The Philadelphia Experiment (1984)

Sciencefiction / Avontuur

geregisseerd door Stewart Raffill
met Michael Paré, Nancy Allen en Eric Christmas

In een anti-radar experiment verdwijnt een marineschip in 1943 spoorloos van de marinebasis in Philadelphia. Twee matrozen van het schip worden 40 jaar de toekomst in geworpen en komen terecht in 1984.

Twee matrozen van het schip worden 40 jaar de toekomst in geworpen, en komen terecht in 1984. De film is gebaseerd op een waar gebeurd incident tijdens de tweede wereldoorlog.
Yeah right, er zijn werkelijk mensen 40 jaar de toekomst in geworpen.

avatar van jester
Tuurlijk, lees jij geen kranten of zo?

FisherKing
Tuurlijk, lees jij geen kranten of zo?
ja en dat staat er nooit in !!!

Justice4All
Heel lang geleden gezien en vond het interresant. 3*

markpennings
mooie naam voor een film

Het experiment opzich, dus de onderzoekingen enzo hebben volgens mij echt plaats gevonden. Dat van die 40 jaar in de toekomst enzo natuurlijk niet. Denk ik.

avatar van ingeborg
The Philadelphia Experiment
The Philadelphia Experiment 2
waarom zijn deze films niet op dvd ???

Justice4All
TheMaestro schreef:

Ik denk dat wil zeggen dat de enige op "waarheid" gebasseerd is over de film, is de Bermuda Triangle. Als ik me niet vergis, ik heb deze film nl heel lang geleden gezien.

http://www.history.navy.mil/fa... is een site die een en ander wellicht kan verduidelijken.

avatar van bioscoopzaal
Grappige en originele sci-fi film (geproduceerd door John Carpenter trouwens, vergeef me dat ik daarom een horrorfilm verwachtte), met aardige effecten en een leuke, maar melige ontknoping. De acteerprestaties waren weliswaar niet zo bijzonder, toch doet de volledige cast (vooral Michael Paré) erg zijn best om er nog wat van te maken

Het verhaal blijft gelukkig de hele tijd interessant en helemaal op het einde krijgen dan toch nog een typisch Carpenter-moment (de matrozen die na de terugkeer van het schip volledig in het dek zijn 'gesmolten'). Al bij al een aangename, maar weinig opvallende genrefilm, om overduidelijke redenen niét gebaseerd op waargebeurde feiten.

3 sterren.

Wel raar allemaal, dat ze dit nog waargebeurt noemen en op Wikipedia zetten.

Geen ijzersterke acteerprestaties wel een goed onderhoudend en origineel gevonden verhaal.
Special effects zijn een beetje over the top.

Zal zeker tot de verbeelding spreken, maar het verschil voor de mens toen in het heden van de film 1984 wordt een beetje uitgemolken. Er is ook niet zoveel verhaal. Special effects zijn stereotyp voor die tijd en we nemen het maar voor lief.

Spelers zijn brave mensen die geloven in het goede van de wetenschap en het leger en dergelijke, dus niet echt een kafka-eske spanning. 'Robocop' Ellen is ook lekker goed van vertrouwen.

Beetje spelen met tijdreizen en beinvloeding van het verleden, enge momenten; het blijft wat beperkt.

Je blijft wel kijken omdat je nog iets verwacht maar op het eind van de film was ik toch wat teleurgesteld, het komt niet echt lekker op gang en er is geen diep plot.

Wel een aardige gedachte is hoe het zou zijn voor ons om 40 jaar de toekomst in te springen.

Voor Planet X en Philly-Ex aanhangers natuurlijk een must-see.

Milus zegt: Leuk als je van oude sf houdt en niet echt een plot wil maar gewoon een beetje wil kijken. Alleen kopen voor een paar euro.

2.5 punt.

avatar van dutchtuga
Erg matig filmpje. Had het gekocht omdat John Carpenter producer is, maar zijn stijl is echt nergens terug te vinden, helaas. Het plot is nog interessant maar de uitwerking soms bedroevend. Acteerwerk, special effects, sfeer, allemaal ondermaats. Vooral die SFX, ik heb nog beter gezien in jaren 60 sci fi films. En dat einde is ook niet om naar huis te schrijven.
Nee, dit was het niet. Kijkt soms lekker weg en alleen daarom 2*.

avatar van Quentin
Paré is gewoon een flut acteur, daarnaast ontbreekt het aan fatsoenlijke regie en is de film hopeloos verouderd. 2*

avatar van hannes64
Verouderd...ja.
Hopeloos...nee.
Laatst nog eens teruggezien op dvd, en vond em flink verouderd.
20 Jaar terug vond ik em nog goed.
Nu, met al die films met CGI etc...is er niet veel meer van over.
Toch nog 2.5 voor de "nostalgie", en `t altijd goede spel van De Cicco en Allen.

avatar van akira124
Een niet geslaagd experiment.

avatar van sofripa
Destijd vond ik dit echt geweldige SF. Het verhaal blijft overeind, het resultaat is minder door de ogen van nu. Tijd voor remake!

avatar van 606
Leuk filmpje wat beetje gedateerd is maar toch aardig blijft.
Er werd toch goed geacteerd, en het verhaal was wel aardig verzonnen.

