Pain & Gain (2013)

Actie / Komedie

geregisseerd door Michael Bay
met Mark Wahlberg, Dwayne Johnson en Ed Harris

De film is gebaseerd op een waargebeurd verhaal en volgt drie bodybuilders (Mark Wahlberg, Dwayne Johnson en Anthony Mackie) op steroïden. Ze kiezen het pad van de misdaad en raken betrokken bij een afpersingszaak en een ontvoering die helemaal uit de hand loopt en in moord eindigt. Detective Ed Du Bois (Ed Harris) krijgt de taak om de zaak op te lossen wanneer de politie van Miami hier niet in slaagt.

avatar van Prudh
When hell freezes over. Ik heb me zowaar kostelijk vermaakt tijdens een film van Michael Bay...

Wat een heerlijk opgepompte komedie is Pain and Gain. Dat ligt vooral aan het script, ook al had de film wat korter gemoeten. Een veel maffer sfeertje dan we van Bay gewoon zijn, goede grappen en vooral een lekker tempo. Ook de dikke Bay-saus van spierballen en booty werkt fantastisch in deze 90s-onzin over bodybuilders. Dwayne Johnson - met wie ik doorgaans bar weinig heb - is als Jezusaanbiddende cokesnuiver echt een hoogtepunt. Heerlijk zomers kijkvoer dit.

avatar van Naomi Watts
My name is Daniel Lugo, and I believe in fitness

Zoals verwacht dus het beste en leukste wat er dit jaar vanuit Hollywood komt, en zelfs het beste en leukste wat er de afgelopen jaren uit Hollywood is gekomen. Ik ben een Bay fanaat maar ook veel van de Bay tegenstanders zullen hiermee verrast worden met wat Bay op de proppen komt. De "kleine" film die Bay al decennia wou maken maar er nu is gekomen, en duidelijk dat Bay nu wat minder concessies hoeft te doen naar het grote publiek. Dat blijkt vooral uit de humor, die nu wel zeer geslaagd is en hij het blockbuster volk niet hoeft te pleasen.

Het script staat als een huis, Wahlberg, Johnson en Mackie weten heel goed in wat voor film zij terecht zijn gekomen en maken de film nog wel extra leuk, een zeer vlot plot en de grootste troef blijft de visuele kant van de film. Miami krijgt de kleurrijke behandeling die zij verdient, wat zo goed hand in hand gaat met het camerawerk en hippe editting. Erg goed hoe Bay een serieuze gebeurtenis als die van de Sun Gym Gang weet te doorspekken met zoveel humor maar toch een focus blijft houden op de ernst van het gebeuren.

Erg sterke humor, een cast met solide facial expressions en delivery, wel gekozen locaties (Michael Bay's huis bvb), leuke visual gags, The Rock die het weer opneemt tegen Kurt Angle, onze eigen Yolanthe en last but not least de seconden dat Nikki Benz het scherm vult met haar dance skills . Paly was ook zeer dik in orde, nondeju. Johnny Wu is echt een heerlijke variant op Tom Vu, de gelijkenis was zo spot on. Pacing kent echt een heerlijke flow, en ondersteunt door de visuele lekkernij en soundtrack is dit weer experience cinema van de bovenste plank. Erg quotable ook.

Zonder twijfel Bay's beste en mest vermakelijke film. Een bescheiden in spieren en Tits 'n Ass doordrenkte blockbuster met zeer hoog testosteron gehalte, waar de tijd voorbij vliegt. Wie mij had verteld dat de film maar 90 minuten duurde had ik geloofd. Erg genoten van de visuele pracht, heb behoorlijk veel moeten lachen en het vlotte plot heeft mij in vervoering gebracht. Erg goed, en sluit zelfs verhoging niet uit, ook al bezit het mijn parameters die ik toepas op mijn 5* films niet helemaal, hiervoor maak ik graag een uitzondering. Leukste film sinds The Big Lebowski. Herziening zal vast nog wel in de bios plaats vinden.

avatar van david bohm
Hilarische film die aandoet als een videoclip van MTV met grappige personages en een stortvloed aan fraaie teksten en one-liners. Ook een latere kijkbeurt blijft de moeite waard. Het scheelt misschien dat het onderwerp fitness mij aanspreekt, maar de film moet het vooral hebben van de humor. Dat het is gebaseerd op ware gebeurtenissen versterkt het één en ander nog eens.
Aanrader.

avatar van Ajax&Litmanen1
Vermakelijke onzin dat in een hoog tempo op je wordt afgevuurd. Met in de hoofdrollen Wahlberg en Johnson, die de film toch wel dragen. Eindelijk weer eens een beetje een opvallende, aansprekende rol van The Rock, die mij iets te vaak in matige filmpjes mee speelt. De film bevat genoeg actie en humor om te blijven boeien, al had de film wel weer korter gemogen. 130 minuten is gewoon 40 minuten te lang. Dat merkte ik ook tijdens het kijken. Prima tussendoortje.

Ruime 3*.

avatar van Spetie
”Life's gonna give me another set. I know it will.’

