What a Way to Go! (1964)

Romantiek / Komedie

geregisseerd door J. Lee Thompson
met Shirley MacLaine, Paul Newman en Robert Mitchum

Louisa Foster is miljonaire tegen wil en dank. Ze stapte vier keer in het huwelijksbootje, maar al haar echtgenoten kwamen om het leven. En Louisa bleef telkens achter met hun geld. De weduwe is ervan overtuigd dat er een vloek op haar fortuin rust en ze besluit een grote som aan de overheid te schenken. Maar in de bank wordt haar cheque geweigerd. Totaal over haar toeren roept Louisa de hulp in van psychiater Stephanson...

avatar van AGoos
leuke film...leuke rollen..voor paul newman is erg grappig..maar het "we get it already"-gevoel treedt meer dan eens op..

avatar van Mac Hammer Fan
Er worden in deze komedie verschillende filmstijlen geparodieerd. In het begin vond ik het nog enigzins leuk maar al vlug zakt de prent als een pudding in elkaar. Teveel gekwetter. Niet mijn smaak. Jammer, want de cast is een plejade van bekende sterren. De Fox Classics zijn blijkbaar toch niet allemaal klassiekers. Laat mij het toegeven: de oude film-noirs en drama's boeien mij veel meer.

Redelijk vermakelijk.

Alleen valt de film iets teveel in herhaling en zijn de echt leuke momenten best schaars. Op zich een grappige opzet, maar je krijgt gewoon vier verhaaltjes met dezelfde clou. Die zijn best geinig uitgewerkt, kennen ook allemaal een aantal leuke scenes (favoriet toch Newman met z'n verfmachine), maar tussendoor is het allemaal net iets te karig.

De parodietjes zijn wel grappig, gaan alleen net iets te lang door. De stukjes bij de psychiater vond ik ook iets minder geslaagd. Verder valt er visueel niet zoveel te beleven (al is dat niet de grootste ramp bij een comedy) en doet de soundtrack me absoluut niks, dus ook op dat punt bleef het voor mij weer iets te karig.

Vervelend wordt de film nergens, daarvoor zijn de aardige stukken genoeg gespreid, het had alleen allemaal toch iets korter en snediger gekund.

Best te doen dus, iets beter dan ik verwacht had.

Goeie film over een vrouw die het liefst trouwt met een man met weinig geld en veel tijd voor haar. Een originele komedie die ook vrij groots is opgezet (en niet alleen vanwege de cast met aardig wat bekende namen). Er valt genoeg te lachen, vooral om de film-parodie-scenes over hoe haar huwelijk eruit ziet. Het had wellicht wat korter gemogen, maar toch nog net 3.5 sterren.