Before I Go to Sleep (2014)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Frankrijk / Zweden
Mystery / Thriller

geregisseerd door Rowan Joffe
met Nicole Kidman, Mark Strong en Colin Firth

Christine Lucas wordt 's morgens wakker naast een voor haar wildvreemde man. Als ze in de spiegel kijkt herkent ze zichzelf nauwelijks. Ze ziet een vrouw van veertig terwijl ze denkt dat ze twintig is. De man naast haar, die zegt dat hij haar man is, vertelt dat ze twintig jaar geleden bij een ongeluk zwaar aan haar hoofd verwond is geraakt en dat ze sindsdien aan geheugenverlies lijdt. Christine besluit hulp te zoeken bij een psychiater.

avatar van Decec
Goed drama/Mysterie/Thriller film...
Goed verhaal...
Goed acteerwerk...
Bekende actrice Nicole Kidman en acteur Colin Firth
spelen goed...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid
(Dolby Digital)...
Goed camerabeweging...

avatar van fappie
Wel wat onderschat hoor. Ik vond het een prima thriller. Natuurlijk schiet Memento meteen te binnen en ook Ground Hog Day, maar ik werd wel continu op het verkeerde been gezet. Goed. 3,5

avatar van Daan258
Zeer matige en trage flim waarvan we het verhaal al vele male eerder hebben gezien.
Het acteerwerk kon er nog mee door maar was ook niet denderend. Daarnaast miste ik toch ook wel de spanning in de film en het einde was ook een grote teleurstelling, precies wat ik bij de eerste 15 min kijken van de film al had verwacht.

Zeker geen voldoende van mij .

En hoe komt die neppert aan al die trouwfotos?met zijn rotkop erop ipv haar echte man Ben???

lezertje
Zwaar tegenvallende thriller, naar een armzalig gammel script, dat barst van de plotgaten, en alleen gemaakt lijkt te zijn om Kidman en Firth samen te brengen. Het blijkt wel mee te vallen met de amnesia van Christine: Hoe weet ze hoe ze de computer moet opstarten? Hoe weet ze überhaupt wat een computer is? Hoe kan ze weten wat haar man haar een paar dagen geleden gezegd heb (“Er zijn dagen dat ik het net aankan”). En waar komen al die trouwfoto’s van twintig jaar gleden vandaan? Dat Joffe een slordig regisseur is blijkt ook uit de slotscène: Het lijkt mij heel onwaarschijnlijk dat Adam zijn hoof te rusten legt op de borst van zijn moeder als ze twee gebroken ribben heeft, zoals verteld wordt.

avatar van K. V.
'k vond het wel een boeiende film en was wel geïntrigeerd door het verhaal. De cast deed het ook prima. Ook de speelduur zat goed, niet te lang en niet te kort. Alleen het einde vond ik een klein beetje tegenvallen, maar verder was hij zeker het bekijken waard.

avatar van arno74
Echte mysterythriller over een vrouw (Kidman) die op een gegeven moment gaat twijfelen aan haar eigen identiteit en aan de identiteit van de mensen om haar heen. Er bestaan wel meer films met deze aanpak en die vond ik beter geslaagd, vandaar dat ik het op 2,5* hou, niet slecht, maar het kon ook beter.

Matige mystery/thriller.

Zo'n filmpje dat degelijk tot goed is zolang het mysterie in ere wordt gehouden. Da's iets langer dan een halve film, eens echter duidelijk is waar het naartoe gaat (het telefoontje dat Kidman's man haar echte man niet is) begint het wel érg snel af te glijden.

Beetje jammer want tot op dat moment was het best kijkbaar. Niet geweldig spannend ofzo en vanaf de eerste paar minuten is er ook wel al duidelijk dat er iets niet geheel in de haak zit, maar het sfeertje is er wel en het mysterie stuwt de film voorwaarts.

Acteerwerk is oké maar weinig bijzonder, ook visueel is het aardig in beeld gebracht, maar buiten wat kleine visuele trucjes (die eerder geforceerd aanvoelen, omdat dat nu eenmaal bij het genre hoort) valt er ook niet zo heel veel te beleven.

Laatste half uur is echter een redelijk grote sof. De film doet er nog veel te lang over om uit te leggen wat er nu allemaal juist gaande is, daar waar ik mijn interesse al compleet was verloren. Dit soort films zouden er beter aan doen hun geheim pas helemaal op het einde prijs te geven.

avatar van obiwan1958
rooie60 schreef:

dat is film natuurlijk,meer niet!

(gezien op 22 november 2017)
Zal ik zeggen dat deze film me ontgoochelde? Neen. Maar ik las eerst het boek. Dan weet je wat je verwachten kan. Toch heb ik van de verfilming genoten. Nocole Kidman heeft haar tegenstanders, maar daar hoor ik niet bij. Colin Firth speelt een moeilijke rol, naar mijn gevoel. Maar hij brengt het er zeer goed vanaf.
Het zal je maar overkomen: lijden aan een geheugenstoornis en niemand meer kunnen vertrouwen.
Je wilt het niet gedroomd hebben. Een thriller die beslist wel het bekijken waard is, ook al voldoet hij niet helemaal.

avatar van Baboesjka
Het boek vind ik heel goed. De film viel mij tegen. Het acteerwerk is wel goed en het is redelijk spannend, maar het boek vind ik veel spannender en interessanter. Tot nu toe vind ik het boek altijd beter, als ik een boekverfilming heb bekeken en het boek heb gelezen. 3*

Ik ben een groot fan van dit genre, helaas viel de film enigszins tegen. Het verhaal is leuk bedacht maar helaas komt de film niet echt op gang en is het allemaal vrij traag. Wat wel goed is, is dat je vrijwel de gehele film niet weet wat er nou eigenlijk gebeurd is en wie wie is. Acteerwerk is matig en naar mijn mening hebben de makers een hoop laten liggen, want het verhaal is er wel maar ik mis toch wat meer spanning en ''momenten'' waardoor je in het verhaal kan komen. toch voor het verhaal en de voor mij toch wel verrassende plottwist een 2,5

Van een boekverfilming is negen van de tien keer het boek het best, maar ik vind deze film t.o.v. het boek aardig gelukt. Als je het boek goed vond vind je deze film ook goed. Super acteurs. Ik heb er van genoten. absoluut 4*

avatar van Imane10
Heb de film niet eens helemaal af kunnen kijken, of ik kon het al raden. Zo voorspelbaar, zo saai, en die Nicole met haar irritant gefluister leek net nagels over een krijtbord. Echt tenenkrommend!

