Pompeii (2014)

Canada / Duitsland
Actie / Drama

geregisseerd door Paul W.S. Anderson
met Kit Harington, Emily Browning en Adewale Akinnuoye-Agbaje

De film volgt het verhaal van een Keltische gladiator die in slavernij leeft. Aan de vooravond van een enorme vulkaanuitbarsting die Pompeii verwoest, wordt hij verliefd op een edelvrouw. Dit zorgt er tevens voor dat hij oog in oog komt te staan met de man die zijn familie jaren eerder afslachtte.

Driello
Vreselijk. Saai, traag. Enorm flauw verhaal dat in meerdere opzichten erg bekend voorkomt. In feite is dit een soort alternatieve re-make van films als Gladiator. in feite zijn er zoveel elementen gejat dat het naar plagiaat ruikt. Stinkt. Acteurs zijn vooral geselecteerd op huin uiterlijk en missen juist datgene waarom het natuurlijk moet gaan: ateer-vaardigheid.
De film leunt ontzettend op het natuurspektakel en daar gaat het ok al mis: de CGI is hier wellicht lelijker dan ik ooit eerder heb gezien. De film biedt geen enkel aanknopingspunt voor een score. 1* omdat het af en toe zo slecht was dat ik wel veel gelachen heb........

avatar van rep_robert
Een bij vlagen spectaculaire film met veel actie en bombasme kunnen uiteindelijk niet verhullen dat het verhaal wel erg slap is en de romance tussen Browning en Harrington komt alles behalve natuurlijk over. Het budget zorgt er uiteindelijk ook voor dat de film qua CGI een beetje als vlees noch vis oogt. Het ene moment ben je onder de indruk, het andere moment ziet het er erg slap uit.

Paul W.S. Anderson zal helaas nooit mijn favoriete regisseur worden. Hij maakt teveel van dit soort net niet werkjes.

Gewoon een b-film natuurlijk. Maar eerlijk is eerlijk, het kan slechter.

Ouderwetse spektakel film die lekker weg kijkt , veel mooie opnames en een flinterdun verhaal zorgde er voor dat ik ondanks de paar min punten een goede avond had. De vrouwelijke hoofdrol (Emily Browning) vond ik niet zo daar had ik liever de slavin Ariadne gespeeld door Jessica Lucas gezien die vrouw had namelijk wel de nodige schoonheid en sexappeal ook de rol van Corvus gespeeld door Kiefer Sutherland vond ik misscast die kop past totaal niet in het plaatje van het oude Pompeii. De hoofdrol speler Kit Harington deed het aardig als Milo maar kwam fysiek op alle fronten veel te kort. De echte ster was na mijn mening Adewale Akinnuoye-Agbaje ( uit de cultserie OZ) als Atticus.

Haha, inderdaad. Die leading lady verbleekte helemaal bij die heerlijke Jessica Lucas.

avatar van ikkegoemikke
kos schreef:

Ja was ik eigenlijk ook vergeten te vermelden. Jessica Lucas haar 2 Vesuviussen trokken geregeld mijn aandacht

avatar van Emiledj
Vreselijke clichéfilm, wat alle componenten van Gladiator heeft alleen veel slechter uitgewerkt zonder ook maar 1 opvallend, bijzonder of memorabel moment. Erg voorspelbaar qua scene-ontwikkeling en ook het acteerwerk vond ik nou niet om over naar huis te schrijven. Waarom deze film ooit is gemaakt...., zal wel een hobbydingetje van de regisseur zijn geweest.

1 ster voor de moeite.

Iegh.

Ik vind Anderson niet eens zo slecht. Zolang hij zich bezighoudt met wat moderne actie en een stevige dosis kitsch is het allemaal best oké als vermaak, maar hij moet niet al te ver buiten z'n comfort zone treden, anders schiet er maar weinig van over.

Pompeii is sowieso een film die het niet makkelijk heeft mij te bekoren. Ik heb bitter weinig met de Romeinse tijd, zeker wanneer de voorstelling zo cliché is als hier. Het eerste uur stelt ook helemaal niks voor. Typische Gladiator-achtige nonsense, weinig bekoorlijk in beeld gebracht. Buiten af en toe een grommeltje heeft het weinig tot niks met de hoofdmaaltijd te maken, behalve dan wat melig drama dat opgebouwd wordt.

