The Goddess of 1967 (2000)

Australië
Drama / Roadmovie

geregisseerd door Clara Law
met Rose Byrne, Rikiya Kurokawa en Nicholas Hope

Een jonge Japanse man droomt al jaren van een echte Goddess: de Citroën DS. Op een dag vindt hij een aanbieding van zo'n wagen op het internet. Hij zoekt contact met de verkoper, spreekt een prijs af en besluit om naar Australië te reizen om de wagen te gaan kopen. Maar als hij eenmaal bij de plaats van zijn bestemming aankomt, blijkt de verkoper dood te zijn. Een 17-jarig meisje dat in het huis van de verkoper aanwezig is, laat hem binnen en presenteert hem de wagen. Samen beginnen ze aan een vijfdaagse trip met de Goddess.

neo (crew)
deze film lijkt me echt waanzinnig goed als ik de verhalen van verschillende mensen moet geloven.

mooie plaatjes!

avatar van pjotr
maar meer ook niet........

Maar dan wel èrg mooie plaatjes. En er zaten wel geinige stukjes in. En ik vond het stukje dat ze gaan dansen heel leuk.

Vond het een erg leuke film! Vreemd gefilmd wel cool. de australise outback vond ik erg tof.

En ja inderdaad het dansen vond ik ook een van de leukste dingen. Leuke film om een keer naar toe te gaan. Hij draait nu in filmhuizen.

avatar van pjotr
Hij draait nu in de filmhuizen?
Volgens mij was dat een jaar geleden...(of wel twee )

neo (crew)
mijn filmhuis draaide de film op 13 en 14 oktober 2001. maar sommige filmhuizen willen nog weleens wat films programmeren die al wat ouder zijn.

in leeuwarden wel

Hele mooie film en heus niet alleen omdat een DS zo'n prominente rol speelt

Overigens, tip voor DS-rijders/liefhebbers:
'The day of the Jackal', boordevol DS'en!

avatar van 93.9
vraagje zit een dansscene in deze film waar gebruik word gemaakt van een plaat van de shadows.
weet iemand de titel van dit plaatje?

avatar van BoordAppel
Aangenaam verrast door deze film. Prachtige plaatjes, lekker surrealistisch. Leuke acteurs die het goed doen in een wat minder verhaal. De beelden maken echter alles goed. Vooral die luchten, vraag me af of alles zo is gefilmd of dat ze met de computer aan de slag zijn gegaan.

avatar van danuz
Heerlijk filmpje, op het begin even wennen. Heb het niet zo op Australische stemmen ofzo (doet me denk ik teveel aan Heart Break High denken, waar ik jaren lang naar gekeken heb).. Maar na een tijdje begonnen de schitterend luchten op te vallen, en werd het verhaal toch wel mooi.
Het enige wat echt klote is is dat ik de laatste 10 minuten niet gezien heb, *deed even me ogen dicht*...

Maar toch stem ik wel, misschien had ik hoger of lager gestemd als ik het einde gezien had, maarja..

*edit: De dans scene vond ik erg mooi, ook de muziek was heerlijk.

Ik vind het Australische accent heel bijzonder. Mooie bijzonder film!! Met als hoogtepunt de dansscene.
Hele mooi plaatjes, mooie actrice....

avatar van Koos
deze moet ik hebben! weet iemand hem ergens te koop!?

avatar van Koos
Iemand?? Zou mooi zijn!

avatar van danuz
Als ik zo snel even op google zoek kom ik hier en hier terecht. De film is dus wel degelijk op DVD verkrijgbaar, maar een Nederlandse winkel heb ik nog niet gevonden.

Een heel bijzonder drama met prachtige opnamen en een ijzersterke rol val Rose Byrne. De liefdesscene in het motel is onovertroffen.

avatar van Sergio Leone
Uitstekend drama met een wat mager slot.

De film die als roadmovie begint krijgt al snel meer diepte door de flashbacks van beide hoofdrolspelers. De ene flashback kwam al wat beter over dan de andere. Sommigen duurden ook wat lang.
Het kabbelt allemaal rustig voort, maar het blijft wel interessant. Personen met een beperking zijn altijd boeiend om naar te zien.
Het einde bij grootpatje de kluizenaar in die grot, was onnodig. De locatie en hoe hij eruitzag vielen tegen.
Gelukkig krijgen we nog een mooi eindshot.

