O' Horten (2007)

Noorwegen / Duitsland / Frankrijk / Denemarken
Komedie / Drama

geregisseerd door Bent Hamer
met Baard Owe, Espen Skjønberg en Ghita Nørby

Op het moment dat de trein het station verlaat zonder machinist Odd Horten aan boord, beseft hij dat het pad voor hem een reis is zonder vaste dienstregelingen en bekende stations. Horten is met pensioen en het perron voelt niet meer aan als een veilige plek.

avatar van Knisper

Geen woord van te verstaan, maar wel met goede grap in de eerste tien seconden.

Bioscooprelease in februari? Ik heb hem al een half jaar op dvd

avatar van wibro
Deze film vanavond in de sneak gezien. Geen onaardige film, maar ik vond hem erg traag, hoewel de humor best wel geslaagd was. Wat ik erg mooi vond, dat was de fotografie. Die gaf de film extra sfeer.

avatar van Hannibal
Odd Horten deed me denken aan Martin Brozius die een aantal Mr. Bean scétches naspeelde.
Aardige film, een aantal erg leuke, subtiele scénes, maar het geheel komt wel een beetje flauw over bij mij. (Odd die in slaap valt in de sauna, in zijn eentje in een zwembad achterblijft, bij een vreemd gezin onder het bed verstopt zit omdat hij wederom in slaap was gevallen... )

Misschien is het typisch Noors, maar ik verbaasde me ook erg over de manier waarop Odd Horten alles over zich heen liet komen zonder emotioneel te worden. Als hij op de luchthaven een anusonderzoek moet ondergaan kijkt meneer niet eens een klein beetje bezorgd. Als iemand naast hem in de auto ineens overlijdt stapt ie gewoon uit de auto en loopt weg alsof er niets gebeurd is.

Het begin van de film was trouwens prachtig gefilmd, vanuit de trein met al die tunnels... erg mooi gedaan.

avatar van Djoeke
Een charmante film met aparte types. De film heeft ook iets tragisch, maar heeft gelukkig ook vrolijke momenten.

avatar van voskat78
Vond het een leuk filmpje wat op een lekke tempo weg keek.
voor de rest sluit ik me wel aan bij Djoeke

avatar van mayhemblik
Mooie film, ik ben over het algemeen gek op dit soort films maar ik vond deze niet verpletterend.
Misschien over een jaar nog eens kijken.
Ik heb deze samen met ''Kitchen stories'' gekocht en daar heb ik toch best wel hoge verwachtingen van, nou gauw slapen des te eerder is het morgen.

avatar van Spiekercoen
Sympathieke, maar niet geheel overtuigende film. Op een aantal leuke, absurdistische scenes na vond ik het wat vlak. Wel zag het geheel er mooi en sfeervol uit.

Net aan voldoende.

Het duurt wel even voor ge in de sfeer van de film zit, want als er ooit van humor sprake is, dan zit dat alleen in enkele situaties en dialogen. Van de hoofdacteur zelf gaat geen enkele komische uitstraling uit. Hoeft ook niet, want hij stelt een introvert personage voor.
Al bij al genietbaar, traag uiteraard, maar zo is het nu eenmaal met die films uit de Skandinavische landen.
Op het einde wordt de film wat sappiger, met zelfs een glimlach en een vleugje romance en dat maakt ook goed.

avatar van Knisper
Goede film. Ik denk dat ik deze een jaar of vijf geleden nog te traag had gevonden, maar de typische zwartgallige, donkere humor werkt eigenlijk toch wel heel goed. De eenzaamheid van de hoofdpersonage (en de andere personages) wordt op deze manier namelijk erg voelbaar. Veel scènes zijn eigenlijk bizar, maar zijn door de manier waarop het wordt gebracht, juist erg sterk. Absurd en troosteloos op een hele subtiele manier.

kappeuter (moderator)
De wonderlijke nostalgische wereld van Odd Horten.
Ogenschijnlijk gebeurt er niet zoveel in de films van Bent Hamer. Maar dit is slechts schijn en op het eerste gezicht.
O´Horten toont heel fijnzinnig een soortement ode aan de gewone man.
Een man die jarenlang heeft geleefd voor zijn vak, en waarschijnlijk tevreden was met zijn bestaan als machinist, hoewel het een eenzaam leven geweest moet zijn.
Na zijn pensionering is de kapstok waar hij zijn leven aan had gehangen weg. Toch zet dit juist een aantal toevallige komische en aandoenlijke gebeurtenissen op gang. Eigenlijk wordt hij weer net wat meer mens, en begint hij op eigen wijze een wonderlijk avontuur.
Prachtige shots van de trein in het sneeuwrijke Noorse landschap, en het in- en uitrijden van een donkere tunnel. Dat laatste kan gezien worden als metafoor voor de eindigheid van het leven.
Springt hij nou de dood tegemoet vanaf de skischans, en zijn de laatste beelden een soort droom? Je kunt er in ieder geval meerdere kanten mee op, wat ik mooi vind.

mooie film

avatar van depri83
Aangenaam bizar filmpje van een machinist die op en rond de laatste dag van zijn werkzame leven in een aantal vreemde situaties terechkomt.

avatar van K. V.
Een vreemd filmpje. De film begon nog redelijk normaal, maar de man raakt dan van de ene absurde situatie in de andere, maar het kwam allemaal wel overtuigend over.
De cast deed het ook erg goed.
Verder verveelde de film niet, mede door de speelduur van zo'n 90min.
Een leuk niemendalletje.

Vond het een wat raar en bizar filmpje dat me helaas niet echt kon boeien.
Een van de mindere Scandinavische films die ik al heb gezien tot nu toe.

avatar van Roodkapje 1964
Wat een slechte film.

Het waren allemaal van die houterige acteurs, die beslist niet kunnen acteren.

En dan die ongeloofwaardige scenes, dat is helemaal niet leuk.
Dit moest dus humor zijn, bah!

Het is echt zonde van mijn tijd geweest, om naar deze film te kijken.

avatar van flaphead
Klein, licht absurdistisch, melancholisch drama met een handjevol droogkomische momenten (glad ijs!). Het is heel traag, er gebeurd tamelijk weinig en wat er gebeurd is vrij absurd en/of raar. De sfeer is troosteloos en dat straalt de hoofdpersoon (en eigenlijk iedereen) ook uit. De film bungelt ergens tussen saai en aandoenlijk.