Metro (2013)

Rusland
Thriller

geregisseerd door Anton Megerdichev
met Sergey Puskepalis, Anatoliy Belyy en Svetlana Khodchenkova

Vanwege overmatige bouwwerkzaamheden in het centrum van Moskou ontstaat er een scheur in de muur van een metrotunnel, precies tussen twee stations in. Daarnaast zorgt een lek ervoor dat het water van de Moskva rivier de tunnel instroomt. Honderden passagiers in de metro zitten gevangen. De gigantische vloedgolven dreigen er voor te zorgen dat de metrotunnels instorten inclusief de erboven gelegen stad. Dokter Andrew Garin en zijn dochter Ksyusha zijn twee van de personen die gevangen zitten. Garin zet alles op alles om de overlevende passagiers te redden, met inbegrip van de minnaar van zijn vrouw.

Leuke film , duurt misschien iets te lang en de poging om tot een Amerikaans sentimenteel einde te komen lukt de Russen nog niet echt Toch leuk eens een film van Russische makelij te zien in dit genre.

avatar van pardalis
ondanks de gebrekkige ondertiteling vond ik deze wel goed, in tegenstelling tot de meeste Amerikaanse films is deze toch soberder gemaakt zonder al te veel overdreven emoties. Zo zie ik het graag.
Voorspelbaar, maar toch een aangename rampenfilm.

avatar van Mr. Chiel
Bijzonder goede Russische rampenfilm. Goede special effects, boeiend verhaal, misschien iets te langdradig... Aanrader!

avatar van Martxela
Erg leuke, goed in elkaar gestoken rampenfilm en wat een verademing om nu eens geen meteorieten, aliens, etc te zien, maar een film in de ondergrondse van Moskou. Ook een verademing dat de film nu eens niet eindigt met die eeuwig juichende amerikanen in een of andere controlekamer. Het enige verhaaltje dat van mij achterwege had kunnen blijven was de driehoeksverhouding en het daarmee gepaarde drama. Alsof je als je opgesloten zit in een metrotunnel daar onder water om een vrouw gaat vechten. Tuurlijk....

Verder bij vlagen erg spannend, knappe special effects en gewoon erg goed. Hij duurde lang, maar verveelde geen moment.

avatar van Oliveri
Spannende thriller die goed laat zien hoe het met een metro in de ochtendspits behoorlijk mis kan gaan. De enigszins verouderde techniek in de controlekamers van de Russische metro doet wat aandoenlijk aan, maar maakt de film wel extra interessant. Kijkwaardig geheel.

avatar van wimaroca
Ik vind 'm veel te langdradig , opzich wel de moeite waard,maar telkens als je denkt ,nu gaan we naar de reddings-climax ,gaat dit toch weer niet door,en dit gebeurd wel enkele malen!!

Maar wel het kijken waard,dus!!!

avatar van joan56
Goede films kunnen ook uit Rusland komen. Gewoon goed gemaakt!

avatar van vranque
Aardige poging maar op alle fronten slaat het de plank mis. Droevig geval dit.

avatar van Diederik58
Genre rampenfilm. Maar het allemaal wat heftiger gemogen voor een echte ramp. Het acteerwerk is soms tenenkrommend. De effecten zijn best aardig. Door het overspel in de film te brengen poogt men de film nog diepere inhoud te geven. Ik vind dat onnodig en misplaatst.
Het is wel grappig dat de Russische bureaucratie en uniformgeilheid ineen Russische film zo belachelijk wordt gemaakt.

avatar van The Goss
prima rampenfilm. Hier en daar wordt er behoorlijk aan overacting gedaan, maar daar valt mee te leven. Als de Russen meer van dit soort films maken kan ik daar goed mee leven.

De introductie van de karakters is wat geforceerd en je ziet al vanaf mijlenver wie het gaat halen en wie niet.

