• 8.295.555 stemmen

Met onder meer: Sasson Gabai, Ronit Elkabetz en Saleh Bakri

Oorspronkelijke taal: Hebreeuws

Releasedatum: 21 februari 2008

Plot Bikur ha-Tizmoret

Een kleine Egyptische politiefanfare komt naar Israël om er op te treden tijdens de opening van een Arabisch cultureel centrum. Door omstandigheden komt niemand hen ophalen aan de luchthaven. Zij proberen op eigen kracht hun bestemming te bereiken, maar komen uiteindelijk terecht in een onooglijk, bijna vergeten dorpje in het zuiden van Israël. Zij moeten daar noodgedwongen overnachten en dringen binnen in het leven van drie lokale bewoners: Iztzik, die net een huwelijkscrisis doormaakt, Papi, die zijn langverwachte eerste afspraakje heeft die avond, en Dina, die het lokale café openhoudt, maar heel eenzaam is.

imageimageimage

avatar van Picker

Picker

Een aantal grappige momenten, maar verder een vrij saaie film. Ondanks de korte speelduur toch wat langdradig.

avatar van mayhemblik

mayhemblik

Leuke film maar niet één die me lang bij zal blijven maar dat zal ook wel met m'n Korsakov te maken hebben.

avatar van ILDIB

ILDIB

Soms gewoon een klucht maar zo lekker droog en dan weer droevig

avatar van McSavah

McSavah

Serieuze Kaurismäki verering.

avatar van Capablanca

Capablanca

Sympathieke, maar wel erg trage film over wederzijds (on)begrip in het Midden-Oosten.

avatar van coumi

coumi

Mooi, klein, herkenbaar menselijk filmpje. Gebeurd ogenschijnlijk niet veel, maar er borrelt een en ander onder de oppervlakte. Geweldig gespeeld door Gabai en Elkabetz, veel te zeggen door bijna niets te zeggen is een ware kunst. Een film die het zoekt in de kleine gebaren, in de subtiliteit, goed dat ze zo nog gemaakt mogen worden. Misschien moet je ook wel wat ouder zijn om dit goed op waarde te kunnen schatten.

avatar van eRCee

eRCee (moderator nieuws)

Met zo'n plot kan je al snel denken dat dit een warm-zoete film is over bruggen slaan tussen vijandige bevolkingsgroepen. The band's visit is dat gelukkig niet. Het lijkt inderdaad meer op een film uit de Scandinavische traditie. Naast Kaurismaki kan je dan ook denken aan Roy Andersson: een opstapeling van kleine, droge scenes vol mensen die het ook allemaal niet precies weten. Vooral de zwoele Ronit Elkabetz geeft schwung aan het geheel. De cameravoering is prima en de muziek van duidelijke meerwaarde, terwijl de band maar één keer in actie schiet. Wat ik maar zeggen wil: het conflict tussen Arabieren en Israeli's speelt hier hoegenaamd geen rol, nee, dit is een film over de kleine drama's in gewone mensenlevens.

avatar van nijkerkbert

nijkerkbert

Zonder al te veel verwachtingen deze film eindelijk eens gezien. Eindelijk omdat hij de laatste tijd veel op tv is maar ik er steeds niet aan toe kwam hem op te nemen.

Nu dan eindelijk wel. Dit is echt een onverwacht pareltje, droge humor, menselijke tekortkomingen, emoties, heerlijke dialogen, alles komt voorbij gekabbeld in een heerlijk rustig tempo. Genieten met een hoofdletter G !