The Dyatlov Pass Incident (2013)

Alternatieve titel: Devil's Pass

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Rusland
Horror / Mystery

geregisseerd door Renny Harlin
met Richard Reid, Gemma Atkinson en Matt Stokoe

In februari 1959 worden negen langlaufers vermist in een afgelegen gebied van de Oeral in Rusland. Twee weken later worden alle negen lichamen dood aangetroffen. Half gekleed en honderden meters van hun kamp. De lichamen bevatten een hoog stralingsniveau en ze hebben ernstige inwendige verwondingen, waaronder gebroken ribben en schedels. Maar toch hebben ze geen waarneembare externe verwondingen. Hun dood is altijd een mysterie gebleven. Vijf Amerikaanse studenten hopen het raadsel op te lossen door de noodlottige expeditie te reconstrueren en hun bevindingen op film vast te leggen.

avatar van VincentL
The Dyatlov Pass Incident

Over Dyatlov en zijn kompanen weet ik momenteel nog niets. Dat zal ik zo nog wel even nakijken. De film leek mij aantrekkelijk: avontuurlijk, een thriller; moest goed komen. Als ik deze film in een notendop moet samenvatten denk ik dat dit het beste was: zonde. Een goede film die in zijn laatste minuten helaas zijn punten verspeelt. Zo kan ik het het beste omschrijven.

De film begint erg leuk eigenlijk. Vooral avontuurlijk met een enkel mysterieus moment, maar spannend wordt het niet. Mooie beelden van het Oeral-gebergte met een relatief sterk presterende cast. Het is het eerste uur dus niet bijzonder, maar leuk om naar te kijken.
Op het moment dat de film zijn climax aan het bereiken is gaat het niveau zwaar omlaag. De spanning neemt wel eens waar toe, maar dan is toch duidelijk te zien dat het een goedkopere B-productie is. De laatste scène is verhelderend, maar niet goed. Een ander einde in dit mysterieuze verhaal was beter geweest.

Gemma Atkinson is gelukkig het meest achter de camera. Zo weet ze weinig in beeld te komen wat goed is voor het verloop van het verhaal. Ik vond haar meer dan onder de maat presteren. Zeer jammer.
Matt Stokoe speelt aardig. Helaas valt aan de hele cast te zien dat ze niet tot de topper behoren. Stokoe weet op momenten een aller aardigste prestatie neer te zetten.
Luke Albright vond ik dan een positief puntje om de acteurs mee af te sluiten. Hij wist wel eens waar het mysterie bijna aan één stuk door op te lossen maar wist koelbloedig te blijven. Een eigenschap die ik in dit soort film wel degelijk waardeer.

De film is weer 'home made'. Een paar amateurs die achter de kamer staan. Net als in [REC] en The Devil Inside. Daar wist ik het totaal niet te waarderen maar hier viel het wel mee. Het had geen meerwaarde, maar was niet storend. Het gaf zelfs een ietwat ontspannende sfeer er aan. Op een paar mooie shots na, zoals de bergen en de grot zijn erg mooi. Puntjes scoren

The Dyatlov Pass Incident is zeker een vermakelijke film, maar verspeelt helaas op te veel plekken punten. Alleraardigst, maar meer ook niet. Er had meer in gezeten.

avatar van Shinobi
VincentL schreef:
De film is weer 'home made'.

De correcte term is overigens 'found footage'.

Ben benieuwd. Heb 'm hier ook liggen, dus zal 'm één van deze dagen wel kijken.

avatar van tattoobob
Matige found-footage film die nergens echt spannend word.
De acteurs en actrices doen het aardig,niets op aan te merken eigenlijk voor een iets mindere productie.
Het laatste half uur begint er redelijk wat op gang te komen,maar helaas niet genoeg!

Kep veel beter found-footage films gezien.......

avatar van VincentL
Shinobi schreef:

De correcte term is overigens 'found footage'.

Ben benieuwd. Heb 'm hier ook liggen, dus zal 'm één van deze dagen wel kijken.

Dank, ik zal voortaan de juiste term gebruiken. Ook al vind ik 'home made' letterlijk vertaald iets toepasselijker, maar wat heb ik te vinden...

