Seventh Son (2014)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten / Canada / China
Fantasy / Avontuur

geregisseerd door Sergei Bodrov
met Jeff Bridges, Julianne Moore en Ben Barnes

John Gregory (Jeff Bridges) is een Spook, een persoon die vecht tegen het kwaad, en heeft eeuwen geleden de slechte en krachtige heks, Moeder Malkin (Julianne Moore), gevangen gezet. Maar nu is ze ontsnapt en ze is uit op wraak. Terwijl ze haar volgers bijeen roept, bereidt Moeder Malkin zich voor om haar woede te botvieren op de nietsvermoedende mensen. Slechts één ding staat in haar weg: John Gregory. John zelf is niet meer de jongste en probeert iemand te vinden die hem kan opvolgen. Hij heeft zijn hoop gevestigd op de jonge boerenzoon Tom Ward.

avatar van hanlochem
Lekkere film,keek vlot weg, onderhoudend...heb genoten...goede wijn behoefd geen krans

avatar van Sergio Leone
Niet echt goed.

Zeker het begin is ontzettend vlak. Naarmate de film vordert komt er iets meer plezier in het spel. De film speelt op veel vlakken leentjebuur bij genregenoten, maar erg storen doet het niet. Het neemt zich allemaal niet te serieus en soms is dat dan irritant, maar soms ook gewoon de juiste keuze.

De cast heeft anders wel wat foutjes gemaakt. Enerzijds heb je de platte kazen genre Ben Barnes, Olivia Williams en co en anderzijds heb je Jeff Bridges en Julianne Moore. Zij spelen de wat excentriekere bijrolletjes en krijgen als enigen wat draagvlak om er iets van te maken. Moore is echter gewoon slecht en Bridges doet een wat rare parodie op z'n True Grit-personage Rooster Cogburn, met een stem die qua intonatie doet denken aan Gandalf en qua klankgeluid aan Bane.

Audiovisueel is het allemaal ook vrij vlak. De look doet wat industrieel aan - overbelicht bij momenten en met een rare mix van echte decors en CGI. De soundtrack is veelal eentonig, met een deuntje dat wat van Howard Shore's Minas Morgul wegheeft.

avatar van mnrk
I’ve been searching for you Mr. Ward. You are the seventh son of the seventh son.

Een vermakelijke actie film van Sergey Bodrov...

Het verhaal is gewoon zoals je kan verwachten met de clichés erin verwerkt, maar door de prima special effecten/ setting en aankleding is deze film gewoon leuk om naar te kijken...

Jeff Bridges en Julianne Moore spelen hun rol gewoon overtuigend en worden prima bij gestaan door de overige cast ...

De score van Marco Beltrami paste ook goed bij deze film...

avatar van Vinco
Slappe film met een te basic en voorspelbaar verhaal.
Grafisch matig,acteerwerk ook erg matig.

Leuk voor op een regenachtige saaie zondag.

avatar van Thorongil
Herbekeken en beviel me al een pak beter.
Best een vermakelijke film. Leuke wereld met spooks, witches, umbran stones, boggarts. Had misschien wel wat meer uitgewerkt gemogen en langer mogen duren. Potentieel is toch niet ten volle benut.
Wie niet té kieskeurig is en beetje Fantasy apprecieert zal deze wel weten smaken.

avatar van Matt81
Pretentieloze fantasy met soort True Grit Bridges maar dan wel met bizar stemmetje. Zeker wel vermakelijk. Slot volet wel wat afgeraffeld.

Gave film. Kijk lekker weg, verstand op nul. Jeff Bridges is uitmuntend

avatar van weberanja
Leuke film, verveelt niet.

avatar van woeler82
Een leuke monsterfilm , kijkt lekker weg, monsters waren oke, heb me niet verveeld de hele film.
Deze film komt bij mijn collectie als een favoriete fantasy film

Een toffe fantasy film die me wat doet denken aan de fantasy filmen uit de jaren 80. Je weet wat je kan verwachten. Maar dat maakt niet uit. Hij verveelt geen minuut. Een pareltje om van te dromen. Goed gemaakt.

