Cannonball! (1976)

Actie / Komedie

geregisseerd door Paul Bartel
met David Carradine, Veronica Hamel en Bill McKinney

Een stel avonturiers maakt zich op voor de grote race van L.A. naar New York. Het is een illegale reis en de chauffeurs lappen alle regels aan hun laars. Ze hebben maar één doel: het behalen van de felbegeerde titel King of the Road Racers.

Simpele film voor simpele zielen

Zit erg weinig verhaal in deze film en Sylvester Stallone heb ik in de hele film niet gezien. Alleen kopen als je van American Muscle houdt.

1.5 * voor de mooie wagens.

avatar van mikey
Dat je stallone niet herkent, is me een raadsel. Ook te zien: Paul Bartel , Joe Dante en Martin Scorsese. Een kritische blik op de maatsschappij is moeilijk te vinden en de actie is absurd. Komt ie!! Verstand op nul en..... 3***

weinig inhoud, er gebeurt eiglijk nix in de film, mss in de aftiteling? (zal nog es moete kijke nr de aftiteling)
enkel het einde had iets.
jammer van al die benzine die ze verspild hebben.

Heb hem uitgekeken maar was niet echt de moeite.

avatar van dutchtuga
Film die een beetje kaal aandoet. Cannonball ziet er op momenten erg goedkoop en knullig uit. Wel erg lekker jaren 70 incl soundtrack maar echt boeiend is het nergens. Het scenario is droevig. Daartegenover krijgen we wel op momenten erg leuke humor. Leuke stereotypetjes en ditto dialogen. Slaat op momenten echt helemaal nergens op. Wat ook erg leuk is zijn de vele bekende namen die we te zien krijgen waaronder Scorsese, Stallone, Roger Corman of Joe Dante. Leuk maar eigenlijk maar een kleine vergoeding.

Vraagje:

Cannonball of Death Race 2000?

Zelfde maker, zelfde onderwerp, welke is beter?

gideonvdb
FillumGek schreef:
Vraagje:

Cannonball of Death Race 2000?

Zelfde maker, zelfde onderwerp, welke is beter?
deel 1

avatar van mikey
Death race is beter maar als je death race echt leuk vind, kan je cannonball ook waarderen (zoals ik)

Ik gaf Death Race een 3.5*
Deze maar een keer kijken dus

Zeer zeker ! Deze film is cool

avatar van FillumGek
Net gezien en viel toch tegen. Zeker als je hem vergelijkt met Death Race valt deze film in het niet. Minder humor, minder vette auto's ( maar toch wel vet), minder leuke actie en minder leuke personages. En ik zag Stallone ook nergens hoor... Ik lees dat hij mafioso is op IMDb. Zal wel dan

Twee sterren.

avatar van mikey
Hij zit op een bank een kop koffie te drinken of zo, en volgens mij zit alleen martin s. naast hem (verbeter me als ik het mis heb).

(2 sterren maar )

gideonvdb
gideonvdb schreef:
deel 1
foutje bedoelde de gumball rally

FillumGek schreef:
En ik zag Stallone ook nergens hoor... .
Na 28 min en 33 sec is hij in beeld, zit hij naast paul bartel de pianospelende baas.

vond het een goeie film. Goed, voor deze tijd is ie te slap maar het ziet er zeker wel leuk uit toch een voorloper van de Gumball 3000 races.

The Last
Hmm.. is dit de voorganger van The Cannonball Run??

avatar van 606
Leuke race film met de nodige actie
acteren was aardig

3 sterren

avatar van Chuck Taylor
Vermakelijke film met een heel goed gestileerde David Carradine; rood jastje zonder iets eronder, behaarde bast en een bandana om zijn nek. Stallone speelt nauwelijks een rol hier, zegt twee zinnen in een bepaalde scene. Leuke auto's komen vooral voorbij, typische jaren '70 bakken; jammer dat de Duitser zo snel het veld verliet, hij reed de mooiste.

dutchtuga schreef:
Slaat op momenten echt helemaal nergens op.

Haha inderdaad, zoals bijvoorbeeld die kettingbotsing die maar blijft exploderen en steeds nieuwe auto's gevoerd krijgt, zo bizar.

avatar van Chuck Taylor
mikey schreef:

Haha is dat Paul Bartel? Heel goed dat hij zichzelf in deze rol in de film vertoont

avatar van mikey
Typische Corman acteur (en regisseur). Hij is bijvoorbeeld ook de bioscoophouder in Gremlins 2, de summercamp verantwoordelijke in Piranha en nog wel meer... eeh en de plastisch chirurg in death race 2000.. hij speelt altijd een type met 'autoriteit'. En altijd met een vette knipoog, eigenlijk is hij anarchistisch (tuurlijk ook weer met een vette knipoog). Bartel is mijn lievelings cultregisseur.

avatar van lars-pixar
Hallo,

Deze film lijkt me wel leuk maar is die wel leuk?