Michael Bay is zeker niet mijn favoriete regisseur en de laatste jaren ben ik niet echt verwend door zijn films. Hij staat altijd garant voor een hoop spektakel, met veel explosies en een hoog testosteron gehalte. Wat dat laatste betreft, lijkt het dus ideaal om hem een film, met een komische insteek, over bodybuilders te maken. En ja, ik ben best verrast, want dit was erg vermakelijk met een zeer hoog testosteron gehalte.

Vooral de humor is erg geslaagd te nomen. Walhberg en Johnson vormen een prima duo en beiden vullen hun rol op een goede komische wijze in. De show wordt echter gestolen door Tony Shalhoub, die echt een hilarische bijrol neerzet, met diverse grappige oneliners. Ook de rest van de cast is wel in orde. Bay weet de boel vaak goed in beeld te brengen en ook de manier waarop hij de foute levenswijze van dopingverslaafde bodybuilders neerzet is leuk gedaan.

Het is allemaal ook wat ingetogener dan we van Bay gewend zijn. Het lijkt niet helemaal voor het grote publiek bedoeld en daardoor voelt het allemaal meer eigen en is het op de een of andere manier een stuk leuker en scherper. De enige fout die Bay altijd maakt, is dat zijn films te lang duren en ook Pain & Gain ontkomt hier helaas niet aan. Dat neemt niet weg dat dit zijn leukste film is en dat ik toch wel aangenaam verrast ben.

avatar van Leland Palmer
Jammer dat Michael Bay zich de laatste jaren zo vergaapt heeft aan de Transformers reeks, een film als deze 'Pain & Gain' is namelijk iets wat ik veel liever van de regisseur zie. Heb me érg vermaakt.

Leuke cast, vooral Dwayne Johnson en Mark Wahlberg zijn heerlijk bezig. Wat een droge figuren. Johnson steelt de show voor mij in deze prent, geweldige gast. Slachoffer Tony Shalhoub is overigens ook goed bezig. Leuke rol. Verder is dit één groot onnozel avontuur vol met spieren en zonder hersens. De ene uitspraak / actie is nog onnozeler dan de ander, maar rammen kunnen de mannen wel. Het werkt goed in deze film. Heb veel moeten lachen. Wel jammer van Yolanthe.. wat een verschrikking. Belachelijk.

Verder duurt de film misschien wat te lang, maar Bay heeft er over het algemeen een zeer vlot en vermakelijk filmpje van gemaakt. Goed te doen op 1080p / DTS. Dikke voldoende voor deze spierbal.

avatar van Metalfist
Jesus Christ himself has blessed me with many gifts! One of them is knocking someone the fuck out!

Een tijd geleden kwam ik tot de conclusie dat ik praktisch heel het oeuvre van Michael Bay had gezien. Alleen Pearl Harbor en Bad Boys II schoten over en natuurlijk deze Pain & Gain. Ik ben op zich geen enorme fan van de man maar kon zijn Transformers reeks wel waarderen alsook Armageddon en The Rock waren degelijk vermaak. Zonder echt een idee te hebben wat ik moest verwachten heb ik me dan maar eens voor zijn recentste werk neergezet.

Ik ben zelf geen bodybuilder fan. Niets mis met een mooi afgetraind lichaam maar de meesten overdrijven er zo hard mee dat het vaak lachwekkend is om te zien. Ik heb in mijn kennissengroep dan ook een paar figuren zitten met ridicule proporties (een indrukwekkend torso maar benen als luciferstokjes) dus het zal wel daar aan liggen. Soit, ik ben dus zelf iemand die dit niet echt aantrekkelijk vind en ik vroeg me dan ook af of ik het wel ging kunnen volhouden om een film van meer dan 2 uur te zien die zich voornamelijk afspeelt in de gym. Het antwoord is in ieder geval ja doordat Bay er hier een geslaagde komedie van weet te maken. Gevatte one-liners worden gecombineerd met ridicule acties en het is vooral Paul die als coke-snuivende christelijke (die T-shirts!) hier de koning is. Het plot rond de ontvoering van Kershaw is vermakelijk maar jammer genoeg wilt Bay teveel en besluit hij er nog een tweede ontvoering aan toe te voegen. Een slechte zet want hiermee duurt de film een stuk te lang en geraakte ik mijn interesse kwijt doordat het meer een herhaling van zetten werd. Toegegeven, er zitten nog leukere scènes tussen zoals de dood van Griga maar ik had het liever zien eindigen dat DuBois het trio de das omdoet na de eerste ontvoering. De rechtszaak en al wat volgt is nog altijd wel leuk maar ze had sneller moeten komen.

De Rock is altijd leuk. Ik weet nog toen ik vroeger op een zondagmiddag naar WWF zat te kijken vooraleer ik naar de Chiro vertrok. De man was indertijd al mijn favoriet en het is leuk om te zien dat hij langzamerhand zijn filmcarrière toch echt wel begint uit te breiden. Een man die geweldige gezichtsexpressies op de kijker kan loslaten en hij is hier veruit de leukste. Wahlberg daarentegen voelt wat miscast aan. Waar Johnson erg imposant is met zijn spieren, staat Wahlberg compleet niet met die van hem. Zijn kop lijkt veel te klein maar gelukkig weet hij zich nog wel goed in te leven in zijn rol. Anthony Mackie is wel veruit de minste van de 3. Hier en daar een leuke scène maar de relatie met Rebel Wilson werkte niet. Ook fijn om Tony Shalhoub uit Monk nog eens te zien in een compleet atypische maar wel geweldige rol. Rob Corddry en Ed Harris zijn nooit slecht en ook Ken Jeong heeft nog een leuke bijrol als Johnny Wu.