De tweede helft van de film is volledig gewijd aan de uitbarsting (en een aantal gerelateerde natuurrampen, voor de afwisseling. Jammer genoeg voelt alles uitermate plastic aan, waardoor het niet meer is dan kitscherige plaatjes kijken. Veel uitbarsting is er ook niet, het is vooral de wat saaie aftermath (met vallende stenen enzo) waarmee de film z'n tijd probeert vol te krijgen.

De gevechten zijn saai, de personages dom, de omgeving mist gewicht en presence ... mnee, deze Anderson was een serieus saaie zit. Sutherland kan ook echt beter, Browning is blijkbaar diep gevallen als ze tegenwoordig in dit soort vehikels moet opdraven. Jammer.

avatar van mjk87
De originaliteitsprijs zal de film niet winnen, maar och, soms geeft dat niets. Wel kent de film net veel irritatiepunten om echt te kunnen vermaken, maar hij komt een heel eind.

Want cliché volgt op cliché, het script is een mengeling van Titanic, 2012 en Gladiator en eigenlijk doen alle personages er niet toe net als het ganse verhaal. De actie is verder niet bijzonder, weinig opwindend en met een matige choreografie en vaak chaotisch in beeld gebracht. Ook is de chemie tussen de hoofdrolspelers ver te zoeken, wordt alles wel heel snel afgeraffeld en is de CGI soms best matig. Ook de wereld van Pompeii die tot leven komt is nu eens heel fraai en dan weer uit plastic opgetrokken, vooral de avondscènes. Enkel tussen onze twee gladiatorenvrienden zit iets dat sprankelt al blijft het vooral bij een poging tot. Wel zitten er enkele aardige verrassende (nu past de bekende spelfout wel overigens) sterfscènes in al vloeit er wel erg weinig bloed. Verder blijft de film op een goed tempo lopen om niet in te zakken en de 105 minuten zijn zo voorbij.

Dat laatste is direct ook het manco van de film, het is allemaal zo licht. In wezen is een film over Pompeii een verhaal over de ondergang van een maatschappij, niet over de dood van een enkeling. Men probeert het wel en ergens zit hier een prima een film in, al heb je 200 minuten nodig en een veel beter script. Allicht dat Anderson die fout maakte en er een te normaal actiespektakel van maakte. Het is niet goed, verre van zelfs, maar wel behoorlijk uit te zitten. 2,0* ook omdat Emily Browning een prachtmeid blijft.

avatar van Kondoro0614
Paul W.S. Anderson heeft goeie films. (Na mijn mening : Resident Evil, The Three Musketeers, Death Race en AVP Alien vs Predator) maar wanneer je deze kijkt is het hem toch niet helemaal dan bij de andere grote namen die hij heeft gemaakt..

Beetje flauw verhaal, en het werd erg traag weer gegeven. Toen de Vulkaan uitbarstte ging het nog wel met kijken,.....

Ik hoop dat de beste man nog goeie films gaat maken in de toekomst.. Maar films met dit concept kan die beter laten liggen!

avatar van Noodless
Vermakelijk tussendoortje die de eerste helft veel gelijkenissen toonde met de serie spartacus. Al vond ik hier de actiescènes minder imponerend. Het verhaal rond de vulkaan draait vooral om een individu. Gelukkig wordt het laatste gedeelte beter omdat de vulkaanuitbarsting volledige prioriteit krijgt. Ook in het slot heeft de vulkaan het laatste woord. Aardig, maar morgen al vergeten. 6/10

Een van de matigste films die ik in lange tijd heb gezien. Het verhaal is flinterdun, de romance is totaal ongeloofwaardig ( bijna tot aan het lachwekkende toe) en de actiescenes zijn gewoon niet meer van deze tijd. Ik heb het eerste uur meerdere malen hardop moeten lachen om dit werkje. In de huidige tijd, met een dermate goed aanbod aan films, valt deze film nietig weg. Absoluut geen aanrader

avatar van edwinoudenes
Spectaculair, maar kon nergens overtuigen. Hele zwakke romance en ik heb er altijd een bloedhekel aan dat ze bij dit soort films altijd hun uiterste best doen om het een <12 jaar te krijgen. Dat is dodelijk voor de kwaliteit van dit soort films.