En is het waard voor 3,- ?

avatar van stephan73
Ligt eraan waar je hem voor wilt kopen. Als je hem wil zien om de rol van Stallone, dan raadt ik hem af. Maar als je van films als Cannonball Run en Smokey and the Bandit houdt, dan zal je deze zeker leuk vinden!

The Last schreef:
Hmm.. is dit de voorganger van The Cannonball Run??

Samen met deze Gumball Rally, The (1976)

avatar van Jack Sparrow
Zitten daar ineens Martin Scorsese samen met Stallone in een scene! Wat doen zij überhaupt in dit wanproduct? Weinig aan en vooral erggggg saai. Wel lekkere soundtrack trouwens.

avatar van Crook
Haha dit is wel lache zeg! Soundtrack in combi met de auto's en de hele sfeer in de film doen me aan de game Driver denken! And that's not bad at all!

avatar van RuudC
Helaas minder vermakelijk dan Death Race 2000, maar desondanks wel de moeite waard. Het zal aan de opzet van de race liggen, want een race waarin je punten krijgt voor het omverrijden van willekeurige voorbijgangers klinkt gewoon interessanter dan de race waarin dat niet mag.

In ieder geval is de race zelf leuk gedaan. De deelnemers lijken nauwelijks op elkaar, behalve dat niemand zich aan de (morele) regels lijkt te willen houden. Geen enkel persoon (met uitzondering van het personage van David Carradine) is helemaal zuiver. Het varieert van diefstal tot misbruik, vreemdgaan, omkoperij en moord. En dat allemaal op een manier die alleen echt schokkend is voor het publiek uit de jaren ’70. Een moderne racefilm kan eigenlijk niet eens zonder. De afwisseling zit er in ieder geval goed in. Het acteerwerk en de muziek is niet verkeerd. Alleen zelden een filmposter die meer over het verhaal verklapt dan deze.

avatar van Beertje45
mikey schreef:
had destijds de film op videoband en toen was Stallone echt niet duidelijk in beeld. op dvd is er echter wel een scene waarin hij te zien is. Echter maar een klein ogenblik

avatar van Phantasm
Mooie racefilm die lekker wegkijkt.

avatar van Betamax
Mooie beelden uit de tijd dat er nog echte auto's gemaakt werden.
Leuk om een keer te zien.

Het verhaal (zeg maar gerust de voorloper van "The Cannonball Run" uit 1981) had weinig om handen maar de uitvoering was best geinig. Zo valt er geregeld wat te lachen en is ook de actie geregeld hard en grof. Neem bijvoorbeeld het absurde harde einde waar eerst "Zippo" door zijn hoofd wordt geschoten en waarna de één na andere auto crasht en ontploft. Zo zaten er best nog een aantal absurde scenes in. Visueel zag het er overigens best allemaal fraai uit en het was vooral heerlijk om de schitterende Amerikaanse zuipende jaren 70 muscle-cars weer eens terug te zien en ook te horen. Wat een ruige en stoere auto's waren dat toch. De cast stelt eerlijk gezegd weinig voor, maar voor deze film waren ze wel geknipt. Al met al heb ik me goed vermaakt met deze leuke Actie / Komedie die ik bij toeval tijdens het zappen heb gezien op de Duitse zender WDR (de eerste 20 minuten heb ik helaas gemist).

Na het zien van deze film ben ik gelijk maar "Death Race 2000" aan het pindakazen welke ik nog nooit gezien heb. Is wel leuk om eventueel morgennacht te bekijken.

avatar van Beertje45
Verhaal is zoals verwacht nogal mager, maar dat doet weinig ter zake daar het vooral draait om de wagens en de actie op Amerikaanse wegen tijdens een anonieme race. Op het camerawerk en de wijze waarop alles in beeld gebracht wordt valt weinig of niets op aan te merken. De cast doet het aardig al vond ik het karakter Zippo een irritant persoontje, leukste rol kwam van Gerrit Graham. Zoals al eerder door meerdere liefhebbers wordt vermeld is de kettingbotsing naar het einde toe wel sterk overdreven en over the top. Doch veel sterker dan het latere cannonball run. Ga zo meteen Death Race 2000 nog eens zien.