Het acteerwerk van Rose Byrne (de reden waarom ik deze film wou zien) is nagenoeg perfect. Vooral in haar eerste rollen weet zij me steeds te verbazen. Ik noem het zelfs zonde dat zij niet in elke scène van deze film verschijnt.
De Aziaat doet het over het algemeen degelijk, maar begon nogal twijfelachtig.

The Goddess Of 1967 is echt wel mooi in beeld gebracht. Het is wat zweverig, wat surrealistisch, maar bij momenten o zo mooi. De belichting bij de dansscène zal misschien niet origineel zijn(??), maar is wel goed uitgevoerd. De liefdesscène is 2 minuten zowel film- als verhaaltechnisch een genot om naar te kijken. Het ziet er allemaal zo fraai uit, zo confronterend en breekbaar ook.

Hoewel het einde wat tegenviel, een 4.

Honestly, I'm as blind as you are.'

avatar van Hega
Grotendeels speelt The goddess of '67 zich af in de ruige maar toch zo aantrekkelijke outback van Australi‰. In dit uitgestrekte land zoekt een uit Japan afkomstige eenzame en emotieloze jongen naar zijn grote fascinatie; een Citroen DS uit 1967. Als hij eenmaal denkt de 'Godin onder de Citroens' te hebben gevonden, wacht hem een onaangename verrassing. Hij wordt meegesleurd van het ‚‚n naar het andere drama. De tochten die hij in de Citroen maakt lijken soms echt 'over the top'. Visueel is het een merkwaardige film en het is aan te raden om sommige scŠnes met een korreltje zout te nemen, afgezien van al die mooie en typische beelden van Australi‰. Toch in elk geval een pluim voor de regisseur en ook voor de acteurs, waaronder de Japanner en het blinde meisje.
Goddess of '67 is zeer de moeite waard; ook om meerdere keren te gaan bekijken, aangezien er soms nogal wat complexe uitvalshoeken in voorkomen.
Prachtig verhaal verder en een dito verfilming.

avatar van blurp194
Bijzonder.

Dat zie je het duidelijkst aan de erg knappe beelden. Af en toe erg surrealistisch, maar ook erg mooie landschappen, vaak met mooie verzadigde kleuren. Vooral de ongebruikelijke cameravoering is wat mij betreft erg geslaagd.

Het verhaal is wat moeilijk om in te komen, maar tegen het einde als alle stukjes van de puzzel helder op hun plek zitten begint het een erg mooi, soms ontroerend en breekbaar verhaal te worden. Dan begint ook op te vallen hoe knap het in elkaar zit - verborgen door de flashbacks misschien, zodat het niet heel erg opvalt dat de spanning langzaaam opgebouwd wordt. Rose Byrne speelt zoals wel vaker gezegd perfect, maar Rikiya Kurokawa is wat mij betreft ook heel erg goed bezig - dat hij daar wat minder credits voor krijgt ligt er juist misschien aan dat hij zo goed de houterige en ontheemde Japanner speelt.

De muziek bevalt me ook erg goed, trouwens. Erg mooi gedaan. Echt een film om snel nog eens te zien, want er zijn zeker nog een heleboel details te ontdekken.

avatar van wibro
Schitterend

Heerlijk samenspel tussen de Japanner en het zeer aantrekkelijke 17-jarige roodharige meisje - uitstekend gespeeld door Rose Byrne - met een magistrale dansscène op muziek van de Ventures. Verder prachtige Australische luchten en niet te vergeten de zeer mooie soms mysterieuze soundtrack. De scène in de mijnschacht werd juist extra mooi mede door de prachtige muziek uit Verdi's Requiem. Aan het Australisch accent was wel even wennen in het begin, zeker dat van die dikzak.
Ik had deze surrealistisch ogende film zo'n 12 jaar geleden in het filmhuis voor het eerst gezien. Toen vond ik hem al mooi maar maakte toen niet zo'n indruk als nu bij herziening. Kan ook zijn dat ik mij toen stoorde aan het publiek dat dit soort filmpjes vaak niet kan waarderen. Vandaar dat ik dit soort films vaak liever in mijn eigen huiskamer bekijk.

Waardering; verhoogd naar 4,5*

avatar van Leo1954
Pracht van een surrealistische film.