Al met al heb ik me goed vermaakt met deze prent.

avatar van filmkul
Redelijk rampenfilm. Het begin is sterk. De opbouw is goed. De personages krijgen voldoende tijd om zich te introduceren. De spanning wordt evenees knap opgebouwd. Helaas is het tweede deel wat langdradig. Dit had voorkomen kunnen worden door meer afwisseling of door de film in te korten. De acteurs doen het aardig, hoewel dit in het russisch lastig te beoordelen is.
3.0/3.5

Leuke rampenfilm, mooie special effects in metrogangen, heb slechtere Amerikaanse rampenfilms gezien.

zeker een aanrader om eens te gaan zien. Stukken beter dan de meeste hollywoodrampentroep van de laatste jaren.
Van mij mogen ze daar in Rusland meer van dat soort films maken.

avatar van knusse stoel
Na alle commentaren zijn wij ook nieuwsgierig geworden, meestal komt het uit Hollywood en dat is allemaal de laatste tijd hetzelfde.

Ik heb hem uitgekeken en uiteindelijk viel de film wel mee. De taal en de manier van acteren sloeg bij mij niet zo aan. Spanning was er (bijna) niet maar aan de andere kant was het wel leuk om eens een Russische film te zien. heb je echt niets anders dan is dit een optie.

Ik vind dit toch echt mooier dan het Hollywood zootje.
De film duurt lang, toch nergens het gevoel gehad dat het wel afgelopen mocht zijn.
Toppertje!

avatar van Brabants
Een van de zoveel rampenfilms die ten tonele verschijnt, waarbij deze keer van Russische makelij. Vanuit filmisch oogpunt gezien tonen de Russen dat ze zeker vakmanschap beheersen en cinematografisch is het dan ook een ruime voldoende. Toch haak ik af bij het script wat helaas stereotiepe personages genereert en de angstgevoelens van een dergelijke catastrofe moeilijk tot uitbeelding weet te brengen. Daarbij is het acteerwerk soms tenenkrommend slecht en de speelduur met de 130 minuten veel en veel te lang.

Prima rampenfilm uit Rusland die doet denken aan de gouden periode uit de jaren '70 uit de States . Goede effecten en lekker veel drama met ook een geweldige rol van de hond ( hahahaha), De man die de minnaar speelde lijkt potverdorie veel op Vladimir Poetin. Gewoon een lekkere film die snel en vermakelijk wegkijkt. Gewoon een dikke acht dus 4*.

avatar van blurp194
Alle verplichte cliches die horen bij het genre komen langs. Jammer wel dat de ramp zelf wat slordig verteld wordt, er rammelen wat teveel details en de natuurwetten worden voor het gemak maar over het hoofd gezien. Maar ook wel een lekker vlotte film die grotendeels behoorlijk gefilmd is, met een paar redelijke acteurs erbij en ondanks de lengte niet heel erg langdradig. Leukste vond ik wel de scenes van de cameraman en de journalist, die leuk tegendraads de boel aan het opruien zijn.

avatar van cantforgetyou
Leuke actie film. Met mooie special effects. De film duurt wel wat lang. Als deze was ingekort naar 90 minuten, dan had je je voor geen minuut verveeld. Het is natuurlijk wel een 'actie' film. Verwacht geen diepgaande personages etc. Interessant is het ook, dat het een Russische film is. Dan kijk je toch net even anders. Naar bijvoorbeeld de acteurs, omgeving, sociale omgang, etc. Het ziet er in ieder geval vrij Europeaans uit. Dus best een aanrader.

avatar van Zeriel
Hoeveel suspense kan een mens verdragen...?
Redelijke rampenfilm, waar wel wat gesnoeid inhad mogen worden, voor pak hem beet 20-30 minuten. 2 keer zo'n zoekgeraakte inhaler is wat teveel van het goede.

