Bar Bahar (2016)

Alternatieve titels: In Between | Lo Po, Lo Sham | Bar Bahr

Israël

geregisseerd door Maysaloun Hamoud
met Mouna Hawa, Sana Jammelieh en Shaden Kanboura

Drie Palestijnse vrouwen wonen in een appartement in Tel Aviv. Ze proberen een balans te vinden tussen de traditionele en moderne cultuur. Laila is advocaat. Ze rookt, neemt drugs en ze heeft een vriendje. Salma is een christelijke, communistische en lesbische dj die haar seksuele voorkeur vertelt aan haar familie. Als ze terugkeert naar haar geboortestad met haar minnares, leidt dit tot problemen. Nur is de laatste van de "Arabische Meisjesclub". Ze is verlegen en maagd, met een sterke islamitische traditie. Ze ontdekt dat haar verloofde toch niet de charmante prins is waar zij op hoopte.

kappeuter (moderator)
Vanaf 4 januari 2018 in de bioscoop (MOOOV Film Distributie)

Ook openingsfilm op het MOOOV filmfestival 2017.

avatar van mjk87
Zo'n typische sfeerschets die mij wel smaakt. Fijn tempo, goed spel, sfeervolle locaties, lekkere soundtrack eronder. Ik krijg altijd zin in alcohol bij dit soort films. Maar ook erg binnen de lijntjes, met uiteraard drie personen met elk hun besognes (en uiteraard elke vorm wordt wel gepakt). Dat conflict tussen het moderne van de drie meisjes (toch wel alle drie) en conservatieve van haatdragende totaal niet-tolerante anderen is al op zich goed genoeg. Dan hoeft dat extra drama er niet bij en kwam op mij zo minder sterk over. Te geforceerd. Wel een mooie scène waar de twee 'losbandige hoeren' (of kech, hoe moeten we ze noemen?) het verkrachte hoofddoekmeisje onder de douche zetten, teder en vol liefde. 3,5*.

Intrigerende film over drie Arabische vrouwen in Israël, die vanwege hun afwijkende levensstijl in aanvaring komen met hun traditie georiënteerde omgeving. Het geschakeerde verhaal richt zich vooral op de onderlinge solidariteit, ongeacht de levenswijze. Een goed opgebouwde feministische film pur sang, met een stevig verhaal en sterke rollen van de protagonisten. Petje af voor regisseur Maysaloun Hamoud, die aan de film zowaar een fatwa overhield, een teken dat zij bij sommigen blijkbaar een gevoelige snaar heeft geraakt.

avatar van revadebe
Prettige film. De film is nergens echt heel verrassend, maar kijkt toch erg lekker weg dankzij goed acteerwerk, prima muziek, mooie locaties en goed gevangen momenten van saamhorigheid en tolerantie.

avatar van Biosguru
Stel je als gedachtenexperiment eens een Nederlandse remake voor met Ali B als Wissam, Katja Schuurman als Layla, Georgina Verbaan als Nour en Halina Reijn als Salma. Zelfde verhaal, maar speelt zich af in Nederland is het nog steeds een arthouse film?