Paradies: Hoffnung (2013)

Alternatieve titel: Paradise: Hope

Oostenrijk / Frankrijk / Duitsland

geregisseerd door Ulrich Seidl
met Melanie Lenz, Verena Lehbauer en Joseph Lorenz

Melanie is de 13-jarige dochter van Teresa. Terwijl haar moeder naar Kenia reist, verblijft Melanie tijdens de vakantie met leeftijdsgenootjes in een streng dieetkamp. Tussen lichamelijke opvoeding en voedingskunde, kussengevechten en haar eerste sigaretten, wordt ze verliefd op een 40 jaar oudere arts, het hoofd van het kamp. Ze probeert hem te verleiden, maar de arts beantwoordt haar liefde niet. Melanie had zich haar paradijs anders voorgesteld. Derde deel uit Ulrich Seidl's Paradies trilogie.

kappeuter (moderator)
Distributie: EYE film
Release nog niet bekend.

kappeuter (moderator)
Vanaf 9 mei 2013 in de bioscoop (EYE)

“…stilistisch en dramatisch consequent, maar nog nooit zo strak als hier.” (**** Filmkrant); “…humoristisch en opwekkend, al blijft de ondertoon wrang.” (**** Volkskrant); “…hij overtuigt en beroert…” (**** NRC); “Het contrast tussen onbedwingbare verlangens en de onverzettelijke realiteit heeft Seidl nog nooit zo sterk weten te vangen...Geen wonder dat elk deel van de trilogie werd geselecteerd voor 's werelds belangrijkste filmfestivals.”, ‘Even droogkomisch, vilein en politiek incorrect als delen 1 en 2 in de trilogie…” (**** VPRO\Cinema.nl); “…intrigerend spanningsveld…” (***1/2 Telegraaf); “…perfect uitgekiende, wonderschone beelden.” (Trouw); “…mooie afsluiting van dit machtige drieluik…weer pijnlijk grappig, maar ook breekbaar en warm. Seidl hanteert een dunne scheidslijn tussen fictie en documentaire, wat deze film des te indringender maakt.” (**** Moviescene); “Seidl toont zich wederom een begaafd filmmaker die niet voor de platte emotie gaat.. een onuitwisbare indruk.” (**** Filmtotaal); “Bovendien blijkt hoofdrolspeelster Melanie Lenz een schot in de roos…prima afsluiting van de Paradiestrilogie.” (**** Cinemagazine); “…heel goed los van elkaar te bekijken maar als trilogie des te krachtiger.” (Preview Arthouse); **** (Film.nl); 7,5/10 (Filmlounge); “…een meester in het verzinnen van scènes die tussen grap en gruwel, compassie en sarcasme balanceren…” (Focus Knack); "The lightest and best part of Ulrich Seidl's trilogy...one of Seidl’s more pleasurable films..." (Hollywood Reporter); "…surprisingly wistful, tender … hopeful ending to a potentially depressing if formally magnificent trilogy" (Variety)

avatar van Redlop
De minste van de drie.

2,5 *

avatar van perlon
If you're happy and you know it, clap your fat.

avatar van Bélon
Redlop schreef:
De minste van de drie.

2,5 *

Absoluut niet mee eens, voor mij echt verreweg de beste van de drie. Bijna briljant. Ik ga hier nog op terugkomen (het is nu wat laat).

avatar van Bélon
Behalve dan dat ik denk dat Seidl een soort van "magisch realisme" weet neer te zetten dat echt zeldzaam is. Als in de film is "realistisch" geschoten maar nooit goedkoop, daagt de kijker uit, speelt met conventies maar is toch ook abstract. En zoals Seidl al eerder heeft getoond: vaak pijnlijk om aan te zien, maar ook heel menselijk. En hard, dat ook.

OK toch een soort van review dan

Ulrich Seidi gaat op een semi-documentairachtige wijze te werk en zoals het thema over teleurstelling gaat, beantwoordt deze film niet aan m'n verwachtingen: in relatie tot de voorgaande delen is er geen meerwaarde. Het dunne coming-of-age verhaal is een voortdurende herhaling van zetten, de cast speelt (te) amateuristisch, de opnames zijn statisch en dramatiek ontbreekt. Voortdurend marcheren dikke kinderen in kolonnes voorbij, ze doen quasi aan sport en worden gedrild en de stuntelige, schuchtere flirtverhouding tussen een onbeholpen meisje en een veel oudere verzorgend arts is ongeloofwaardig. Bijzonder clichématig is dat alle kinderen in het dieetkamp uit echtscheidingssituaties komen.

avatar van Leo1954
Minst uitgesproken en heftige deel van dit drieluik. Maar daarom nog niet minder, integendeel. Haast minimalistisch, de uiterst droge realiteit kruipt mij onder de huid. Melanie Lenz speelt de sterren van de hemel. Een geweldig werk van Ulrich Seidl.

