The Opposite of Sex (1998)

geregisseerd door Don Roos
met Christina Ricci, Martin Donovan en Lisa Kudrow

De opstandige, 16-jarige Deedee loopt van huis weg en klopt aan bij haar oudere halfbroer Bill. Na een moeilijke tijd, door het overlijden van zijn grote liefde, heeft hij zijn leven weer aardig op orde. Hij woont samen met zijn nieuwe vriend Matt en beschikt over een aardig vermogen; een erfenis van zijn overleden vriend. Bill is een beetje te aardig voor deze wereld en daarom is Deedee bij hem aan het goede adres. Met haar manipulerende en provocerende gedrag weet zij het rustige leventje van Bill volledig overhoop te halen. Deedee gaat er, zwanger en wel, vandoor met Bills geliefde, een hoop geld en de as van zijn overleden vriend...

avatar van donnie darko
ik vond het wel een leuke film. eens iets anders. Heb mij kostelijk geamuseerd met de oneliners van miss. Ricci. Zekerwanneer Lisa Kudrow voor het eerst met een vent naar bed gaat, wat ricci daar op zegtmeesterlijk! en ook wanneerze voor het eerst het kind van lisa kudrow ziet

avatar van otherfool
Niet geheel gelukte satirische komedie, die net even te graag vlot, grofgebekt en politiek incorrect wil zijn (een combinatie die ik normaliter wel kan waarderen). Ricci speelt haar rol wel met verve, en een paar aardige oneliners brengen de film naar 2,5*.

avatar van The_Game
super film. Erg goeie rol door Ricci. Zeer vermakelijk en af en toe onverwachts. 3,5

avatar van Nitra
van mij mag deze film wel in de top 250 ! zeer mooi verhaal, toch worden er ook leuke dingens gezegd over sex ( al hoewel het niet echt helemaal om sex draait )

Say the point of sex isn't recreation or procreation or any of that stuff. Say it's concentration. Say it's supposed to focus your attention on the person you're sleeping with, like biological highlighter. Otherwise, there's just too many people in the world.

avatar van Niqk
hmmm nee.. deze film doet het voor mij echt niet... het is net allemaal iets TE...

lisa kudrow speelt haar rol wel leuk, lylle lovit niet..

neo (crew)
Ricci heeft duidelijk plezier in haar rol en de voice over die insprak was soms ook wel aardig. Maar daarmee is alles gezegd over de film die tracht een komedie, maar meer uitmondt in een mislukte drama film. Kudrow op de automatische stewardess.

avatar van maxcomthrilla
Vooral die voice over van Ricci is inderdaad geniaal. Lekker vilein commentaar, vooral over hoe je homo `s kon herkennen en haar hatelijke opmerkingen over Lisa Kudrow. Naast Christina heeft de film niet super veel te bieden. Hij is niet slecht maar nogal ongrappig verder. 3*

avatar van Inland Rabbit
Ja dit was wel mijn ding. Lekker scherpe opmerkingen van Ricci en ook Kudrow speelde leuk. Verhaal zat ook best leuk in elkaar. Dat zorgde ervoor dat ik met een eviil grin voor de tv zat. Met die 2 actrices is er ook genoeg te zie natuurlijk. 3.5*

avatar van Purmerend
De twee vrouwelijke hoofdrolspelers waren top. Alleen vond ik de film net 10 minuten te lang duren.

avatar van Inland Rabbit
zozo wel 10 minuten zeg.

avatar van matthijs_013
Na herziening een stuk beter bevallen. Vier originele personages. Van Kudrow lag ik constant in een deuk.

avatar van darkjaap
gister voor het eerst gekeken en hij verbaasde me wel
had namelijk niet verwacht dat ik hem nog best goed vond
hij was op sommige punten erg grappig en hij boeide me echt !
acteerwerk van zowel de hele cast was goed maar ricci speelde erg goed leuke film die je zeker moet kijken

avatar van Baggerman
Deze zwarte comedy heeft wel zijn leuke momenten. Christine Ricci schittert als een volwassen geworden Wednesday Adams. Wat een kreng, zeg!

