Pompeii (2014)

Canada / Duitsland
Actie / Drama

geregisseerd door Paul W.S. Anderson
met Kit Harington, Emily Browning en Adewale Akinnuoye-Agbaje

De film volgt het verhaal van een Keltische gladiator die in slavernij leeft. Aan de vooravond van een enorme vulkaanuitbarsting die Pompeii verwoest, wordt hij verliefd op een edelvrouw. Dit zorgt er tevens voor dat hij oog in oog komt te staan met de man die zijn familie jaren eerder afslachtte.

Had er meer van verwacht.
Het romantische haalt de bovenhand, en waar ik naar nieuwsgierig was, de eigenlijke ramp start pas als de film ruim over de helft zit.
Maar dat deel is dan wel goed gemaakt. Goede speciale effecten.
Maar het had meer over de uitbarsting mogen gaan vanaf het begin van de film.

avatar van MadMekx
Slaapverwekkende film. Verhaal is slap. Maar het ergste: Kiefer Sutherland als romeinse krijgsheer. Sloeg helemaal nergens op. Verschrikkelijk dom accent, ik ergerde mij helemaal kapot. Werd gewoon lachwekkend op een gegeven moment. Anyway. Het is nog wel het kijken waard maar als je wat anders heb liggen zou ik dat maar gaan kijken.

Had hem bijna niet gekeken door de negatieve opmerkingen, maar ik vond hem niet zo slecht eigenlijk. Voor een filmavondje is het een prima film die mij in ieder geval voldoende heeft vermaakt. Alleen de gladiator uitspraken (met name die helemaal aan het einde, was een beetje jammer..

avatar van Awasiku
Aangenaamd verrast en al helemaal dat het van Paul WS Anderson komt .....
Deze keer gelukkig met niet te vaak "bijna haast niet " over the top slowmotion acties zoals je gewend bent van Anderson en er zit degelijk een beetje verhaal achter .
Simpel filterdun Verhaal , Mooie SFX/VFX ..., ouderwetse Acties
Een prima ...avondvullend filmpje ..

avatar van cor1946
Special effects oke, het verhaal snel vergeten. En wat doet Jack Bauer(Sutherland) in godsnaam in zo een film dat is niks voor hem.

avatar van VforVictor
vond Kiefer wel goed in deze film eigenlijk.

avatar van Movieborst
Als Gladiator fan van jewelste vond ik dit bijna heiligschennis... Dat dit eigenlijk mag?! In de muziekbusiness was er waarschijnlijk een rechtszaak aangespannen wegens plagiaat. Poging tot plagiaat, want dit was met tijd en wijlen tenenkrommend. De special effects geven de film een extra punt! Snel vergeten......

Movieborst schreef:

Als dit plagiaat is van Gladiator, dan is Gladiator plagiaat van zeker meer dan 10 films.

Zeker geen goeie film, redelijk - nog wel vermakelijk..
Tis een film die makkelijk wegkijkt, t ziet er redelijk mooi uit.. En gedachten op 0 en gewoon kijken.
Als je de film gaat beoordelen op punten kan je hem dr grond inboren: geen diepgang, de ''liefde'' die tussen die 2 ontstaat onstaat uit het niets, allemaal ''standaard'' personages, voorspelbaar..
Maar desondanks is het wel een film die makkelijk wegkijkt, had miss iets korter gemogen maar heb me er opzihc wel mee vermaakt.
2.5* kijken, vermaken, en vergeten

avatar van Roger Thornhill
Eerst een uurtje Spartacus meets Gladiator met bordkartonnen personages, daarna een stevig half uurtje rampenfilm met fraaie FX met een toch wel verrassend unhappy end. Had beter gekund (vooral dat accent van Kiefer Sutherland), had ook slechter gekund, tamelijk middelmatig dus.

Om nou te zeggen WAAAAAAA AWSOME.. nee, maarrrrr zeker geen verkeerde film. Zoals de meeste films: lekker onderuit gaan zitten met een bak popcorn en niet kritisch denken. Nadat je de film gezien heb zal je hem gauw weer vergeten. En een tip aan Kiefer Sutherland.. doe alleen 24, niet dit.

avatar van Pim1993
achja

avatar van Do88
Leuke film. Keek wel lekker weg.

avatar van Thorongil
Nog eens herkeken. Blijft een leuke film voor eens te zien, maar niets speciaals.

avatar van arno74
Zonder verwachtingen bekeken, en niet teleurgesteld. De details waarmee de stad Pompeii wordt getoond zijn redelijk herkenbaar voor wie daar ooit is geweest, het is zeker niet zo schaamteloos nep als in andere films soms steden worden nagemaakt. Het (liefdes)verhaal zelf, uit de tijd van de gladiatoren, heeft verder weinig raakvlakken met Pompeii, afgezien dus van de locatie en de vulkaan.

