• 10.580 nieuwsartikelen
  • 161.775 films
  • 10.100 series
  • 29.657 seizoenen
  • 613.318 acteurs
  • 192.923 gebruikers
  • 8.966.087 stemmen
Avatar
 
banner banner

Komissar (1967)

Drama / Oorlog | 110 minuten
3,95 43 stemmen

Genre: Drama / Oorlog

Speelduur: 110 minuten

Alternatieve titels: The Commissar / De Commissaris / Комиссар

Oorsprong: Sovjet-Unie

Geregisseerd door: Aleksandr Askoldov

Met onder meer: Nonna Mordyukova, Rolan Bykov en Rayisa Nedashkivska

IMDb beoordeling: 7,5 (1.670)

Gesproken taal: Russisch

Releasedatum: 9 februari 1989

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Komissar

Als de Rode cavalerie in een door het Witte leger verlaten stadje halt houdt, ontdekt de commissaris dat ze zwanger is en dus niet meer in staat is met het leger mee te trekken. Ze wordt achtergelaten bij een arme, joodse familie, maar het nieuwe leven daar valt haar zwaar.

logo tmdbimage

Externe links

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Baggerman

Baggerman

  • 10576 berichten
  • 7973 stemmen

Hûh? Heeft niemand wat te melden over deze film? En maar 8 stemmen? Hij is toch alweer ruim twintig jaar wèl te zien, hoor!

Op mij overkomend als een typisch ouderwetse Sovjet-film met een prachtige muziekale score van Alfred Schnittke. Wel een heel persoonlijke film van de maker (en dat is zijn carriere helaas noodlottig geworden!). Mooie naturelle dialogen ook. Zoals de klachten van Yefim wanneer de komissar bij de joodse familie moet worden ingekwartierd:

"Volgens mij is mijn achternaam Mahazannik en niet Rothschildt, hoor! Mooi dat de bourgeoisie is verslagen door het almachtige rode volksleger. Maar nu heeft dat almachtige rode volksleger een kamer nodig en kunnen ze er maar één in het land vinden? Uitgerekend bij Yefim Mahazannik!"

Yefim is sowieso een pracht personage, met veel flair vertolkt door Bykov.

Zeer bijzonder stukje in de film is het visioen dat de komissar krijgt over de jodenvervolging later in de eeuw. Het schijnt dat de Sovjetautoriteiten de film wel hadden goedgekeurd als Askoldov dat stukje had geschrapt!

Raar dat de film is verboden. Weet iemand de precieze reden daarvoor? Alleen vanwege het visioengedeelte?

Jammer dat Askoldov in de ban is gedaan. Hij had zeker veel potentie, misschien wel evenveel als grootheden als Tarkovsky...


avatar van Mochizuki Rokuro

Mochizuki Rokuro

  • 18917 berichten
  • 14712 stemmen

Baggerman schreef:

Raar dat de film is verboden. Weet iemand de precieze reden daarvoor? Alleen vanwege het visioengedeelte?

Jammer dat Askoldov in de ban is gedaan. Hij had zeker veel potentie, misschien wel evenveel als grootheden als Tarkovsky...

Ik zag op het IFFR (samen met Mug en SB) een andere verboden film uit het USSR tijdperk: Asya's Hapiness (verboden om religieuze motieven). Daarom een oud boekje over de verboden films en het vrijgeven ervan (er staat een lijst in met "bevrijde"films ) erop nageslagen dat ik in mijn kast heb staan. Hhoe het rond die film zat. Ik zal ook kijken of ik iets over Komissar kan vinden.

Prachtige film inderdaad. Zou erg nieuwsgierig zijn geweest naar ander werk van Askoldov zou dat er zijn, maar helaas.


avatar van Mochizuki Rokuro

Mochizuki Rokuro

  • 18917 berichten
  • 14712 stemmen

Baggerman schreef:

Raar dat de film is verboden. Weet iemand de precieze reden daarvoor? Alleen vanwege het visioengedeelte?

Mochizuki Rokuro schreef:

Daarom een oud boekje over de verboden films en het vrijgeven ervan erop nageslagen dat ik in mijn kast heb staan. Hoe het rond die film zat. Ik zal ook kijken of ik iets over Komissar kan vinden.

