• 15.809 nieuwsartikelen
  • 178.339 films
  • 12.225 series
  • 34.007 seizoenen
  • 647.593 acteurs
  • 199.099 gebruikers
  • 9.377.419 stemmen
Avatar
 
banner banner

Captain Phillips (2013)

Biografie / Actie | 134 minuten
3,82 3.032 stemmen

Genre: Biografie / Actie

Speelduur: 134 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Paul Greengrass

Met onder meer: Tom Hanks en Barkhad Abdi

IMDb beoordeling: 7,8 (516.308)

Gesproken taal: Engels en Somalisch

Releasedatum: 21 november 2013

Plot Captain Phillips

"Out here survival is everything."

De film is gebaseerd op het waargebeurde verhaal van Richard Phillips, kapitein van het vrachtschip Maersk Alabama. In 2009 werd dit schip door Somalische piraten gekaapt en Phillips gaf zichzelf op als gijzelaar, om zijn bemanning te redden.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Social Media

Volledige cast

Acteurs en actrices

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van kathmandu

kathmandu

  • 288 berichten
  • 686 stemmen

Ik vraag me twee dingen af:

- Hoe oud ben je? Want het lijkt erop dat je tot aan, wat zal het zijn, 5 jaar geleden nog geen krant las (kon lezen?) en/of van papa en mama het journaal niet mocht zien, want anders zou je weten dat er toen zo'n beetje maandelijks wel een schip gekaapt werd door Somaliërs.

- Heb je de film überhaupt wel gezien? Het begint nota bene met een interessante inkijk in hoe en waarom die lui het water op gaan (de baas eist actie en geld) en later wordt ook nog duidelijk dat het gaat om vissers die geen inkomsten meer hebben agv (in hun ogen) westerse acties. Niet om sympathie op te wekken maar dan krijg je een beetje inzicht in de beweegredenen.

Dus wat jij hier nu blaat over propaganda en goed vs slecht strookt totaal niet met de film zelf, die (lees ook eens wat zou ik zeggen) is gebaseerd op een waar gebeurd verhaal.

Of is mijn realiteit anders dan de jouwe en zijn kapiteins van een schip de bad guys die die arme piraten niet zo nat moeten spuiten, aangezien die alleen maar ook even met een heeeele grooooote boot willen spelen? Sorry dan, ik zag het wat anders.....

Hallo Opa,

ik wist niet dat jij op dat schip aanwezig was! En dat je het allemaal nog zo goed weet.....

Het is een Amerikaanse propoganda film. Amerika in een goed daglicht zetten.


avatar van hoogie

hoogie

  • 17 berichten
  • 15 stemmen

kathmandu schreef:

(quote)

Hallo Opa,

ik wist niet dat jij op dat schip aanwezig was! En dat je het allemaal nog zo goed weet.....

Het is een Amerikaanse propoganda film. Amerika in een goed daglicht zetten.

"Opa".... ik ben nog niet eens 40. De enigen die mij "opa" noemen zijn hele kleine kinderen. Je bent blijkbaar nog jonger dan ik dacht. Overigens hebben die kleine kinderen dan wel weer het fatsoen om door te hebben dat als iemand opa is, je dan ook "u" zegt en niet "je".

Mijn oudste zoon is 6. Ik denk dat je nog te klein bent om van de juffrouw gehoord te hebben over de bloemetjes en de bijtjes (nee, ze komen niet van de ooievaar), en ik laat dat verder ook aan jouw papa en mama, maar geloof me maar als ik zeg dat dat ik dus nog niet eens opa kan zijn.

En Sinterklaas bestaat niet. Vond ik gewoon leuk om alvast te verklappen. Ik hoop stiekem dat je nu heel verdrietig bent. Want sommige kinderen mag ik gewoon niet en jij bent er één van, vanwege je disrespect naar opa's.

