn uitgewerkt. De rol van Claire Danes bijvoorbeeld, en het liefdesverhaaltje tussen haar en Damon. De rechtbankscènes zijn wel sterk, en Voight heeft een heerlijke rol. The Rainmaker had een betere film verdient, maar een slechte verfilming is nou ook weer niet.