Paris Brûle-t-Il? (1966)

Alternatieve titels: Is Paris Burning? | Brandt Parijs?

Frankrijk
Drama / Oorlog

geregisseerd door René Clément
met Jean-Paul Belmondo, Charles Boyer en Jean-Pierre Cassel

Gebaseerd op ware gebeurtenissen. Tegen het einde van WOII probeert een kleine groep verzetsstrijders Parijs in hun macht te houden. Nazi generaal von Cholitz krijgt de orders indien ze de stad niet in handen kunnen krijgen om de stad plat te branden.

avatar van speedy23
Een ietsje minder oorlogsverhaal met een zeer internationale casting van grote filmsterren.
Deze film is prachtige rondrit door Parijs met een bezoek aan haast al zijn prachtige monumenten.

avatar van Timmy757
Mooie film 3,5* .

avatar van ewalk
Lang geleden gezien. Aardig verhaal.

avatar van brucecampbell
ik heb juist een half uur gezien en ik twijfel of ik verder zie, want iedereen spreekt engels, de Franse acteurs en de Duitse acteurs, al dan niet gedubbed. Ik erger er mij verschrikkelijk aan!

avatar van RRT
RRT
Even over het engels spreken heen stappen, en dan is dit gewoon een boeiende film, met mooie cast, en bijna heel Parijs komt even langs in beeld. 3,5*

Zelfs orginele beelden gebruikt...

Begint wat pietlullig maar vanaf het midden een mooie film.

avatar van filmfan(tast)
Ik heb deze film voor het eerst rond 1967 in de bioscoop gezien. Wat me het meest is bijgebleven is het gebruik van oorspronkelijk filmmateriaal en de overgang van zwart/wit naar kleur aan het eind van de film. Dit is de eerste oorlogsfilm die ik heb gezien en hartstikke spannend natuurlijk. Ik meen me te herinneren dat de bioscoopversie niet is overgedubbed. De dvd wel. Dat is Inderdaad ergerlijk. Ik vind de film nog steeds goed. Alleen al vanwege de cast en de realistische sfeer.

avatar van Earth
Aardige film, niet meer niet minder. Het feit dat er de hele tijd Engels wordt gesproken kost punten.

Bart Simpson
Ik heb de film 2 dagen geleden gezien. Deze film is gewoon GEWELDIG! Er wordt Engels gesproken in de film, dat maakt niet zoveel uit al was het beter geweest als er Frans & Duits gesproken werd. Engels natuurlijk ook, want de Amerikanen komen er ook invoor. De echte beelden die in de film gebruikt werden, werden goed gebruikt. Dat maakt de film veel beter dan hij zou zijn, zonder die beelden.

avatar van Earth
Bart Simpson schreef:

Het onnodig Engels spreken kost bij mij al snel een half punt in de waardering, echt verschrikkelijk fout in mijn ogen.

avatar van Jan met de pet
Film nu voor de 2de keer gezien, super cast en een goede film met mooie beelden van Parijs : 3,5

Jan met de pet schreef:

mooie orginele beelden bedoel je denk ik?

Die scène waarin Bernard neergeschoten wordt terwijl zijn vriendin hem angstig zoekt tussen de mensenmassa is een van de mooiste die ik ooit gezien heb. Filmischer kan bijna niet. Cinematografisch sowieso zijn tijd best ver vooruit, volgens mij. Voor de rest af en toe wat te langdradig, en echt spannend of op een andere manier pakkend werd het zelden.

avatar van b00ts
Dus Delon en Belmondo zijn ook jong geweest? Mooi ook hoe de oude beelden tussen de nieuwe zijn verwerkt. Jammer van de taal, ik blijf dat een minpunt vinden.

Rene Clement verzamelde een pak vedetten voor een mastodont van een film, uitsluitend om de Franse weerstand te verheerlijken en om de vreugde van de bevrijding van Parijs opnieuw te beleven.
Voor dit laatste gebruikte hij wat archiefmateriaal en dat is, samen met een aangrijpende deportatiescène, het beste van de film want zelden zo'n, flauwe, gekunstelde, onechte oorlogsfilm gezien.
Film zit vol van, niet voor mogelijk geachte, amateuristisch geschoten scènes die totaal onnatuurlijk overkomen en waarbij de acteurs alleen maar slagzinnen moeten uitkramen. Idioot om vast te stellen dat bekende spelers enige minuten in beeld komen voor wat flauwe cliché-gezegden.
Film staat niet in verhouding met de waarde van de mensen die er aan hebben meegeholpen.
Een ontgoocheling.

Vooral de beelden van Parijs waren prachtig in deze episch bedoelde verfilming van de bevrijding van de stad, anno 1944, met een zogenaamde all sterren cast. Helaas was het resultaat onevenwichtig en verwarrend en ontbrak vooral dramatische spanning en het gevoel van authenticiteit. Ook de personages kregen nauwelijks diepgang. Ik ergerde me aan het Engels met een zwaar accent dat door de "Fransen" en de "Duitsers" gesproken werd.

avatar van Biosguru
Van dik hout zaagt men planken "The Movie" erg schematisch opgezet. En toen, en toen, en toen. Saai.

Als oorlogsfilm ziet deze film van René Clement er erg amateuristisch uit. Dat verrast mij trouwens niet echt, want er is ook geen doorkomen aan het boek van het duo Collins – Lapierre, waarop de film gebaseerd is. Het beste deel van de film is het inlassen van originele opnamen. Ook de rondgang langs de diverse gedenkwaardige monumenten van Parijs is zeker de moeite waard.
Net als The Longest Day heeft ook deze film een meer dan indrukwekkende sterrenbezetting, met de kanttekening overigens dat de meeste bekende acteurs en actrices niet meer dan een cameo hebben.

What a waist of talent