Pain & Gain (2013)

Actie / Komedie

geregisseerd door Michael Bay
met Mark Wahlberg, Dwayne Johnson en Ed Harris

De film is gebaseerd op een waargebeurd verhaal en volgt drie bodybuilders (Mark Wahlberg, Dwayne Johnson en Anthony Mackie) op steroïden. Ze kiezen het pad van de misdaad en raken betrokken bij een afpersingszaak en een ontvoering die helemaal uit de hand loopt en in moord eindigt. Detective Ed Du Bois (Ed Harris) krijgt de taak om de zaak op te lossen wanneer de politie van Miami hier niet in slaagt.

Apart filmpje, vond de humor niet zo goed bij het geheel van de film passen. Had persoonlijk liever iets meer spanning gehad, dan die ongein die er nu in zat.
Ik zeg niet dat ik niet heb kunnen lachen, maar vond het gewoon een beetje een rare combi in dit verhaal. Dwayne ging wel over the top iig en dat vond ik minder ! Achja, leuk voor een avondje vermaak, duurt niet lang en ik ben hem wel weer kwijt.

avatar van Captain Pervert
Een bizarre film - en dan niet op de juiste manier. Toch bevat hij genoeg bijzondere en originele invalshoeken waardoor het geen ècht slechte film is.

Pain & Gain balanceert continu op het randje van misdaad, drama en komedie. Het feit dat je altijd kijker voor geen enkelhoofdpersoon echt sympathie kunt opbrengen, geeft een vervreemdend effect. Dit is natuurlijk het gevolg van het feit dat het waargebeurd is. Doordat je er niet echt bij betrokken raakt, lijkt het soms net een documentaire.

Net als de film echt grappig wordt, komen er diverse ranzige stukken voorbij die totaal niet in de toon van de film passen. Dat maakt het echt een rare film.

Maar dan is daar de geweldige visuele stijl. De oververzadigde kleuren, de montage, de slowmo's, heerlijke style over substance. Ook de voice-over narratief met een verschillend perspectief werkt goed. En niet te vergeten Dwayne Johnson die laat zien enigszins te kunnen acteren.

De film heeft meerdere raakvlakken met Natural Born Killers.

3 sterren

Deze film heeft alleesss wat een film hoort te hebben!

avatar van mnrk
Jesus Christ himself has blessed me with many gifts, one of them is knocking someone the fuck out!

Dit was toch een verrassende en vermakelijke film van Michael Bay...

De manier waarop deze film wordt gebracht is gewoon in orde, en mede daardoor kijkt deze film lekker weg. De combinatie van misdaad (grof geweld) en humor werkt gewoon in deze film, en daarbij telt de gehele setting en aankleding ook als een pluspunt...

Mark Wahlberg en Dwayne Johnson spelen hun rol ook nog eens zeer goed en worden prima bijgestaan door Anthony Mackie en Tony Shalhoub...

Dit allemaal voorzien door een prima score Steve Jablonsky en pakkende nummers...
PAIN & GAIN Soundtrack - List Of Songs - tvmoviesongs.com

avatar van DonOswaldo
Leuk. Familie van de slachtoffers mogen dan niet blij zijn met de actiekomedie-aanpak, mij als niet betrokken filmkijker kon het wel bekoren. Tof script (ik stond overigens nog versteld van hoeveel er daadwerkelijk gebeurd is), visueel best aardig en de cast is heerlijk op dreef met Dwayne Johnson als uitschieter.

hah niks van verwacht maar echt wel een lachen film.

avatar van Glacius
pirlo444 schreef:

Heeft Yolanthe in het Engels ook zon goede stem?

Eén van de dingen die echt uit de film weggelaten had moeten worden: Yolanthe en haar zwaar bescheten engels

avatar van Insignificance
Niet zo overdrijven, Glacius.

avatar van Rozekoek
Wie een beetje bekend is met Michael Bay's stijl en deze normaliter ook weet te waarderen, zal niet gauw teleurgesteld zijn. Ik vond het een geweldige actie film met vermakelijke humor die ik ook in bijv. Bay's Bad Boys en Armageddon kon waarderen. Mark Whalberg vind ik opvallend grappig in zijn laatste rollen en om The Rock lag ik pas echt dubbel.

