Steekspel (2012)

Alternatieve titels: Tricked | Entertainment Experience | The Entertainment Experience: Steekspel | Paul Verhoeven's Tricked | Tricked. Lies Always Backfire | Steek8pel

Nederland
Drama / Komedie
53 minuten / 87 minuten (bioscoopversie incl. documentaire)

geregisseerd door Paul Verhoeven (I)
met Peter Blok, Ricky Koole en Gaite Jansen

Steekspel gaat over makelaarstycoon en vrouwenverslinder Remco (Peter Blok). Tijdens het feest voor zijn 50e verjaardag, georganiseerd door zijn vrouw Ineke (Ricky Koole), neemt de succesvolle maar lichtzinnige levensstijl van Remco een onverwachte wending. Zijn zakenpartners Wim en Fred deden achter zijn rug om een poging hem uit het bedrijf te kopen. En tot overmaat van ramp komt zowel zijn huidige maîtresse Merel als zijn voormalige kantoorflirt Nadja onuitgenodigd op het feest, en één van hen nog zwanger ook...

avatar van weerwolf79
Wat een vreselijke bagger film, helaas heb ik dat bijna bij alle Nederlandse films. Er waren 2 positieve puntjes, de dames zagen er leuk uit en de muziek was goed, de rest was slecht, het acteerwerk was om de huilen het verhaal slap en ondanks de 54 minuten was de film nog te lang.

Ricky Koole was weer heel erg mooi.

Ja, die vind ik ook altijd heerlijk.

kos schreef:
Ja, die vind ik ook altijd heerlijk.

Prima smaak hebben we

avatar van james_cameron
Vermakelijk, vlot filmpje, tot stand gekomen volgens een apart initiatief: Kim van Kooten schreef de eerste drie minuten van de film, voor de rest liet regisseur Verhoeven zich leiden door filmliefhebbers op allerlei gebieden, van scenario tot muziek. Het resultaat is niet hoogdravend, maar de mengeling van drama en thriller werkt aanstekelijk. Verhoeven kan goed uit de voeten met het voor zijn doen lichtvoetige materiaal en hij beschikt over een leuke cast. Vooral de mooie Gaite Jansen is een talent om in de gaten te houden, wat mij betreft.

Vanaf wanneer is deze film te koop/te huur op DVD?

avatar van jippie2010
Haha nice! Ideale lengte trouwens.
Sowieso ben ik een groot fan van Blok, al zag ik ook twee mooie pluspunten van Jansen
Leuk, vlot, en een passend einde.
Alleen wie heeft toch die vreselijke secretaresse gecast?!
Al met al een dikke voldoende: 3,5

avatar van Piratje
Een gezellige TV-film waaraan je heel wat vervolgen kunt breien.
De cast is al prima. Alleen het verhaal nog wat alledaagser maken en vooral allemaal vreemd gaan. Want blijkbaar gaat niemand vrij uit.
Allemaal klaar voor de groepsfoto?

Kortom een film van 2013 mag zakelijk privaat wel even uit de band spring.

Alleen de punten nog. Ik heb gezellig genoten en meegefloten.

2,5* hedendaags.

avatar van Onslaught
Korte vermakelijke film.

Hoewel het verhaal simpel is is het wel weer eens fijn een Nederlandse Verhoeven film gezien te hebben. Sommige scenes zullen me daarom nog wel bij blijven. Verder allemaal niet heel speciaal of noemenswaardig, maar omdat het niet lange film is verloopt het allemaal prima.

3.0

Voor een nederlandse film wel ok. Zeker geen topfilm. Het lijkt, ook door de lengte (minder dan een uur) meer een tv-film dan een bioscoopfilm. In dat genre..Nederlandse tv-film is het wel ok.

waar is de film te vinden/te zien?

Hannes791 schreef:
waar is de film te vinden/te zien?

Je kunt de film in Duitsland op blu-ray kopen, gewoon met NL tekst.

avatar van Stephan
Toch raar dat Lotgenoten daarentegen gewoon op VoD en DVD hier in Nederland te krijgen is.

avatar van Earth
Ik sprak Paul Verhoeven zondag kort in de Kleine Komedie. Ik liet een aantal discs signeren en bij Tricked vroeg hij: hoe kom je er aan? Hij was verbaasd/teleurgesteld hoe het met Steekspel ging, hij gaf ook aan dat de film volgens de afspraken ook al lang op tv had moeten worden uitgezonden. Erg aardige man overigens.

Earth schreef:

Je kunt de film in Duitsland op blu-ray kopen, gewoon met NL tekst.