Voornamelijk vanwege Dwayne Johnson gezien en hij stelt hier niet teleur. Bay weet zijn komisch talent te benutten maar over het algemeen heeft de film wel een aantal geslaagde momenten. Alleen duurt het allemaal veel te lang (een speelduur van meer dan 2u is echt teveel voor dit soort films) waardoor ik me toch begon te vervelen. Zonde want het eerste deel is wel erg leuk.

avatar van james_cameron
Ik heb regisseur Michael Bay nog niet kunnen betrappen op een gevoel voor humor. Toch best een nadeel bij het maken van een komedie, zou je zeggen. De Bad Boys-films vond ik vrij tergend, de twee meest recente Transformers-films waren tijdens de zogenaamd 'komische' scenes bijna niet om aan te zien. Wat dat betreft valt deze Pain & Gain nog best mee, al is de film uiteindelijk veel te lang, te geforceerd en te flauw. De cast doet hun stinkende best, daar ligt het in ieder geval niet aan. Wahlberg, Johnson en Mackie zijn op dreef in de hoofdrollen en het is dan ook aan hen te danken dat de film het aankijken waard is. Regisseur Bay stelt alles in het werk om hun leuke spel teniet te doen met zijn gebruikelijke onnodig drukke montage, patserige camerawerk en overvolle soundtrack, maar toch sluipt er af en toe een leuke scene doorheen.

Deze misdaadkomedie is eigenlijk een voortdurende herhaling uit eerdere producties en daarom alleen al teleurstellend en duurt met 129 minuten veel te lang. Een bombastisch verhaal over het waarmaken van de Amerikaanse droom, met bodybuilders, (half)blote vrouwen en veel slowmotions (die als parodie bedoeld zijn). De overvloedig gebruikte voice-overs zijn vervelend en de satirisch bedoelde humor werkt niet. Het is een teken aan de wand dat de regisseur halverwege meent te moeten herhalen dat het verhaal werkelijk gebeurd is: het maakt de zaak er niet geloofwaardiger op. Positief is de aanwezige chemie tussen de drie hoofdrolspelers; hoe idioot de drie antihelden ook moeten doen, ze blijven sympathiek en hebben er duidelijk plezier in. Jammer is dat hun personages niet wat meer diepgang kregen. Wahlberg en Johnson zijn inmiddels beiden 40+ en hebben lijven waar je enkel jaloers op kan worden. De hammerende sountrack tenslotte is toepasselijk

avatar van Shinobi
"If I believe I deserve it, the universe will serve it."

Op basis van de trailer had ik me toch wel een spektakel van een film verwacht met de nodige humor, helaas is dit niet helemaal uitgekomen.

Het verhaaltje boeide me niet zo en de veelvuldige voice-overs kwamen erg irritant op me over. De manier waarop sommige humor geforceerd werd en de meest idiote situaties tentoongesteld werden deed me ook vrij weinig. Dat er ergens halverwege de zin:"Still based on a true story" opduikt, moet de kijker er nog steeds van overtuigen dat na alle vertoonde banaliteiten we nog steeds te maken hebben met een waargebeurd verhaal. Helaas waren ze mij al enigszins verloren.
De film had van mij dan ook met 40 minuten ingekort mogen worden, zoals sommige leden al eerder aangaven. De tweede ontvoering kon helemaal weggelaten worden om het geheel beter behapbaar te maken.

Gelukkig maakt de sterke cast in de vorm van: Mark Wahlberg, The Rock en Anthony Mackie veel goed, ze delen een uitstekende chemie met elkaar. Met name van The Rock was ik erg gecharmeerd, hij zet hier toch weer een andere rol neer als zijn andere standaard 'actierollen'. Er zitten dan ook de nodige quotes en one-liners in.

Daarnaast sprak het visuele stijltje mij erg aan, Pain & Gain keek weg als een lange videoclip. Zowat alles klopt eraan: de prachtige setting van Miami, snelle bolides, opgepompte gasten en de nodige eye candy.

Al met al best leuk om eens gezien te hebben, de speelduur had alleen wel wat ingekort mogen worden om het voor mij beter te laten slagen.

3,0 Sterren.

avatar van Honey Blossom

Wat heb ik toch genoten van The Rock in deze film. Hij zet hier toch echt even een goede acteerprestatie neer. Iets, wat ik erg kan waarderen. Aan de ene kant is hij een bijna mietje van een Jezus-Christus aanhanger, en aan de andere kant is hij een drugs verslaafde party animal. Very nicely done.

Mark Wahlberg, hier redelijk opgepompt, weet als geen ander hoe iemand te pushen en speelt hier bijna vlekkeloos 'the bad guy with a filosofie’. Johnny who?