Ik weet niet of dit al eerder gezegd is geworden, maar het is gebasseerd op een waargebeurd verhaal dat destijds in The Rolling Stones stond. Ik heb dit artikel gelezen wat ervoor zorgde dat ik extra uitkeek naar deze film.

avatar van Macmanus
Bay's beste!

Ben toch wel een groot liefhebber van Bay geworden. Zijn bombastische films kunnen zeker makkelijk in het verkeerde keelgat schieten, Pearl Harbor is nog steeds een verschrikking!, maar Bay lijkt gegroeid en ook beter te weten waar hij thuis hoort.

Nu is dit iets waar ik nog niet zeker van wist of Bay het aankon maar hij blijkt het gewoon te kunnen. Deed me zelfs een beetje denken aan Boogie Nights set in the 90s met bodybuilding i.p.v. porno. En eigenlijk doet die niet eens onder aan de PT Anderson film. Film heeft zelfs een nog heerlijkere visuele stijl. Geweldig hoe Bay zijn Bad Boys II scene herhaald. Erg fijn ook dat Bay schatplichtig blijft aan zijn eigen stijl. Deze voor zijn doen kleinere film over een nog onwaarschijnlijk waargebeurd verhaal kun je op veel manieren vertellen. Maar de komische, over de top manier is denk ik ook wel de enige juiste voor een onwaarschijnlijk waargebeurd verhaal, gesitueerd in een de oppervlakkige wereld van de Bodybuilding.

Markie Mark, was ook weer eens Boogie Nights goed en de verrassing was zeker The Rock, die toch het betere broertje blijkt van Vin Diesel. Top notch soundtrack, hoop stiekem dat hij dat ook in Transformers eens gaat durven! Past veel meer bij zijn moderne stijl.

Duurde net als Boogie Nights iets te lang, midden zit even een dipje. Maar te kort om het de film teveel op af te rekenen. Toch wel benieuwd naar Transformers 4 blijkt wat minder debiele humor te hebben en vast weer jaw dropping actie.

4 sterren!

avatar van Gang_Star
Vergeten te stemmen op deze film enkele maanden terug. Qua typefilm past het totaal niet in de lijn van Michael Bay, niet een groots actiespektakel vol met actie en ontploffingen, maar meer een kruising tussen misdaad/drama met een grote scheut komedie. Die link is wat mij betreft echter niet goed uitgepakt, en mede daardoor zal het me tegengevallen zijn. Vond het niet echt grappig, en er zat maar weinig actie in. De acteurs doen het best aardig (Dwayne Johnson vond ik de beste) maar de gehele film wil teveel druk leggen op teveel genres. Een tegenvaller.

avatar van kleez
Verwachte niet veel van de film, mede omdat ik zelf ook in het fitnesswereldje zit verwachte ik veel misvattingen en tenenkrommende vooroordelen (en dan bedoel ik niet over het gebruik van anabolen e.d. maar meer training-gerelateerd maar dat terzijde).

Maar dat viel allemaal best mee en film gaat eigenlijk dus ook niet 'echt' over het fitnesswereldje. Film kijkt lekker weg, maar verwacht er niet te veel van!

avatar van BilalMontana
Het was zeker meer dan ik verwacht had. Zeker het kijken waard!!

avatar van jippie2010
Ik hoopte dat de film na een uur was afgelopen, maar er kwam een heel verhaal nog bij.
(had de speelduur niet van te voren gezien)
Het was een lastige en lange zit, met moeite heb ik de film uitgekeken.
Matige humor, doorsnee verhaal, het enige wat het voor mij boeiend maakte dat de film op waargebeurde feiten is berust.
Uiteindelijk was de film voor mij een teleurstelling en ben ik nog aan de positieve kant door het een *2,5 te geven.