Helaas niet op DVD dus
Heb nl geen Bluray

avatar van chiel
Hannes791 schreef:
Helaas niet op DVD dus
Heb nl geen Bluray

In Duitsland is hij ook op dvd te koop, dus sla je slag

Eigenlijk best wel een leuke korte Nederlandse film waarbij het Nederlandse handelskenmerk in een film (oftewel bloot) al na 7 minuten te zien is middels bewerkte foto's van Gaite Jansen en direct daarna gaat Gaite Jansen zelf ook nog eens topless (overigens wel een zeer mooie vrouw). Later overigens nog een paar keren. Opzicht was dit wel een zeer leuke scene en zeker m.b.t. het commentaar van Gaite Jansen erna (nadat ze haar borsten heeft laten fotograferen door Robert de Hoog) "zo, nu hoef je niet meer te fotoshoppen en kun je toch lekker rukkken"

Het verhaal en de uitvoering (inclusief het hele kleine beetje "Rammstein" muziek) zat ook wel leuk en aardig in elkaar en ook de cast deed het leuk. Met name dan Gaite Jansen (misschien wel de nieuwe "Carice van Houten"), maar ook Robert de Hoog. Dat er buiten Gaite Jansen nog een paar andere fraaie Nederlandse vrouwen in meespeelden zoals Sallie Harmsen en de al op leeftijd komende Ricky Koole, was natuurlijk mooi meegenomen.

Omdat de film maar iets van 50 minuten duurt, kijkt hij best lekker weg en verveeld hij ook nergens.

P.S. de kotsscene was lekker onsmakelijk.

avatar van mjk87
chiel schreef:

In Duitsland is hij ook op dvd te koop, dus sla je slag

En dan maar hopen dat je niet dit krijgt

YouTube - Gaite Jansen in Steekspel 2013 edit by hoangle

Redelijke film waarin een makelaar voor het blok wordt gezet door twee van zijn medewerkers. Misschien als experiment van Paul Verhoeven niet geslaagd, het levert wel een vermakelijke film op. Een luchtige thriller waarin genoeg gebeurd en met een prima cast. Het steekspel zelf vormt een leuke scene. Voor 3.5 sterren heeft het allemaal net iets te weinig om het lijf.

Eigenlijk toch wel scherp genoeg voor 3.5 sterren.

avatar van niethie
Mooi inititiatief maar had van tevoren aardig mijn twijfels of het wel zou gaan werken, al werden die diezelfde twijfels al bij de openingscene van tafel geveegd, heerlijk! Zal later deze week die van Brenninkmeijer ook eens proberen, aangezien de meeste die nog beter lijken te vinden.
Het is allemaal zo luchtig en fout als het goedkoopste bakje chocomousse van de Aldi maar smaakt echt niet veel minder lekker als die veel duurdere van de AH supermarkt. Heel serieus nemen kon ik het verder niet maar had ook geen moment het idee dat dat ergens echt de bedoeling was. gewoon prima spelregie en vlotte, gevatte dialogen. Leuk ook om na zo'n lange tijd weer eens wat van Verhoeven te vernemen. Voor zijn doen wat simplistisch van aard maar alle elementen (seks, machtspelletjes en Rammstein) zijn weer aanwezig, niewaar? Snap zowiezo niet waarom ze die man, met zijn kundigheid en staat van dienst, niet op meer projecten zetten. Of is dat eigenwijsheid van zijn kant? Hopelijk is dit niet zijn laatste.
Oh, en er zijn bijna geen woorden om te omschrijven wat voor een babe of dat Gaite Jansen is. Werd bijna verlegen van die topless scene. En dan kom je ook nog met Sallie Harmsen aanzetten. Verhoeven is dan wel dik over de 70, maar weet de boel nog aardig naar zijn hand te zetten.
Heb verder geen idee of dit bij een langere speelduur de mist in was gegaan of juist beter was geworden maar zou graag nog een paar van dit soort filmpjes zien verschijnen. Misschien iets voor op jaarlijkse basis, naast de Telefilm en One Night Stand's? Of is dat financieel niet te doen? Zo duur zag dit er niet uit? (3*)

avatar van Quentin
niethie schreef:
Hoop geruchten over financiële malversaties en zakkenvullerij rond de productie van deze film. Denk niet dat daar iemand zich nog aan durft te branden.

avatar van blurp194
Steekspelletje.

De korte speelduur werkt goed, het verhaal is leuk over the top, en er zit een erg mooie scene in die verwijst naar de titel. De cast is goed en leuk bezig, met een kleine uitzondering in Robert de Hoog die wat irriteert. Maar dat kan aan mij liggen.

Ik ben wel een fan van Verhoeven, maar kwam hier niet doorheen. Het was voor mij te weinig Verhoeven en te veel Nederlands TV drama/soap. Hij schijnt zichzelf ook te distancieren van het resultaat (gelukkig). Niet elk experiment slaagt, hopelijk is z'n volgende project wel weer een succes.

avatar van Earth
Je kunt dit in vele delen van de wereld krijgen: Brazilië, Japan, Zuid-Korea, Frankrijk, USA, Duitsland.....maar niet hier in Nederland. Erg raar.