Weer even over de film, want daar gaat het ten slotte over: als je nu de moeite zou nemen om de film te bekijken en niet alleen af te gaan op de hoes van de dvd zou je doorhebben dat het dus geen propagandafilm is. Ik heb de film wel gezien en meende je een klein beetje op weg te kunnen helpen. Maar ik vermoed, gezien je reactie, dat je ook niet de moeite hebt genomen om die in zijn geheel te lezen. Waarschijnlijk teveel zinnen met meer dan vijf woorden?


avatar van kathmandu

kathmandu

  • 288 berichten
  • 686 stemmen

Weer even over de film, want daar gaat het ten slotte over: als je nu de moeite zou nemen om de film te bekijken en niet alleen af te gaan op de hoes van de dvd zou je doorhebben dat het dus geen propagandafilm is. Ik heb de film wel gezien en meende je een klein beetje op weg te kunnen helpen. Maar ik vermoed, gezien je reactie, dat je ook niet de moeite hebt genomen om die in zijn geheel te lezen. Waarschijnlijk teveel zinnen met meer dan vijf woorden?

Ik heb de hele film bekeken, opa. Ik ben zelfs ouder dan jou.

Maar ik blijf bij m'n standpunt. Wat een bagger-film. Amerikaanse propoganda troep.

-10 sterren.


avatar van kimberlyVD

kimberlyVD

  • 5946 berichten
  • 1567 stemmen

Ik vermoed dat jij hier gewoon het tegenoverstelde van Amerikaanse propaganda wil tonen, kathmandu.

'Amerika is slecht want de rest zijn sukkeltjes die gehaat en verstoten worden door de Amerikanen.'

Terwijl het hier gewoon een film betreft met waargebeurde feiten... Ze konden in de film toch moeilijk blanke amerikanen het schip laten kapen i.p.v. van die somaliërs? Dan was het inderdaad geen Amerikaanse propaganda.

Persoonlijk vind ik dit een 'prachtige' film die de feiten op een heel correcte wijze in beeld brengt.

Het is wat het is. Geen zij-verhaaltjes die alles nog wat triestiger of dramatischer moeten maken.

Zelfs de menselijke kant van de somaliërs krijgt hier voldoende aandacht. Want piraten of niet, dit zijn ook mensen met gevoelens. Achter die criminele gezichten schuilt tenslotte gewoon een miserabel leven.

Daarom ook, ben ik het absoluut niet eens met wat kathmandu beweert...

Als ze echt Amerikaanse propaganda wilden maken, dan hadden ze gewoon een éénzijdig, door en door slecht beeld van de kapers getoond... En dat is dus niet het geval.

Het acteerwerk van Hanks was weer top. Hier hadden ze geen betere acteur voor kunnen vinden.

De angst op zijn gezicht, de verslagenheid maar ook zijn zin voor verantwoordelijkheid... Allemaal tot in de puntjes afgewerkt gespeeld. Maar niet alleen lof voor hem. Ook de rest van de cast was top.

De piraten krijgen een menselijk gezicht met hun positieve en negatieve punten. (Uiteraard meer negatieve hier...) En dat tilt de film echt tot een hoger niveau.

Ja, die Paul Greengrass kan wel weg met waargebeurde verhalen.


avatar van yorgos.dalman

yorgos.dalman

  • 980 berichten
  • 0 stemmen

Het is wat het is. Geen zij-verhaaltjes die alles nog wat triestiger of dramatischer moeten maken...

Helemaal waar. Geldt ook voor de twee sterkste films van Greengrass: Bloody Sunday en United 93.

Kale, uitgebeende feiten, gepresenteerd zonder franjes of overbodige terzijdes. Alsof je er zelf middenin zit...


avatar van Ajax&Filmfreak

Ajax&Filmfreak

  • 3365 berichten
  • 3730 stemmen

Helemaal niet waar.

Als je je een beetje verdiept had in het echt verhaal wist je dat de echte kaptijn Phillips helemaal geen held was en de film dus helemaal niet waarheids getrouw is.


avatar van kimberlyVD

kimberlyVD

  • 5946 berichten
  • 1567 stemmen

Daar heb je gelijk in maar ik heb het dan ook niet over of de film al dan niet waarheidsgetrouw is.

