• 8.292.674 stemmen

Alternatieve titels: Pedal Dance / Petal Dance / ペタル ダンス

Oorsprong: Japan

Geregisseerd door: Hiroshi Ishikawa

Met onder meer: Aoi Miyazaki, Sakura Andô en Kazue Fukiishi

IMDb beoordeling: 6,7 (383)

Oorspronkelijke taal: Japans

Plot Petaru Dansu

Jinko (Miyazaki) en Motoko (Ando) zijn twee vrouwen die al bevriend zijn sinds hun studieperiode. Ze horen een gerucht dat hun vriendin Miki (Fukiishi), die in het noorden van Japan woont, in de oceaan is gesprongen om zelfmoord te plegen. De twee beginnen een reis om haar te zien. Tijdens de reis ontmoeten ze een andere vrouw (Kutsuna), die zich uiteindelijk bij hen aansluit.

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van Ik Doe Moeilijk

Ik Doe Moeilijk

Laat je meevoeren door de wind. Wees licht als een zweefvlieger die zonder aandrijving toch het zwerk weet te doorklieven, als een zeemeeuw die onwetend en zalig een is met de wind.

Hoe goed kun je de ander begrijpen? Dat lijkt een centraal thema in de film. De ander is hier letterlijk een ander persoon, maar ook in het algemeen de werkelijkheid, het contingente of onverwachte. Kun je ooit volledig doorgronden wat iemand er toe drijft een zelfmoordpoging te doen? Maar, los van een dergelijke ingrijpende gebeurtenis, de film lijkt de vraag meer in het algemeen te stellen: wat ken je echt van de ander, zelfs als je iemand door en door denkt te kennen? Is het vreemd dat je misschien uiteindelijk meer verbonden of gelijkgestemd bent met iemand die je nog maar een dag kent, dan een vriend(in) waar je al zolang mee omgaat? Is het slecht dat je niet tot het diepste innerlijk van de ander kunt doordringen?

Het belangrijkste is uiteindelijk hoe je omgaat met verandering; verandering van de ander, verandering van je eigen inzicht van de ander en de wereld. Hoe verhoud je je tot het leven dat altijd veranderlijk zal zijn, dat altijd het onverwachte met zich meedraagt? Dat kan zijn dat je van de een op de andere dag je baan verliest, of dat je merkt dat je verliefd bent op iemand die je al zolang kent, of in het extreme geval iemand die je dierbaar is uit het leven wil stappen en je daar machteloos mee maakt. Er zijn globaal twee uiterste reacties: halsstarrig, als een oude boom, diepgeworteld in de grond alle verandering proberen tegen te werken, of meegaan met wat het leven je biedt; oftewel lichtheid, je laten meevoeren door de wind. In het eerste geval zul je altijd blijven vechten en zul je niet in staat zijn een betekenisvol bestaan te leiden omdat je raakt opgesloten in jezelf. In het laatste geval ben je in staat je open te stellen voor de ander, te leven in de liefde. Mijn associatie bij de film was dan ook dat zelfmoord een ultieme negatieve reactie is die voortvloeit uit deze zelfbeslotenheid, uit de onmacht om te gaan met de wereld. Het lijkt een soort overgave, een capitulatie uit angst voor de werkelijkheid.

Laat je meevoeren door de wind. Dat is, ter besluit, ook een kijkadvies. Laat je meevoeren in het ritme en de sfeer van de film, houdt niet krampachtig vast aan je veronderstelling van hoe een verhaal verteld moet worden in een film, maar geef je over en voel de dragende kracht van deze filmpoëzie.

avatar van mjk87

mjk87

Het liedje I Want You (She's So Heavy) van The Beatles duurt bijna 8 minuten en de laatste minuten is er een repeterende riff als een mantra waar je haast van in trance raakt. Tot die zomaar ineens stopt als kant A van de LP op is. Bij deze film moest ik daaraan denken. Niet dat je in een trance raakt, wel dat je heerlijk wegglijdt in de film en aan het eind abrupt eruit komt omdat de film ook ineens stopt: ik vond deze film echt geweldig.

Het duurt wel een minuut of 20 voor je er echt in komt, dat eerste stukje is goed maar nog niet heel bijzonder, maar eenmaal als de vrouwen op reis gaan, ga je als kijker mee. Het is vooral het ritme en de rustige toon die het hem doen met mooi onderkoeld acteerwerk dat veel geloofwaardiger voelt dan groteske huilscènes. Je hebt ook het gevoel met normale mensen vandoen te hebben, die toevallig één in hun midden hebben waar het minder mee ging. Er wordt niets uitgelegd maar gaandeweg kom je er wel achter wat er speelde. Dit is geen film van grote gebaren of één die het enorm van plot moet hebben. Nee, gewoon een portret van mensen die elkaar opzoeken omdat je dat als mens af en toe nodig hebt. En ik als kijker heb dat gewoon af en toe nodig, zo'n film.

Prachtig geschoten ook. De kleuren lijken volledig verdwenen met alleen hele lichte frisse tinten grijs, blauw en bruin. Dat maakt de film juist niet deprimerend maar enorm zacht, net als de geluiden die ook wat zijn weggedrukt. Verder prachtige beeldcomposities; over elk shot lijkt nagedacht. En je mag ook nog naar 4 aantrekkelijke jonge vrouwen kijken. 4,5*.

avatar van tbouwh

tbouwh

Volstrekt onbegrijpelijk dat de film op IMDB ook als komedie staat geïndexeerd, gelukkig is dat hier gecorrigeerd (?). Vooral het laatste halfuur is prachtig. Collectieve verwerking in een sprekende omgeving, op ingetogen en zachtaardige wijze uitgewerkt.

Onderhond

tbouwh schreef:

Volstrekt onbegrijpelijk dat de film op IMDB ook als komedie staat geïndexeerd

IMDb & genres, dat heb ik al lang opgegeven.Al is het hier nog wel vreemder, meestal duidt een bepaalde genreaanduiding daar op één scene ofzo, maar bij deze film kan ik me comedy geheel niet inbeelden.

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

• 20330 berichten

Genre is waarschijnlijk de info waar we het meest afwijken van IMDB. Want dat is vaak volstrekte nonsens.