Opzetten is zeker een goede optie. Vertier biedt de film op momenten zeker. Het is allemaal net te karig om echt goed van de grond te komen.

Fijn.

Wie een film als The Tunnel het aanzien waard vond kan met deze een leuk avondje beleven. Found footage/faux documentary filmpje, Harlin kan er aardig mee overweg. En iedereen die ooit wat met horror heeft gedaan en nog steeds films maakt moet er blijkbaar aan geloven, dus waarom hij ook niet?

Rusland is een aardig land voor dit soort films. Oogt allemaal ruw, vaak ook doods en onherbergzaam. Komt de sfeer alvast ten goede. Acteurs zijn niet geniaal maar volstaan absoluut voor hun rollen. Ze vormen een vlot en aangenaam groepje. Opbouw is klassiek maar goed uitgevoerd, duurt even vooraleer het echt losbarst daarna maar het blijft mysterieus en spannend en het laatste half uur mag er dan ook best wezen.

Leuk trouwens dat het lange tijd weer op een bigfoot verhaaltje lijkt uit te draaien, die zijn de laatste tijd best in trek, gelukkig gaat de film uiteindelijk toch een andere richting op. Enorm origineel is het tegenwoordig niet meer, maar binnen de grenzen van het genre toch een opvallende film die zich goed staande weet te houden.

avatar van tattoobob
The Tunnel was wel een stukkie beter dan deze film vond ik

avatar van Shinobi
"Everything is all right and everybody has to do exactly what he does."

Van de regisseur van o.a. Die Hard 2 en Cliffhanger zie ik, leuk om te zien dat hij een uitstapje naar het horrorgenre maakt.

De film doet me qua opzet ietwat denken aan The Blair Witch Project en - zoals al eerder genoemd - The Tunnel. Maar desondanks wel vermakelijk om te zien. Het wordt rustig opgebouwd met uitleg rondom het Dyatlov incident. De bergsetting van Rusland helpt hier erg bij, er wordt zo een mooie kille sfeer gecreëerd.

Het duurt wel ruim drie kwartier voor het eindelijk losgaat en het gaat uiteindelijk toch een andere kant op dan wat ik aanvankelijk dacht. Net zoals Onderhond verwachtte ik ook een soort van Bigfoot-achtige wending, maar het tegendeel blijkt waar te zijn.

Het slotstuk is namelijk interessant te noemen met die ondergrondse bunker, vage wezens en teleportatie portaal. Het is best ingenieus hoe er een paar losse eindjes aan elkaar geknoopt worden in de vorm van hoe hun camera in de bunker is terecht gekomen en dat er 11 doden waren i.p.v. 9.

Al met al een vermakelijke found footage horror waarmee je de avond zeker doorkomt.

3,0 Sterren.

avatar van Daan258
Zeker geen onaardig filmpje.
Ondanks dat er het eerste uur bijna helemaal niks gebeurd heb ik me echt geen moment verveeld. Juist omdat er niet veel in het begin gebeurde en niet wetende wat er zou komen was het voor mij toch redelijk spannend en ook daardoor een erg lekkere spannende sfeer in de film.
Maar dan het einde waar ik erg benieuwd naar was vond ik dan juist een klein beetje tegenvallen. Qua verhaal was het nog zeker niet zo verkeerd alleen een beetje jammer dat die vage creatures er toch een beetje crappy uitzagen. Had het einde iets spectaculairders verwacht. Maar verder een prima filmpje voor een zaterdagavond, Dolby Surround lekker hard aanzetten en dan is het best te doen.

Hij deed mij inderdaad ook een klein beetje denken aan The Tunnel en Chernobyl Diaries, Het enige wat ik me van The Tunnel kan herinneren is dat ik er toen niet veel aan vond maar ik ga hem meer weer is opnieuw aanzetten want nu ik de trailer weer zie ziet het er toch best leuk uit.

avatar van DMF
DMF
Found footage films blijf ik leuk vinden. Het geweldige The Blair Witch Project zette jaren geleden de toon en ik ben blij dat het subgenre daarna langzaam maar zeker echt loskwam. Ook The Dyatlov Pass Incident is er weer een in deze categorie en ook deze is weer goed te pruimen.