3 sterren

Vond het destijds best een leuke Science-Fiction / Avontuur film. Verhaal is best aardig en boeiend en er wordt ook nog redelijk in gespeeld.

Wat leuk is,
Heb de film outpost gezien en daar hadden ze het ook over
The Philadelphia Experiment en verdwijnen van het schip.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Matig experiment.

Hopeloos gedateerd eighties-werkje dat vooral door de mand valt vanwege het zwakke script en de belachelijke daarbij behorende ontwikkelingen. Omdat de film zichzelf zo serieus neemt vallen de hiaten al snel op. Ondanks het verhaaltechnische geneuzel en de opeenstapelende onlogica, zijn het ook de slechte special effects en de wisselvallige acteerprestaties die niet meewerken.

Matig.

Dit is een film waar ik een zwak voor heb. Ik denk dat deze film bij de eerste twintig films zat die ik op video had. Destijds had hij aardig wat indruk op me gemaakt en ik heb hem diverse keren gezien.
Ook nu herken ik nog steeds veel uit de film. En ik vind het nog steeds een fascinerende film. Al weet ik ook bijna zeker dat, als ik hem nu voor het eerst zag, ik er nu een stuk minder lovend over zou zijn. Het verhaal is te onwaarschijnlijk om geloofwaardig over te komen. Ook is de film nu behoorlijk gedateerd. Maar ja, 2014 is nu bijna even ver verwijderd van 1984 als 1984 dat was van 1943. En dat is dan ook wel weer apart als je er over nadenkt. Zo voelt het namelijk niet. Over tien jaar moet ik de film nog eens bekijken. Dan is beiden 40 jaar geleden.

Het tijdreis-avontuur gebaseerd op een veronderstelde ware gebeurtenis en samenzweringstheorie, had een veelbelovende start, maar het script was niet interessant en origineel genoeg. Bovendien werd het verhaal uitermate traag verteld. Vooral de speciale effecten zagen er (anno 2014) gedateerd uit; ze stellen nu niet veel meer voor. De hele film was meer een zogenaamde buddy roadfilm dan een sciencefiction avontuur. Ik vond Michael Paré ronduit slecht spelen en ook Nancy Allen was niet bepaald opwindend.

avatar van mcdaktari
606 schreef:
Leuk filmpje wat beetje gedateerd is maar toch aardig blijft.
Er werd toch goed geacteerd, en het verhaal was wel aardig verzonnen.

3 sterren

Het is niet verzonnen. Google anders maar eens Philadelphia-experiment, dan zul je zien dat de Amerikaanse marine in '43 echt experimenteerde om onzichtbaarheid van een marineschip te bewerkstelligen door manipulatie van magnetische velden.
Er bestaan verschillende en soms tegenstrijdige versies van het zogenaamde "experiment".

Dankjewel

Bantavoer
Natuurlijk zit er een kern van waarheid in deze film. Niet alles, zoals 40 jaar later in de tijd gaan, maar wel dat er geëxperimenteerd werd met radar. Zie ook: Philadelphia-experiment - Wikipedia - nl.wikipedia.org

Verder een leuke film. Goed geacteerd. Deze film heb ik wel meerdere keren gekeken in de loop der jaren. Verveeld nooit.

avatar van joolstein
Aardige maar gedateerde eighties-film over een verondersteld echt bestaand experiment. Ik werd trouwens op het verkeerde been gezet doordat er John Carpenters naam op de DVD stond. De beste man had hier weinig mee van doen. Ach voor die 0,50 cent was het toch een leuke investering. Het concept sprak nog naar de verbeelding maar de uitwerking was erg belabberd. Waarschijnlijk zelfs voor die tijd al erg B-niveau-gehalte. We zien regelmatige gemakzuchtige achtervolging scene's. Het acteerwerk kon er net mee door en het script rammelt aan alle kanten. Leuk om eens gezien te hebben, zullen we maar zeggen.

avatar van Filmkriebel
Ooit nog gezien zo'n dertig jaar terug. Even moeten zoeken naar de titel van die andere film maar in feite is dit het omgekeerde verhaal van het betere The Final Countdown (1980) - MovieMeter.nl. Verder vond ik het ook nogal gedateerd. Enkele elementen rond het tijdreizen waren wel goed geplaatst maar de naieve romance werkt voor geen meter. De special effects zijn tenenkrommend slecht. Goed voor een keertje.