Pompeii (2014)

Canada / Duitsland
Actie / Drama

geregisseerd door Paul W.S. Anderson
met Kit Harington, Emily Browning en Adewale Akinnuoye-Agbaje

De film volgt het verhaal van een Keltische gladiator die in slavernij leeft. Aan de vooravond van een enorme vulkaanuitbarsting die Pompeii verwoest, wordt hij verliefd op een edelvrouw. Dit zorgt er tevens voor dat hij oog in oog komt te staan met de man die zijn familie jaren eerder afslachtte.

196 BERICHTEN 47 MENINGEN
avatar van john mcclane 2
al met al een soort variant op titanic.
maar deze beviel me veel beter. john snow niet de beste casting.
maar het zag er ooit uit.veel spektakel.en een liefdes verhaal waar ik me niet eens zo heel erg aan storen.
het einde was zelfs als ik mag romantisch.
voor eeuwig maar dan letterlijk.

Hemeltjelief, wat een saaie film.

avatar van K. V.
Hm, het was toch niet echt wat 'k er van verwacht had. Het eerste uur was precies Gladiator. Na een groot uur begon dan eindelijk de vulkaan wat te grommen en kregen we een rampenfilm te zien.
De cast was niet zo bijzonder, meer ergerde ook niet.
Soms zag het er goed uit, soms ook wat minder.
'k had liever gehad dat ze meer gefocust hadden op de vulkaan en minder op die arenagevechten.

avatar van The Blueberry

Net zoals de meeste films hedendaags: té mooi, te romantisch, te opgepoetst, te onrealistisch. Naar mijn mening dan. Het ogenschijnlijk gigantische budget van Pompeii laat de film er zo mooi uit zien dat het best de moeite waard is, maar ik denk dat er zoveel mogelijkheden onbenut zijn gelaten en zoveel belangrijke details over het hoofd zijn gezien... bijvoorbeeld dat het niet de vliegende vuurbommen uit de vulkaan waren die de mensen vermoorden, maar de giftige gassen die al iets van dagen voor de uitbarsting in de lucht hingen.
En hoeveel interessanter zou de film wel niet zijn als er niet 2 mensen werden gevolgd, maar een hele familie, een deel in pompeii en een deel er net buiten bijvoorbeeld.
Deze film moet het van de geweldige beelden en special effects hebben, het verhaal en de historische waarde stellen niks voor.

avatar van Beertje45
Na dat ik een artikel had gelezen over de opkomst en ondergang van Pompeii in een oud History magazine, ging ik me er vanavond gezellig bij zetten. Helaas werd ik getrakteerd op een flinterdun verhaaltje, nog niet eens origineel verzonnen, dat als kapstok dient om de kijker te entertainen tot aan de uitbarsting van de vulkaan. Ook dat viel me vies tegen, het werd nergens spannend en dan begon ik uit verveling maar op de Cgi effecten te letten, ik zou weggezapt hebben ware het niet dat mijn vrouwtje wel geboeid zat te kijken, dat dacht ik toch, maar ja! Ze dacht: Misschien wordt het nog leuk. De effecten vielen me niet tegen, maar komen vast beter tot hun recht op het grote bioscoopscherm. Dit blijft bij een eenmalige kijkervaring voor me

redelijke film , maar ook niets meer , het verhaal kon beter

avatar van Spetie
Spetie (moderator)
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Het is allemaal niet zo heel sterk. Pompeii deed me vooral heel erg aan Gladiator denken, die gemixt is met een rampenverhaaltje.

Vooral Het camerawerk is tijdens de actiemomenten ondermaats, een punt waar dit soort films juist op kunnen scoren. Het acteerwerk is naar behoren, maar ik moest toch wel erg lachen om Kiefer Sutherland, die echt belachelijk staat te spelen met zijn rare accent.

De CGI is redelijk. Soms is het goed, maar vooral aan het einde zitten er som wat momenten doorheen waarbij sommige zaken duidelijk nep ogen. Vooral als ze de lava proberen voor te blijven.

Verder onderhoudt het allemaal wel. Het echte einde is nog wel aardig gedaan, maar Pompeii heeft net teveel zwakke elementen om te kunnen overtuigen.

avatar van kissyfur
Hoe je met vakmensen en veel budget een draak van film kunt opleveren. Een aaneenschakeling van cliché's, karikaturen, voorspelbaarheden enerzijds en ongeloofwaardige handelingen en verhaallijnen anderzijds. Gemiddeld elke minuut wel eens "Really?" gedacht. Ongeveer evenveel gevoel voor historie als "King Arthur". Slechte muziek ook.
1,5 ster voor de mooie plaatjes en de onverholen commercie.

avatar van nadrin
Geen goede acteerprestaties en ik kreeg het helemaal op mijn heupen van de cliché zinnetjes

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Spartacus vs Titanic, de ondergang van het stadje Pomeii dat voor de makers moet aangedikt worden met een gladiatorengevecht en een romantisch verhaaltje voor de boel naar de maan gaat. Wie de geschiedenis van Pompeii kent, weet het einde al. Bij Titanic wordt dat nog met spektakel goed gemaakt. Het echte schip zal nooit zo mooi geweest zijn. Ik hoopte hier ook zoiets bij Pompeii. Ofwel zeer mooi gemaakt (hoeft zelfs niet geloofwaardig), ofwel net historisch interessant genoeg. Dit gaat dan ook eerder richting Spartacus, dan Titanic, maar zonder de injectie van bloot en bloed. Geweld is er wel, maar het blijft Hollywood. Harington is niet bepaald een acteur met charisma en Browning heeft al veel beter gedaan. Het is niet slecht, maar eerder voor een tv-aflevering dan een grootse apocalyptische film.

avatar van John Milton

Ik vermoedde het al sterk na de trailer en eerste reviews. Pak ik liever een van mijn Pompeii boeken uit de kast

avatar van Zwolle84
Geen topper inderdaad. Pompeii is met afstand de minste Emily Browning-achtergrond.

avatar van panax
spektakel ,mooie special effects !!!

avatar van hel1
Niet slecht voor een rampenfilm. De visual effects waren prachtig en de spanning bleef om te snijden. Het was wel een dertien in een dozijn verhaal met vlakke stereotype acteurs dus op dat vlak niets nieuws. Maar prima voor een paar uur beeldscherm vermaak

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Spetie schreef:

Dat was geen lava maar een aswolk Pompei is niet getroffen door lava. Herculaneum wel.

avatar van horizons
Film die als Gladiator wil zijn plus een rokende vulkaan om het vuurtje wat heter te stoken.

Jammer dat ondanks het special effect festijn het niet wil borrelen. De op momenten zwakke effecten zijn dan nog niets eens de grootste boosdoener.