afgezet,zeer flauw

Humor, aktie en een goede cast.
Je zou bijna denken dat het verhaal compleet uit de duim gezogen is.
"This is stil a true story"

avatar van DragQueen
Moeilijk te geloven dat alle gebeurtenissen waargebeurd zijn, maar het levert wel een spectaculair verhaal op. En een uiterst vermakelijke film, waarin Wahlberg en Johnson op dreef zijn. Ook de overige rollen worden uitstekend neergezet. De film bevat een goede mix tussen absurde situaties, Humor, en bovenal prima actie. De regie van Bay is uitstekend in deze prent. 4 Sterren.

avatar van Chainsaw
Geen slechte film, waarin Bay eens wil laten zien dat hij ook iets anders kan dan actie- en spektakelfilms van honderden miljoenen. Maar toch behandelt Bay elke scène van het script als actie en spektakel. Het vrij simpele verhaal wordt verteld met flashback, flashbacks in flashbacks en flashback in flashback in flashbacks. Elk karakter krijgt een voice-over en backstory, maar wel vliegensvlug met hier en daar stukjes slowmotion en dan weer versnelde momenten. Je ziet Michael Bay al in de montageruimte als een bezetene dirigeren. En het is al bekend dat Bay prima actie kan neerzetten. Maar komedie en drama werken toch duidelijk op een heel andere manier.

In Pain & Gain is het vooral kijken naar talloze eendimensionale typetjes, die vliegensvlug een introductie krijgen en daarna vrij random in het verhaal zijn opgenomen. Diepgang hoeven we niet te verwachten in deze karakters en dat mis je af en toe wel. Ook de momenten dat Bay duidelijk humor wil tonen slaan allemaal pijnlijk dood. Bay is duidelijk nogal slecht in het vertellen van grappen. Hij is wat dat betreft beter op zijn plaats met snelle auto's, mooie vrouwen en grote spierbundels in een simpele film waarvan geen enkel shot langer mag staan dan 1 seconde en we allemaal maar ook niet te lang bij moeten nadenken.

3 sterren.

avatar van puti
Aardig maar niets bijzonders. Film half punt minder gegeven vanwege die zielige kabouter van kasbergen. Was 2,8 seconden in beeld en dat was me 3 seconden te lang. Ben benieuwd wat ze voor dat miniscule rolletje heeft moeten doen.....

avatar van marvelfreak85
Niet de film wat ik verwacht had als je Michael Bay zijn naam ziet staan verwacht je veel actie dit zat er vrij weinig in.
Maar dat neemt niet weg dat dit echt lachen is, ik heb me kapot gelachen wat een idioten gewoon geweldig ik kan niet geloven dat dit waargebeurd is dit zijn echt de domste criminelen ooit.
Wahlberg , Johnson en Mackie spelen de rollen geweldig.
Conclusie gewoon een leuke film met veel humor een degelijk verhaal en goede acteurs.

avatar van Noodless
Zien om te geloven !

Ongelooflijk, bizar en komisch misdaadverhaal gebaseerd op ware feiten dat door Michael Bay in een aantrekkelijk, dynamisch en flitsend jasje wordt gegoten waarbij de kijker van begin tot het einde geniet. De vertolkingen van de bodybuilders zijn gewoon prima en bepaalde scènes zijn hilarisch.
Het verhaal is te gek voor woorden. Elke wending of handelingen van de personages weten je te boeien of je te vermaken. Entertaiment van hoog niveau. 8/10

avatar van Pim1993
vermakelijk.

avatar van Timothyvdmeer
weet niet wat ik ermaa aan moet. Was het leuk nee was het slecht nee.
Sommige dingen die ze uitvoeren zijn zo dom dat je moet lachen maar dat werkt niet de hele film lang. Speelduur was me ook wat te lang. Hoofdrol van Wahlburg en Johnson zijn wel erg goed gespeeld.

avatar van Airbakke
“I watched a lot of movies Paul, I know what I’m doing!”
Daniel Lugo (Pain & Gain, 2013)

Filmmaker Bay deinst er niet voor terug een waargebeurd verhaal zo uit zijn voegen te laten barsten dat het omslaat in een regelrechte satire. Amerikaanse vlaggen, gesilicoonde borsten, sportwagens en gespierde massa's belichamen de hyperrealiteit van patriotisme en materialisme, waar de States zo bekend voor staan. Drie bodybuilders gaan op zoek naar de American Dream en kiezen voor het verleidelijke pad der misdaad, niet zonder enige moeilijkheid.

