Daisy Diamond (2007)

Denemarken

geregisseerd door Simon Staho
met Noomi Rapace, Thure Lindhardt en Benedikte Hansen

Een tragisch verhaal over Anna, die maar over een ding droomt: het maken als actrice. Om haar droom waar te maken verhuist ze van Zweden naar Kopenhagen. Maar het lot heeft iets anders voor haar in petto. Hoewel ze haar best doet haar dochter van vier maanden een goede start in het leven te geven, faalt ze in het combineren van haar moederschap met haar droom als actrice. Dit heeft zware gevolgen voor Anna en haar dochter.

Noomi Rapace met lang haar en lang niet zo aantrekkelijk als in Män som hatar kvinnor.

Film kan door de huilende baby vreselijk op je zenuwen werken.

Raffael77
Ik vind de film saai en eentonig. Weinig diepgang en haast docu stijl gefilmd.

ik heb maar 3 woorden

> Aangrijpend, Heftig en Rauw...! prachtige film

mijn stem is * * * * *

avatar van zembla
Drama van de bovenste plank. Wat is Noomi toch een topactrice.

avatar van jippie2010
De eerste helft van de film was zwart, heftig, onder de huid.
De scenes met de baby waren niet leuk om naar te kijken, maar wel ontzettend intens.
(overigens vind ik dat ze de grens wellicht overschreden hebben in deze scenes).
In de tweede helft is het niet geheel gelukt om de intense sfeer vast te houden,
Desalniettemin een prachtig drama. *3,5

Bepaald geen vrolijk of luchtig drama, maar juist een rauw inktzwart drama. Het heftige verhaal zat goed in elkaar en hetzelfde geldt voor de uitvoering. Het verhaal is dan misschien wel wat eentonig (allemaal vanuit het oogpunt van Noomi Rapace) maar is wel pakkend en ook geregeld aangrijpend. Dat komt vooral door het sterke spel van Noomi Rapace die zeer overtuigend de rol van alleenstaande moeder "Anna" speelt en zich ook veelvuldig bloot (letterlijk van top tot teen en het neigt soms zelfs naar porno) geeft. Ze probeert een goede moeder te zijn voor haar dochtertje "Daisy", maar door het vrijwel continue gehuil van "Daisy" lukt dat niet altijd (gaat ook ten koste van haar droom om actrice te worden) en volgen geregeld heftige scenes waarbij ze het niet meer aankan en er helemaal kapot aangaat en uiteindelijk ook doordraait. Dit lijdt dan meestal tot drastische maatregelingen die niet prettig zijn om naar te kijken (zeker niet de noodlottige maatregel).

Het verhaal is eigenlijk opgedeeld in twee gedeeltes. Het eerste gedeelte draait om "Anna" en haar dochtertje "Daisy" en het tweede gedeelte draait om "Anna" en haar carrière in combinatie met schuldgevoelens. Die carrière loopt toch iets anders dan wat ze hoopt/droomt want uiteindelijk wordt ze wel actrice (ook trouwens prostituee) maar dan wel in de porno-industrie en al haar gaatjes worden ook letterlijk gevuld (leuke woordspeling ). Dat gedeelte is misschien als drama iets minder, maar het levert wel geregeld fraaie beelden en dialogen op.

Al met al is deze film geen prettig drama om naar te kijken, maar is het wel een sterk drama met ook een sterk en heftig einde (met name als "Anna" geconfronteerd wordt met haar daden en de spiegel voor zich krijgt).

P.S. de scene waarbij Noomi Rapace wordt genomen door Trine Dyrholm met strap-on, mocht er best wezen (geweldig geluid ook erbij), ook trouwens die met Noomi Rapace en een klant waarbij de scene wordt overgedaan