avatar van handelaar
Toen ik Julianne Moore in haar outfitje zag dacht ik 'dit kan niet mis gaan'. En dacht meteen aan 'Maleficent', de geweldige fantasiefilm met Jolie in de hoofdrol. Dit bleek echter niet geheel volgens de verwachtingen. Een 'van Helsing' dan maar, echter die film staat ook nog beduidend beter in de ladders qua opbouw en spektakel. Nee, een tegenvallertje deze fantasy ondanks geweldenaar Bridges

avatar van pmeester
Spannend? Neuh. Vermakelijk? Mja. Hou wel van een beetje fantasie met grappige monstertjes op een dag in de week en al met al zat het geheel best lekker in elkaar. DIt was echt het betere "sit back, relax and enjoy".

Ik kan helaas weinig positiefs aan deze film ontdekken.
De 3D effecten zijn nauwelijks aanwezig waardoor je na een half uur afvraagt waarom in Godsnaam deze film in 3D is geschoten. Zinloos. Verder lijken Julianne Moore en Jeff Bridges zich totaal niet thuis te voelen in deze " The Seventh Son". Geforceerd zet met name Bridges zijn rol als ridder neer met merkwaardig accent. Fantasieloze Fantasy film.
1.5*/2*

avatar van robinbeckers
Zojuist gezien op blu-ray:

Matige film. Visueel ziet het er prima uit en daardoor is het nog te behappen.
De stem van Meester Gregory flink aan zitten ergeren waardoor het wellicht ook wat tegenviel.
Actie scenes vrij kort allemaal en zeker niets nieuws onder de zon.
Leuk voor een keer en daar zal het ook wel bij blijven.

Vind het overigens zo jammer dat bij zulke films waar grote monsters/wezens in voorkomen het altijd zo snel voorbij is met de actie/scenes waar de monsters/wezens in voorkomen. Je kunt er wat ik bedoel niet echt van genieten.. het is niet meer zoals het bij King Kong of Pacifim Rim was, om maar iets te noemen.

avatar van horizons
Ach, voor wat onzinnig fantasy vermaak best redelijk te doen. Eerste helft van de film is wel beduidend beter dan de tweede helft.

avatar van MovieHolic
Cliché, matig acteerwerk maar redelijk vermakelijk

ipman-99
"Seventh Son With Jef Bridges." ... " !!!

Genoten van deze Fantasyfilm !!! Emoji!!! 'Seventh Son' is een fantasyfilm met toch
wel een heerlijke cast met o.a Jeff Bridges, Julianne Moore en Ben Barnes.
Uiteraard zijn bepaalde zaken zoals spooks, witches, decors, ... maar enkele onderdelen
die mee kleur geven aan deze film. De actie en effecten zijn zeer vermakelijk gefilmd en
passen in het geheel van een vermakelijke fantasyfilm. Jeff Bridges zet echt een zalige
performance neer, de man kan 'ieder' karakter probleemloos neer zetten.
Er valt visueel genoeg te beleven ... dus kunnen we zeker en vast spreken van een geslaagde
fantasyfilm.

Ik heb de eerste zes boek uit de geestejagers (the spook) serie gelezen. En wat een geweldige boeken. Met goed opgebouwde spanning, op de juiste momenten griezelig, sfeervol en goed uitgewerkte personages die tot leven komen.

Ik was dan ook blij eindelijk de film Seventh son te kunnen zien. Wat is er gebeurd met alles wat de boeken zo goed maken? Niets is terug te vinden in de film. De personages kloppen niet, zijn niet logisch en heel anders dan zoals ze in de boeken zijn. Ze komen totaal niet uit de verf. Er wordt te snel van scene naar scene gehopt om de verhaallijn goed te kunnen volgen. Niet lijkt goed uitgewerkt te zijn. Echt zonde. Ik kan alleen maar hopen dat er ooit een verfilming komt die zich wel dichtbij het verhaal houdt en die de sfeer, spanning, fantasie van de boeken wel tot zijn recht kan laten komen.

avatar van CorvisChristi
Ankala schreef:

En pér boek verfilmen doet het verhaal ook natuurlijk veel meer goed (alhoewel ik in dit geval de boeken niet ken, dus weet niet of het in het geval van Seventh Son zou werken).

avatar van Tom-Hanks
Een film die mij totaal niet kon overtuigen. Er zijn namelijk te veel clichés.
Het verhaal begon direct. Er was geen inleidend gedeelte; momenten volgden elkaar te snel op en de personages kregen geen diepgang.
Gedurende de film werd er bijna nooit goed geacteerd. Elke zin werd opgedreund en de emoties kan je niet aflezen op de gezichten.
Pluspunten zijn de special effects, de make-up en de prachtige landschappen van de natuur. Dat vond ik het meest interessant zelfs.

Film gezien beoordelingen en recensies met lage verwachtingen gekeken en is me goed bevallen.

De film heeft mooie locaties, en prachtige speciale effecten.
Maar het verhaal is te pover en de vertolkingen te zwak om het een goede film te noemen.

avatar van blurp194
Aardig sprookje.

Wel een beetje mak en tam, en niet echt wars van cliches, en het script springt af en toe een beetje al te makkelijk van de hak op de tak. Maar, het is mooi gefilmd zoals dat hoort voor het genre, en dat maakt weer een heleboel goed, en er is ook best een brede cast bezig. Jeff Bridges overdrijft vooral in het begin wat veel, terwijl Moore dan weer wat onderkoeld blijft en Vikander eigenlijk wat te weinig ruimte krijgt.

Voor de tweede keer gezien net, en dat ging een stuk beter dan de eerste keer. Geen andere verklaring voor dan dat ik kennelijk vandaag verdraagzamer was tegenover dit type film dan de vorige keer. En ach, een meesterwerk is het zeker niet, maar wel prettig kijkvoer.

aardig verhaal, leuke film, mooie entourage, fijn genoten.

avatar van soom
We're safe now. Boggart hate water.

Whihi. Heerlijke onzin. Alicia is geweldig, Jeff Bridges is leuk, Ben Barnes speelt wel aardig. Lekker filmpje v/d zaterdagavond. Moe, chagrijnig, verstand op nul.

Verhaal steekt mooi in elkaar. Tikkeltje occult natuurlijk wel, maar genoeg kanten die het vermakelijk maken. De aankleding is een extra traktatie. Die kleren, wauw.

avatar van Confusie
Sjef Britjes met een soort Sjon Konnerie imitatie.

avatar van Gerlof1378
Echt 1 van de grootste bagger films die ik sinds lange tijd heb gezien, Jeff Bridges moest zich schamen voor deze film met een probeer imitatie van Sean Connery vs Rooster Cogburn. Het verhaal is afgeleid naar het boek The Spook's Apprentice van Joseph Delaney (alweer een fantasie boek, ja alweer) Voor de echte liefhebbers zal deze film hun bekoren mij niet, dus ik maak er dan nu ook geen meer woorden aan vuil.

m1chel
De Russische regisseur Sergey Bodrov, eerder verantwoordelijk voor de indrukwekkende film Mongol, waagt zich nu aan deze op het eerste oog spectaculaire fantasyfilm. Seventh Son is een verfilming van het eerste boek uit de reeks The Wardstone Chronicles van schrijver Joseph Delaney. In Nederland zijn de boeken bekend onder de naam De Geestenjager. De reeks telt onderhand al dertien delen en heeft ook de nodige spin-offs gehad. Door het wereldwijde succes van de boekenreeks besloot filmmaatschappij Warner Brothers de rechten te kopen en het geheel te visualiseren naar het scherm. Warner gooide er een budget van maar liefst 95 miljoen dollar tegenaan, maar de geschiedenis heeft ons al aangetoond dat met geld niet altijd automatisch kwaliteit te koop is. Het bleek nog maar eens bij deze film. De film flopte genadeloos in de bioscopen en het is te hopen dat dit voor Warner een teken is om niet heel koppig alle andere 12 boekdelen te gaan verfilmen.