Of het verhaal nou based on a true story is of niet, dat valt bij elke film te betwisten die dit beweerd. Toch, heeft het voor mij wel een toegevoegde waarde bij het zien van deze film, omdat veel dingen bijna niet te vatten zijn en ik me er over verwonder of dit werkelijk gebeurd zou zijn.

Het eind was lekker onheilspellend en zuur voor de boys. Het zat er natuurlijk al wel mijlenver aan te komen, maar dat mag de pret niet bederven. Ik heb me de gehele rit vermaakt, en voor mij als vrouw: genoeg eyecandy en testosteron te zien.

Nice wrap up met 'Gangsters Paradise.' Pain&Gain m*therf*kers.

Solid Seven.

N.b.. Irriteerde me ontzettend aan het gemaakte accent van Yolanthe Cabau.

avatar van JacoBaco
Bizarre film. Ik vraag me af wat daadwerkelijk echt 1 op 1 is overgenomen van het ware verhaal. Zoals er in de film opgemerkt wordt, is de waarheid soms vreemder dan de fictie, dus ben erg benieuwd

Bizar, hier en daar leuk, maar vaak ook niet leuk. Te vaak eigenlijk. De film weet mede door een goede nineties soundtrack, fijne cast, af en toe leuke oneliners en een zeer vlotte montage de film genietbaar te houden. Het Michael Bay's label (ondergaande zon, specifieke cameraviews etc.) is ook weer overduidelijk aanwezig. Maar hij weet toch altijd weer knettervette actie overtuigend in beeld te brengen. Het is een echte vakman, maar niet mijn favoriete vakman.

Dwayne Johnson is belachelijk gespierd in deze film en ook nog eens goed droog. Hij woog 150 KG! Dat moest ik nog even kwijt!

Drie volle anabolen-injectienaalden voor deze film.

avatar van jumpstylemovie
My name is The Rock... and i believe in steroids

Hetgeen waarvoor ik deze film zo graag wou zien kwam perfect uit de verf; de spieren. Met Michael Bay aan het roer en een cast als deze kon het alleen maar goed gaan. The Rock gedroeg zich echt als een eersteklas retard met zijn snorretje vol met coke, was ik niet meer van hem gewend maar het gaat hem hardstikke goed af. Mark Wahlberg was ook perfect gecast (maar Planet of the Apes zal ik hem nooit vergeven )

De film zelf viel mij echter wel wat tegen. Veel minder harde actie dan ik verwacht had. Het komische aspect leek niet altijd goed over te komen, alhoewel de film zeker wel degelijk grappig was (This is still a true story ) De film duurde iets te lang en wat mij betreft had Bay nog veel meer de nadruk mogen leggen op de overdreven grote lichamen van de drie hoofdpersonen. Ook had ik veel meer explosies verwacht vanwege Bay maar die bleven uit. Het is een persoonlijke kwestie of je dit in deze film thuis hoort vinden zoals in bijvoorbeeld Bad Boys, maar voor mij was het wel een lichte teleurstelling

De film krijgt een dikke 3* maar er had zoveel meer in kunnen zitten. Alleen dat intro al waarin Daniel Lugo zijn levensmotto verteld Dat was in mijn ogen goud waard.

Wat een heerlijke absurde en bizarre film was dit (nota bene gebaseerd op een waargebeurd verhaal). Het verhaal was gewoon geweldig (vooral hoe gewoon alles fout loopt) en ik heb zeer regelmatig in een deuk gelegen om de achterlijke escapades van Mark Wahlberg en vooral Dwayne Johnson. Beiden zijn gewoon heerlijk op dreef in deze film. Behalve dat er gewoon enorm veel te lachen valt bevat de film ook de benodigde actie die soms best grof is. Visueel (enorm kleurrijk) spat deze film overigens van het scherm en zelfs muzikaal zit deze film goed in elkaar. De film is misschien iets aan de lange kant maar al met al heb ik me meer dan uitstekend vermaakt met deze leuke film. Overigens geinig dat Yolanthe Cabau ook een klein rolletje heeft (ze zag er fraai uit).

P.S. de aftiteling is mooi en laat ook foto's zien van het waargebeurde verhaal.

avatar van jeroentjuhhhhh
Dat The Rock een goede acteur is, stond natuurlijk al vast na Southland Tales (2006) . Maar dat hij hier even de spotlight van Markie Mark afpakt, is toch een lekkere klap uitgedeeld. Eindelijk een geslaagde karakteristieke film van Bay. Alleraardigste soundtrack ook, maar gaat toch weer genadeloos de fout in met zo'n waardeloze track als 'Molly' en hem dan nog foutief kapot knippen ook. Verder met afstand de beste blockbuster van dit jaar (... überhaupt de enige goede die ik heb gezien), die zich onderscheidt met een strak aangemeten stijltje dat zeer constant wordt doorgevoerd en met zijn snedige editing, timing en dito humor vrijwel continue verrast.

avatar van wwelover
Wellicht ben ik niet geheel objectief hierin, maar ik vond het een geweldige film. Geniaal verhaal en absurd dat 'waargebeurd' is. Al zal het vast niet 100% overeenkomen. De cast is perfect en het is echt super strak gefilmd. Visueel kan Bay ook natuurlijk best wat goede dingen. De humor is ook perfect en ondanks de lange duur vond ik het geen moment saai. Heb er heel lang naar uitgekeken en ben absoluut niet teleurgesteld.