De manier waarop de vulkaansuitbarsting wordt getoond, met zeg maar rondvliegende meteorieten, levert veel spektakel op maar wist me niet te overtuigen, het zag er ontzettend nep uit.

Onderhoudende film die je het beste zonder hoge verwachtingen kunt bekijken. 2,5 a 3*

Redelijke film waarin een gladiator valt voor een vrouw buiten zijn stand. Een uiterst mager verhaaltje met een voorspelbaar verloop en clichématige personages. Ook is Kiefer Sutherland niet op zijn plaats hier. Daartegenover kijkt de film wel gemakkelijk weg, heeft het een mooie aankleding en flink wat spektakel.

Ondergewaardeerde film. Mooie beelden, verhaal werd snel verteld maar toch zeer duidelijk. Ook was er steeds een realistisch gevolg aan een bepaalde actie, en niet zo'n moment van dat ge denkt van "huh?". Plus er zat humor in die ik wel kon appreciëren. En ik vond hier het liefdesverhaal eerder niet storend, maar een bijdrage aan het verhaal. Zeker de uitwerking ervan.

avatar van mordang
Na afloop dacht ik..."Waar heb ik eigenlijk naar zitten kijken?"

Het was een dun verhaaltje..niet te veel nadenken. De beelden waren vlot en mooi. Alles zag er tot in de puntjes gaaf uit. Maar boeien deed het maar weinig.

Was het slecht? Nee. Echter er kwamen een paar clichès langs in deze film die me stoorden. Hoe kan je toch zo'n grote productie opzetten en dan zo'n gemakzucht in het verhaal laten blijken?

Het was aardig. Het het geweldig kunnen zijn....

avatar van Flat Eric
Ok, het is een zoetsappige lovestory, met een niet overtuigende Kiefer Sutherland als Romein (wat een miscast), en ongetwijfeld veel raakvlakken hebbend met Gladiator of Hercules, maar dat neemt niet weg dat ik me enorm heb verheugd op Dé Uitbarsting! Dat was spannend en mooi in beeld gebracht.

avatar van möök
Te veel uitgekauwde ingrediënten in dit spektakelformat van de middelste plank.

avatar van Lurtz
Prima simpel vermaak. Blinkt nergens echt in uit, maar heel slecht wordt het ook nergens.

avatar van xxERWINxx
Geen slechte film, maar ook niet echt goed. Film komt traag op gang met een soort Gladiator achtige gevechten, pas na 1 uur ofzo begint de vulkaan en dan word de film beter, ook mooie special effects, einde had ik niet verwacht, al met al leuk om een keer gezien te hebben.

avatar van frolunda
Geen film waar ik me bij heb verveeld maar echt hoogstaand was het allemaal ook niet.Daarvoor was het scenario toch iets te voorspelbaar en de special effects niet altijd overtuigend genoeg.Verder vond ik Sutherland niet echt goed gecast voor deze film en het spel van de twee hoofdrolspelers wat kleurloos.Enkel het acteren van Adewale Akinnuoye-Agbaje als Atticus en de indrukwekkende verschijning van Sasha Roiz als Proculus gaf Pompeii wat dat betreft een (kleine) meerwaarde.Daartegenover staat dat het allemaal erg onderhoudend is en nooit onder een bepaalt niveau wegzakt,en dat is ook weer wel eens leuk.

Aardig, was mooi in beeld gebracht. Maar miste toch wel iets aan het verhaal en het totale concept.

avatar van Decec
Een goede actie/avontuur/drama/historie en romantiek film...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Bekende acteur Kiefer Sutherland...
Super mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Perfect achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...

avatar van wimaroca
Geen slechte film zeker het kijken waard

avatar van Devedeetje
Verrassend goede gladiatoren film dat eindigt met een natuurramp.

Ik vond de combinatie van deze genres een groot pluspunt van 'Pompeii'

Niet zo groots als 'Gladiator' van Ridley Scott (2000, met Russell Crowe),
maar wel gewoon goed en een absoluut vermakelijke stoere-mannen-film.

