Feng Sheng (2009)

China
Drama / Thriller

geregisseerd door Kuo-fu Chen en Qunshu Gao
met Xun Zhou, Hanyu Zhang en Xiaoming Huang

1942, Nanking. In de nasleep van een aantal aanslagen op hooggeplaatste officials van de Chinese marionettenregering ontbiedt het hoofd van de Japanse geheime dienst een aantal verdachten in een landhuis voor verhoor. Een gespannen kat-en-muis-spelletje ontvouwt zich terwijl de gezochte Chinese codekraker probeert een cruciale boodschap te versturen zonder daarbij zijn/haar identiteit prijs te geven.

avatar van hannes64
Een zeer mooie en vooral slimme film.
Een topverhaal, met veel wendingen....."wie is `t nou"????
Met een prachtig onverwacht einde....zoiets zie je alleen maar in zulk soort films.
Soms kom je een film tegen waarin je denkt, deze zal niets worden, maar eens in de film word ie steeds beter en beter.
En dat had ik dus bij deze ook.
Soms gruwelijke martelingen....dan weer eens magnifieke scenes.
Maar dat achterwege.....1 van de beste films van 2009.
Gewoonweg schitterend.
Een film om nogmaals even te bewonderen, zo goed is ie.
Nog nèt geen meesterwerk maar wel een must-see.
Er zijn natuurlijk beteren, maar bij deze kreeg ik `t even zweet van.
Ja, zien!!!

avatar van mcdaktari
Nou ik hoop dat je gelijk hebt, het lijkt mij idd ook wel een goeie film. Ik ga hem vanavond of morgen kijken en verwacht er veel van. Ik laat nog wel weten wat ik er van vond en stem later nog wel

avatar van RickZ
Chineese verzetsthriller met martelingen en list&bedrog-spel, redelijk spannend. Helaas staan er hier nog weinig stemmen en berichten, en dat is zeker niet terecht voor deze goede film. Rapportcijder 7 --> 3,5 ster dus (helaas gaat het gemiddelde nu van 4,4 naar 4,25)

avatar van Baggerman
Nou, tot nu toe alleen nog becijferingen hoger dan 3,5*, dus ik werd wel nieuwsgierig naar deze film.

Sowieso twee leuke actrices, Zhou Xun en Li Bing Bing!!!! Verder ook Zhang Hanyu, die ik erg goed vond in 'The Assembly'.

Geen teleurstelling. Een spannende film en mooi sfeervol gebracht. Prima camerawerk, de muziek soms raak, maar soms net tè......eh.... Rogier-van-Otterlo-Soldaat -van-oranje-marsmuziek -achtig!

Verder vallen de gave settingen de mooie decors op.

Ik vrees nu alweer voor de matige Hollywood-remake

Al met al een lekkere film.

Zeer fijn filmpje.

Visueel echt super. Wel redelijk tradioneel maar lichtwerk en cinematografie zijn van uitzonderlijk hoog niveau. Cast is ook sterk, maar da's meestal wel het geval bij dit soort dure Chinese films.

Opvallend dat dit geen episch gevalletje is geworden, maar eigenlijk een best kleine film die zich grotendeels op één locatie afspeelt. Da's best een leuke afwisseling, al is "klein" wel relatief natuurlijk. Aan alles valt het hoge prijskaartje af te lezen.

Ook nog aardig spannend en sfeervol naar het einde toe. De epiloog is redelijk uitleggerig maar als geschiedenis/China-leek toch best nuttig. Verder niet al te veel bombastische twisten, het wordt allemaal wat stijlvoller aangebracht.

Fijn filmpje dus, ook voor een best breed publiek geschikt denk ik.

4.0* en een uitgebreide review

avatar van blurp194
Prachtig in beeld gebrachte film, met veel aandacht voor details en mooie en sfeervolle beelden. Wel veel binnenshuis, maar de paar buitenscenes die er bijzitten maken ook indruk.

Het verhaal is wat aan de ingewikkelde kant, maar weet de spanning wel de volle twee uur vast te houden. Goed geacteerd door voor mij grotendeels onbekende acteurs - de enige die ik wel eens eerder gezien heb is denk ik Li Bingbing - de heks uit The Forbidden Kingdom - die hier vanzelf een heel andere rol speelt. En, er spelen ook Japanners mee, en als ik het goed hoor spreken die ook japans - dat vind ik ook altijd wel wat hebben, als iedereen in een film ook de goede taal spreekt.

Misschien is het een terechte opmerking dat het verhaal wat vergezocht is, maar wat geeft dat als het spannend verteld wordt. Ik heb me geen moment verveeld in ieder geval. Deze film gaat op de lijst om over een halfjaartje of zo nog eens te kijken - en daar verheug ik me nu al op.

Spannende, sfeervolle spionagethriller, slim gefilmd, met een uitstekende bezetting, waar je voortdurend je aandacht bij moet houden anders raak je al snel het spoor bijster. Soms deed het verhaal me denken aan de verhalen van Agatha Christie en aan de film Lust Caution van Ang Lee.

LoTroPan
Misleid

Sfeerrijke en onderhoudende verzets- annex spionagethriller, die na een spectaculair begin steeds spannender wordt. Naast de vormgeving van de setttings valt het voortreffelijke camerawerk op. Bovendien wordt er door de cast sterk geacteerd, in het bijzonder door Xun Zhou en Bingbing Li.
Jammer genoeg had ik het bij het raden van wie de mol was niet bij het rechte eind. Maar ja, je kunt niet alles hebben.

Niet zo direct aan mij besteed dergelijke ondervragingsfilms met een behoorlijke portie martelpractijken er bovenop.
Sfeervol en wel interessant omwille van de gebeurtenissen in de Chinees-Japanse oorlog, de marionettenregering...en natuurlijk met de nodige suspense.
Naar het einde toe mengt er zich toch enige emotie in het intrige en dat is m.i. dan ook het beste deel van de film.
Geen enkele acteur valt uit de toon.

avatar van Filmkriebel
Spannende spionagefilm in het China van de tweede wereldoorlog, met een paar ferme twists zoals het hoort. Heel voortreffelijk, want hoewel het grootste deel van de film zich in een soort kasteel afspeelt, is er van langdradigheid geen sprake. Net als in een potje Cluedo, mag je ook hier gaan raden wie de mol is. De plichtsbewuste Japanse officier die de valstrik leidt schuwt bovendien niet om martelpraktijken toe te passen om de vijand te ontmaskeren. Voor wie in de mood is voor een sterk spionageverhaal die je in één trek uitzit, zal hier ongetwijfeld zijn ding in vinden; ik heb er alvast geen spijt van.