Movie Crazy (1932)

Komedie / Romantiek

geregisseerd door Clyde Bruckman
met Harold Lloyd, Constance Cummings en Kenneth Thomson

Harold Hall wil heel graag filmster worden, maar helaas kan hij niet acteren. Door een misverstand wordt hij echter toch uitgenodigd voor een screen-test en vertrekt hij naar Hollywood. Tijdens de auditie gaat natuurlijk alles fout, maar een knappe actrice ziet wel wat in hem.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Lloyd is geen Keaton of Chaplin, maar als je zijn stijl kunt waarderen beleef je hier een puike film aan. Clichés troef uiteraard, maar wel vermakelijke clichés. Erg sterk staaltje van het doorstaan van de tand des tijds, inmiddels meer dan 75 jaar oud. Goed.

avatar van The One Ring
De beste Lloyd-talkie die ik tot nu toe zag, al zijn het meer de slapstickmomenten die de film maken dan de dialoogscènes. Met name de restaurantscène met de goocheljas was toch wel erg leuk. Het verveelt weer geen moment in ieder geval, zelfs al heeft Lloyd wel eens groter meesterschap getoond.

Wel weer een leuke Lloyd. Eerste talkie die ik van hem zie. Wat opvalt is dat dialoog geen enkele toegevoegde waarde heeft hier, maar het stoort ook niet echt. Ik vind films over films in zo'n komische vorm wel leuk. Verspreid over de iets te lange speelduur zitten wel aardige grappen, maar Movie Crazy is op een paar momenten echt leuk. De lange vechtpartij op het eind is behoorlijk hilarisch, het hardst moest ik lachen om het trechtertje. Vind zo'n film meer iets voor een uurtje, zoals de meeste van zijn eerdere lange speelfilms, niet alles is even leuk namelijk. Al met al toch wel weer geslaagd. 3,5 sterren.

avatar van Baggerman
Eerlijk gezegd vind ik dat Harold Lloyd i.t.t Buster Keaton (en ten dele Chaplin) een betere overstap van het stomme naar het geluidstijdperk heeft gemaakt. Ook deze film is nog best leuk en ziet er mooi verzorgd uit.

Over verzorgd gesproken, ik ben nog steeds zo blij als een kind met de aankoop van die Harold Lloyd box! Prachtig! De films zien er ook kraakhelder uit vergeleken bij het werk van (weer) Keaton en Chaplin. Zou dat dan toch te maken hebben met het feit dat Lloyd zelf altijd alle rechten van zijn films heeft opgekocht en behouden, waardoor de film ook beter zijn geconserveerd?

Overigens vind ik Harolds tegenspeelster Constance Cummings echt een snoepie in deze film! Ze is erg oud geworden, zag ik op IMDB (95!).