In het boekje Lenfilm en de bevrijding van de Sovjetcinema kon ik niks vinden. Maar dit stond ergens op 'het internet':

From the onset of production, Askoldov was forced to make changes to his film. Members of Goskino believed that the film presented the revolution too dramatically, and not heroically enough.

Askoldov was forced to change the character's language to make her appear less coarse, and to make the birth scene so it was less natural. After the Six Day War, Goskino had Askoldov change the nationality of the Jewish family and remove all references to the holocaust.

In 1968, Askoldov recieved a letter commenting on the vulgar manner that the character crushed her sugar lumps in one scene.

In March of 1969, Askoldov was dismissed from the film and reprimanded by the Communist Party.


avatar van Baggerman

Baggerman

  • 10576 berichten
  • 7973 stemmen

Tjemig, wat een slappe redenen om deze film te verbieden, zeg! (vooral de suikerklont-reden!)

Ontzettend jammer voor Askoldov èn ons als filmliefhebbers.....


avatar van dragje

dragje

  • 5098 berichten
  • 0 stemmen

Magnifieke film, zeer ontroerend en briljant in beeld gebracht.


avatar van Spiekercoen

Spiekercoen

  • 326 berichten
  • 1415 stemmen

Schitterend! Deze film heeft alles wat een goede film moet hebben: prachtige en inventieve cinematografie, goede acteerprestaties, een sterk plot en de film is zeer relevant.

Het is daarom erg jammer dat Askoldov na dit verpletterende debuut nooit meer een film kon maken.


Film die uit moest komen in '67 maar de 6daagse oorlog,die in de USSR werd gevolgd door een zgn. anti-zionistische campagne,gooide roet in het eten.

Komissar is een prachtig in zwart-wit geschoten film met een as usual excellente soundtrack van Alfred Schnittke.De film doet episodisch en onaf aan,maar dit zal ook komen door de perikelen eromheen.

Hoogtepunten zijn de koortsdroom van de eponieme heldin,maar vooral de scène met de sadistische kinderspelletjes gevolgd door de bezweringsdans.Zeker die laatste is een hoogtepunt uit de filmgeschiedenis.

Het moge trouwens duidelijk zijn dat Spielberg deze film aandachtig heeft bestudeerd voor het maken van Schindler(zie de holocaust flash-forward).


avatar van wibro

wibro

  • 11590 berichten
  • 4098 stemmen

Met uitzondering van die scène met die soldaten met de zeisen kon ik me verder van deze film die ik zo'n 20 jaar geleden voor het eerst gezien heb niets meer herinneren. Dus werd het weer eens tijd voor een herziening. Aan zeggingskracht heeft deze film die het voor mij vooral moet hebben van de schitterende en oh zo krachtige beelden nog steeds niets ingeboet. De scènes met die sadistische kinderspelletjes en het visioen van Yefim over de toekomstige holocaust springen er echt bovenuit. En niet te vergeten de uitstekende score.

Jammer dat deze regisseur maar een film heeft kunnen maken en alleen maar omdat de bekrompen communistische censuur in 1968 in deze film dingen zag die het communistische daglicht niet konden verdragen. Over fundamentalisme gesproken.

4,5*


avatar van Movsin

Movsin

  • 7649 berichten
  • 8073 stemmen

Geen filmliefhebbers, zij die deze film, om God weet welk politieke verdenking, aan de circulatie onttrokken, want dit is een filmisch pareltje.
Het is een aaneenschakeling van schitterend camerabeelden en scènes. Er ééntje uithalen, heeft geen zin, want ze verdringen elkaar om de mooiste.
Kritiek op sociale onrechtvaardigheid en de oorlogvoering nemen wel een voorname positie in en het citeren van het sarcasme van de arme Yefim wil ik niet onthouden "We beleven goede dagen. De oude bezetter is weg en de nieuwe moet nog komen. Ze pesten ons nu niet met wetten en belastingen..."
Film werd, terecht, na zijn "vrijlating" en restauratie in Berlijn gelauwerd.