Matige film waarin een meisje naar een dieetkamp gaat om af te vallen en verliefd wordt op de dokter daar. Het laatste deel uit de Paradies-trilogie is verreweg de 'braafste' van de drie en wellicht daardoor ook de minste. Het verhaal heeft verder weinig om het lijf. Een aantal leuke dialogen tussen de meiden en de gezamenlijke lichaamsoefeningen zijn wel grappig om te zien.

Ieder zijn smaak natuurlijk, maar dit is niet mijn ding.
Vond het ronduit saai.
Meer kan ik er echt niet over zeggen.

avatar van Filmkriebel
Minder interessant dan de twee vorige delen van de trilogie. Hier gaat het over Melanie, de dochter van die oudere vrouw die in Paradies:Liebe naar Kenia op zoek gaat naar liefde. Deze dikke tiener gaat een tijdje naar een dieetkamp, waar ze onderworpen worden aan een strikte vermageringskuur. Melanie krijgt een crush voor haar dokter. Waar de twee vorige films wel bleven boeien en soms pijnlijk grappig en zelfs een beetje ziek waren, blijft dit hier uit. En zonder dit scherpe kantje van de twee vorige films wordt "Hoffnung" niet meer dan een saaie afsluiter. De interactie tussen Melanie en de dokter bestaat daarvoor uit teveel zwijgzame momenten.

avatar van rep_robert
Heb alleen Liebe van de trilogie hiervoor gezien, maar als thema spreekt deze film mij veel meer aan. De meiden vind ik allemaal erg interessant en dat gluiperige arts vind ik ook een geweldig personage. Toch weet Seidl de film er niet doorheen te drukken bij mij. Het verhaal heeft verder niets om het lijf en de film lijkt vooral een boodschap te missen. Uiteindelijk ook resulterend in een veel te plots eind van de film.

Wat een saaie en sobere bedoeling (qua uitvoering) was deze film. Het verhaal speelt zich af in dieetkamp ergens in Oostenrijk, maar qua soberheid kon het zich wel afspelen ergens in een voormalig Oostblok-land. Eerlijk gezegd gebeurt er ook totaal niets in deze film en kabbelt het verhaal rustig naar het einde toe. Omdat er maar niets noemenswaardig gebeurde, ben ik op een gegeven moment maar vooruit gaan spoelen. Het enige leuke moment in deze film was toen ze allemaal buiten op een rijtje stonden en de "If You Are Happy and You Know It Clap Your Fat" song deden. Nee deze film met al die dikkerdjes was duidelijk niet aan mij besteedt.

avatar van Decec
Een redelijk drama film...
Iets beter dan vorige film Glaube...
Redelijk verhaal...
Redelijk acteerwerk...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Geen moeite waard...

Niet minder bizarre dan de twee vorige, maar ook niet minder knap opgebouwd en hoe dan ook boeiend om te volgen.
Die Ulrich Seidl lijkt mij wel een interessante cineast. 'k Bewonder met hoeveel originaliteit en verscheidenheid hij, zoals hier, scènes inlast, die in het geheel van de film amper betekenis hebben, maar toch erg grappig overkomen.
Trouwens deze "Hoffnung" is m.i. ruim meer komedie dan drama. Er zit bij al die patientjes veel meer "levenslust" in dan frustraties omwille van hun zwaarlijvigheid.

Eigenlijk wel leuk om te kijken maar had qua inhoud toch helemaal niets om het lijf.
Kan iemand mij vertellen wat Anna Maria(glaube) hier te zoeken had?

Ik blijf een zwak houden voor Seidl, maar deze was inderdaad een beetje gewoontjes en kabbelde maar wat voort.

avatar van cantforgetyou
Aardige film. Soms wel komisch, die meiden humor. Maar ook af en toe wat saai. De kinderen spelen eigenlijk best goed. Ik vind het geen artistiek hoogstandje. Trouwens heel de trilogie is voor mij niet geweldig.

Ik heb niets met kinderen.....en zeker nietr met dikke...en wist niet dat de film er bol van stond. Het hele thema sprak mij niet aan. Na 6 minuten afgezet.. Absoluut niet mijn ding,maar ik realiseer mij dat dat erg subjectief is.