avatar van Noodless
Leuke onderhoudende rampenfilm met goede effecten die naar het einde toe iets te lang wordt uitgesponnen. Het verhaal bevat natuurlijk de nodige clichés, maar vermakelijk is het wel. 7/10

avatar van Rodger
Matige rampen film,..
Af en toe te amateuristische opgezet..
2.0 ** voor de moeite.

avatar van Multimediaknaller
Wij hebben de film gekeken via HBO OD, en na een wat (voor ons) sceptisch begin wist de film ons goed te boeien. Met de Russische taal is het in het begin even doorbijten, maar na een kwartiertje ben je daar al snel aan gewend. Speciale effecten zijn goed en doen echt niet af aan een Amerikaanse rampenfilm. Het is gewoon een lekkere 'wegkijkfilm' waarbij je niet echt hoeft na te denken.

Kan het mis hebben maar zagen wij daar Dhr Poetin niet in een piepklein bijrolletje.

Verder een dik verdiende 3.5 *

avatar van Rickyman
Een leuke rampenfilm, van Russische makelij en dat is ook het enige orginele aan deze film.
Voor de rest worden alle clichés van het rampengebeuren uit de kast getrokken.
Het ziet er prachtig uit, met goede special-effects, toch komen sommige scènes wat knullig over of duren onnodig lang. Maar zoals de meeste Europese films ziet het er net meer realistischer uit dan de Amerikaanse tegenhangers.
Niets bijzonders, maar vermakelijk was het wel.

Poetin heb ik niet voorbij zien komen, wel leek die ene hoofdrolspeler verdacht veel op de Oekraïense politicus en bokser Vitali Klytsjko.

avatar van xxERWINxx
Goede rampenfilm over een tunnel die onderwater loopt net terwijl er een drukke metro aankomt razen.
Spannende opbouw, leuke personages en een goed einde! Redelijk wat actie ook, enige waar je even doorheen moet kijken is de Russische taal die ze spreken, soms ook wel lange scenes maar verder niet storend.
Al met al zeer goede film en hij lijkt niet echt op 'Daylight' de film met Sylvester Stallone, die is nog wat beter en spannender.

Ps. de filmposter (plaatje) heb ik niet gezien, beetje misleidend

avatar van wibro
Een rampenfilm nu eens niet uit de hoed van Hollywood maar uit de hoed van Moskou. Ik denk wel dat de regisseur goed naar de Hollywood rampenfilms gekeken heeft want veel verschil daar tussen zat er nu ook weer niet in. Een zeer voorspelbaar einde. Je wist van te voren wie de ramp zou overleven of niet. Maar ondanks dat heb ik mij toch wel kunnen amuseren met dit Russische "rampenfilmpje" en niet in de laatste plaats door het frivole spel van de kleine Ksyusha. Ook het kleine keffertje deed het goed. De minnaar van de vrouw van de dokter deed mij trouwens enigszins aan Poetin denken. Maar er zijn wel meer Russen die daar op lijken net zoals zoveel Amerikanen lijken op Donald T.
Al met al een best wel bekijkwaardige film dus dit Metro met toch wel mooie special effects en nogmaals een prima rol van Ksyusha die mij deze film die wel iets te lang duurde boven het gemiddelde uit deed tillen.

avatar van arno74
Jammer dat het wat traag op gang komt, diverse personages worden voorgesteld zonder dat we weten wat voor rol ze gaan spelen. Maar als de ramp eindelijk op gang komt (de metro komt vast te zitten in een tunnel die onder water dreigt te lopen) wordt het een film die alsmaar beter wordt. Een aardige rampenfilm met de metro als hoofdingrediënt.

Wel zitten wat volstrekt overbodige fouten in (zoals dat de metro ontspoort door een noodstop i.p.v. door het water, of een vrouw die tussen verkeer dat muurvast zit bijna wordt aangereden) en zijn er elementen die weinig toevoegen (het vastgelopen verkeer) of een beetje blijven hangen (de relatie echtgenoot-minnaar). Het heeft ook wat trekjes van een Amerikaanse B-rampenfim maar de 3* verdient het wel, met name vanwege het weinig verfilmde en keurige verhaal en metro-/rampomgeving. Voor liefhebbers van rampenfilms is het zeker een kijkbeurt waard.

avatar van Shadowed
Best aardig.

