The Opposite of Sex (1998)

geregisseerd door Don Roos
met Christina Ricci, Martin Donovan en Lisa Kudrow

De opstandige, 16-jarige Deedee loopt van huis weg en klopt aan bij haar oudere halfbroer Bill. Na een moeilijke tijd, door het overlijden van zijn grote liefde, heeft hij zijn leven weer aardig op orde. Hij woont samen met zijn nieuwe vriend Matt en beschikt over een aardig vermogen; een erfenis van zijn overleden vriend. Bill is een beetje te aardig voor deze wereld en daarom is Deedee bij hem aan het goede adres. Met haar manipulerende en provocerende gedrag weet zij het rustige leventje van Bill volledig overhoop te halen. Deedee gaat er, zwanger en wel, vandoor met Bills geliefde, een hoop geld en de as van zijn overleden vriend...

avatar van Phoenix
Aaneenschakeling van quasi-interessante scènes (die telkens exact dezelfde uitkomst hebben) over het verschil tussen homo's en hetero's maar het komt niet verder dan wat vunzige details. Ik ergerde me ook mateloos aan ieder personage dat er in deze film rondliep. Zowel qua karakter als qua acteren. 2* voor aardige Ricci en enkele leuke one-liners.

Ik vond het wel grappig. Leuke rollen, goed gespeeld, aardig verhaaltje. Niet echt bijzonder, zoals Zeeuwse Mossel (mijn god, wat een naam ) al schreef, maar toch wel leuk.

Voorbeeld van hoe een voice-over toch meerwaarde kan hebben.

Look at how I take the gun here.. that's like ..duh...so important

avatar van Yak
Yak
Ik heb me kostelijk vermaakt met deze film. Een geschift verhaal wat alle kanten op slingert, formidabel acteerwerk. De voiceover was dan weer compleet hilarisch, dan weer volkomen irritant, zoals je ook Deedee het ene moment aandoenlijk en vervolgens een ongelooflijk kreng vindt. Een karrevracht aan fan! tas! ti! sche! oneliners, de meeste afkomstig van Lucia (Kudrow), die elkaar zo snel opvolgen en vaak zo slim gevonden zijn, dat het je zwart voor de ogen ziet ("Oh, I don't remember calling 1-800-PITY?"). Kudrow steelt wat mij betreft de schouw in deze film. 4*

avatar van BoordAppel
Ik begrijp er niets van dat mensen deze film zo hoog waarderen. Ik heb hem gisteren gezien en ik heb me eigenlijk alleen maar zitten ergeren. De voice over was irritant, de acteurs waren niet echt goed te noemen (alleen Kudrow was wel goed) en ik heb in totaal 2 keer een gniffeltje geproduceerd. Daarbij loopt het verhaal ook nog eens als een kreupel paard. Nee ik vind het niets. 2*

Erg geestige dialogen (tevens een leukew voice-over), een spetterende cast (Kudrow kan niet vaak genoeg genoemd worden), maar alleen het verhaal is een complete chaos. Men rolt van het ene avontuur in het andere. Iets té als je het mij vraagt.

Leuke film met enkele zeer geestige dialogen/voice overs.
Lisa Kudrow is inderdaad zeer goed, een erg leuk type speelt ze.
Zeer jammer van het langgerekte saaie einde. Vanaf het moment dat men in Canada belandt zakt de film in als een plumpudding.

avatar van donnie darko
ik vond het wel een leuke film. eens iets anders. Heb mij kostelijk geamuseerd met de oneliners van miss. Ricci. Zekerwanneer Lisa Kudrow voor het eerst met een vent naar bed gaat, wat ricci daar op zegtmeesterlijk! en ook wanneerze voor het eerst het kind van lisa kudrow ziet

avatar van otherfool
Niet geheel gelukte satirische komedie, die net even te graag vlot, grofgebekt en politiek incorrect wil zijn (een combinatie die ik normaliter wel kan waarderen). Ricci speelt haar rol wel met verve, en een paar aardige oneliners brengen de film naar 2,5*.

neo (crew)
Ricci heeft duidelijk plezier in haar rol en de voice over die insprak was soms ook wel aardig. Maar daarmee is alles gezegd over de film die tracht een komedie, maar meer uitmondt in een mislukte drama film. Kudrow op de automatische stewardess.

avatar van Baggerman
Deze zwarte comedy heeft wel zijn leuke momenten. Christine Ricci schittert als een volwassen geworden Wednesday Adams. Wat een kreng, zeg!

Leukste scène vond ik die waarin ze de jonge homovriend van haar halfbroer probeert te overtuigen om heterosex te gaan proberen.

avatar van Fran
Best vermakelijke film met een aantal leuke scene's en dialogen betreffende liefde en relatie's en hoe mensen met elkaar omgaan. De personen hebben allemaal wel een donker of wat zwakker kantje,dat maakt het allemaal best leuk om naar te kijken. Lisa Kudrow vond ik wat minder. Ik zat af en toe gewoon naar Phoebee te kijken.

In het begin was het allemaal nog redelijk vlak. Bill kwam ook nogal gevoelloos over, maar dit trok naderhand bij en is het best een interessant en goed filmpje.

In 1999 al eens als preview in de bioscoop gezien, deze overdreven, bitse, sarcastische, maar ook lieve komedie vol zwarte humor, slechte manieren, spitsvondige dialogen en eenzame personen: een verwarrend makend spel over liefde, drift en interactie. De cast speelt kundig, vooral Christina Ricci, als een sexy, totaal niet onschuldige wervelwind.

Tegenvallende, rommelig gemaakte film, die tevergeefs pogingen doet om grappig te worden. Een bitse Lisa Kudrow probeert er nog wat van te maken, maar de rest van de cast bakt er niet veel van. De irritante voice-over van Christina Ricci helpt ook al niet.
Matig.

Goeie film waarin een zwanger 16-jarig meisje van huis wegloopt en bij haar oudere, homofiele broer intrekt. Een onderhoudende film waarin genoeg gebeurd en met redelijk scherpe dialogen. Goed acteerwerk, en ook al heeft Christina Ricci niet de hoofdrol, ze is wel het middelpunt van de film. Een lekker onsympathiek personage met een cynische en satirische voice-over.

een niet zo onschuldige komedie; zeer plezant commentaar op good manners. Een aardige film waar voor mij teveel in gebeurt; een kwart minder en het geheel was stukken beter geweest.