Leukste scène vond ik die waarin ze de jonge homovriend van haar halfbroer probeert te overtuigen om heterosex te gaan proberen.

avatar van Fran
Best vermakelijke film met een aantal leuke scene's en dialogen betreffende liefde en relatie's en hoe mensen met elkaar omgaan. De personen hebben allemaal wel een donker of wat zwakker kantje,dat maakt het allemaal best leuk om naar te kijken. Lisa Kudrow vond ik wat minder. Ik zat af en toe gewoon naar Phoebee te kijken.

In het begin was het allemaal nog redelijk vlak. Bill kwam ook nogal gevoelloos over, maar dit trok naderhand bij en is het best een interessant en goed filmpje.

Malick
Deze zwarte komedie met een van de vreselijkste ingesproken vioce-over bevind zich deze maand als zwakste schakel. Wat een maatschappijkritische film moest voorstellen leek het wel een algemeen vraagstuk over een beschaving met homo’s en hetero’s en hoe ze niet met elkaar kunnen leven. De vraag blijft gewoon waarom ik dit nu een wanproduct eerste orde vind. Ten eerste doordat gedrocht van een Christina Ricci, tenenkrommend spel gecombineerd met de vreselijkste vioce-over. Er lijkt niet te spraken te zijn van een verhaal maar een gegeven dat zich naar eigen zeggen maar vooruit kabbelt. Bijacteurs zorgen voor geen indruk maar een druk op de ketel van de vooruit spoelknop. Humor kon ik niet ontdekken en buiten alles de maatschappijkritiek die er lijkt te zijn was niet meer dan een beetje liggen schoppen tegen van alles en nog wat. Oftewel een vreselijke rit die ik niemand toe wens.

avatar van niethie
Ooit tot twee keer toe op tv gezien, het is in mijn herrinering een heel aardig en fris filmpje vol cynische humor, vooral de altijd leuke Ricci zet weer een geweldige rol neer, het is alweer een tijdje geleden dus ik houd het voorlopig op een dikke drie.

3 steren dus

avatar van notorious_kim
een film waar ik veel meer van verwacht had. Goed verhaal, super cast, maar toch kon deze film me op geen enkel moment boeien.

In 1999 al eens als preview in de bioscoop gezien, deze overdreven, bitse, sarcastische, maar ook lieve komedie vol zwarte humor, slechte manieren, spitsvondige dialogen en eenzame personen: een verwarrend makend spel over liefde, drift en interactie. De cast speelt kundig, vooral Christina Ricci, als een sexy, totaal niet onschuldige wervelwind.

avatar van Roger Thornhill
Noem me ouderwets of moralistisch, maar wanneer de hoofdpersoon een zo onsympathiek personage als Ricci is vind ik het toch altijd moeilijk om "in" een film te komen. Ik begrijp wel dat het misschien juist de bedoeling is dat ik er afstandelijk en met de juiste hoeveelheid leedvermaak naar kijk, maar dat lukt me niet erg, vooral niet wanneer alle mannen om haar heen haar met zoveel égards behandelen in plaats van haar een flink pak op de dikke billen te geven en vervolgens bij de dichtstbijzijnde juegdherberg af te leveren. Ik kon er kortom niet altijd begrip voor opbrengen, en dat is jammer, want het is bij tijd en wijlen een erg grappige film, met een leuke voice-over en een aantal fraaie cynische opmerkingen van Lisa Kudrow. En helaas moet ik zeggen dat het wel een beetje een domper was om na alle vileine handelingen te zien dat er toch een happy-end was weggelegd voor alle personages (Matt wordt weer aangenomen op school?!) behalve Christina Ricci – en misschien zelfs ook wel voor haar…

Tegenvallende, rommelig gemaakte film, die tevergeefs pogingen doet om grappig te worden. Een bitse Lisa Kudrow probeert er nog wat van te maken, maar de rest van de cast bakt er niet veel van. De irritante voice-over van Christina Ricci helpt ook al niet.
Matig.

Goeie film waarin een zwanger 16-jarig meisje van huis wegloopt en bij haar oudere, homofiele broer intrekt. Een onderhoudende film waarin genoeg gebeurd en met redelijk scherpe dialogen. Goed acteerwerk, en ook al heeft Christina Ricci niet de hoofdrol, ze is wel het middelpunt van de film. Een lekker onsympathiek personage met een cynische en satirische voice-over.

een niet zo onschuldige komedie; zeer plezant commentaar op good manners. Een aardige film waar voor mij teveel in gebeurt; een kwart minder en het geheel was stukken beter geweest.