Tri Istorii (1997)

Rusland / Oekraïne
Komedie / Misdaad

geregisseerd door Kira Muratova
met Sergey Makovetskiy, Leonid Kushnir en Zhan Daniel

Drie verhalen over moord. In het eerste verhaal komt een man een ketelruimte binnen. Hij vraagt aan zijn vriend, die daar werkt, om het lichaam te verbranden van iemand die hij zojuist vermoord heeft. Het tweede verhaal gaat over Ofa, een vrouw die in een weeshuis werkt. Hoewel ze er onschuldig uitziet wordt langzaam duidelijk dat ze dat niet is. In het derde verhaal In het derde verhaal is een meisje het zat dat ze bijna niets mag van haar grootvader. Ze besluit wraak te nemen.

Te zien op IFFR

Vertoningen:
di 29 jan 14:30 Cinerama 2
do 31 jan 22:15 Pathé 3

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Niet mijn favoriete Muratova film dit. Drie verhalen die als belangrijkste overeenkomst hebben dat er in alledrie een moord plaatsvind of heeft plaatsgevonden. De eerste is Muratova op haar uitbundigst. Maffe karakters, grote dialogen. Ik vraag me trouwens af of Balabonov deze film al zag voor hij Kochegar (2010) maakte. Nogal wat overeenkomsten, zowel in het gegeven als het achterliggende gevoel van een maatschappij waarin de donkere kant van de mens niet bepaald meer verborgen blijft. Het tweede heeft (met Litvinova als femme fatale) valt op door de zoete pastelkleurtjes. Heel anders (en veel langer) dan de andere twee. Dat is een film die vooral draait om het hoofdpersonage. Ze ziet er ubervrouwelijk uit, doet zich voor als onschuldig, maar is ondertussen het tegendeel. In het derde, kleinste verhaal is ook het kind niet meer onschuldig.

Werkt misschien beter als ik 'm nog eens los zie (ik zag 'm op het moment in het festival dat ik het meest vermoeid was in een snikhete zaal met een baby als medepubliek), maar het stak voor mij wat bleekjes af bij de rest van de Muratova's.

avatar van wibro
Het probleem met dit soort drieluiken is dat zij bij mij nooit hoog scoren omdat er meestal wel een verhaaltje bij zit dat gewoon middelmatig is in vergelijking met de rest. En met het middelmatige verhaaltje bedoel ik de eerste film van het drieluik. Veel geschreeuw, onzinnig plot, visueel erg lelijk. Gelukkig duurde het niet langer dan 23 minuten. Het tweede met in de hoofdrol een femme fatale is al stukken beter. Ook op visueel vlak erg mooi mede door de zoete pastelkleurtjes. Het derde kan er ook zeker mee door. Mooie scène van de kat met de geslachte kip. De kleine femme fatale deed het trouwens uitstekend.

Waardering:
2.0* voor het 1e verhaal