avatar van Filmhoek.nl
Pain & Gain is een film die langzaam op gang komt. De duratie van de film is dan ook precies goed: Niet te lang, niet te kort. Al met al is het een leuke film met aardig wat humor en deze is ook zeker aan te raden, mits je van Mark Wahlberg’s humor houdt. In hoeverre de werkelijkheid benaderd wordt, is natuurlijk niet te zeggen.

avatar van rep_robert
Pain & Gain speelt met een euvel dat Bay films wel vaker kenmerken en dat is de speelduur. Het duurt allemaal erg lang voordat het op gang komt en de film wordt wel vaak opgerekt. Dat is gelijk ook mijn enige punt van kritiek, want Pain & Gain is ontzettend leuk. Johnson(the Rock) is ontzettend in vorm en hij zorgt voor de meest hilarische momenten als Jezus liefhebbende crimineel. Wahlberg in de hoofdrol is ook geniaal als licht ontvlambaar typje en helaas is Mackie wel inwisselbaar van de drie mannen. Een hoop geinige bijrollen, een hoop shit die keer op keer verkeerd gaan, een mooie setting en een tempo waar je verder u tegen zegt nadat de film op gang is gekomen.

Het was even wachten tot ik hem kon zien in de bios, maar dit zijn natuurlijk wel films die je niet via de download gaat bekijken... Daarnaast mocht ik Yolanthe in het groot bewonderen, maar helaas moest Google er net aan te pas komen wie zij nou eigenlijk speelde, want dat mens is de laatste jaren geen schim meer van zichzelf en totaal onherkenbaar geworden.

Dikke 3,5*, wat de meeste Bay films bij mij scoren. Toch heeft Bay met deze film wel de grappigste film uit zijn oeuvre weten te maken.

avatar van 1-ace-1
Ik vond dit een vermakelijke film met wel wat komische momenten leuk gedaan. Geen topper maar wer erg vermakelijk

avatar van filmkul
Aan de ene kant een tegenvaller. Bij een actiekomedie geregisseerd door Bay, verwacht je wat meer actie en spectakel. Er zit wel wat actie in maar niet echt bijzonder. Geen spectakel.
Voor zover de het negatieve.
Wanneer je Bay uit je gedachten houdt en neutraal naar de film kijkt, zie je aan de andere kant een aardige film. Mooie beelden, aardige grappen en redelijk acteer werk van acteurs waar je het niet verwacht. Het verhaal zit goed in elkaar.
Overigens knap dat "onze Yo van Wes" een "rol" in deze film heeft gekregen. En daarnaast ook nog eens met grote letters op de aftiteling verschijnt voor die halve minuut. Onbegrijpelijk.
Redelijke actie komedie. 3.0

avatar van VincentL
Pain & Gain

Het niveau in 2013 ligt momenteel nog bijzonder laag. Niet heel veel goeds is er geproduceerd. Deze film echter heeft een hoger gemiddelde dan de andere films. Ik had dus goede hoop om de klapper van 2013 te vinden. Een komedie/actie gebaseerd op een waar verhaal. Uiteindelijk wist ik niet heel goed wat ik er van moest denken. Meestal volgt er een drama of een thriller uit, maar komedie niet zo vaak. Gewoon opzetten en kijken dan maar hé.

Het verhaal daar valt dus niet over te twisten. Het gaat echter om de invulling en de uitwerking daarvan. In dit geval vond ik het niet goed gedaan. De komische verwerking van dit verhaal vond ik zeer slecht. Het paste niet. Misschien is het cliché, maar een drama had er veel beter bij gestaan.
In het begin spat het testosteron en de oestrogeen van je scherm. Nogal verwarrend om naar te kijken, ik denk dat dat het goede woord er voor is. Zo gaat het de gehele film door.
De grappen konden mij niet bekoren. De dubbelzinnigheid in de film was storend en de actie magertjes. De uiteindelijke wendig van het verhaal vond ik ook slecht uitgewerkt. Je kreeg het gevoel dat je met 3 kneuzen te maken had ipv 3 criminelen. Terwijl de gebeurtenissen toch vrij schokkend zijn. Daarbij komt dat de echte onsmakelijkheid allemaal niet in beeld was. Denk aan het in stukken zagen van de lijken.

Mark Wahlberg was het gewoon niet in deze productie. Hij speelt slap en zonder humor. Continu vond ik hem gewoon flauw en onbekoorlijk. Hij was het gewoon niet.
Anthony Mackie's personage vond ik een beetje raar uitgewerkt in deze film. Hij weet er echter wel een komische invulling aan te geven. Alle dildo's en andere sexspeeltjes vond ik ietwat te veel van het goede, maar kon nog een glimlach op mijn gelaat laten verschijnen.
Dwayne Johnson was als gelovige crimineel ook wel grappig. Er zijn zeker aspecten in zijn spel die mij konder vermaken, maar de tegenstrijdigheid in zijn overkomen was af en toe storend.
Tony Shalhoub was als slachtoffer/weetikveelwat erg traag en vervelend. Hij wist alleen maar te irriteren. Bar Paly krijgt alle credits voor haar uiterlijk, maar ze had geschrapt mogen worden, net als Ken Jeong, die rare chinees mocht ook weg.