Toch leken de verdere voortekenen positief, met de cast is op papier namelijk niets mis. Met namen als Jeff Bridges en Julianne Moore kun je normaal gesproken wel thuiskomen. Leuk feitje is dat de twee eerder samen te zien waren in het onder kenners geliefde The Big Lebowski. Maar zoals gezegd, kwaliteit is niet te koop. Zo slaat Bridges de plank de laatste tijd nog wel eens (flink) mis. Zo was de megadure productie R.I.P.D. een gevalletje huilen met de pet op en volgde hij deze draak van een film op met het weinig betere The Giver. Anderzijds is Moore de laatste tijd erg goed bezig en won ze dit jaar zelfs een Oscar voor haar rol in Still Alice. Met deze twee acteurs in de hoofdrol van een verhaal dat gebaseerd is op een succesvolle boekenserie moest toch haast wel een goede en vooral spectaculaire film gemaakt kunnen worden. Helaas blijkt niets minder waar. Seventh Son faalt namelijk in bijna elk opzicht en we betreuren het dan ook om te moeten melden dat deze film zonde van je tijd is.

Laten we eens wat punten aanstippen, om te beginnen bij het verhaal. Dat zit namelijk onbegrijpelijk in elkaar, al lijkt dit vooral te wijten aan het feit dat het verhaal zich nog had moeten door ontwikkelen in de vervolg verhalen. Toch is het voor de neutrale kijker hoogst irritant om naar te kijken. Een goed voorbeeld hiervan is te vinden in de titel, nergens in de film wordt ook maar enigszins duidelijk waarom de zevende zoon van de zevende zoon de wereld van het kwaad kan redden. Een iets duidelijkere uitleg hiervan had ervoor gezorgd dat de film niet gelijk zijn geloofwaardigheid verliest. Maar niet alleen het verhaal is het probleem, ook de acteurs en actrices acteren echt belabberd. Vooral Bridges maakt er een potje van en maakt nergens enige indruk. Vooral in de scène waarin de heks ontsnapt uit een kooi wordt er zeer slecht geacteerd. Bridges schreeuwt wat, springt wat, maar nergens krijg je ook maar enigszins het gevoel dat je met een kwade heks te maken hebt die de wereld in duisternis wil onderdompelen. Een ander storend iets zijn de CGI-effecten. Deze lijken puur te zijn gemaakt voor het 3D-effect en dat is de doodsteek voor de film in je thuisbioscoop. Je kan je hardop afvragen waar 95 miljoen dollar aan is opgemaakt.

Seventh Son is een uitermate teleurstellende film geworden die nergens weet te imponeren. De film wil visueel graag groots overkomen, maar door de matige CGI-effecten komt dit totaal niet uit de verf. Daarnaast is het verhaal dat in de film verteld wordt saai en bovendien erg onduidelijk. Jeff Bridges en Julianne Moore zetten misschien wel de slechtste acteerprestatie uit hun carrière neer, waarbij Bridges dan ook nog eens met kop en schouders boven Moore uit steekt. Na het zien van de film is de kans erg groot dat de schijf zo snel mogelijk uit je dvd-speler verdwijnt.

avatar van Antonev
Luchtig avonturen filmpje met geweldige speciale effecten en prachtige locaties. Het is alleen jammer dat ze alles in ongeveer 100 minuten hebben proberen te proppen. Ik denk dat dit alles beter tot z'n recht gekomen was in twee delen. Sommige passages kwamen nu echt een beetje afgeraffeld over. Desalniettemin heb ik me hiermee prima weten te vermaken.

avatar van RuudC
Fantasy als genre wordt hier duidelijk niet begrepen, gezien het stompzinnige commentaar dat ik hier en daar lees. Het boek heb ik niet gelezen, maar ik kan begrijpen dat je de verfilming wellicht tegen vindt vallen. Die ervaring heb ik ook vaak. Als je kwaliteit als LoTR verwacht, houd je vooral jezelf voor de gek. Zo'n grootse productie gaan we voorlopig niet meer zien. Zeker niet als het gaat om sword n sorcery.