Een zeer vermakelijke film voor een kleine 2 uur ontspannen kijken. Aanrader!

Erg goede film, van het begin tot het einde. Nog beter dan wat ik er van verwacht.
Verhaal is goed, wel vrij standaard. Het ziet ere wel allemaal erg mooi uit.
Acteurs vond ik ook wel goed doen.
De muziek vond ik heel goed in de film. Wat ik bij zo een film toch belangrijk vind.

avatar van Gerlof1378
Vond het een leuke film niks meer niks minder, van mijn een ruime 3,0

Effecten top..... dramatisch geneuzel tussen twee onmogelijke geliefde.... doei!!!... tussendoortje... enkel kijken voor de uitbarsting... waarom de pg 12?? gebruik het rauwe hd achtige van Gladiator en het ziet er allemaal wat geloofwaardiger uit.... en waarom altijd die side-storylines??? vertraagd... Neemt niet weg dat het nog wel een goed avondvullend programma was.. dus wel 3 sterren.. maar een topper is dit absoluut niet!

avatar van Sergio Leone
Dubbel.

Dat anno 2014 een script als dit nog omgetoverd wordt in een Hollywoodspektakel is best straf. Aan werkelijk elk cliché dat een leek als ikzelf kon bedenken wordt voldaan. Van het romantische geleuter over de forse negerman als vriend tot de slechterik.
Het eerste deel - het gladiatorendeel, zeg maar - is best slecht. Spartacus en Gladiator worden gemixed en Pompeii is daar. Dit sleept aan tot het moment dat de vulkaan uitbarst en het rampengedeelte kan beginnen. Ook hier zitten domme dingen zoals de zoveelste moeder die haar struikelende kindje kwijtraakt en wat nog allemaal, toch heb ik hier best van kunnen genieten. Plots gaat de tijd vooruit en in een film van dik anderhalf uur is het dan allemaal zo gepiept.

Smetje is wel de slechte cast. Kiefer Sutherland schmiert er wat op los, maar hoofdrolspelers Kit Harington en vooral Emily Browning zijn ontzettend slecht. Dat ze geen onderlinge chemie hebben helpt ze ook niet echt.

Paul W.S. Anderson maakt ervan wat de kijker wellicht verwacht. Steken laat hij vallen met de gevechten, die zoutloos gechoreografeerd zijn en ook nog eens slecht in beeld gebracht zijn. Positief puntje is dat de CGI best meevalt, waar ik na het zien van een trailer erg mijn twijfels bijhad. Enkel de achtervolging te paard, diep in de finale, is lelijk. De rest valt onder de noemer: niet per se lelijk.

avatar van blurp194
Amai wat een slechte reviews krijgt deze film toch. Terwijl ik toch een heleboel leuke dingen zie.

Laat ik beginnen, het is natuurlijk een stereotype zomerblockbuster. Veel spektakel, weinig inhoud. Je kan daar natuurlijk een goedkope mix van Spartacus en Gladiator in zien - en met recht. Maar toch vind ik het een aardig filmpje, met een simpel maar meeslepend plot, goede en spectaculaire effecten, en een leuke heldin en een dappere held. En een goed einde.

Wat natuurlijk wel wat helpt is dat ik een zwak heb voor Emily Browning, de heldin van het verhaal. Kit Harington is misschien niet de beste acteur ooit, maar in de actiescenes houdt hij zich redelijk staande - en dat is alles wat er van hem gevraagd wordt. Leuker eigenlijk is zijn sidekick in het verhaal, Atticus (had dat geen Griek moeten zijn?) met een respectabel goede rol van Adewale Akinnuoye-Agbaje. Speelt eigenlijk elke scene naar zich toe, met zijn mooie indrukwekkende puilogen.

Waar wel wat kritiek op is van mijn kant is het verhaal, dat niets meer inhoudt dan het afraffelen van alle verplichte nummertjes in het genre film-over-romeinen en film-met-ramp. Het mankeert er alleen aan dat de strijdkar van Corvus (mooie naam voor een Romein overigens, 'Kraai'...) met Ben-Hur messen uitgerust is.

