• 8.607.857 stemmen

Releasedatum: 30 juli 2015

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Belle

"Based on the inspiring true story"

Dido Elizabeth Belle is een vrouw van gemengd ras, opgevoed als aristocrate in het Engeland van de 18e eeuw. Ondanks de vooroordelen weet ze op te bloeien tot een slimme jonge vrouw. Ze krijgt een relatie met de zoon van een pastoor die voor emancipatie van de slaven is.

imageimageimageimage

James Ashford

Oliver Ashford

Captain Sir John Lindsay

kappeuter (crew films)

Vanaf 12 juni 2014 in de bioscoop (A-film)

EDIT: verplaatst naar 4 december

avatar van Julie

Julie

Allemaal een beetje gemaakt en te toneel-achtig. Acteerprestaties, buiten Gugu Mbatha-Raw, zijn ondermaats en brengen de emoties niet over, terwijl net daarop het verhaal wordt voortgestuwd.

avatar van chiel1971

chiel1971

• 2009 stemmen

Schitterende film! Zowel vanwege de aankleding als acteerwerk. Maar vooral door het diep indrukwekkende verhaal, deze film grijpt je aan. Schitterend script!

BBarbie

Deze met veel gevoel gemaakte film met een waargebeurd verhaal over een halfbloed en slavenproblematiek in het racistische Engeland medio 18e eeuw is “spekkie naar mijn bekkie”. Neem daarbij het prima acteerwerk van Gugu Mbatha-Raw (wat een mooie vrouw!) en Tom Wilkinson en je hebt een topfilm, waar ik geweldig van heb genoten en die mij lang zal bijblijven. Fascinerend, leerzaam, beklijvend.

avatar van DonLeone

DonLeone

Zou fijn geweest zijn als de acteurs naakt waren geweest. De kostuums en stijlperiode staken me tegen. Desalniettemin een prachtig tijdsdocument waarin ze met elkaar vechten voor hun rechten.

avatar van Prudh

Prudh

Krijgt geen biosrelease.

BBarbie

Prudh schreef:

Krijgt geen biosrelease.

Volgens diverse internetbronnen is de Nederlandse release op 4 december a.s.

avatar van Prudh

Prudh

Die bronnen hebben het fout.

avatar van soom

soom

I love her with every breath I breathe!!

Ik weet nu al niet meer hoe deze film onder mijn aandacht getrokken werd. Ik geloof dat ik een beetje aan het rondneuzen was, 'bladerend' door Moviemeter, en toen kwam ik hier terecht. En ja, ik zag dat BBarbie hier een bericht bij geplaatst had. En ik weet na een aantal mooie tips ontvangen te hebben, dat ik het weleens ook mooi zou kunnen vinden, aan zíjn cijfer te zien. Mijn voorgevoelens zijn wat dat betreft wel een redelijke graadmeter. Dit was prachtig. Een beetje een Nederlandse Hoe Duur was de Suiker. Ik bedoel een Amerikaanse Hoe Duur was de Suiker. Jean van de Velde schepte voor mijn gevoel een redelijk rauwe realiteit in een bepaalde vorm, met wat scherpe randjes eraan. Gaite en Yootha waren ook heel prachtig, en de twee dames uit deze film zijn eveneens schitterend. Omdat het Amerikaans-Engels is, komt er wel meer bombast om de hoek kijken. (Die jurken. De sfeer, dat is gewoon meer groots en meeslepend dan Nederland). Ik vond de aangehaalde quote zo mooi. Ook de aanloop rond de quote kwam regelrecht binnen en vertederde en verwarmde me. Mooi stukje scene.

Het schokte me wel weer, ja. Dat zulke dingen konden gebeuren. Kunnen gebeuren. Het verhaal is schitterend, komt aan als een stofwolk, en verstikkend als die dingen kunnen zijn, laat het weer niet los. Mooi in deze vorm gegoten. Er wordt iets aan de verbeelding overgelaten, gelukkig. Noem me hypocriet, maar ik had echt niet hoeven zien hoe de mensen overboord gegooid werden, ziek van wat die andere mensen met hen konden doen. Ik kan zulke dingen namelijk niet meer vergeten, en ik was dan gerust terug in de tijd gegaan om daar die mensen te helpen. Het maakt me zo boos.

Al met al, is het een mooie insteek. Een mooi, ingetogen filmpje met een paar momenten die net de middelmaat ervan naar boven uit laten komen. Die quote dus, het moment dat de beide dames in verschillende kleuren jurken aan het pianospelen zijn, en hun daaropvolgende dialoog: Klasse. En het einde. Wat een melodrama, maar toch zo heerlijk in elkaar gezet, dat ik dat wel vergeef..

avatar van Moviegirl200

Moviegirl200

Prachtige romdrama die de harde geschiedenis van racisme weergeeft maar eveneens ook de verbondenheid door de liefde die als een rode lijn door de film heen loopt. De scenes zijn soms best schokkend door het verbale of fysieke geweld maar geven wel goed weer hoe het destijds eraan toe ging en wat men te verduren kreeg puur en alleen maar op basis van het uiterlijke verschijnsel kleur.