Het is niet meer als een slechte B-film die geen enkel moment van spanning heeft. Als je je tijd wil verspillen is dit een goede :/

avatar van feyenoord126
rooie60 schreef:

Als je goed had opgelet, dan had je gezien dat de foto's aan elkaar waren genaaid/geplakt. Dat brachten ze nog mooi in beeld in de film.

avatar van feyenoord126
obiwan1958 schreef:

dat is film natuurlijk,meer niet!

Zie mijn reactie hierboven.

avatar van nadrin
Idd een ondergewaardeerd e film. Plot zit heel goed in elkaar.

avatar van bjerik76
Vond hem wel oke.
Mysterieus genoeg allemaal, ook wel oke geacteerd.
Oke voor een avondje dus.

avatar van Shadowed
Weinig bijzonder.

Het heeft wel wat, maar vooral door enkele gave regiepunten en goed acteerwerk van de meeste acteurs / actrices. Maar deze film is voor de rest behoorlijk traag opgezet, en ik hoop dat het boek niet zo was, anders hoef ik die ook niet meer te lezen helaas.

Ik ben al geen fan van Kidman, en ook dit vind ik een ondermaatse rol. Zo overdreven, zo nep. Geen enkele humane beslissing, trekjes of gedrag. Alles is zo buitenaards wat ze hier vertoond tot een punt waarbij ik haar eigenlijk schuldig kan verklaren voor over-acting.

Firth vond ik dan echter wel weer goed, en vooral omdat het voor de rest ook een moeilijk rol is. Maar zijn charmes weten hem er erg goed doorheen te slepen waardoor hij geen moment buitenaards aanvoelt. Eigenlijk is hij gewoon humaan, en daarom valt het op dat Kidman een karakter neerzet die ik beschouw als halvegare.

Voor de rest ook een onnodig traag tempo en niet al te best opgebouwde spanning. Pas richting de finale ging het wat op stoom komen, en tussen de film door kent het wat sfeervolle, spookachtige scenes. Die momenten houden de film voornamelijk op de been want voor de rest is het ook niet heel erg bijzonder helaas.

Vond het een relatief saaie film met aardige rollen van Firth en Strong. Enkele geslaagde visuele momenten, maar een verhaal dat te veel zijsporen neemt om zo intelligent en slim over te komen, maar naar een weinig spectaculaire twist toewerkt helaas.

avatar van joeygamer2
Saai begin,

Interessant verhaal, doet me ook wel een beetje denken aan films waarbij je dood gaat en je helemaal weer opnieuw de dag begint. Dit is toch iets anders en ook wel een beetje wat saaier vormgegeven. Nergens echt spanning totdat je bij het eind, de conclusie, komt. Degene die me echt kon overtuigen qua acteerwerk was Colin Firth. Hij ziet er voor mij uit als een lieve man, alhoewel in de film anders blijkt en zo zie je dat hij twee kanten goed kan spelen.Ik hou ook wel van een beetje mystery in de film en die was zeker aanwezig, alhoewel je al snel door kan hebben wat er eigenlijk aan de hand is. Ik vond dan ook het einde het sterkste en ik denk dat ik daarom ook mijn cijfer net een 3,0 heb kunnen maken.

Mystery: 2,0
Thriller: 3,0

Kidman is een goede geloofwaardige actrice. Verder was het een Groundhog day achtige film, maar dan niet leuk. Kon m.i. spannende worden geproduceerd dan deze uitvoering. Wel een aardige thriller.

Het acteren is goed. Colin speelt goed een man, waarvan je aanvoelt, dat er iets niet klopt. Nicole doet het ook goed als verwarde rouw zonder houvast, die niet weet wie wel en niet te vertrouwen is.
Maar het verhaal rammelt.
Raadselachtig tot het eind blijft waarom haar man moest scheiden van haar. Voor de zoon. Maar waarom ? Deed ze die zoon iets aan ? En een zoon weg houden bij zijn moeder, is dat logisch ?
En heeft die man dan jaren lang zijn ex niet gezocht ? Ze was zomaar verdwenen uit het verzorgingshuis en hij vond het wel goed ? Krakkemikkig verhaal.

avatar van m1701
Wow wat een slappe film vergeleken met het boek! Toevallig dit boek een paar maanden geleden gelezen en wat een geweldig boek!!! Zoveel diepgang.

Film miste echt een hele hoop! Acteerwerk van Kidman vond ik tenenkrommend...zo nep.

avatar van ILDIB
Te sloom het eerste uur dan een aardig tussenstuk en t einde is dan weer ongeloofwaardig.

Ik ben hier als een vriend en niet als je dokter om vervolgens als dokter iets te proberen.

avatar van Q Jones
Toch wel een aardig filmpje.

Het mysterie krabbelt lekker voort, na ongeveer 3 kwartier weet je wel hoe de vork in de steel zit maar dat mag de pret niet drukken.

Ik heb me prima vermaakt.