La Chèvre (1981)

Alternatieve titels: Knock on Wood | Twee Pechvogels in de Rimboe | The Goat

Frankrijk / Mexico

geregisseerd door Francis Veber
met Gérard Depardieu, Pierre Richard en Pedro Armendáriz Jr.

De onhandige Charbyt, dochter van een rijke en belangrijke zakenman, raakt zoek tijdens een vakantie in Mexico. Detective Depardieu krijgt de opdracht haar te gaan zoeken samen met vaders klunzige accountant Richard. Richards zoekmethode heeft meer succes dan het serieuze detectivewerk van Depardieu. Omdat de accountant net zo onhandig is als de dochter treedt hij als vanzelfsprekend in haar voetsporen, maakt dezelfde fouten en valt in dezelfde kuilen. Depardieu legt zich uiteindelijk morrend neer bij Richards succes en er ontstaat een bijzondere band tussen die twee.

avatar van blabla
Dvdhoes getekend door Moebius (oa. Blueberry).

FisherKing
Vele malen beter dan de Amerikaanse remake Pure Luck.

avatar van SuperSideSwipe
Geweldige film. Ik hou over het algemeen niet van buitenlandse films, dus kun je nagaan als deze van mij een 4 krijgt.

Echt eizersterk acteerspel van de hoofdrolspelers. Vooral Pierre Richard die deze rol zo geweldig neerzet.

Zoals hieronder gezegd er is een Amerikaanse versie, maar die is echt super belabberd, zeker als je deze al gezien hebt. Short presteert het echt voor geen ene meter om ook maar in de buurt te komen van Richard. En Glover was gewoon helemaal verkeerd gecast voor die rol.

Depardieu en Richard laten zien hoe het hoort te gaan.

Nog maar 6 stemmen hier, dus ik zou zeggen, mensen snel gaan zoeken want deze film is top en dol komsich.

Dick2008
Bijzonder leuke film, soms wel wat lach of ik schiet, maar toch veel kostelijke momenten. Wat Depardieu en Richard betret, echt twee uitersten tegenover elkaar.

kappeuter (moderator)
Erg melige film.
Gérard Depardieu en Pierre Richard zijn een goed bij elkaar passend komisch duo.
Pierre Richard heeft wel wat van Roberto Benigni.
Niet zo grappig als het latere Tais-Toi!, maar toch erg vermakelijk.

avatar van Betamax
Vroeger vrijwel alle film met Richard in de bioscoop gezien.
Doldwaze humor.
Nu viel deze me een beetje tegen, mischien te hoge verwachtingen.
Toch wel 3* waard.

avatar van blurp194
Dit was een stukje jeugdsentiment - indertijd alle films van Pierre Richard wel gezien. Maar in de herinnering was het toch leuker dan ik het nu vind. Vooral erg flauw, erg melig en erg voorspelbaar - dat laatste misschien toch ook wel een beetje omdat ik deze film natuurlijk al gezien had, al is het dan zowat 30 jaar geleden.

Dick2008
Op ARD (Duitsland 1) Maandag 2 januari 2012 10.30 - 12.00 uur.

Dick2008 schreef:

Bijzonder leuk is misschien wat overdreven. Nou ja, begintijd op moviemeter. . Heel goed mogelijk dat hij een eerste keer inderdaad wel zeer vermakelijk is maar ik vond het een tweede keer toch een heel stuk minder. De grap zit hem natuurlijk in twee verschillende karakters die moeten samenwerken, waarbij het eigenlijke verhaal bijzaak is. Af en toe nog steeds erg grappig maar vaak ook wel wat belegen. Geen volgende keer voor deze film. 3.0

Matige film waarin een pechvogel door zijn baas gevraagd wordt om diens vermiste dochter op te sporen. De grappen zijn op zich wel leuk, maar vallen snel in herhaling. Ook het magere verhaaltje zelf kent weinig vordering. Gérard Depardieu en Pierre Richard zijn goed gecast en vormen een leuk duo.

Uitstekende komedie. Pierre Richard en Gérard Depardieu ijveren sterk naast elkaar in deze film die vol steekt met grappige vondsten. Geen flauwe of cliché-achtig gedoe maar onderhoudend cinemawerk. Leuk vertier als ge daar van houdt vanuit een Franse hoek.