De weergave van het verhaal is ook een beetje vreemd. De bodybuilders zijn gewoonweg over de top. Nou is dat ook de bedoeling, dat heb ik nog wel door. De dames zien er zeker lustopwekkend uit, maar meer weten ze ook niet toe te voegen. Daarbij komt dat alle personages zo 'gemaakt' overkomen dat alle illusie en geloofwaardigheid, en daarmee de eventuele lust weg gehaal wordt. Verder is het wel grappig om te zien.

Pain & Gain is niet de klapper waar ik op gehoopt had. Hij is wel vermakelijk, maar vooral flauw. Als komedie faalt hij nogal en als actie kan hij niet 2 uur voldoen. Jammer, volgende keer beter.

avatar van yeyo
Grotesk, over-the-top, volstrekt amoreel.. Ik heb er van genoten. Pain & Gain leest het best als een soort comic book omdat Bay elk frame volpropt met de meest uitzinnige taferelen. Een zelfbewuste cultivatie van slechte smaak en consequent doorgedreven in zijn stijl met glansrollen van Wahlberg als enge manipulator en The Rock als super beïnvloedbare GVR. Veel beter te behappen dan Bay's andere films: die Bad Boys zijn minstens even degoutant als de Sun Gym crew, maar worden toch nog als helden voorgesteld. Het is door dit gebrek aan dramatische context en geen enkele band met de werkelijkheid, dat je het Bay haast niet kwalijk neemt dat hij een griezelig waargebeurd verhaal voorstelt als een soort opgepompte Three Stooges short.

avatar van frogger86
Het is voor mij nooit een goed teken als ik de hele film mezelf afvraag of ik niet beter "die andere film" had kunnen kijken ipv deze.
Ik had er gewoon meer van verwacht,beetje met een vreemd gevoel achtergebleven toen de credits over het scherm begonnen te rollen.
De humor in de film slaat een beetje de plank mis voor mij. Het voelde een beetje geforceerd aan van tijd tot tijd.

Het personage van Walhberg vond ik met vlagen zelfs irritant te noemen, zn 2 sidekicks waren wel leuk neergezet. Leuk, voor mij niet meer dan dat.
Ik heb vooral het gevoel alsof er meer in had gezeten,het is een beetje een "net niet" gevoel wat ik krijg.
De dialogen zijn soms irritant te noemen, het switchen van 1e persoons,het gebrek aan actie(zeker voor een Michael Bay film),de humor die niet echt doorkomt.

Ik vind het dan ook lastig om een review te schrijven hiervoor omdat ik niet zo goed weet wat ik met deze film aanmoet.
Het is een bepaald gevoel bij deze film wat lastig te omschrijven is.
Het feit dat "onze Yolanthe" in de film zit voegde voor mij 0,0 toe. De 30 seconden hadden ze van mij weg mogen laten, het voegt weinig tot niets aan het verhaal toe en daarbij is het "acteerwerk" niet om over naar huis te schrijven.

Nee,meer verwacht van deze film,hij wist me niet helemaal te vermaken.

avatar van Elineloves
Ook niet mijn soort film.

Grootste minpunt van de film is het personage van Wahlberg, die ik niet kon uitstaan. Erg onsympathiek en egoistische vent waar ik niks mee kon. Gelukkig maken die andere twee het nog aardig goed, was het niet voor Johnson geweest, had ik hem al lang afgezet.

Het verhaal duurt sowieso te lang. Een half uur er af en er was meer doorkomen aan. Waarschijnlijk met verkeerde verwachtingen ingestapt, ik had een actiespektakel verwacht met een flinke humoristische ondertoon, maar dit bleef uit. De film lijkt lastig te weten welke richting het nou op wil. Moet je nou sympathie voelen voor de kidnappers? Moet je ze grappig vinden of hoop je dat ze snel gepakt zullen worden. Geen van de drie, alleen dat laatste is van toepassing op Wahlberg zijn personage.

Enkele bijpersonages zijn wel aardig, anderen slaan de plank volledig mis. Rebel Wilson blijft voor mij één van de meest storende actrices op dit moment. Mr Chow (Ja, ik blijf hem zo zien) ging wel, maar was ook niet noemenswaardig. En de halve minuut dat die troela van Sneijder in beeld was, nah, daar hoef je het al helemaal niet voor te doen.