Een film die je aanzet tot nadenken. De hoofdrolspeelster zag er niet alleen prachtig uit maar zorgde eveneens voor een waardige vertolking van haar rol en deed dit met verve. Bij de andere medespelers waren er wat hoogschieters en uitschieters naar beneden.

avatar van Dominootje

Dominootje

Mooie & Indrukwekkende film!

avatar van alaynes

alaynes

Ik ben altijd wel een fan van kostuumdrama's en ik was dan ook benieuwd naar deze film. Al zeker omdat ik er zo veel goeds over gehoord had. Ik werd niet teleurgesteld. "Belle" is een aangrijpende film met prachtige kostuums, goede vertolkingen en mooie beelden. Ook fijn dat dit geen standaard-kostuumfilm is die alleen maar om de romantiek draait, maar ook effectief de geschiedenis van racisme en slavernij aankaart. De relatie tussen Dido en haar nicht Elizabeth was ook erg ontroerend. Aanrader dit.

avatar van Darbie

Darbie

Had voor mij een stuk minder stijfdeftig gemogen, dan was de film ook beter te verteren geweest.

avatar van limelight73

limelight73

Prima drama film. Doet wat het moet doen. 3,5*

scorsese

Uitstekende film over een donker meisje dat wordt opgevoed als gelijke in een aristocratische familie in de 18de eeuw. Een kostuumdrama met een originele insteek deels gebaseerd op feiten. Een mooi verhaal waarbij de vragen omtrent de slavernij goed en boeiend verwerkt is in het geheel. Gugu Mbatha-Raw doet het prima in de titelrol en ook de rest van de cast stelt niet teleur.

avatar van SimonV

SimonV

Het waargebeurde verhaal hinkt op twee benen. Wat zich concentreert rond de persoon van een zwart meisje, gaat langzaam over in een juridisch drama. Jammer, want met name de strijd tussen juristen gaat letterlijk langs de hoofdpersoon heen. Wat voor invloed het op haarzelf heeft, begrijp je wel, maar komt nergens terug. Kostuums zien er goed uit en het acteer- en camerawerk is goed in orde.

avatar van yesplease

yesplease

Ik kan het mis hebben, maar het lijkt mij dat onder invloed van Jane Austen de verhalen over de engelse aristocratie in een keurslijf geperst zijn: iedereen spreekt in (onnatuurlijk overkomende) volzinnen, groot belang wordt gehecht aan regels en tradities die voorschrijven hoe men zich dient te gedragen en emoties worden verdrongen.

Binnen dit kader is dit een geslaagde film. Het verhaal van de Zong wordt slim gemixt met romantiek en menselijkheid.

volgens wikipedia is het in werkelijkheid helaas net iets anders gelopen met de uitspraak van de hoogste rechter en het leven van Dido Belle..

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Belle is een film met twee sporen die naast elkaar zwalpen. Je hebt het romantische verhaal van een jonge vrouw met gemengd ras in de Engelse aristocratie. Sowieso helaas door velen op neergekeken in een tijd waar kleurlingen EN vrouwen het al niet gemakkelijk hadden. Zij en haar familie lijken constant te balanceren welke rangorde in het establishment op dat moment prioritair is. Daarbij komt nog dat een huwelijk niet bedoeld was voor mensen die elkaar graag zien, maar om strategische redenen en tussen mensen met een gelijkwaardige stand en rang. Wat gezien de moeilijke positie van Belle niet zo eenvoudig is.

Daarnaast heb je de zaak van het schip Zong waarbij een hoop slaven werden verdronken. De rechtszaak gaat niet over het feit dat er mensen werden vermoord, maar het is een verzekeringskwestie. Al lijkt het gaandeweg meer een ethisch vraagstuk te worden, versterkt door de moeilijke positie van Belle binnen de aristocratie.

De twee verhalen lijken niet helemaal op elkaar afgestemd te zijn en het romantische neemt eerder de voorgrond. De film lijkt wel te zoeken naar een mooi evenwicht en weet ook niet echt sfeer op te bouwen. Het wordt dus puur verhalend, gedragen door vooral hoofdrolspeelster Gugu Mbatha-Raw die er enkele nominaties en prijzen voor kreeg, en de ervaren Tom Wilkinson, die nog mee voor evenwicht en rust in de film zorgt.

Het geheel is best wel mooi gemaakt en het verhaal en acteerwerk houden het allemaal boeiend. Naar waargebeurde feiten, al koos men bij het maken van deze film om verschillende verhaallijnen (het schip Zong, de relatie van Belle en het gekende schilderij) in hetzelfde jaar te laten afspelen. Wat dichterlijke vrijheid mag uiteraard wel. Maar net als bij de film Harriet (2019) over één van de belangrijkste vrouwen uit de Amerikaanse geschiedenis, mocht het bij het verhaal van de Engelse Belle toch wat grootser zijn. Figuren als zij verdienen een bekendere film om hun verdiende plekje in de geschiedenis te bewaren.