Edge of Tomorrow (2014)

Alternatieve titel: Live Die Repeat: Edge of Tomorrow

3,60 (2077)
2077 stemmen

Verenigde Staten / Australië
Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Doug Liman
met Tom Cruise, Emily Blunt en Brendan Gleeson

In een nabije toekomst wordt de aarde aangevallen door buitenaardse wezens, waar geen enkele militaire macht tegen opgewassen is. Majoor William Cage (Tom Cruise) is een officier die nog nooit een oorlogsfront van dichtbij gezien heeft, totdat hij betrokken raakt bij een zelfmoordmissie. Hij sneuvelt binnen enkele minuten en belandt vervolgens op raadselachtige wijze in een timeloop, waarin hij steeds opnieuw hetzelfde gevecht moet leveren en elke keer weer de dood vindt. Maar na elk gevecht kan Cage meer tegenstand bieden aan zijn tegenstanders, mede dankzij de hulp van Special Forces strijder Rita Vrataski (Emily Blunt). Met elk gevecht tegen de ruimtewezens, komen Cage en Rita een stap dichter bij het verslaan van de vijand.

avatar van Sergio Leone
Vermakelijk.

Het eerste uur vind ik beduidend beter dan het tweede. Het uitgangspunt is niet heel origineel, maar ik had vooraf geen flauw idee over wat dit zou gaan dus is het zeker een minuut of 20 best goed. Het telkens opnieuw beleven van eenzelfde dag wordt vlotjes afgehandeld, maar het zorgt in dit geval ook voor weinig nieuwe dingen.
Als na een uur ook het drama de kop begint op te steken, verandert de film al helemaal in een platte blockbuster. De grand finale slaat wat mij betreft de plank volledig mis.

Tom Cruise begin ik wel meer te waarderen als blockbusterheld. Niet dat ik hem goed vind, maar hij doet z'n ding. Vroeger irriteerde ik me aan hem, vandaag de dag is die irritatie toch al weg.
Emily Blunt is verder nogal saai - ik heb niet bijster veel van haar gezien, maar ik vrees toch dat ze nooit mijn favorietje gaat worden...

Doug Liman houdt het verder zakelijk. De formule is duidelijk. Hollywood wil spektakel? De "landing in Normandië" zorgt daar voor. Hollywood wil drama? Helaas, dat zit er ook in. Hollywood wil af en toe wat humor? Vooruit, die scène waarin Cage onder een truck rolt is grappig.
De CGI is in de meeste gevallen uitstekend verzorgd. Qua design moet ik toegeven dat de aliens origineel zijn, maar het is niet helemaal mijn dada. Het is iets te vaag/ slordig allemaal.

Dikke 3

avatar van flaphead
In de eerste paar minuten wordt je in sneltreinvaart in de huidige situatie neergezet; dystopisch, aliens, oorlog. Al relatief snel komt de eerste twist en je weet direct wat voor soort film het wordt: een mengeling van Groundhog Day en Independance Day (hé, nog een overeenkomst ).
Nu betekent dat zeker niet dat dat negatief is. Er zijn vele films gemaakt in het thrillergenre met een tijdloop als uitgangspunt, dus waarom geen sf. Dat was dus ook niet hetgene wat me tegenviel. Zolang je meegaat met het idee, is het prima vermaak. Er kan meteen de nodige humor in gestopt worden. Het idee is leuk en wordt niet verkeerd uitgewerkt. Ik kreeg dan ook oprecht medelijden met Cruise dat hij keer op keer weer overnieuw moest beginnen. Het zal honderden keren geweest zijn. Het deed me vooral denken aan een game waar je -nadat je weer dood was- opnieuw moest beginnen maar met de verworven wetenschap steeds een stukje verder kon komen
Wat wel tegenvalt, is dat het gaandeweg steeds meer een echte heldenfilm wordt en het geschiet/platte actie de overhand gaat nemen. Er zijn plotholes (toegegeven, moeilijk te voorkomen is een dergelijk verhaal) die te makkelijk gemaakt worden om de film door te laten lopen. En waar er op het strand ontelbare pogingen nodig waren om erdoor te komen, lukt het vanaf het ziekenhuis wel allemaal in één keer...mweh.
Maar laat ik niet te kritisch zijn, de CGI is geweldig en voor een tussendoortje is het prima vertoeven.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Aardige SF met Cruise. Blunt deed het ook best aardig en verder mag o.a. Bill Paxton 10 x hetzelfde zeggen.