De Russen doen dus ook maar een poging op rampenfilms. Makkelijk zat, want dat is 1 van mijn favoriete soort film. Bovendien staat Russische cinema op mijn nummer twee qua landen. De eerste plek is Frankrijk. Maar de Russen kunnen er anders ook wel behoorlijk wat van.

Ook deze film is in bepaalde maten stukken beter dan algemene rampenfilms, alleen wel duidelijk met beperkte middelen. Zo blijven vormen van echt groots spektakel uit. Steden die instorten zul je niet zien. Wel licht de focus lekker veel op de ramp ondergronds, en wordt drama kundig vermeden.

Acteerwerk is degelijk, maar bij lange na niet van iedereen. Diegene in de lead zijn best lekker bezig, maar kleine bijkarakters bakken er weinig van. Het neigt hier en daar ook te veel naar het theatrale, alsof ze de Japanse en Amerikaanse rampenfilms wilde nadoen. Dat werkt wel, maar te opvallend en daarom dus op de verkeerde manier.

Puskepalis is een goede lead, en de andere karakters in de metro doen het ook naar behoren. Doezjnikov mag bijvoorbeeld ook best genoemd worden. Visueel degelijk. Duidelijk beperkte middelen waardoor houterigheid in de effecten niet vermeden kan worden maar het ziet er toch aardig uit.

Vooral die tunnels zijn er spookachtig uit. Dat werkt erg goed. Bovendien is de eerste ramp met de metro waarbij de passagiers door de lucht vliegen wel van opvallend grote klasse. En daarnaast kent het nog meerdere spannende scenes die best goed werken. Zenuwslopend is het nooit, maar het kent zo best claustrofobische en intense momenten daar onder de grond.

Echter heeft de film ook wel wat weg van een TV-film en dat is het voornaamste kritiekpunt. Hierdoor kent de film ook enkele knullige momenten en zijn sommige stemmen te duidelijk ingesproken. Het had vaak ook iets minder klassiek in beeld mogen komen en een net wat rauwere aanpak mogen hebben.

Film verveeld echter niet, maar de echte rampenkick kreeg ik nauwelijks. Normaal is dat niet moeilijk, maar het vereist toch wel wat betere regie dan dit. Alhoewel de regie alsnog gave momenten kende daar ondergronds. Met een intensere en rauwere manier van filmen had de film er beter kunnen zijn denk ik zo.

avatar van ILDIB
Sodeju rtl7 en geen reclameblok gedurende de film. Die is zelf vrij wisselvallig. De actie stukken zien er wat amateuristisch uit. Een soms is t gewoon een klucht. Maar t boeit genoeg.
Jammer dat niet heel de film dezelfde kwaliteit heeft.

Aardige Russische film die best spannend is. Gek eigenlijk hoe zeldzaam het is dat je hier een Russische film op tv ziet. Het is wel een beetje vermoeiend qua aanhoren, je moet wennen aan de taal als je meestal Engelstalige films bekijkt.

Het spel is inderdaad soms een tikje amateuristisch, zeg maar "houterig". Of sluit dat aan op de Russische cultuur?, want de persoonlijkheden zijn af en toe een beetje lomp. Dit lijkt me wel een film waar de Russische autoriteiten in het echt niet echt zo blij mee zijn > men probeert de ramp in eerste instantie niet te laten uitlekken naar de media (wat natuurlijk niet lukt) en ook de terughoudend qua informatie voorziening (zoals in die metro die vanwege het water terug naar het station moet, waarna dit pas na een tijdje aan de passagiers wordt medegedeeld) sluit wel aan op hoe de Russische autoriteiten in het echt met sommige zaken omgaan. /spoiler].