Lock Up (1989)

Actie / Drama

geregisseerd door John Flynn
met Sylvester Stallone, Donald Sutherland en John Amos

Zes maanden voor zijn vrijlating uit de gevangenis wordt de modelgevangene Frank Leone midden in de nacht naar het streng bewaakte cellencomplex Gateway overgebracht. De gevangenisdirecteur Drumgoole wil op die manier Leone straffen, omdat hij uit de gevangenis ontsnapte om bij zijn stervende vader te zijn. Drumgoole laat nu geen kans onbenut om Leone fysiek en mentaal te breken.

Aardige film waarin een gevangene flink wordt tegen gewerkt door directeur van de gevangenis, die de pik op hem heeft. Een mager en voorspelbaar verhaallijntje, maar de film is over het geheel wel vermakelijk. Donald Sutherland krijgt wel heel weinig te doen als de directeur, en Sylvester Stallone is goed op zijn plaats hier.

avatar van Dennissssss
Matige film. Dat een gevangenisdirecteur de pik heeft op een gevangene dat is tot daar aan toe, maar dat alle bewakers dit martelen toestaan en een garage in de gevangenis waar ze lekker hun eigen gang kunnen gaan. Dat slaat allemaal nergens op.

Simpel verhaal, ongeloofwaardige gebeurtenissen erin. Geen aanrader.

avatar van m1chel
Nee maar dat maakt toch ook niet uit. Deze film moet je ook niet te serieus nemen joh, gewoon een lekkere spannende gevangenis aktie film.

Dit is natuurlijk niet de bekendste film van Sylvester Stallone maar wel een film die best weet te boeien. Het verhaal zit goed in elkaar en Stallone speelt goed. Maar het beste vond ik nog Donald Sutherland als smerige gevangenisdirecteur, hij was echt geknipt voor die rol. Een film als "Death Race" heeft volgens mij veel inspiratie gehaald uit deze film. De beelden zagen er trouwens regelmatig fraai uit.

Lock up

Fantastsch. Lekker goed, makkelijk verhaal, beetje verstand op nul en genieten. Heerlijke actie

Van mij krijgt deze 4,5 * omdat ie tot mijn favorieten behoort.

avatar van Jaii Jordan
Leuke film, heb hem net gezien

avatar van Gang_Star
Een net ietwat andere Stallone film die gelukkig wel de volledige speelduur vermaakt. Het bevat geen knallende actiescènes uit films als bijv. Cobra, Rambo, Judge Dredd en dergelijke, maar juist iets meer realisme. De film moet het juist van zijn kracht hebben en alleen zijn kracht, geen wapens dit keer. Verder met goede rollen van Stallone en Sutherland.

avatar van mnrk
This is hell, and I'm going to give you the guided tour.

Blijft een leuke film met Stallone in een prima rol en Donald Sutherland is ook op dreef....het verhaal is natuurlijk niet zo bijzonder maar de film blijft gewoon leuk om naar te kijken.

Goede film
een aanrader!

Sylvester Stallone deze keer in de rol van een model gevangene, die door een sadistische gevangenisdirecteur is uitgekozen om zowel lichamelijke als psychische martelingen te ondergaan. Het verhaal is sentimenteel, clichématig, (te) simpel, echter ondanks dat er ruw aan toe gaat weet de regisseur het geheel vrij licht te houden. John Flynn beschikte over een uitstekende cast. De film kent een aantal gebreken, maar is toch onderhoudend.

avatar van RuudC
Redelijk wat grote namen in deze film, maar voor het acteerwerk hoef je deze film niet te zien. Lock Up is in principe wel een onderhoudende film. Stallone schreeuwt er af en toe op los. Sutherland is een weinig imponerende gevangenisdirecteur. Eigenlijk maar niemand echt indruk, maar het verhaal is best aardig. Actieliefhebbers gaan er bekaaid vanaf komen, want Stallone zet een erg braaf persoontje neer. De opzet van de film is wat vaag. Het gaat er vooral om dat de hoofdpersoon met keurig gedrag zijn tijd in de bak uitzit en in het laatste half jaar flink wordt getreiterd. Dat sommige mensen daar hun redenen voor hebben, mag duidelijk zijn. Dat wordt gaandeweg ook wel duidelijk, al mag gezegd worden dat Sutherland daarin flink door de mand valt. Ik snap niet waarom veel mensen hier een briljant acteur in zien. Ik vind hem hooguit leuk voor bijrolletjes.