Het verhaal is ietwat 'verandert', maar niet echt geromantiseerd vind ik. En zoals ik eerder zei; geen onnodige zij-verhaaltjes toegevoegd.

Een echte held vind ik Hanks hier toch niet neerzetten trouwens. Meer een gewone man die net als iedereen ongelooflijk bang is, maar wel zijn verantwoordelijk neemt. Is dat dan een held? Tcho, ja, ergens wel natuurlijk want niet iedereen zou het hem nadoen. Maar langs de andere kant is het dan weer z'n plicht.


avatar van mister blonde

mister blonde

  • 12698 berichten
  • 5832 stemmen

Greengrass is een prima regisseur als het aankomt om waargebeurde verhalen op een realistische en geloofwaardige manier om te zetten naar het witte doek. Zijn documentaire achtige aanpak werkt voor mij met name omdat het handheld filmen het gevoel van authenticiteit vergroot en de acteurs zeer overtuigend spelen. De mix van amateurs, echte mensen en professionele acteurs werkt ook hier weer goed.

Maar vergis je niet. Captain Phillips is gewoon een hollywoodfilm. Het daarop standaard volgende argument 'ja maar het is waargebeurd' moet je natuurlijk wel met een flinke korrel zout nemen. Hoewel Captain Phillips in alles allemaal sterk bovengemiddeld is, zitten de hollywoodclichés er gewoon in. Het gemanipuleer van de kijker ook. En ditmaal zelfs met een wel erg pro Amerikaans verhaaltje. Dat ben ik toch niet helemaal gewend van onze Brit. Propaganda vind ik te gemakkelijk geroepen en wat flauw (en bovendien veel te sterk), maar de Amerikanen laten hun spierballen even zien hoor. Op zich is het dus erg verdienstelijk en goed gemaakt, maar juist door de manier waarop het gemaakt is, is het wat dubieus. Greengrass flirt door zijn (erg sterke manier van) film maken wel erg met realisme en hij wil je daar zo veel mogelijk van overtuigen. Als je beter kijkt valt dat dus wat tegen.

Veel meer dan een terzijde wil ik er ook weer niet van maken. Moet zeggen dat de film me aardig te pakken had, in de zin van dat ik echt wel heel gespannen heb zitten kijken. Wat dat betreft is de film echt erg sterk. En hoewel men het hollywoodsausje niet onverdienstelijk probeert te verhullen, valt het ook wel weer mee. Misschien dat de eerste 20 minuten niet best waren (de naam Maersk was trouwens wel erg vaak nadrukkelijk in beeld) en duren de scenes op de reddingsboot net 20 minuten te lang.

Misschien heeft mijn kritiek iets te veel de overhand gekregen, want ik ben echt positiever dan negatief. Daar is de regisseur te goed voor. Nog maar snel even vermelden dan dat ik blij was dat de piraten wel behoorlijk menselijk bleven (al viel daar misschien nog meer winst te behalen) en waren de Somalische acteurs echt prima. Dikke 3,5 sterren.


avatar van Irrynthius

Irrynthius

  • 16 berichten
  • 18 stemmen

Aangenaam verrast was ik door deze film, ik wou hem eerst niet kijken omdat het verhaal me niet aanstond. Later toch bekeken en wonderwel is het verhaal wat ik niet wou zien erg goed neergezet.

Gelukkig komt ook de andere zijde van dit hedendaagse drama aan bod. De ellendige omstandigheden waarin dit fenomeen is ontstaan. Al is dit wel een licht ondergeschoven kindje in de film.

Tom Hanks is degelijk zoals altijd, de film zit goed in elkaar..... je zit dus lekker te kijken, het vloeit en de spanning valt bijna niet weg.


avatar van LOTR-lover

LOTR-lover

  • 937 berichten
  • 908 stemmen

Ik moest me er ook maar aan gaan wagen, ondanks het feit dat ik echt Tom Hanks niet kan uitstaan. Het is en blijft 1 van m'n minst favoriete acteurs maar goed, ik ben wel bereid om daar doorheen te kijken als de film goed genoeg is. En dat is bij Captain Phillips wel gelukt!