(en wie zegt dat gladiatoren geen eigen sportschool hebben..? Ik bedoel maar..LOL)

avatar van Ste*
Ik snapte in het begin niets van het gemiddelde hier. Ik kreeg er een Game of Thrones-gevoel van, en dat lijkt me toch een groot compliment. Mooie openingsgeneriek, aardige muziek, een interessante tijd en geschiedenis. Het leek me jammer als dit nog zwaar downhill zou gaan.

Helaas gebeurde dat wel, en hield de vergelijking met Game of Thrones ook snel op. Niets van het goede acteerwerk en de geweldig sterk opgezette scenes en dialogen, maar een zeer zwak script vol clichés waar met een sneltreinvaart doorheen geacteerd werd.

Kit Harington is best een aardig acteur, jammer dat hij heel de tijd zo'n geforceerde stem opzet. Ook de rest was niet bepaald geweldig, maar dat kwam ook door het matige materiaal waar ze mee moeten werken. Het hele plot wil voor geen meter boeien - had niet eens zin om moeite te doen het plotje te begrijpen - het was voor mij alleen maar afwachten tot de vulkaan roet in het eten kwam gooien (pun intended).

Ik ben eigenlijk altijd wel te porren voor een rampenfilm met veel destructie, maar het zegt genoeg dat ik hier nooit echt inkwam. Echt heel streng voor CGI ben ik meestal niet, maar hier waren de effecten toch echt te matig om echte indruk te kunnen maken.

Jammer. In het begin zag het er even naar uit dat dit best iets zou kunnen worden, maar ik moet me me helaas aansluiten bij de laagstemmers

avatar van Diederik58
Gelukkig worden er ook nog dit soort spektakel films met een lovestories gemaakt. Geen pretenties. Vol clichés. Gewoon leuk vermaak met prima acteerwerk, mooie beelden, recht toe recht aan.

avatar van N00dles
Vroeger op de basisschool heb ik een keer een spreekbeurt gehouden over Pompeï, met de uitbarsting van de Vesuvius en hoe een dorpje volledig onder een laag lava bedolven werd. Vooral de gipsen beelden van de verkoolde inwoners vond ik toen erg fascinerend.

Ik had nog nooit eerder een film gezien over Pompeï dus stiekem hoopte ik op een spectaculaire rampenfilm. Helaas heeft de regisseur een aantal films op zijn naam staan waar ik zo mijn wenkbrauwen bij frons, maar ik wilde Pompeii het voordeel van de twijfel geven.

Bij de intro was ik positief verrast. Misschien kwam het mede doordat Kit Harington erin meespeelt, maar ik zag behoorlijk wat overeenkomsten met Game of Thrones. De manier van filmen, de omgevingen, de sets. Grote kans dat Anderson zich heeft laten inspireren door deze serie, maar als de film er beter van wordt, zie ik het probleem niet.
Helaas houdt de vergelijking na de intro al snel op en werd het steeds meer een derderangs Gladiator.
Want meteen valt op dat cliché na cliché zich opstapelt. Het plot is ontzettend simpel van opzet en de personages zijn totaal niet uitgediept. Aan de ene kant heb je de stereotiepe, kwaadaardige senator Corvus (een nogal matige rol van Kiefer Sutherland), aan de andere kant de engelachtige verschijning Cassia (Emily Browning). In het midden het stoere personage Milo (Kit Harington) die niet veel meer hoeft te doen dan als een stoere mute met abs voor zich uit te staren.
Het politieke geneuzel, de gladiatorengevechten en het 'liefdesverhaal' voorafgaand aan de ramp boeiden mij totaal niet en zorgde er alleen maar voor dat de rampenaspect minder aandacht kreeg dan het verdiende.
Waar het liefdesverhaal en het relationele conflict in bijvoorbeeld Titanic goed is uitgewerkt, door o.a. de chemie tussen de hoofdrolspelers en het acteertalent, ontbrak in Pompeii de chemie volledig.

Toen de uitbarsting dan eindelijk zijn intrede deed, leek het weer even wat interessanter te worden, maar de special effects vielen -uitzonderingen daargelaten- behoorlijk tegen. De green screens waren nogal obvious en soms was het kleurgebruik zo kitscherig dat het leek alsof ik naar The Hobbit zat te kijken.

Ik miste aan het eind vooral nog iets van een overzicht van de nasleep van de ramp, hoeveel mensen er omkwamen, hoe Pompeï er nu bij ligt; een soort afsluiter die terugblikt en het verhaal in perspectief plaatst.