De film begon best grappig met Cruise die met een behoorlijke dosis zelfspot een angsthaas speelt die aan het front moet meevechten. Kennelijk was er een oorlog gaande in Europa. De scene op het strand is een van de hoogtepunten: een soort futuristische Saving Private Ryan, en op het moment dat Cruise dood gaat en weer wakker wordt begint het pas echt vorm te krijgen.

Ik had 0 voorkennis dus was best aangenaam verrast, maar het wordt allengs minder met een nogal vergezochte uitleg over het steeds opnieuw beleven van dezelfde dag- Omega Alfa etcetera, het zal allemaal wel, ik vond het vrij belachelijk en oninteressant, die mad scientist met zn theorie- ik had het leuker gevonden als het helemaal niet werd uitgelegd.

Het zag er verder prima uit, al vond ik de Aliens persoonlijk niet zo mooi vormgegeven. ik zie toch liever een variant op groene mannetjes. Tempo is de hele film hoog en hoewel het begin het sterkst is blijft het toch onderhoudend, jammer van het voorspelbare einde.

avatar van Lurtz
Wat een mooie vrouw die Emily Blunt! Verder lekker simpel wegkijkertje

avatar van Tommy De Vito
Edge of Tomorrow is een vermakelijke film, met ook nog eens een interessant verhaal. Misschien is het verhaal niet helemaal origineel, maar dat stoort absoluut niet. Het is juist mooi vormgegeven hoe Cage steeds beter aan het worden is, om zo zijn doel te bereiken.

Daarnaast zijn de special effects dik in orde, waardoor de film visueel gezien prachtig is! Tom Cruise acteert altijd prima en in deze film niet minder! Al met al een zeer vermakelijk SF-film! ****

avatar van IH88
Live, Die, Repeat...

Edge of Tomorrow is een erg goede science-fiction film met mr. Cruise en de fantastische Emily Blunt. Het verhaal is redelijk origineel en er is een goede combinatie gevonden tussen een spetakelfilm en een inhoudelijk uitdagende film.

Het ziet er allemaal fantastisch uit en de manier waarop Cruise steeds beter wordt in het vechten is leuk gedaan en nog grappig ook. Ook de manieren waarop hij steeds doodgaat is erg grappig. Zelfspot kan je Cruise niet verwijten. Blunt is erg goed en ik zie haar graag vaker in dit soort rol. De aliens zien er niet geweldig uit maar het stoort nauwelijks. Het einde is goed gedaan.

Geweldig!

Een van de beste actie films van de laatste jaren!

De chemie tussen Cruise en Blunt is prachtig.
Ik heb een voorliefde voor science-fiction en dan nog meer voor het 'tijdsreizen' subthema.
Dit was zeer goed uitgewerkt (wat zeker niet altijd het geval is) en het 'repeat' gedeelte (waar de film toch om draait) werd zeker niet saai!
Ook kreeg de film mij aan het lachen met momenten van goed geplaatste humor.
De muziek viel me niet echt op maar stoorde ook niet.
Een echte aanrader!

Staat in mijn top 50 beste films!

Goeie film waarin een majoor naar het front wordt gestuurd in een gevecht tegen buitenaardse wezens. De film heeft een leuk gegeven dat hier verder ook prima uitgewerkt is. Maar hierdoor valt het soms wel wat in herhaling en is het op sommige fronten voorspelbaar. Desalniettemin zeker vermakelijk en vol actie. Tom Cruise zet vooral tijdens het eerste gedeelte een leuke rol neer als een laffe soldaat.

avatar van comely
Eerste gedeelte; fris, vermakelijk en luchtig.
Tweede gedeelte; onzinnig.

(verwijderd)
Veel beter dan ik had verwacht.

Het verhaal zit (zover dat mogelijk is bij SF) duidelijk in elkaar en boeit enorm waar ik normaal moeite heb met het volgen van SF-films. Mooie beelden, goeie actie en vette SF effecten.

Tom Cruise doet het prima en Emily Blunt is echt een plaatje.

De verrassing van de allerlaatste scène deed de film meer dan prima afsluiten! Heb na het zien van de film even gegoogled, en zoals ik al dacht heeft Cruise de kracht van de omega als ware overgenomen door het te doden, waardoor hij de tijd verder kan terugdraaien dan het gebruikelijke moment waardoor Blunt en hun team ook nog in leven is. Top.

avatar van horizons
Hele prima SF-actiefilm. Goede snelheid in de film met leuke aliens. Het "groundhog" effect wordt goed toegepast met goede editing.