Lock Up is een vrij typische gevangenisfilm die weer eens laat zien hoe verrot het gevangenissysteem in de Verenigde Staten is. Het is geen The Shawshank Redemption en dat is het belangrijkste dat potentiële kijkers in hun achterhoofd moeten houden. Gewoon geinig popcornvermaak.

avatar van Beertje45
Ik zal altijd een speciaal gevoel hebben als ik deze film zie, op de avond dat ik toen naar de bioscoop ging heb ik mijn vrouw ontmoet. Heb toen de film wel maar voor de helft gezien, maar ben dan het volgende weekend weergekeerd naar de bios.

De film behoort samen met Rocky tot het beste werk van Sylvester Stallone. Goed akteerwerk van John Amos, Donald Sutherland en Stallone. Er zijn al slechtere films rond het gevangeniswezen gemaakt - Zie: Brubaker, Death warrant, An innocent man, maar er zijn ook natuurlijk betere - zie: The Shawshank Redemption, Escape From Alcatraz, Birdman from Alcatraz en in het bijzonder Midnight Express.

avatar van wimaroca
Inderdaad een simpel verhaal ,gedeeltelijk inderdaad ongeloofwaardig,maar zeer zeker het kijken waard.
Zo'n films zijn gemaakt voor Stallone,niemand anders zou geaccepteerd worden voor deze hoofdrol.
En Sutherland is hier op zijn plaats.

Je moet deze film zeer zeker niet vergelijken met de films die hierboven Beertje schetst,want dan doe je die films veel tekort!!

3 sterren

avatar van sofripa
Ooit gezien, en zoals ik me herinner is ie best aardig bevallen. Vooral Sutherland was goed.

ramonbrenda
hele goede film 1 van de beste van stallone vind ik zeker 2de keer kijken waard 4 sterren

avatar van Brabants
Deze Stallone film draait enigszins op rustige toeren, ondanks dat er een gevangenisdirecteur nog een appeltje met hem te schillen heeft. Toch kent de film een lekker sfeertje en is het script eenvoudig maar toch zeer onderhoudend. Stallone bewijst toch zeker dat hij buiten het tonen van zijn spierbundels wel degelijk meer in zijn mars heeft.

heerlijke meeslepende film

avatar van Metalfist
Your body has to be here, but your mind can be anywhere

Ik ben best wel fan van het gevangenis genre. Natuurlijk een plaats waar ik zelf nooit hoop te belanden, maar het heeft wel al een aantal sterke films voortgebracht. Deze Lock Up was me echter onbekend, maar blijkbaar behoort het wel tot het meer geziene werk van jaren '80 Sly. Actiehelden in deze setting hebben me echter niet altijd volledig kunnen bekoren (Death Warrant onder andere) dus ik vroeg me af wat Stallone ging brengen.

En dat is gewoon een sterke film. Lock Up speelt met de nodige clichés van het genre, maar de uitwerking is gewoon vrij degelijk te noemen. Stallone speelt Leone, een gevangene (die natuurlijk semi onterecht in de gevangenis zit omdat hij een vriend wou verdedigen) die het aan de stok krijgt met de grote boze directeur. Een strijd tussen de twee barst los en het is net met dat aspect dat regisseur John Flynn me weet te overtuigen. Een handvol rauwe scènes (de dood van First Base onder andere) en wat leuke twists zoals het plannetje van Drumgoole om Leone te laten uitbreken door een cipier te vermommen als verkrachter. Je weet natuurlijk dat Leone dit allemaal gaat overleven en de bromance die opeens ontstaat tussen hem en kapitein Meisner is wat vergezocht, maar algemeen gezien is dit een erg vermakelijk filmpje geworden.