Voor een uitgebreide analyse en meer films over de invloed van hyperrealistische rolmodellen op onze maatschappij:
When hyperrealism gets real in 2013 - The Filmtransition

avatar van kumori1
Ik vond het wel een bijzondere film verwachte er eerst niet veel van maar de film bleek toch lekker vermakelijk te wezen.

al om al was het geen slechte film en is het wel een 3.5 waard

avatar van VforVictor
Wisselvallig filmpje, het verhaal was opzich wel grappig maar kende teveel saaiie momenten en er was weinig actie, daarom 2,5 ster. wel goed geacteerd overigens.

avatar van deboswachter
Slechte film, langdradig en matig acteerwerk.

Af en toe leuk, af en toe actie, maar om dit nu een heel goede film te noemen, da's wel een brug te ver.
Het verhaal zou gebaseerd zijn op ware feiten, ook dat is moeilijk te geloven.
Hoewel ik al veel beter werk heb gezien van Mark Wahlberg en ook Dwayne Johnson, heb ik me wel vermaakt met deze film, maar had er toch iets meer van verwacht.

Die Bay toch.

Een "kleiner" filmpje voor Bay's doen, hoewel dit nog steeds erg duur oogt. Alleen deze keer geen ontploffende steden en oorlogvoerende ijzeren blikken. Wel een film als The Counseler, alleen dan wél geslaagd.

Een compleet idioot trio heeft het geluk mee en komt dankzij een onnozel plan van Wahlberg aan een berg geld. De drie gaan loos, maar komen uiteraard al snel weer zonder geld te zitten. Daarna gaat het goed fout. Geen origineel gegeven (op waargebeurde feiten gebaseerd zelfs), maar Bay maakt er wat van.

Visueel lekker. Velen houden niet van z'n stijl, ik vind hem één van de betere Hollywood regisseurs als het op het visuele aankomt. Kleurrijk, vlot, slick en gevarieerd. Er valt altijd wel wat te zien, de camera vliegt altijd op een wat vreemde plaats voorbij en de settings ogen af.

Het trio doet het ook érg leuk moet ik zeggen. Verrassend veel lollige humor in deze film, vooral Wahlberg is de laatste tijd eigenlijk best goed op dreef. Vroeger nooit echt een komisch figuur in gezien, maar hij weet er best z'n draai in te vinden.

Alleen jammer dat het dan uiteindelijk toch allemaal iets te lang aansleept. Laatste 45 minuten zijn niet de meest boeiende, want toch wel spijtig is. Haalt de vaart uit de film, daar waar de eerste 90 echt voorbij vlogen.

Hoogstaand kan je het niet noemen, maar de flamboyante stijl van Bay zorgt toch vaak voor makkelijk, lomp en smakelijk vermaak.

Beste (onbedoelde) grap: We're so much better when we wing it. Arme Bay

Drie bodybuilders die meer willen dan hun normale leventje en daar erg veel voor over hebben. Vrij absurde film aangezien het gebaseerd zou moeten zijn op de werkelijkheid. Een hele vrije vertaling moet dat dan wel zijn lijkt me, haha. Er zit weinig echte actie in, maar sommige stukken zijn nog wel spectaculair. De drie 'gangsters' worden allemaal echt als een stel heerlijke, naïeve, domme kerels neergezet en met name Wahlberg vond ik af en toe best grappig. Gewoon een hele vermakelijke film waar Bay best tevreden mee mag zijn. 3.5*

Oh, overigens Yolanthe Cabau van Kasbergen was qua acteerwerk wel echt een minpunt. In die 5 seconde dat ze in beeld was, laat ze gelijk zien dat ze er niets van kan.