Het komt allemaal wat traag op gang, op zich logisch doordat je wat inzicht krijgt in de personages en hun achtergronden. Maar zodra de piraten hun offensief inzetten is en blijft het 1 en al spanning en sensatie. Hierdoor zit je tot aan het einde geboeid te kijken. Deze film doet het waargebeurde verhaal absoluut eer aan.

4*

8/10 (IMDB)


avatar van Ravio

Ravio

  • 59 berichten
  • 195 stemmen

Sterk geacteerd van Hanks, zeker zijn toestand aan het eind van de film! Erg knap! Verder een meeslepende edoch ietwat langdradige film. Had van mij iets korter gemogen en iets meer tempo.


avatar van martijn011

martijn011

  • 2034 berichten
  • 1309 stemmen

Werkelijk een uitstekende film. Eindelijk weer eens een film gezien waar je van begin tot eind in meegezogen wordt.
De vorige films van Greengrass waren ook van een hoog niveau en hij laat zien dat hij dat niveau constant hoog kan houden.

Tom Hanks verdient ook alle lof. Erg sterk geacteerd van Hanks die eindelijk weer eens laat zien een enorm hoog niveau te halen.
Ook de andere acteurs zijn prima gecast, maar het is duidelijk dat ze allemaal niet in de schaduw kunnen staan van Hanks.
Het verhaal wordt erg boeiend verteld. De aanval op de boot is adembenemend, evenals de reddingsactie.
Dikke vier sterren!


avatar van chiel1971

chiel1971

  • 620 berichten
  • 2009 stemmen

Spannende hele goede film, super acteerwerk! En zee boeiend. Goede film!


avatar van U96

U96

  • 731 berichten
  • 762 stemmen

Een ware topfilm !!!! Heb van het begin tot einde genoten van deze film, in lange tijd geen film gezien die mij zo boeide als deze, de rol die Tom Hanks hier neer zet is weer eens ijzersterk (de rest van de rollen zijn trouwens ook mega goed) !!! echt een aanrader voor wie een sterk drama wil zien.


avatar van yesplease

yesplease

  • 466 berichten
  • 969 stemmen

Aangenaam verrast. Er wordt goed geacteerd en de film blijft spannend tot het einde.


avatar van Zadel

Zadel

  • 245 berichten
  • 902 stemmen

Greengrass flikt het weer: een bloedstollende film die boeit van begin tot eind. Het waargebeurde verhaal van een kaping van Maersk Alabama is op een schitterende manier verfilmd.

Ten eerste ben ik blij dat we in het begin geen sentimentele 'Spielbergdrama' krijgen, met een emotioneel afscheid en huilen, brullen en nog meer huilen. Greengrass houdt het net zoals bij de bourne-triology simpel en koel. Ook bij het einde, wanneer Phillips gered wordt, eindigt de film niet met een warm welkom bij zijn vrouw, maar de film stopt gewoon. Geen kwartier lang tranentrekkende hereniging met zijn familie.

Ten tweede ben ik erg verrast door de mate waarin deze film overeenkomt met de werkelijkheid. Bijna alles is waargebeurd, bijvoorbeeld bij de eerste poging van de kaping heeft Phillips echt net gedaan alsof hij radiocontact had, wat er voor zorgde dat 1 boot omkeerde. De piraat die aan zijn voet werd verwond door glas, werd in het echt in zijn voet gestoken. Dat is volgens mij het enige wat niet klopt aan de film. Zelfs de kapers lijken op de echte kapers, hetzelfde als Tom Hanks wel iets wegheeft van de echte Captain Phillips.

