Calamity Jane (1953)

Muziek / Western

geregisseerd door David Butler
met Doris Day, Howard Keel en Allyn Ann McLerie

Calamity Jane is de ruigste meid van het wilde westen; zij rijdt paard en schiet met haar wapens als een man. Haar nieuwe avontuur zoekt ze in Deadwood, waar ze wordt verwelkomd door Wild Bill en haar vriend Danny Gilmartin. 's Avonds gaan zij naar de saloon, waar een actrice uit New York zal optreden. Helaas is zij ziek geworden en wordt ze vervangen door de zanger Francis Fryer. Het publiek pikt dit niet en komt in opstand. Om de woedende menigte te kalmeren, belooft Jane dat de beroemde Adelaid Adams zal optreden. Het lukt haar om Adelaid te regelen, maar door een misverstand is het niet Adelaid maar haar bediende Katie Brown die het podium betreedt. Al gauw wordt Katie door het publiek aanbeden.

Een erg leuke film in z'n genre. Heb hem toevallig pas weer gekeken en ondanks het simpele verhaaltje is het toch erg leuk om naar te kijken. Vooral de vele leuke liedjes (één daarvan won geloof ik een oscar), maakt deze musical een leuke musical om naar te kijken. 3*

Heb ooit nog bij haar graf gestaan in Cody.
En volgens mij is het gewoon Deadwood (zonder City dus).

avatar van matthijs_013
De liedjes waren wel leuk en ondanks dat ik een fan ben van Doris Day's werk, kon ik haar in deze film wel achter het behang plakken. Wat was ze toch ontzettend irritant. Nee, haar verschijning wist eigenlijk de complete film voor me te verpesten.

avatar van speedy23
Charmante musical uit de oude doos die helemaal drijft op het aanstekelijke samenspel van Doris Day en Howard Keel. De film heeft enkele leuke liedjes waaronder de evergreen Secret Love die destijds de Oscar kreeg voor het beste filmlied.

Dick2008
Ja, Doris is hier goed op dreef. Het tempo is ook goed. De liedjes The Deadwood Stage en The black hills of Dakota zijn ook vrij bekend gebleven.

avatar van Brix
Niet alleen een van de leukste musicalfilms, maar ook de beste van Doris Day, die hier met een tomeloze inzet speelt of haar leven er van afhangt.
Ze wilde zich klaarblijkelijk bewijzen, omdat ze de hoofdrol in een soortgelijke eerdere film, 'Annie get your gun' (waar Howard Keel overigens ook in speelde)ondanks haar inspanningen, misliep.
En het resultaat mag gezien worden.
Keel en McLerie zijn ook heel goed in hun rollen, maar Day steelt in alle opzichten de show.
Ze is heel komisch, en zingt erg leuke liedjes.

Ik heb echt volop genoten van de film, die zeker nog wel vaker in mijn DVD speler terecht zal komen.
Prima beeldkwaliteit en kleuren die DVD, in Engeland besteld, met Nederlandse subs, en nog goedkoop ook.

Day made my day !

avatar van movie acteurs
Muziekachtig Westerntje.

Gelukkig niet zo theatraal qua actrices en dat is altijd wel fijn van Doris, hoe Doris overkomt is fijn aangezien ze in Muziek films niet al te serieus is zoals sommige actrices dat wel doen. Gewoon een fijne Day film. 3,5.

wauw deze film is geweldig, echt super, maar verdorie zeg, ziet niemand dan dat dit eigenlijk gaat over de lesbische gevoelens van Calamity Jane?

avatar van Katharina
Wat een heerlijke film was dit weer. Mooie muziek, leuk geacteerd, grappig verhaal, grappige humor. Een oude film op zn tijd is fantastisch!

avatar van misty
mijn doris day film nummer een

avatar van madmax1
Blijft toch wel genietbaar zulk een oudje in een bejaarden tehuis te bekijken.
Vooral bij de dames blijft Doris-Day de nummer een op cinema gebied,ook de mannen waren haar niet vergeten,en klonk een warm applaus ,anderhalf uur top amuzement

Deze prettige en romantische musical western barst van het optimisme en spot met de traditionele western mannen- en vrouwenrolverdeling. Maar de film moet het vooral hebben van de energieke jongensachtige Doris Day die vol zelfvertrouwen speelt en zing. Er zijn prachtige liedjes te horen waaronder het onvolprezen Secret Love.
Jaren geleden al eens gezien en de productie blijkt jaren later niets van zijn charme te hebben verloren.