Het is dat Johnson en Anthony Mackie meespeelden en me nog enigszins vermaakt hebben, anders was het voor mij tijdverspilling geweest. Opgepompte spierbundels die the American dream willen naleven en domme strippers met zwaar vervelende accenten doen het niet voor mij. Om over de dialogen nog maar te zwijgen....

avatar van cordiacovens
Wat wil deze film bereiken? duidelijk maken dat het gebaseerd is op een waargebeurd verhaal? dat is in ieder geval minimaal 3x herhaald tijdens de film. Is het een drama, komedie of thriller? ik zou zeggen geen van deze genres. De film heeft geen richting en dat breekt de film op, dit verklaard wel goed de te lange speelduur. Het ziet er wel goed uit moet ik zeggen en Wahlberg en Johnson doen het prima. Maar Bay slaat voor mij de plank mis, ik had niet verwacht dat ik het zou zeggen maar ik kijk meer uit naar Transformers 4.

avatar van Insignificance
Verrassend leuk. Bij dit soort gein is het altijd maar afwachten of het toontje dat wordt aangeslagen een beetje bevalt. Bay is dan, zeker als het om humor gaat, ook nog eens iemand die meer achterdocht dan vertrouwen oproept. Hier weet hij zowaar de juiste snaar te raken. Sterker nog, al vrij snel krijg je het idee dat hij het hele fitness gebeuren en alles daaromheen flink in de zeik zit te nemen.

Het sfeertje is in ieder geval net zo opgepompt als de bodybuilders dat zijn. Zonovergoten Miami en haar cosmetische bewoners floreren in frisse kleurtjes en het wordt heerlijk dynamisch en uitbundig in beeld gebracht. Een film vol foute en oppervlakkige types en drie hoofdrollen die de meest waanzinnige dingen uitvreten. Bonus is dat ze het ook nog eens lekker argeloos weten over te brengen.

Die zullen dan ook wel goed zijn voor de schijnwerpers, maar Tony Shalhoub mag niet onvermeld blijven. Perfect gecast als geagiteerde boksbal. Misschien wel de uitblinker. Natuurlijk gaat er af en toe wel eens een grapje de mist in, maar met de flair en adrenaline die het aan de dag legt, is het zodanig aanstekelijk dat het een missertje en zelfs deze vrij forse speelduur kan hebben. Bay flikt het.

avatar van voskat
Verrassend goede film van Michael Bay.
Hij maakt er geen half werk van om de kijker flink in te wrijven met de opgepompte tokkie-wereld van Miami. Voelt ongeveer alsof je een emmer mayonaise over je heen krijgt.

Fantastisch om te zien hoe ver het drietal nog komt met hun geblunder, dat vaak nog aandoenlijk wordt ook. De humor zit hem dan ook voor 90% in de daden i.p.v. de woorden.

Rebel Wilson valt als enige uit de toon. Kent maar één trucje en dat trucje is allang niet meer leuk.

avatar van martijn011
Films van Bay doen het over het algemeen prima bij mij. Heb nog nooit een onvoldoende toegekend en heb al zijn films gezien, Armageddon uitgezonderd.
Deze film kon ik dus zeker niet aan me voorbij laten gaan en ik was ook wel benieuwd wat deze film zou brengen. Een actiekomedie is niet het genre waar hij zich normaal gesproken op toelegt, maar ik liet me graag verrassen.

Het is inderdaad maar goed dat er vooraf wordt vermeld dat het op een waargebeurd verhaal berust. Het was nog beter dat het na ruim anderhalf uur wederom in beeld kwam.
Want wat een verhaal zeg. Had er nooit van gehoord maar het woord absurd is een understatement.
De film moest wel even op gang komen, maar na een half uur kwam het tempo erin. Het tempo wat er eigenlijk ook nooit meer uitgaat, met als klap op de vuurpijl het maffe laatste half uur.

Ik heb nogal wat kritiek geuit op Dwayne Johnson recent, maar hier bewijst hij wel degelijk een potje te kunnen acteren. Prima rol van hem. Ook Wahlberg zet een geweldig personage neer en hij doet het ook erg goed.
De rol van Yolanthe is zo klein dat ze haast niet opvalt. Eigenlijk het vermelden niet waard, maar goed.

Bay laat zien dat hij ook in dit genre behoorlijk uit de voeten kan, visueel is het wederom een pareltje. Jammer dat hij weer met een Amerikaanse vlag moet wapperen, eigenlijk wel een beetje zijn handelsmerk geworden.
Ik vergeef het hem, deze film vermaakt en verbaasd!
Voldoende.

avatar van mjk87
Michael Bay, waarschijnlijk de slechtste regisseur die er is. Dat zijn films af en toe nog aan te gluren zijn, komt niet door hem, maar doordat het een cool concept heeft (Transformers), kometen altijd leuk zijn (Armageddon), doordat ontploffingen altijd wel iets plezants in zich dragen (zo ongeveer elke film van hem) of doordat de acteurs er nog iets van maken (deze Pain & Gain).