Maar toch een leuk filmpje. Niet te veel op de details letten, en het romantische plotje opvreten, dan is het aangenaam kijkvoer.

avatar van tbouwh
Op het gebied van realisme heeft deze film heel wat mankementen, maar wat een brok vermaak krijg je voorgeschoteld met deze film.
Ik ben zelf in Pompeii geweest, en heb ook de Vesuvius beklommen. Heb op het marktplein gestaan, vanwaar je de Vesuvius in de verte ziet. Heb de verkoolde resten gezien. Het verhaal heeft een enorme indruk op me gemaakt en doet dat nog steeds, en is zodoende voor mij een van de meest intrigerende rampen uit de geschiedenis.
Ik weet er redelijk wat vanaf, en is de ondergang van Pompeii dan realistisch in kaart gebracht? nee, niet echt.
Toch is dit een heerlijke film, en dan wel om de reden dat het entertainmentsgehalte enorm hoog ligt. Ik heb me van begin tot eind vermaakt. Het verhaal vond ik redelijk, al ontbreekt de echte diepgang en emotie bij Harington om zich geloofwaardig te wreken.
Verder is Harington geknipt voor de rol, zijn vechtkunsten ( die ik al ken van Game of Thrones ) zijn indrukwekkend.
De rest van de cast doet het ook prima, met als uitblinker de Afrikaanse Lost-acteur.
Browning is ook niet slecht. Is het romantische plot dan overbodig? Ja, de vetste scenes waren wat mij betreft de Gladiator-scenes, met als eenzaam hoogtepunt het massagevecht in de arena.
Toch irriteerde het mij niet, mede omdat ik me minder druk maak om wat veel mensen wel doen, namelijk het gegeven dat deze film wel heel zoetsappig en ongeloofwaardig is.
Ik kijk deze film voor het vermaak en ben geen moment echt teleurgesteld. Daarnaast is de soundtrack ook verre van onaardig.
Fijne actie, de film duurt niet te lang en de Full HD-beelden van het bruisende Pompeii en omgeving zijn toch echt wel indrukwekkend.
Wil ik realisme, dan lees ik Plinius wel of ga ik een documentaire kijken.
De filmposter zegt toch al genoeg?:)

Prima vermaak dus, 4*.

avatar van VforVictor
Ik vond het wel een vermakelijke film, niet echt eeen bijster origineel verhaal maar dat mocht de pret niet drukken. het acteerwerk was best goed en de effecten waren naar behoren. deze film was ook beter dan alle resident evil vervolgen. een stap voorwaarts voor meneer Anderson dus.

avatar van MRDammann
Pompeii, het verhaal van een jongeman die goed is in vechten en verliefd wordt op een edelvrouw. Dat kan natuurlijk niet goed gaan. Dat gaat ook nog niet goed. Een heel dun plot, met bordkartonnen personages. Het hele verhaal verloopt zoals je kan verwachten. Nergens wordt je verrast en dat is eigenlijk wel jammer. Wat ik ook een negatief punt vind, is dat de rating van deze film PG-13 is. Nergens is er expliciet geweld, wat de film nog wel omhoog had kunnen stuwen.
Wel moet ik zeggen dat de film er prachtig uitziet, met goeie special-effects en ook het entertainment-gehalte is erg hoog, vervelen zul je je niet. Helaas is de rest gewoon niet zo goed.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Gallische goofs.

Van de spektakelfilms van weleer naar de TV-series van tegenwoordig: het oude Rome en omstreken wordt telkens weer nieuw leven ingeblazen. Avonturen beleven tegen een achtergrond van 'enigszins' historische feiten doet het vaak goed. Van Cecil B. DeMille via Stanley Kubrick naar Ridley Scott en andere tijdgenoten. Van de ABC-miniserie uit de jaren tachtig naar het hedendaagse HBO. Uderzo kan tevreden zijn, net zoals zijn overleden vriend Goscinny dat zou zijn. De legionairs en de eeuwige Galliër zijn nog lang niet dood.