Ik was wel benieuwd naar de rol van Jeff Bridges. Niet iemand die ik snel in een rol als in Seventh Sin verwacht, maar hij brengt het wel lekker badass. Ervaren krijgers doen het altijd goed als ze wat grimmig overkomen. Ik had alleen wel gehoopt dat Kit Harrington een wat grotere rol zou hebben. Hij had van mij rustig mogen ruilen met Ben Barnes die weinig met zijn rol kan.

Behalve Bridges heb ik echt genoten van de prachtige cgi en de steden, ruïnes en monsters die eruit voortkomen. Voor een film van honderd minuten gebeurt er precies wat je kan verwachten: een epische queeste. Het voelt aan als een leuk Dungeons & Dragons-avontuur en dat is het eigenlijk ook wel. Er is nauwelijks ruimte tot persoonlijke ontwikkeling (niemand die dat begrijpt), maar de personages komen wel in gave situaties terecht. Bridges heeft ook enkele toffe oneliners. Deze film verdient veel meer credits.

Seventh Son gaat over een oude geestenjager die een leerling opleidt om een kwaadaardige heks te verslaan.

Het is verschrikkelijk jammer dat de film te veel in een relatief korte tijd probeert te proppen. Hierdoor zijn veel zaken veel te slecht uitgewerkt; wat is nou de zevende zoon van de zevende zoon en waarom is dat speciaal? Zijn moeder, die de amulet heeft gestolen, is 100 jaar oud? Waar slaat in godsnaam dat liefdesverhaal op? En wat kan die verliefde heks nou precies behalve kettinkjes stelen en ongevraagd langskomen? Erg jammer dat een inleidend stuk, waarin diepgang in het verhaal wordt gecreëerd, volledig afwezig is. Doordat je zo grof in het verhaal wordt gegooid, missen ook de personages diepgang en persoonlijke ontwikkeling. Het flinterdunne verhaal dat overschiet is nergens origineel of vernieuwend. Ook de climax was behoorlijk teleurstellend. De volgelingen van de heks, die worden geportretteerd als zijnde erg krachtig, worden binnen 10 minuten allemaal neergehaald. Hier had ik gehoopt op een spectaculairder gevecht. Zeker in dit genre is er meer dan genoeg speelruimte om een episch gevecht te creëren, in plaats van de helft van de badguys te prikken met een staf waardoor ze verbranden. Misschien was het geld op...

De personages worden over het algemeen prima gespeeld. Bridges speelt goed, maar zijn personage is gewoon enorm irritant door dat wazige accent. Barnes had voor mijn part beter gewisseld kunnen worden met Harington, aangezien Barnes hier een dimensieloos personage speelt en ik met het personage van Harington in die vijf minuten meer meeleefde dan met die van Barnes gedurende de hele film. Moore speelt vooral over the top, maar wordt nergens irritant. Alicia Vikander is erg goed in er mooi uitzien, maar tilt de film op het gebied van acteerprestaties niet echt naar een hoger niveau.

Audiovisueel vond ik de film dan wél goed. Ondanks dat de cgi er niet overal al te best uitzag, was het in de meeste gevallen een lust voor het oog. De landschappen, steden en monsters zagen er allemaal gelikt uit. Tegen het einde werd het allemaal net wat minder.

Ondanks dat dit een behoorlijke draak (haha) van een film was, heb ik me nergens verveeld. De film bevat echter te veel plotholes voor een voldoende.

Lekker wegkijkertje!
Ik vind Jeff juist wel leuk in deze film!

avatar van larsk0
Woooohaaaa!!!! Wat doen Jeff en Julianne in vredesnaam in dit gedrocht?? Ik ben dol op fantasy, verslind die boeken, ik denk als het dan in mijn ogen niks is het extra hard aankomt of zo. Alles is geforceerd aan deze film, de introductie van personages, het verhaal en het einde is een anti-climax van heb ik jouw daar. Ik geef een half puntje voor Jeff Bridge die er nog iets van probeert te maken. De scenes tussen Ben Barnes en Alicia Vikander doen mij zelfs een tikkeltje aan "the Room" denken... en dat is geen compliment. Die kus op het laatst? Wat gebeurt daar dan, komt ze spontaan klaar of zo? Gewoon echt heel slecht, kan er niks meer van maken.