Ditmaal dus een waargebeurd verhaal (dat wordt net iets te vaak gezegd overigens) met een stel dommeriken; ook dat ligt er weer net iets te veel op. Sowieso, als je mensen hebt die dom zijn, breng dit subtiel of grappig, maar niet zo nadrukkelijk dat het niet meer grappig is maar eerder een gebrek aan schrijftalent toont. Ik denk even aan Fargo of O Brother where are Thou, ook met een stel imbecielen, maar dat kom je langzaamaan als kijker rustig te weten. En een Clooney die dan intelligente teksten loopt te roepen is humor. En als dan alles misgaat, dat is pijnlijk grappig. Bij Bay is het vooral pijnlijk.
Maar dodelijk vooral: het hele tweede gedeelte kon mijn interesse al niet meer hebben. Bay probeert diepgang aan te brengen in zijn personages (daar is hij niet de regisseur voor) en hij probeert iets van kritiek op de Amerikaanse samenleving te hebben(diezelfde Bay die meestal al opgewonden raakt als hij dertien strepen of vijftig sterren ziet, maar dat terzijde) maar je wordt zo half murw gebeukt dat die kritiek eerder als excuus klinkt voor de extravagante filmstijl dan dat het echt oprecht klinkt. Erger haast, de film is precies datgene waar Bay juist tegen lijkt te ageren. En dat is dus nog allemaal waargebeurd ook. Ergens diep verstopt zie je de satire wel, maar Bay toont gewoon aan dat hij niet weet in welke doseringen hij iets moet aanbrengen. Dit is te veel om serieus te zijn, maar te weinig om echt grappig te worden (of wellicht ook al te veel om echt grappig te worden, maar dan had je weer een andere soort prent gehad).

Het is echter vooral de manier waarop Bay dit waargebeurde verhaal vertelt. En stuk of zes voice-overs (waarom?) die en niks toevoegen en bijzonder vermoeiend zijn, veel freeze frames die slecht zijn getimed, vertragingen die nergens op slaan, een lelijk kitscherig kleurenpalet, weinig ritmische montage, schreeuwerige smakeloze muziek (enkel Coolio klinkt wel, al had ik dan Amish Paradise verwacht met Jesus Johnson, dat was humor geweest), die vreselijke shots van onderaf als een soort adoratie maar te vaak gebruikt, smakeloze grappen (of beter, geen grappen, gelachen heb ik nauwelijks) en dezelfde plastieke popjes als in alle films van Bay die voor mooie vrouwen moeten doorgaan.

Nee, enkel de acteurs redden de film net van de absolute ondergang. De beste keus die ze konden maken was door niet te tekenen, maar eens ze dat wel deden – ach, ze weten in elk geval in wat voor film ze spelen. Vooral The Rock is sterk met zijn stalen gezicht en hij vertoont trekjes van enig acteertalent. Verder lekker links laten liggen. 1,0*, en had ik al gezegd dat dit waargebeurd is?

avatar van ikkegoemikke
You know why habit rhymes with rabbit? Because your life goes down a rabbit hole.
(Nietszeggende quote van Lugo en indicator voor de gehele film)

Mark Wahlberg,Anthony Mackie en vooral Dwayne Johnson in een film over 2 body-builders die terechtkomen in een kidnappings-zaak die volledig fout afloopt.

Njammie, een heerlijke actie-prent die voor afleiding kan zorgen op een zaterdagavond. Dat is wat ik me voorstelde sinds dat ook het enigste was wat ik over deze film wist. En afgaande op de affiche leek dit het ook te worden , met die 3 nogal dreigend uitziende krachtpatsers (Wahlberg dan wel in mindere mate , maar ruim gecompenseerd door Johnson).

Na een goed kwartier begon ik me nu eigenlijk af te vragen wat ik aan het kijken was, want het leek er wel op of de heren er een absurde komedie van wilde maken. Met de nadruk op "leek" want de humor vond ik nogal ver te zoeken. Flauwe absurde situaties door 3 met steroïden opgepompte leeghoofden. De ene situatie en handeling was nog debieler dan de volgende.

Het enigste positieve was Tony Shalhoub die een uitstekende karikatuur van een arrogante zakenman neerzette , die zelfs toen zijn situatie er penibel en uitzichtloos uitzag , nog steeds een grote muil behield.

De rest vond ik flauw, onbegrijpelijk en totaal ongeloofwaardig. De 3 heren zouden zich beter beperken tot degelijke keiharde actiefilms en zogauw ze het woord komedie lezen in een script,deze door de papierversnipperaar jagen. Zo ongeloofwaardig als dat er morgen een film zou uitkomen waarin Pee Wee Herman een onverslaanbare actie-held zou zijn,die hele horden woeste kleerkasten van venten zou verslaan. Blijkbaar zou het een ironische satire moeten voorstellen.Maar het zal wel aan mij liggen want dat zag ik er compleet niet in.
Het feit dat het op waargebeurde feiten zou berusten heeft me meer beziggehouden nl. om nu voor me zelf uit te maken of dit nu echt zo is of dit een ironische onwaarheid was.

Tegen het einde ben ik 5 minuten in slaap gesukkeld en heb het dan maar uitgekeken tot het einde. Ik had toch niks anders te doen

Grootste pluspunt in deze melige film was dan wel : Bar Paly,Keili Lefkovitz en Vivi Pineda samen met een hele batterij mooi in het vel zittende dames in scherp uitgesneden bikini's en badpakken waardoor je meermaals getrakteerd werd op drooggetrainde appetijtelijk uitziende rozige bipsen. Meer van dat en ik had zeker de hele film uit kunnen kijken.

Pluspunt en iet of wat grappig : het hele impotentie en penis-probleem van Anthony Mackie met enigzins rake one-liners hierover.

Flauwste item : de afgeschoten dikke teen van Johnson waar de hond uiteindelijk op lag te knabbelen.

1* en dat alleen voor het vrouwelijke schoon.