Hua Pi 2 (2012)

China
Mystery

geregisseerd door Wuershan
met Xun Zhou, Kun Chen en Wei Zhao

Volgens de traditionele kennis kan een demon menselijk worden wanneer een mens het vrijwillig zijn of haar hart aanbiedt. Deze transformatie zou de ultieme triomf betekenen voor de onderwereld. Xiaowei (Xun Zhou), een eeuwenoude geest van een vos, wordt uit haar bevroren staat bevrijd, verandert in een verleidster, consumeert levende harten om haar schoonheid te behouden en zoekt een manier om in een mens te kunnen veranderen. Ondertussen verbergt prinses Jing (Wei Zhao) haar ontsierde uiterlijk achter een gouden masker en is zij op zoek naar de enige man van zij hield; een bewaker die haar niet wist te beschermen, vele jaren geleden...

Jammer.

Wel beter dan het eerste deel, maar het past gewoon niet zo bij Wuershan. Hij moet gewoon frisse, vlotte en frivole filmpjes maken, daarin blinkt hij uit. Een film als Painted Skin is én te episch, én te gericht op drama en romantiek.

Ook iets te duur, waardoor de eigen stijl van de regisseur sowieso wat onderdrukt wordt. Wuershan heeft duidelijk ook moeite met het budget, want hoewel er genoeg moois voorbij komt zit er ook een teveel aan overbodige CG in, wat het visuele effect weer afbouwt. Ook qua ritme zit de film niet altijd even goed in elkaar.

Jammer dus, want verder erg veel potentieel. Zitten prachtige plaatjes in, mooie vechtscenes en bij momenten indrukwekkend camera werk. Verhaaltje boeit ook wel en aan het budget zal het niet gelegen hebben, gezien de weelderige uitstraling van de film.

Geen goeie match dus. Hoop dat hij er wat van geleerd heeft en na dit big-budget studio avontuur weer terug naar z'n roots gaat.

avatar van Onslaught
Erg mooie fantasie film.

Ik ben niet bekend met het eerste deel en ook niet met het andere werk van Wuershan, daarom denk ik waarschijnlijk anders over deze film dan Onderhond.

Het is vooral een visueel erg mooie fantasie film geworden gevuld met drama, romantiek, actie en erg mooie CG beelden.

Het duurde even voordat ik in de film zat, maar na een uur zat ik er helemaal in en genoot ik van wat er op me af kwam, ook al draait het vooral tussen de liefde tussen 2 personen en is dit erg belicht. Ik zou niet weten hoe je het verhaal anders had kunnen brengen zonder dit extra te benadrukken,

Het aparte aan deze film is dat de film minder Chinees oogt en eerder een soort van combinatie tussen Chinese en westerse fantasie, Op sommige momenten dacht ik dat World of Warcraft en Wuxia bij elkaar kwamen.

Zeker een aanrader voor liefhebbers van een beetje fantasie, romantiek, drama en actie verwikkelt in een Chinees sausje..

avatar van hoffhaan
Fantasie film met zeker mooie special effects. Voor het overige niet bijzonder. Kijkt redelijk weg. 3.0

Visueel is dit kunstig in elkaar gezette fantasie-epos een lust voor het oog: de special effects zijn prachtig en hetzelfde geldt voor kleurgebruik, aankleding en decors. Echter helaas is dit spektakel niet echt spannend, blijft te oppervlakkig, waardoor je je als kijker niet identificeert met de hoofdpersonen, en bovendien is de speelduur van 131 minuten (veel) te lang.

avatar van Noodless
Mooie fantasiefilm vol romantiek en gevuld met heel wat prachtige kleurrijke plaatjes, knappe decors en effecten. Het verhaal is best interessant gezien de aanwezige dramatiek en de romantiek die op geen enkel moment de kijker weet te vervelen. Toch net geen vier sterren voor deze mooie film omdat de film toch bepaalde minpunten heeft. Zo vind ik niet alle actiescènes even geslaagd : de slow-motion wordt iets teveel toegepast, anderzijds waren sommige actiescènes te snel gefilmd. Ook de muziek vond ik niet zo bepalend in deze film. Soms verkeerde keuzes bij bepaalde scènes. De film had ook oog voor een komische noot betreft de demon bestrijder, maar daar werd te weinig gebruik van gemaakt. En de speelduur is inderdaad wat te lang. 7,5/10

avatar van blurp194
Mooi sprookje.

Visueel erg sterk uitgewerkt mooi spel met normen en waarden vervat in een sprookje van helden, prinsessen, vos-demonen en vogel-demonen. Af en toe romantisch, af en toe vol van actie. Maar toch ook wat afstandelijk, wat langdradig, en wat te simpel - er zijn nogal wat motieven die niet echt uitgewerkt worden, en de subplotjes worden niet allemaal gebruikt. Jammer, dat had een veel sterkere film op kunnen leveren.

Toch is het ook zo erg fijn plaatjes kijken.

Prachtige film waar je van moet houden, omdat je als kijker toch wel enig gevoel voor fantasie moet hebben. Verder voor wie bekend is met de Chinese/oosterse films en de bijbehorende aspecten en deze kan waarderen dan zit je prima bij deze film.

Het voornaamste verschil tussen deel 1 en 2 is dat de makers flink meer hebben uitgepakt in wat betreft de special-effects, wat van mij wel iets minder had gemogen, omdat het verhaal zelf al genoeg over laat aan de verbeelding.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Ik heb het eerste deel niet gezien, dus kan niet vergelijken. De film is een mysterieus actiesprookje geworden met prachtige beelden. Hier en daar er net iets over met te veel CGI, maar meestal wel mooi gedaan. Verhaal zelfde eigenlijk met meestal boeiend, maar hier en daar wat onsamenhangend. De muziek is passend met wat piano en vooral de pipa. Het geeft een dromerig sfeertje.

Ben toch benieuwd naar het eerste deel. Bij deze sequel is het niet altijd evident om er in te komen en komt het wat geforceerd over. Wil niet zeggen dat je dit bij deel 1 wel te zien zou krijgen. Maar kom, deel 2 is beter dan verwacht en heeft me alvast geboeid.

avatar van Rickyman
Schitterende plaatjes met prachtige kleuren, bijzonder mooi weergeven inderdaad, maar zijn sommige effecten ook knullig uitgevoerd.
Verder is het oninteressante, niet te volgen hak op de tak verhaal erg langdradig.

avatar van joolstein
Deze sequel van Hua Pi (2008) is duidelijk de betere van twee! Donnie Yen keert in deze film niet terug maar drie andere wel. Dat zijn actrice Xun Zhou die wederom de personage van de vos-demon speelt en Kun Chen en Wei Zhao die andere rollen hebben gekregen. Dat dit het tweede deel is maakt eigenlijk niet heel veel uit en is het gemakkelijk te volgen, bekende verhaal over plicht, eer en levenslange liefde. Ook deze is minder een actiefilm en meer een weelderige, fantastische kostuumroman met wat actie erin. Het zijn dan ook vooral de mooie visuele beelden van regisseur Wuershan die hier de meerwaarde zijn. Al is het voor de regisseur zelf misschien een stap terug. Dit is zeker een goede film voor mensen die houden van oude Chinese sprookjes maar mensen die op zoek zijn naar een verandering van plot zullen bij deze niet aan hun trekken komen. Maar op de koop toe krijg je wel drie schoonheden voor de prijs van één!