Top film. Tom Cruise en Emily Blunt spelen als van ouds. Mooi gefilmd spektakel. Een van de betere SF -actiefilms van dit jaar. Ik kijk films meestal geen 2 de keer. Deze ga ik over 6 maanden nog een keer kijken

Confusie
Wat een lekkere film.

Liet deze aanvankelijk enigszins bevooroordeeld maar aan me voorbij gaan. Met het idee van de zoveelste alien invasie film, bovendien niet de eerste met Tom Cruise. Maar toen begon me toch meer en meer het idee te bekruipen dat dit wel eens een kleine verrassing zou kunnen zijn.

En dat blijkt dan ook het geval. Het hele tijd loop idee blijkt erg intrigerend en uitstekend te werken.

Wellicht zelfs de beste alien invasie film die ik heb gezien.

avatar van Warp
Prima actie film die een wat originelere twist heeft en meer diepgang dan andere films in het genre. Eerste gedeelte van de film vond ik wel sterker, daarna viel het wat in de herhaling en werd het minder episch voor mij. Ondanks dat heb ik me meer dan vermaakt!

avatar van IH88
"We should just reset."

Edge of Tomorrow is een erg goede science-fiction film met mr. Cruise en de fantastische Emily Blunt. Het verhaal is redelijk origineel (Alhoewel er leentjebuur wordt gespeeld bij Groundhog Day) en er is een goede combinatie gevonden tussen een spektakelfilm en een inhoudelijk uitdagende film. Het eerste half uur met een Cage die steeds doodgaat en de dag opnieuw beleeft is geweldig en wanneer hij samen gaat werken met Rita (Blunt) wordt het eigenlijk alleen maar nog beter. De manier waarop Cage steeds beter wordt in het vechten door de training van Rita is goed gedaan en nog erg grappig ook. De film ziet er fantastisch uit en vooral de gevechten op het strand zijn een genot om naar te kijken. Nadat Cage en Rita de "strandfase" voorbij zijn komt er wat meer drama in het verhaal en wordt het meer een regelrechte actiefilm. Niet heel erg want het blijft allemaal zeer boeiend, maar het is wel jammer dat de humor wat naar de achtergrond wordt gedrukt en de film zich iets te serieus begint te nemen.

Gelukkig blijven Cruise en Blunt erg sterk. Hun chemie werkt aanstekelijk en zelfspot kan je Cruise niet verwijten. Blunt zie ik graag vaker in dit soort rol (Sicario was een goed vervolg). Het einde is erg "Hollywood" maar ik vond het een prima afsluiting van een erg boeiende SF- film.

avatar van john mcclane 2
dit kan best wel eens de beste action SF film zijn van de afgelopen jaren.
Kan zich meten met de matrix zowel als verhaal als de manier van in beeld brengen.
Het is intensief,en eist dat je koppie er bij houdt.
Top!
En een 2e keer kijken is twee keer zoveel plezier.

avatar van mnrk
What day is it?....For you? Judgement day.

Een heerlijke actie/SF film van Doug Liman...

Het verhaal is in orde en wordt ook zo gebracht dat het boeiend blijft om naar te kijken, ook de gehele setting en aankleding is dik in orde. Ook de special effecten zagen er goed uit...

Tom Cruise acteert weer sterk in deze film en wordt uitstekend bijgestaan door Emily Blunt , de overige cast was ook gewoon in orde...

avatar van Donkerwoud
SF-actie is niet helemaal mijn genre, maar Edge of Tomorrow heeft precies de juiste ingrediënten: slim verhaal, state-of-the-art speciale effecten, humoristische knipogen, dik aangezette typetjes. Beetje militarisme verheerlijkende propaganda, maar soit...de alieninvasie zie ik nog niet recent onze kant op komen.

avatar van JoeCabot
Knallen met Cruise

Concept ruikt wat naar interessantdoenerij, maar dat valt reuze mee. Pretentieus wordt het nergens, integendeel, dit is popcornvermaak van het zuiverste water. De film drijft op een arsenaal Hollywoordvuurwerk en een enthousiaste Cruise. Old school.