De film wordt nergens langdradig en weet de spanning ten alle tijden over te brengen aan de kijker. Af en toe probeert Greengrass tussen de dialogen door de impact van de westerse economieën en landen op de voornamelijk Afrikaanse landen weer te geven. Phillips: There's got to be something other than being a fisherman or kidnapping people. Muse: Maybe in America, Irish, maybe in America

Greengrass verfilmde al eerder waargebeurde verhalen ( United 93 en Bloody Sunday ), dit was zijn derde. Opvallend is dat voor de eerste twee onbekende acteurs werden gebruikt. Desalniettemin is het een geweldige keuze geweest om Tom Hanks de rol van Phillips te laten vervullen. Hanks zet een sterke rol neer in de film, voor mij sinds The Terminal (2004) zijn beste rol. Vooral het einde, wanneer Phillips een medisch onderzoek ondergaat, is een prachtig stuk. Het besef wat hem zojuist is overkomen, komt dan pas naar boven. De blik, de trillingen, alles wat Hanks doet of zegt is op dat moment perfect.

Maar vergeet vooral zijn tegenspelers, de piraten, niet. Zij weten hun rol ook uitstekend neer te zetten. Muba, de 'leider', acteert ontzettend goed.

De film van ruim twee uur en een kwartier, vliegt voorbij. Na de film heb je misschien even tijd nodig om te beseffen wat je zojuist gezien hebt: Een bloedstollende verfilming van een waargebeurd drama. 5 sterren!

Ajax&Filmfreak schreef:

Helemaal niet waar.
Als je je een beetje verdiept had in het echt verhaal wist je dat de echte kaptijn Phillips helemaal geen held was en de film dus helemaal niet waarheids getrouw is.


Dit is maar hoe je het bekijkt. Nee, in het echt heeft Phillips zich inderdaad niet opgeofferd zoals in de film "Kill me, not him. I'm the captain, not him, I am". Maar wanneer ben je een held? Als je een eerste kaping te slim af bent, door pure improvisatie en slim nadenken? Of als je alles zo op orde wilt hebben, dat je als één van de weinige kapitein een oefening uitvoert? Of als je een volledige bemanning van 20 man in veiligheid weet te houden? En het ook zelf overleeft? Dan vind ik je toch wel echt een held. Daarnaast is de film tot zekere hoogte wel waarheidsgetrouw. Kijk maar eens op internet. Op 3 of 4 dingen na, is alles in de film ook gebeurd in het echt.


avatar van de B-Meter

de B-Meter

  • 26 berichten
  • 264 stemmen

Tom Hanks blijft toch geweldig hoor!


avatar van JeroenFR08

JeroenFR08

  • 557 berichten
  • 419 stemmen

Weinig woorden aan vuil te maken.

Een oerdegelijke thriller van Greengrass. Deed me qua spel en spanning denken aan United 93, wat ik persoonlijk een van de beste thrillers vind. Maar ook deze Captain Phillips bevat alle elementen voor een fijne thriller. Het spel van de 2 hoofdrolspelers was erg goed, vooral verrast door de kaper. Maar goed.

8 is op zn plek.


avatar van möök

möök

  • 106 berichten
  • 371 stemmen

Niet overdreven spectaculair of sentimenteel en dat maakt deze kaapfilm uitermate draaglijk.


avatar van rep_robert

rep_robert

  • 27517 berichten
  • 4085 stemmen

De Hollywood/big budget versie van Kapringen en deze versie raakte me totaal niet, ondanks dat Tom Hanks zo hard zijn best doet en zoals gewoonlijk bewijst een top acteur te zijn.

Wat de film simpelweg nekt is de totale ongeloofwaardigheid die over de film heen hangt. Ik geloofde echt helemaal niets van wat er gebeurde op het schip en het ging van kwaad tot erger. Jammer dat ze zo'n realistisch onderwerp in zo'n smerig sentimenteel en over de top jasje weten te verpakken. Hanks had nog net niet zijn Superman cape om...

Zelden dat ik zo ongeïnteresseerd zit te kijken bij een film met een hoge quotering , maar Captain Phillips slaagt erin.