Combo docu + film is een godsgeschenk.

Beetje moeilijk te beoordelen dan, maar ik bekijk het maar als totaalproject. Afzonderlijk zijn de film en docu in ieder geval geen bal waard, maar de combinatie geeft gelukkig wel een aantal interessante kijk in het falen van sommige films.

De docu heeft vooral het probleem dat het hele project compleet mislukt is, maar dat niet zo naar het publiek mag gecommuniceerd worden. Je blijft dus met een hoop vaagheden zitten, zaken waar snel overheen wordt gegaan (na het 4de deel zegt Verhoeven bijvoorbeeld dat hij het script terug in handen heeft genomen, maar wat bedoelde hij daarmee?) en die zorgen voor een erg onvolledig verhaal. Ook die blije conclusie van Verhoeven achteraf slaat helemaal nergens op.

De film zelf is geen haar beter. Het oogt goedkoop, dialogen zijn vaak om te huilen, het script zo voorspelbaar als wat en de toon schiet ook echt alle kanten op. Dieptepunt is toch echt wel de laatste onthulling, echt getelefoneerd. Alsof je naar een erg slechte pilot van één of andere nationale TV-reeks zit te kijken.

Wat gelukkig wel boeit is hoe je in de docu kan zien hoe bepaalde dingen fout gaan en ik wat voor brakke cinema dat dan resulteert. Dat Verhoeven de opzet onderschat heeft mag duidelijk zijn. Hij is ook al een iets oudere man, dus niet geheel verrassend allicht, maar als je het internet vraagt verder te schrijven op een verhaal van 4 minuten dan moet je vooral niét hopen op coherentie maar nét die wilde sprongen omarmen. Verhoeven zat daar jammer genoeg niet op te wachten en heeft vanuit 700 scripts (voor het tweede deel) alsnog iets coherents proberen destilleren. Onbegonnen werk uiteraard, en dat merk je dan ook overduidelijk. Veel van de twists zijn saai, opzichtig en cliché, maar dat heb je als je vasthoudt aan klassieke filmovertuigingen.

Ander interessant moment is wanneer Verhoeven het heeft over het verschil tussen theater en cinema. De ogen die een ander verhaal vertellen als de dialoog. Op die moment was ik nog wel geïnteresseerd, klonk best subtiel hoe hij het vertelde. In de film zelf lijkt het meer alsof je naar De Kampioenen zit te kijken, van subtiel acteerwerk is er absoluut geen sprake. Alles ligt er vingerdik bovenop, je ziet ze nog net niet knipogen.

Nee, Verhoeven was duidelijk niet de man voor dit project. Het internet/de massa ingaan, vragen om creativiteit om daarna star vast te houden aan stoffige structuren is geen sleutel tot succes. De film is dan ook één of ander vaag mutantje van twee strekkingen die hard in tegengestelde richtingen trekken. De docu erbij probeert star de mislukking te verbloemen, maar maakt het alleen maar tragischer. Maar nét dat openlijke falen en opzichtige maskeren maakt dat het als "project" nog wel grappig om kijken.

Edit: wél een pluimpje voor Robert de Hoog, de enige die iets interessants wist te doen in de gehele film.

Zo. Nou. Na het betoog van Onderhond durf ik niet meer. Ik had willen schrijven: 'Lekker tussendoortje van de oude meester. Hij kan het nog. Prima scenario van Kim van Kooten. Die kan wel wat. Met plezier naar gekeken. Paar leuke meiden natuurlijk ook: Gaite Jansen, Sallie Harmsen en good old Ricky Koole. Die wordt nooit oud.'

Maar dat doe ik natuurlijk niet meer. Ik zou wel gek zijn. Ik heb er gewoon geen verstand van. Dan moet je je mond houden. Of zou het een idee zijn om geen documentaires over een film te bekijken? Zucht.

Op de keper beschouwd levert dit experiment van Paul Verhoeven niet meer op dan een tv-soap, die de middelmaat amper ontstijgt. Het acteerwerk is niet slecht, maar het verhaaltje laat teveel doorschemeren dat het een vergaarbak is van allerlei losse ideetjes. Ik heb begrepen dat Verhoeven niet erg tevreden was over de uitkomst. Daar kan ik mij wel wat bij voorstellen.

avatar van DjFrankie
Ook met plezier gekeken. Duurde kort maar was genoeg.

avatar van Basto
Wat een heerlijke vileine en geestige productie. Heb erg genoten van de typische directheid en humor van Paul Verhoeven. Past prima in zijn oeuvre!