Inuk (2010)

Groenland / Frankrijk
Avontuur

geregisseerd door Mike Magidson
met Gaba Petersen, Knud Therkielsen en Ole Jørgen Hammeken

Inuk heeft een hard leven in Nuuk, de ijskoude hoofdstad van Groenland. Hij woont er samen met zijn drankverslaafde moeder en zijn brutale stiefvader. Op een ochtend wordt de volledig onderkoelde jongen uit een verlaten auto getrokken door een plaatselijke sociale helpster. Zonder aarzelen zendt zij Inuk naar het noorden, naar een weeshuis op een eilandje midden van de Noordelijke IJszee, waar een weeshuis werd gebouwd. Daar leert hij de jager Ikuma kennen. Ikuma jaagt op ijsberen, maar is nu op zijn retour en wordt geplaagd door herinneringen aan zijn verleden. Aviaaja, de directrice van het weeshuis, stelt voor dat de jongen samen met de oude jager naar de jaarlijkse zeehondenjacht gaat.

avatar van Stijn B.
Prachtige film over het verwerken van verlies, trauma, angsten,.... en de moderne problemen van de Inuit in Groenland. Wereldcinema op zijn mooist (die indrukwekkende landschappen op Groenland smeken gewoon om een groot scherm).

Hartverwarmende cinema op zijn mooist. Eerste ontdekking op de 40ste editie van het Film Fest Gent.

avatar van JigSaw_Doll
Zeer slecht geacteerd en geregisseerd. Laat ons wel de problemen van de inuit zien maar goeie cinema is dit totaal niet en was wreed ontoepasselijk voor een Film Festival als Gent.

Het merendeel van het publiek op het FFG denk daar dus wel wat anders over.

avatar van Verhoeven
Vond het ook maar een hele matige film. Het is vooral de combinatie van ondermaats acteerwerk en een slecht uitgewerkt scenario dat een hoeveelheid plotwendingen en thema's opvoert in een te kort tijdbestek. Overvolle film en het is ook meer een film voor Cinekid dan voor Gent. Maar door de landschapsfotografie toch het gevoel gehad 'iets' van Groenland gezien te hebben.

avatar van Phantasm
Geweldig was dit niet allemaal, gebeurt erg weinig in voor een avonturenfilm.