2,0*

p.s. konden ze geen betere titel voor de film verzinnen dan captain Phillips? Zag hem nog net niet vissticks bakken.


avatar van Neder0001

Neder0001

  • 723 berichten
  • 1795 stemmen

Film begint sterk, maar kakt compleet in op het moment dat ze overgaan op de reddingboot. Daarna langdradig, saai. Jammer. Heb er toch een uurtje goed van genoten.


avatar van Movsin

Movsin

  • 8286 berichten
  • 8432 stemmen

Minitieus en razend spannend uitgesponnen relaas van een schipkaping door Somalische piraten.

Het hoeft geen betoog dat naast het knappe script, enscenering en camerawerk, Tom Hanks hier de grootste blikvanger is. Subliem en overtuigend acteertalent kenmerken zijn rolinvulling.

Schitterende slotscène van een persoon in shock.

Is Greengrass niet bepaald een cineast die me ligt (op "Bloody Sunday" na), hier zet hij toch een stevige portie filmwerk neer.


avatar van Tiany

Tiany

  • 527 berichten
  • 754 stemmen

Boeiende film, weer een topfilm met Tom Hanks.

Begrijp alleen niet goed dat er geen mogelijkheid was om zich beter te beschermen, terwijl met op voorhand wist wat er kon gebeuren en aan het gebeuren was.


avatar van hoogie35

hoogie35

  • 16 berichten
  • 11 stemmen

super spannende film, of het nu een propoganda film is (zoals iemand schreef) of niet. normaal onder een film kijken heb ik nogal eens de laptop op schoot en ga ik buiten nog wel eens buiten een roken, maar dat is er allemaal bij gebleven, op het puntje van mijn stoel. en weer een meester stukje van Tom Hanks. Alhoewel de kapitein wel wat vreemde beslissingen heeft gemaakt naar mijn idee.


avatar van Capablanca

Capablanca

  • 1273 berichten
  • 1682 stemmen

kathmandu schreef:

(quote)

Hallo Opa,

ik wist niet dat jij op dat schip aanwezig was! En dat je het allemaal nog zo goed weet.....

Het is een Amerikaanse propoganda film. Amerika in een goed daglicht zetten.

Denk je wel om je gezondheid? Die haat tegen de VS vreet je hart nog op.


avatar van ZMuller

ZMuller

  • 47 berichten
  • 115 stemmen

Tiany schreef:

Boeiende film, weer een topfilm met Tom Hanks.

Begrijp alleen niet goed dat er geen mogelijkheid was om zich beter te beschermen, terwijl met op voorhand wist wat er kon gebeuren en aan het gebeuren was.

Piraterij in die regio was in 2005-2006 een nieuw fenomeen. Vanaf 2009 (met name door dit incident) is men de crew gaan bewapenen.


avatar van Tiany

Tiany

  • 527 berichten
  • 754 stemmen

Er moet altijd iets ernstig (meestal met dodelijke afloop) gebeuren voor men maatregelen neemt, en dit op alle gebied. Enfin...beter (en helaas vaak "te") laat dan nooit zeker ?


avatar van kelama3

kelama3

  • 343 berichten
  • 179 stemmen

Een film die je van begin tot eind in spanning houdt,en Tom Hanks deed het zoals gewoonlijk weer fantastisch!

Wat kan die vent acteren he!

Ook de afrikaanse acteurs doen het prima!

Ik hou zelf ook niet zo van die vaak overdreven pro-Amerikaanse uitspraken en acties in films,

maar bij deze film vond ik het er niet zo dik bovenop liggen.

4 dik verdiende sterren!


avatar van Gish

Gish

  • 1445 berichten
  • 6909 stemmen

Redelijk spannende actiefilm met een goed (maar wel voorspelbaar) begin. De langdurige scenes in de reddingsboot zorgen er helaas voor dat het verhaal in het middenstuk inzakt. Het einde is snel en onvermijdelijk. Tom Hanks trekt de film over de streep en zet een sterke rol neer met een mooie en sterke eindscene. Vond het geen film om nog eens te zien.


avatar van speliz

speliz

  • 57 berichten
  • 147 stemmen

Gister gezien. Top film..terwijl ik niet zo'n Hanks fan ben....