Young Man with a Horn (1950)

Drama / Muziek

geregisseerd door Michael Curtiz
met Kirk Douglas, Lauren Bacall en Doris Day

Rick Martin ontdekt dat hij een gave bezit voor muziek en valt helemaal voor de trompet. De legendarische Art Hazzard helpt hem met het bespelen van de trompet. Hij wordt uiteindelijk een ster trompetspeler, maar weigert om mee te spelen met de saaie deuntjes van het orkest. Hij speelt veel liever echte jazz. Dan keert de band zich tegen hem, waardoor Rick in de problemen komt.

avatar van matthijs_013
Een geslaagd tussendoorfilmpje met goede acteerprestaties. Het heeft een mooi sfeertje en het muziek is vermakelijk. Een echte aanrader. Tot nu toe de beste film uit de Doris Day Collection.

Dick2008
The Young Man with the Horn gespeeld door Kirk Douglas is Bix Beiderbecke een trompettist die erg bekend was eind jaren twintig maar vroeg is gestorven. Hij was pas 28.

Dick2008
Het acteerwerk is dik in orde. Doris Day zingt o.a. With a song in my heart en verder is ook Hoagy Carmichael nog te zien in deze nogal droevige film.

Ook vroege rol van Doris Day die echt super kan zingen.

wauw, echt wel een geniale film! alleen jammer van het goedkope studio-einde.

Dick2008 schreef:

Ik heb hem nu twee keer gezien en dat is het weer. Wel was ik er naar de eerste keer op zoek, want dat ook al weer in de jaren 60 dat hij op tv was. Bij Turner Classic Moviechannel konden ze me helpen aan de titel van deze film. Ik blijf dat namelijk zo'n heftig moment vinden, blijft maar rondspoken in mijn hoofd Laurel Bacall die een aantal van die 78 toerenplaten aan diggelen gooit uit de collectie van Kirk, wat een razernij aaaiiiii . Het einde is natuurlijk gewoon verzonnen want het liep natuurlijk niet goed af met Bix Beiderbecke, 28 jaar is echt wel triest hoor. Lauren Bacall speelt overtuigend en Kirk Douglas is helemaal goed, misschien al iets te oud voor de rol, maar toch geweldige acteur. Doris zingt goed en verder is het Harry James, die eveneens een young man with a horn was in de jaren '30, die hier een deel van de soundtrack voor zijn rekening neemt en die met zijn diverse orkesten toch een heel lange carrière als trompettist heeft neergezet en stapels platen heeft gemaakt. 3.0

Dick2008 schreef:

Toch alweer de derde keer. En viel nog best mee ook. Kirk Douglas blijft goed als trompettist, hoewel het dus eigenlijk Harry James was die speelde. Doris Day blijft eveneens goed en je ziet haar hier terug zoals ze ook heel bekend is geworden voordat ze aan films begon, en dat is als zangeres. Mooie/goede liedjes in deze film. Aldus Wiki waren ze niet zo te spreken over elkaar. Lauren Bacall komt iets voor de helft pas in de film, en eigenlijk een ondankbare rol. Ouderwetse smartlap en vol met clichés, hoewel tekenend voor die tijd. Echte jazzmuzikanten speelden vanwege het geld in dansorkesten, maar daarnaast in rokerige jazzclubs, waar ze lekker uit hun dak konden gaan. De film is minder somber dan ik dacht, vermakelijk eigenlijk wel vanwege de driehoeksverhouding en de muziek. En sfeervol verfilmd ook al kunnen we het echte verhaal met een korrel zout nemen. 4.0

Wat een ontzettend leuke film!

Altijd fijn om een dwarsliggerig personage te zien, gespeeld door weer een uitstekende Kirk Douglas,
die het verdomt om bij de muziek keurig binnen de lijnen te blijven en met ambities om met zijn
trompetspel te kunnen schitteren. Vond de acteerscenes tussen Douglas en Doris Day de hoogtepunten
van de film, die ik verder niet zo bijzonder vond. Lauren Bacall speelt als heel vaak bekwaam vrij onderkoeld, en komt pas ongeveer halverwege de film acte de presence geven. Liefhebbers van
trompetmuziek komen hier aardig aan hun trekken, want met meerdere scenes waarin Douglas
met de trompet lekker losgaat.