Goede rol ook voor Stallone. Altijd wel één van mijn favoriete actiehelden geweest en dit gaat hem dan ook gewoon goed af. Vind het sowieso één van zijn betere 'echt acteren' rollen. Liefhebbers van de met zijn vuisten sprekende Sly gaan er hier dan ook misschien wat met een slecht gevoel afscheid van nemen, want Stallone knokt op zich niet zoveel als je zou verwachten. Soit, naast Stallone gaat de meeste aandacht nog naar Donald Sutherland. De chemie tussen de twee blijft gedurende de gehele speelduur aanwezig, vind sowieso Donald een betere acteur dan Kiefer, en het realisme wordt door de aanwezigheid van echte inmates hoog gehouden.

Ben blijkbaar één van de weinigen hier, maar Lock Up behoort voor mij toch tot één van de beste films uit het oeuvre van Stallone. Lock Up duurt niet te lang, heeft een lekker tempo en een aantal memorabele scènes waardoor het over de gehele lijn vermaakt. Aangename verrassing.

avatar van Argyle
Heb deze film een paar keer gezien zowel op tv als op dvd. Het blijft echt een mooie film om naar te kijken. Kijkt heerlijk weg. Ook het verhaal vind ik prachtig. Deze film blijft je boeien. Knap acteer werk van Stallone!

Dikke 10.

avatar van Left4Dead
Sylvester Stallone speelt hier voor zijn doen erg goed, Donald Sutherland is weer als oudsher geweldig bezig. Wat kan die man toch heerlijk een onsympathiek rol neerzetten.
Verhaal heeft niet erg veel om het lijf maar ach de hoofdrolspelers maken er een leuk wegkijkertje van. Ook Amos zet een prima rol neer.

Film knauwt aan je eerlijkheidsgevoel en de partijen zijn duidelijk uiteen gezet om de kijker partij te laten kiezen. De Prent volgt de regels van een standaard film zoals dezen in Hollywoodtaal beschreven staan. De kijker wordt bij het handje genomen en 109 minuten lang begeleid door het dunne plot.

Simpel maar door het acteerwerk zeker te doen, niet nadenken maar je mee laten nemen door de regisseur.

Och ja,. Een filmpje zoals zoveel.

net gezien,vond hel in het algemeen niet erg slecht maar hij kwam er net niet..........

avatar van Fisico
Een filmliefhebber heeft minstens een dozijn Schwarzeneggers of Stallones achter de kiezen. Ik heb het eens nagekeken en op Rocky na zal ik er niet veel meer vinden die ik beter vind dan deze Lock up. Ik treed Metalfist dus bij. Niet dat dit veel wil zeggen, want ook deze Stallone is niet meer dan gewoon gemiddeld indanks het feit dat ze wel lekker wegkijken.

De verhaallijn is bij deze Lock up typisch bij de haren getrokken: een sympathieke door pech veroordeeld hoofdpersonage, een typische bad guy convict, een paar soulmates, mepgrage bewakers en uiteraard een ultieme ultraslechte gevangenisdirecteur. Het kan ook anders natuurlijk zoals James Cromwell in The green mile.
Erg geloofwaardig is het dus allemaal niet, het script rammelt langs alle kanten, maar ik vind dat Stallone zijn karakter vrij behoorlijk neerzet. Donald Sutherland is uiteraard outstanding. Ook John Amos als Meisner viel best mee. Sonny Landham ken ik dan weer het best van in Predator als de stoere (halfbloed) indiaan. De soundtrack vond ik wel best ok.

avatar van AJK
AJK
Kan me nog goed herinneren toen deze film uitkwam had ik zoiets van wat moet ik ermee.
Stallone zat in zijn filmreeksen van rambo en rocky en ik had zoiets van het zal wel.
Maar moet zeggen spanning zat er goed in
en stallone bewijst toch wel in sommige films
dat hij niet meer is als een stereotype acteur.
Maar deze keer wel goed!
En meneer Sutherland zijn aanwezigheid
is altijd goed voor een 1.
Dus alles bij mekaar.een 3.0

Prima film met Stallone en Donald Sutherland in de hoofdrollen.
Goed scenario, boeiend van begin tot einde.
Heb me er prima met vermaakt !