Seventh Son (2014)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten / Canada / China
Fantasy / Avontuur

geregisseerd door Sergei Bodrov
met Jeff Bridges, Julianne Moore en Ben Barnes

John Gregory (Jeff Bridges) is een Spook, een persoon die vecht tegen het kwaad, en heeft eeuwen geleden de slechte en krachtige heks, Moeder Malkin (Julianne Moore), gevangen gezet. Maar nu is ze ontsnapt en ze is uit op wraak. Terwijl ze haar volgers bijeen roept, bereidt Moeder Malkin zich voor om haar woede te botvieren op de nietsvermoedende mensen. Slechts één ding staat in haar weg: John Gregory. John zelf is niet meer de jongste en probeert iemand te vinden die hem kan opvolgen. Hij heeft zijn hoop gevestigd op de jonge boerenzoon Tom Ward.

Seventh Son gaat over een oude geestenjager die een leerling opleidt om een kwaadaardige heks te verslaan.

Het is verschrikkelijk jammer dat de film te veel in een relatief korte tijd probeert te proppen. Hierdoor zijn veel zaken veel te slecht uitgewerkt; wat is nou de zevende zoon van de zevende zoon en waarom is dat speciaal? Zijn moeder, die de amulet heeft gestolen, is 100 jaar oud? Waar slaat in godsnaam dat liefdesverhaal op? En wat kan die verliefde heks nou precies behalve kettinkjes stelen en ongevraagd langskomen? Erg jammer dat een inleidend stuk, waarin diepgang in het verhaal wordt gecreëerd, volledig afwezig is. Doordat je zo grof in het verhaal wordt gegooid, missen ook de personages diepgang en persoonlijke ontwikkeling. Het flinterdunne verhaal dat overschiet is nergens origineel of vernieuwend. Ook de climax was behoorlijk teleurstellend. De volgelingen van de heks, die worden geportretteerd als zijnde erg krachtig, worden binnen 10 minuten allemaal neergehaald. Hier had ik gehoopt op een spectaculairder gevecht. Zeker in dit genre is er meer dan genoeg speelruimte om een episch gevecht te creëren, in plaats van de helft van de badguys te prikken met een staf waardoor ze verbranden. Misschien was het geld op...

De personages worden over het algemeen prima gespeeld. Bridges speelt goed, maar zijn personage is gewoon enorm irritant door dat wazige accent. Barnes had voor mijn part beter gewisseld kunnen worden met Harington, aangezien Barnes hier een dimensieloos personage speelt en ik met het personage van Harington in die vijf minuten meer meeleefde dan met die van Barnes gedurende de hele film. Moore speelt vooral over the top, maar wordt nergens irritant. Alicia Vikander is erg goed in er mooi uitzien, maar tilt de film op het gebied van acteerprestaties niet echt naar een hoger niveau.

Audiovisueel vond ik de film dan wél goed. Ondanks dat de cgi er niet overal al te best uitzag, was het in de meeste gevallen een lust voor het oog. De landschappen, steden en monsters zagen er allemaal gelikt uit. Tegen het einde werd het allemaal net wat minder.

Ondanks dat dit een behoorlijke draak (haha) van een film was, heb ik me nergens verveeld. De film bevat echter te veel plotholes voor een voldoende.

Lekker wegkijkertje!
Ik vind Jeff juist wel leuk in deze film!

avatar van larsk0
Woooohaaaa!!!! Wat doen Jeff en Julianne in vredesnaam in dit gedrocht?? Ik ben dol op fantasy, verslind die boeken, ik denk als het dan in mijn ogen niks is het extra hard aankomt of zo. Alles is geforceerd aan deze film, de introductie van personages, het verhaal en het einde is een anti-climax van heb ik jouw daar. Ik geef een half puntje voor Jeff Bridge die er nog iets van probeert te maken. De scenes tussen Ben Barnes en Alicia Vikander doen mij zelfs een tikkeltje aan "the Room" denken... en dat is geen compliment. Die kus op het laatst? Wat gebeurt daar dan, komt ze spontaan klaar of zo? Gewoon echt heel slecht, kan er niks meer van maken.

avatar van Onceuponanytime
Jeff Bridges tracht voor de overtuiging van het verhaal te zorgen,doch niet altijd geslaagd - mede door de rest van de cast.

Bijwijlen mooie effecten ( gedaanteveranderingen ) en aangenaam camerawerk.