Het is geen schokkende film vol verrassingen. We hebben weer een groepje tieners die een mysterie willen ontrafelen. Dit keer duiken ze niet de bossen in, maar de Russische bergen. Fraaie setting.
Daar in die bergen is ruim vijftig jaar geleden het een en ander voorgevallen en het groepje duikt uiteraard eerst het bijbehorende dorpje in om wat locals te interviewen. Natuurlijk volgen er ook de waarschuwende woorden om vooral niet het gebergte in te trekken, maar die worden heel verrassend in de wind geslagen.
Het groepje begint aan de tocht en eigenlijk is er tot op dat moment nog niets noemenswaardigs voorgevallen, maar dat geeft niets. Het is een fijne en rustige opbouw zonder veel overbodige poespas en het blijft lekker mysterieus. Het groepje kan er voor een genrefilm prima mee door.

Ondertussen duiken er veel theorieën op die de gebeurtenissen van vijftig jaar geleden moeten verklaren. Van een overheidscomplot tot aan de Verschrikkelijke Sneeuwman en ongeveer alles ertussenin wordt voor mogelijk gehouden. Wanneer de groep eenmaal het kamp voor de eerste keer opslaat, volgen er ook wat hints, maar het blijft lekker vaag.
Goed, het onoverkomelijke elkaar de zwarte piet toespelen, de halve romance en het door blijven filmen op de meest onlogische momenten zien we even door de vingers...

Pas het laatste halfuur volgt er echt wat actie en gaat de film een kant op die ik totaal niet verwachtte. Voor het eerst krijgt het mysterie ook een gezicht en komen de wezens tevoorschijn. Al is dat niet helemaal waar, want na een ruim halfuur zie je ze al heel kort in de sneeuw bewegen vlak na de Scooby Doo conversatie in het kamp. En ook wanneer ze voor het eerst een keuze voor een gang maken in de tunnel zie je ze heel kort in beeld. Even dacht ik dat de boel ging ontsporen, maar dat viel heel erg mee. Er bleef genoeg te raden over. Het einde zelf is heel leuk gedaan. Tof hoe verklaart wordt hoe de voetstappen in het kamp terecht zijn gekomen. Best een bizar idee dat ze zichzelf bang hebben gemaakt met die tong en voetstappen bij het kamp. Ook leuk hoe het verhaal van de tante in het begin ineens duidelijk wordt: geen negen, maar elf slachtoffers en die rare 'machine.'

Aanrader!

* * * ½

avatar van Filmkriebel
Nog eens een "found footage" film. Sinds Blair Witch haalde er nauwelijks een kloon daarvan hetzelfde niveau, maar Dyatlov vond ik toch een iets sterker exemplaar. Een onopgelost mysterie uit de jaren '50 (en nieuwsgierigheid) lokt een groepje jonge twintigers naar het Oeralgebergte in Rusland, waar ze vastbesloten zijn om achter de waarheid te komen. Dat hadden ze beter niet gedaan dus. De film verloopt erg voorspelbaar en kent weinig verrassingen. Alleen is het onderwerp zo boeiend en intrigerend, dat je als kijker toch wil weten wat daar allemaal gebeurde op die berg. Op het einde volgt dan toch een vrij ferme twist die nog even blijft hangen. De film is niet erg angstaanjagend maar best wel sfeervol, en lijkt een hybride van X-Files, Twilight Zone en zelfs The Descent .

avatar van mcdaktari
Ondanks dat de film niet echt spannend was vond ik het toch een heel redelijk filmpje.

avatar van DutchTakeshiro
The Dyatlov pass incident is een redelijk film in het "found footage" genre. Dit alleen al is een opmerking waard, want het is al heel vaak gruwelijk fout gegaan met dit soort films. Dat het gebaseerd is op een waargebeurd verhaal maakt het allemaal net wat leuker, zeker geloofwaardiger dan een stel tieners die geesten willen ontmoeten in een verlaten ziekenhuis of zoiets dergelijks.