Een vrolijke, uitbundige musical in een western jasje die zorgt voor ruim anderhalf uur puur vermaak. Dat kun je met een gerust hart aan Doris Day overlaten, een entertainer pur sang. Behalve dat ze geweldig kan zingen heeft ze ook een goed gevoel voor komedie.
Het slotnummer “Secret Love” is zonder twijfel een van de mooiste filmsongs uit de jaren ’50. Kathy Kirby heeft daarmee tien jaar later nog een tophit gehad.

avatar van Arapaho85
‘Musicals’ zullen nooit mijn fimvoorkeur hebben, de zoetigheid en meligheid waar deze films mee doordrenkt zijn spreekt mij gewoon niet aan. Als men mij dan vraagt, wat is jou favoriete musical antwoord ik Oliver! (1969) en deze: Calamity jane.
Calamity jane heeft sowieso voor mij al het voordeel dat het een western is en nogwel een western volledig in de jaren ’50 B-film stijl. Je hebt de mooie kleurrijke decors, de brave jaren ’50 huisvrouwen (in deze film valt het echt wel op, de jaren ’60 en ’70 met de “vrijgevochten” vrouw moesten nog komen) en de (helaas) domme indianen. Niet dat ik dit zo goed vind maar het past nu eenmaal in het jaren ’40/50 - westernboekje.
Doris Day acteert zoals door Brix reeds vermeld is, enorm goed en weet op een perfecte manier een stoere maar toch ook kwetsbare Calamity Jane neer te zetten.
Op Howard Keel en de verdere cast is verder ook niets aan te merken.
De liedjes The Black Hills of Dakota en Secret Love vindt ik het mooist vooral TBHoD wist mij zelfs een beetje te ontroeren.
Wanneer Keel (een bas bariton) Higher Than a Hawk mag brengen merk je dat men hier de gezongen tekst pas later aan het beeld heeft toegevoegd, zijn lippen komen totaal niet overeen en dat verpest de pret wel wat.
Conclusie zéker geen slechte film als je natuurlijk wel het indianen racisme en de onschuldige brave, volgzame keuken/huismoedertjes door de vingers wil zien.

avatar van mrklm
Judy Garland had natuurlijk de Oscar voor beste vrouwelijke hoofdrol in 1954 moeten winnen voor "A Star Is Born", maar het is mij volstrekt een raadsel waarom Doris Day niet eens een nominatie kreeg voor haar sublieme vertolking in deze uiterst vermakelijke muzikale komedie. Ze speelt "Calamity Jane", een western-girl die meer dan haar mannetje weet te staan in het dorpje "Deadwood" waar verder alleen maar mannen wonen. Saloon-eigenaar Henry [Paul Harvey] belooft de mannen een spectaculair optreden van een vrouwelijke artiest, maar wanneer Francis Fryer [Dick Wesson] een man blijkt te zijn, dreigen de mannen de tent af te breken. Calamity houdt de mannen tegen door te beloven dat ze zelf de grote ster Adelaid Adams [Gale Robbins] uit Chicago zal overhalen om naar Deadwood te komen.

Calamity Jane won de Oscar voor 'best song' en dat is voor een groot deel de verdienste van Doris Day die het lied 'Secret Love' in één take inzong en dat op prachtige wijze deed. Ze is sowieso fantastisch in deze film, waarbij het vooral knap is hoe ze in karakter weet te blijven, ook wanneer Calamity haar wildwest-kledij inruilt voor meer vrouwelijke kleding. In de opening "The Deadwood Stage" en het liedje "The Windy City", waarin ze beschrijft wat ze gezien heeft in de grote stad, zijn voortreffelijk gespeeld. Doris was ooit een getalenteerd danser, maar na een zwaar ongeluk is ze altijd erg huiverig geweest om ingewikkelde danspassen te doen. Toch lijkt ze hier van de energie te barsten en geeft ze precies de juiste combinatie van jeugdig enthousiasme en souplesse om haar karakter onvergetelijk te maken.