In het begin wel wat repetitief, al mag dat natuurlijk niet verbazen als je de plot leest. Vervelen doet het gelukkig nooit dankzij een strak tempo. Liman houdt er ook netjes binnen de twee uur mee op.

Lekker bombastische sci-fi. 3,5*

avatar van DjFrankie
Niks mis mee, volop actie en goed plot.
Enige wat op te merken is wellicht iets teveel herhalingen en de film drijft eigenlijk teveel op 2 personages.

Gewoon 5 sterren. Een van de betere Sciencefiction/actie films van de laatste tijd

Heerlijke typische Cruise film weer, heb er van genoten. Goed geacteerd en een goed verhaal!

avatar van Rmie
Matige actie s.f. film. Meer actie dan s.f. , maar goed. Het geheel kon mij niet verblijden. Zelf vond ik met name Tom Cruise nogal vlak acteren. Met de c.g.i is het dik in orde. Ik denk dat vooral jonge mensen, doordat de film veel actie bevat, wel plezier aan dit geheel beleven.

avatar van milannn
Een zomer blockbuster zoals die hoort. Niets diepgaand natuurlijk, maar wel top spektakel. Leuke rollen, geinig verhaal, audiovisueel verbluffend (reference blu-ray waardig).

avatar van Gerlof1378
Hele goeie sci-fi film, met een goeie cast (ja ja zelfs Tom) een goed verhaal (Groundhog Day verhaal idee) en mooie effecten deze film moet je kijken met je boxen op hard. En vooral op blu-ray is deze film nog mooier, er wordt gezegd dat er een 2de deel komt ik ben benieuwd en ik laat me net zoals bij deze me verassen enjoy.

avatar van tbouwh
Groundhog Day II

Vermakelijke sci-fi, ondanks de schaamteloze rip-off van het narratieve concept. Zelfs D-Day blijft niet gespaard...

Een onoverkomelijk probleem blijkt dit gelukkig niet te zijn. De scenarioschrijver heeft z'n best gedaan, en het verhaal is ondanks een schrijnend gebrek aan originaliteit gewoon uitstekend uitgewerkt. Tel daarbij op dat het acteerwerk en de visuals prima in orde zijn, en je hebt nog steeds te maken met een film die voldoet als vermakelijke no-brainer voor tussendoor. Tom Cruise wordt naar huis gespeeld door een uiterste krachtige Emily Blunt, maar voorziet de déjà-vu momentjes wel van de nodige humor.

Visueel scoort Edge of Tomorrow ook voldoende, ware het niet dat de Mimics mij bijzonder weinig deden. Zal niet alleen alleen aan het uiterlijke aspect hebben gelegen; de narratieve invulling van de creaturen was miniem. Überhaupt vond ik de introductie in het eerste kwartiertje zwak. Snel bleek al wel dat het timeloop-effect en de wisselwerking tussen Cruise en Blunt de hoofdmoot van de film vormden. Wat dat betreft had een stukje narratieve uitdieping al een veel sterkere film gegarandeerd.

Niettemin vond ik Edge of Tomorrow niet geheel tegenvallen. Jatwerk wordt dit werkje door het degelijke scenario niet fataal. Gaat door voor een solide voldoende.

avatar van tbouwh
DjFrankie schreef:
Enige wat op te merken is wellicht iets teveel herhalingen

Laat dat nu juist de insteek zijn waar het hele verhaal op draait

avatar van Duke Nukem
Leuke sci-fiction-actiefilm met een goede Tom Cruise en een knappe maar ook stoere Emily Blunt. Cruise acteert met de nodige zelfspot en humor, vooral in het eerste deel. Ook Bill Paxton zet een leuke rol neer als sergeant smeerlap, en het moet gezegd dat de rol als ettertje hem echt goed afgaat (denk aan zijn rollen in de films The Terminator en True Lies).

De film barst van de actie en heeft redelijk goeie CGI. Alleen vond ik de aliens er niet erg realistisch uitzien. Het tweede deel van de film vond ik minder boeiend dan het eerste deel. De humor was ook een beetje weg. Maar al met al is dit een leuke popcorn-film.

avatar van Stephan
Duke Nukem schreef:
Alleen vond ik de aliens er niet erg realistisch uitzien.

Stuur even een foto van een echte dan.

avatar van Duke Nukem
Ik bedoelde dat je eraan kan zien dat ze met CGI gemaakt zijn.