Het is fijn dat de personages vrijwel niet irritant zijn en dat is een hele grote plus. Zeker geen boeiende acteerprestaties. Ket kan allemaal net door de beugel en meer hadden de acteurs waarschijnlijk ook niet kunnen presteren. Naarmate de film vordert begon ik mij meer te irriteren aan de personages.

Ja, verder valt er weinig over deze film te analyseren. The Dyatlov pass incident is te saai om volledig te boeien, 100 minuten is eigenlijk te lang voor dit soort films. Ik had ook het gevoel dat de er te veel geleund werd op het feit dat deze film gebaseerd is op een waargebeurd verhaal. Dit maakt een film per definitie niet beter en het voelt aan alsof ze verder maar weinig energie hebben gestoken in het script en de personages. De special effects vond ik trouwens matig, ik ben geen fan van monsters die met behulp van de computer zijn gemaakt. Als je verder geen films hebt liggen zou je de poging kunnen wagen om deze te zien. Als je film gaat kijken raad ik je aan om daarna nog wat na te lezen over het incident. Er zijn daar in die pas hele rare dingen gebeurd, dat kan met zekerheid gezegd worden.

avatar van Corcicus
Begon veel sterker dan pakweg The Tunnel, maar vanaf dat die wezens in beeld kwamen, was voor mij de pret voorbij. Aartslelijk zagen die er uit. Voor het overige worden er een paar warrige zaken gesuggereerd i.v.m. tijdsreizen, maar die originele invalshoek werd niet voldoende uitgebuit.

avatar van namingway24
Dit is absoluut de mooiste found footage film die ik tot nu toe heb gezien.

Waarom deze film op deze manier is geschoten ontgaat me een beetje. De prachtige shots van het Russische berglandschap leken gewoon op een natuurdocumentaire, en zelfs de shots waarin een camera terloops neer wordt gekwakt bevinden alle personages zich precies in het midden van het shot. Ook de dialogen waren erg statisch en de personages kwamen niet spontaan of naturel over. Zo ging voor mij in ieder geval het effect van een echte found footage verloren.

Wat we dan overhouden is een film met een aardig uitgangspunt en een aantal toch zeer verrassende wendingen. Het hele tijdreis-gedoe zag ik niet aankomen, en de scènes in de tunnels en het laboratorium waren zeker interessant. Bovendien doet regisseur Harlin het subgenre eer aan met een aantal chaotische shots die de adrenaline aardig deed stromen.

Het einde van de film kwam zeker niet uit de lucht vallen, en na een herziening van de gebeurtenissen zat het allemaal redelijk solide in elkaar. Hoewel het laatste shot een beetje overbodig was en de monsters er niet al te best uitzagen was het allemaal wel spannend zonder al te veel loze schrikmomenten.

The Devil's Pass is uiteindelijk een redelijk originele toevoeging aan dit subgenre in de horror, en erg aangenaam als tussendoortje.

Raffael77
Over het algemeen een matige film maar het wordt allemaal nog minder door geforceerd acteer werk. Het verhaal zelf is interessant maar helaas laat het script niets toe. Het is de zoveelste cliché en de complottheorieën die over het verhaal zijn worden allen gebruikt maar heel warrig vertelt.

De gehele film gebeurt er vrijwel niets en als er wat gebeurt dan is het slecht, te cliché en zelfs storend.

avatar van Rickyman
Best een aardig found-footage filmpje.
Dit cliché verhaaltje werdt toch wel verrassend en spannend gebracht.
Beetje The Tunnel/Descent inderdaad.

avatar van knusse stoel
Deze film voldeed ruimschoots aan onze verwachtingen omdat de laatste jaren het kwaliteitsgehalte van de griezel/horrorfilms behoorlijk is ondergraven. Het verhaal loopt lekker en de aangeboden beelden zouden best in Rusland geschoten kunnen zijn als je naar het interieur van de huizen en het cafe kijkt. Heerlijk die mentaliteit (hulpvaardigheid) op het platteland daar onderling.