Alhoewel.. Voor een blockbuster die deels op de oude rampenfilm geschoeid is, worden er weinig concessies gedaan. Alles des Hollywood, maar zoals je in de jaren 70 - de succesjaren van het rampengenre - nog wel eens een held het ochtendgloren zag meemaken is het hier toch net iets botter allemaal. En terecht. Want naast het mierzoete liefdesplot, dat je bijna van het vermaak zou doen afleiden, durft men best bitter te zijn. En hoe romantisch en heroïsch de helden ook neergaan, ze gaan neer.

Vesuvius heeft er in 3D nog nooit zo goed uitgezien. Je bent de makers geneigd de helicopterrimpels in het water te vergeven. Het levert namelijk een prachtig shot op. Ook een bewegend lijk in volle focus kan de pret weinig drukken. Pompeii dient namelijk weggeboert te worden met groot glas cola. En of er eerst iets met een linkerhand en in een volgend shot met de rechterhand gebeurt zij zo. Ze deden het vroeger ook al fout. Kubrick's Galliërs droegen gewoon horloges. Wat dat betreft zijn we nog steeds bij de tijd.

Goed.

Met dank aan Entertainment One voor het recensie-exemplaar.

avatar van schram101
De miscast van Sutherland zegt eigenlijk alles. Enkel door het casten van een grote naam denken weg te komen met zo'n zielloze prent getuigt van grote zelfoverschatting. Of is dit nooit een serieuze poging van Anderson geweest? Geen idee, maar enige zelfspot heb ik in Pompeii niet kunnen ontdekken. De cast helpt niet mee in ieder geval. Harington laat een imposante fysiek zien die we in Game of Thrones nooit hebben mogen zien maar charisma heeft de knul niet. Browning lijkt wel het lelijke zusje van Amanda Seyfried en is wat betreft eyecandy dus ook niet echt geslaagd.

Zo af en toe krijgen we wat knappe CGI te zien, maar over het algemeen is het veel te kitsch. Nee, dappere maar mislukte poging. Vanwege hier en daar een aardig (gekopieerde) actiescene ben ik nog mild.

avatar van kleez
VforVictor schreef:

Helemaal mee eens. Ik verwachtte totaal niks van de film, gezien de score hier verwachtte ik een B-film. Maar dat deze film momenteel 0,20 lager staat dan het vervolg van 300, wat ik echt een enorm slechte film vind (verhaallijn van 2/3 figuranten en de beelden / special effects kun je nog beter met Windows Movie Maker bewerken), is niet uit te leggen.

avatar van mnrk
You're brave, I'll give you that, but no savage can ever be a match for a Roman.

Dit was gewoon een vermakelijke film van Paul W.S. Anderson...

Het verhaal is van een redelijk niveau, maar het zijn de beelden van Pompeii en de Vesuvius die toch wel goed overkomen en deze film net dat extra mee geven. Ook de gevechten in de arena zagen er prima uit...

Kit Harington acteert gewoon naar behoren en wordt goed bijgestaan door Adewale Akinnuoye-Agbaje...

De film is voor de rest voorzien van een prima score van Clinton Shorter...
Clinton Shorter - Pompeii (2014) - MusicMeter.nl

avatar van the new guy
Absolute meevaller. De prachtige 3D effecten spelen zeker een rol bij de ervaring. Normaal gesproken wordt een visueel spektakel als dit ondermijnd door mierzoete romantiek of overdreven karakters. De film bevat veel clichés maar gaat nergens te ver. Prima vermaak met mooie beelden!

avatar van Norman Mailer
the new guy schreef:

Je hebt de film daadwerkelijk gezien, neem ik aan?

avatar van the new guy
Haha, goede opmerking. Ja, zeker met plezier gekeken. Je hebt wel een punt hoor, er wordt wat afgekwijld. Maar de makers laten het gekwijl nergens de overhand krijgen en blijven het avontuur en de actie de voorkeur geven. Misschien had ik het erger verwacht waardoor het meeviel, ik heb namelijk een allergie voor romantische plotjes in actiefilms. Tja ergens heb je gelijk, toch vind ik het goed uitgevoerd.

Wat een drama van een film. Alle ingerdienten op een hoop flikkeren is geen garantie voor een smakelijk succes.