• 8.347.729 stemmen

Genre: Drama

Alternatieve titel: The Sea

Oorsprong: IJsland / Frankrijk / Noorwegen

Geregisseerd door: Baltasar Kormákur

Met onder meer: Gunnar Eyjólfsson, Hilmir Snær Guðnason en Hélène de Fougerolles

Oorspronkelijke taal: IJslands

Releasedatum: 7 augustus 2003

Plot Hafið

De opvolger van Kormákurs debuutfilm (101 Reykjavík), handelt over de perikelen van een vooraanstaande familie die werkzaam is in de visverwerking in een klein dorp. Þórður, de familiepatriarch, probeert zijn zoon Ágúst, die business-management studeert in Parijs, over te halen om het moeizaam lopende bedrijf te redden van de ondergang. Ágúst heeft echter geen zin in vis, hij schrijft liever liedjes. De oudste zoon Haraldur, die de visafslag runt maar niet het vertrouwen van zijn vader heeft, bekokstooft met zijn zwager een plan om het bedrijf over te nemen. Iedereen lijkt alles van elkaar te weten, zonder dat het gezegd mag of kan worden. Dat verandert in een lange nacht waarin uiteenlopende belangen, geheimen, bitterheid en verborgen lust tot een kookpunt komen.

image

avatar van EmDee

EmDee

Zo kapp, kon je dat letterype wel vinden?

kappeuter (crew films)

Koppie-peest

avatar van jay73

jay73

Is die ð echt een letter? Nooit gezien!

Hoe wordt zuks uitgesproken?

avatar van FisherKing

FisherKing

Als th (zoals in that) in het engels

Bron

avatar van Mindflight

Mindflight

aardige film! lekker chaotisch en grappig (!)

balen dat er twee dames achter mij zaten te kwekken over wie wat wel niet deed in de film enzo :S

avatar van bram_stuckinaday

bram_stuckinaday

Coole film, moeilijk te volgen door rare namen en gezinsverhoudingen... en achter me zittende dames die hardop denken. Maar veel mooie beelden (IJsland.. wow!), hele leuke humor en mafheden... misschien nog eens kijken op dvd...

avatar van petey

petey

• 1901 berichten

allerleukste moment voor mij ma pakt de Gameboy uit de handen van haar zoon en gooit deze uit het raam van de rijdende auto. Hilarisch.

avatar van 93.9

93.9

Vanavond eens kijken....

avatar van stefff

stefff

Redelijke film. Af en toe grappig, maar vaak erg overdreven.

avatar van offermans

offermans

Aardig.....mooie beelden van IJsland.......deed mij erg aan Festen denken... mindere uitvoering. Aardig geacteerd.....bekend verhaal.

avatar van SiSsY bOY

SiSsY bOY

Mooi familiedrama gecombineerd met wat humor en romantiek en daarbij prachtige beelden van IJsland.

heeft inderdaad wel iets weg van Festen.

avatar van gotti

gotti

Festen-light op z'n IJslands. Helaas niet overall even sterk. 101 blijft toch Kormakur's beste...

avatar van Apollinisch

Apollinisch

Prima familiedrama dat visueel schittert maar inhoudelijk niet helemaal uit de verf komt. Er zijn veel personages die elk met zijn of haar eigen probleempjes kampt. Er is empathie, er is overspel, er is aftakeling – noem maar op. Alles blijft nogal oppervlakkig en meeleven is nagenoeg onmogelijk. Met andere woorden: de kwantiteit gaat ten koste van de kwaliteit.

Toch is de film nog best geslaagd. De setting is mooi, het kleurenspel is een lust voor het oog en de vele plotontwikkelingen zijn boeiend.

avatar van mayhemblik

mayhemblik

Lekkere film, duurde net niet te lang, op een of andere manier moest ik steeds aan Cat on a hot tin roof denken, ga ik straks maar weer eens kijken.

avatar van AddictedToMovies

AddictedToMovies

Aangenaam verrast door dit prachtwerkje uit IJsland. Schitterend gefilmd, - en niet alleen de adembenemde landschappen, mooie film- en klassieke muziek en boeiend tot het eind. We volgen een enorme familie die bijeenkomt op verzoek van de pater familias en al snel lopen de emoties hoog op wanneer de kasten opengaan en de skeletten eruit beginnen te rollen. Niemand lijkt elkaar uit te kunnen staan en naast grote familieproblemen kampen ze ook allemaal met persoonlijke problemen, van geld tot liefde. Uiteindelijk had ik verwacht (en stiekem gehoopt) dat er nog iets heftigers kwam uit de familiehistorie, maar dat kwam niet. Maar de hele bizarre familie en het gewoon puike filmwerk zorgde voor dat ik toch best wel geboeid zat te kijken. Het ligt verder ook niet heel zwaar op de maag, want er is ook genoeg ruimte voor humor, zoals een puber die gaat inbreken om computerspelletjes te spelen of een schaap dat iedereen lastig bljift vallen. Enorm maf volk die IJslanders, bijna net zo gek als die taal van hen. Ik heb echt enorm genoten van deze film!

3,5*-4,0*

BBarbie

Ik heb meer films gezien over opgefokte familiereünies, maar een hereniging die zo gierend uit de klauwen loopt als deze kan ik mij een, twee, drie toch niet herinneren. In zijn geheel gaat de film ondanks zijn komische ondertoon nogal over de top. Wat meer subtiliteit zou wat mij betreft welkom zijn geweest. Ik heb mij niettemin toch wel vermaakt, zeker omdat de film niet alleen vet aangezette personages maar ook fraaie opnamen van IJsland bevat.