Wat ik jammer de laatste tijden vind is het "found footage" gefilm. Het schijnt dat men dat vrijwel in iedere griezelfilm moet doen. En waarom? Voor de geloofwaardigheid? Ik gebruik deze film vaak als voorbeeld van de betere griezelfilm "The Shining" (1980 / 1997). Hierin laat men zien hoe goed de kijker bij de "kladden" wordt genomen en mee de film in wordt genomen. Dus zo kan het ook, met normale camera's filmen!

avatar van Spartaan1986
Saaie eerste 20 minuten, grote middenstuk was erg boeiend, mysterieus en spannend maar de laatste 20 minuten slaat de film een geheel andere weg in en eindigt het in een slechte B-film met special effects om te janken.

2,5* Afgerond naar beneden

avatar van toetje1977
Zoveel onlogica in 1 film...

uitgangspunt is een goede, maar wat ze er van gebrouwen hebben is wel jammer. Zoveel losse eindjes en onlogische zaken. Ik snap dat je bij een horrorfilm niet altijd de logica moet gaan zoeken, maar hier gebeurde toch net te veel dingen waarvan ik dacht het zal wel.

als ze eenmaal de tent uitgevlucht zijn voor de lawine, zitten ze in een wollen truitje... het was toch zo koud?... maar belangrijker nog, dit was een found footage film, wie heeft dit materiaal gevonden dan?? die camera ligt uiteindelijk weer in de grot / tunnel.

avatar van Night's Watch
Ik ben erg verbaasd over de lage score hier op MM, gemiddelde van 2,80, en ook op IMDB en letterboxd scoort de film niet al te best. Hierdoor had ik de film bijna links laten liggen, gelukkig heb ik dit niet gedaan. Oké als een echte horrorfilm zou ik de The Dyatlov Pass Incident niet omschrijven maar een tof filmpje is het zeker.

Het found footage concept is verre van origineel en vaak zelfs vervelend maar in deze film vond ik zeker toegevoegde waarde hebben. Het zorgde ervoor dat de sfeer tussen de studenten onderling goed naar boven kwam. Het sterkste punt van de film is het verhaal, de dood van de skiërs is een interessant mysterie. Daarnaast komen er nog wat andere interessante onderwerpen langs zoals The Philadelphia Experiment. Nadeel is dat het mysterie nog zoveel mysteries heeft dat er weinig te vertellen viel in de film, het plot rondom het mysterie was enigszins rommelig.

De daadwerkelijk spannende scenes waren niet van een erg hoog niveau en redelijk kort, ook zijn er maar weinig gruwelheden te zien, ik zou de film eerder als een mysterie- drama/thriller omschrijven.

avatar van italklaas
Ik kan het helaas niet anders omschrijven als typisch Amerikaanse propaganda bagger. Die lui die hier speelden zou ik niet eens acteurs willen noemen. Zonde van mijn tijd... gelukkig heb ik ooit op Discovery een 3 uur durende documentaire hierover gezien, zodat ik toch weet wat er in het echt is gebeurd.

Van dit soort Horror / Mystery films zijn er natuurlijk al meerdere van gemaakt zoals natuurlijk de bekendste "The Blair Witch Project (1999)", maar desondanks trekken dit soort films steeds mijn aandacht en vind ik ze meestal ook wel vermakelijk en dat geldt eigenlijk ook voor deze film, welke zelfs op een ware gebeurtenis is gebaseerd, namelijk het "Ongeluk in de Djatlovpas", waar ik eerlijk gezegd wel nog nooit van gehoord had.

Het verhaal zit best aardig in elkaar en hetzelfde geldt voor de spanningsopbouw, die wel behoorlijk standaard is. Helaas valt wel de ontknoping (de laatste 30 minuten) van het verhaal wat tegen en wordt het eigenlijk alleen maar onduidelijker (zeker wat betreft het einde) dan duidelijk. Echt eng of spannend wordt het eigenlijk ook nergens. Wel is het leuk dat er verwijzingen inzitten naar andere gebeurtenissen/films, zoals "The Philadelphia Experiment (1984)" en "The Mothman Prophecies (2002)".

Al met al een redelijke Horror / Mystery film die leuk is om gezien te hebben en vooral als je hem heel laat op de avond (m.b.t. de sfeer) bekijkt.