MoniKa (2012)

Alternatieve titel: Monika - A Wrong Way To Die

Actie / Thriller

geregisseerd door Steven R. Monroe
met Jason Wiles, Cerina Vincent en Jeff Branson

Reagan Tyler wordt geplaagd door visioenen en voorgevoelens die hem uiteindelijke naar Las Vegas leiden. Daar ontmoet hij de knappe en mysterieuze Monika, een jonge vrouw die blijkt te zijn vermoord in de nacht voordat hij haar ontmoette. Reagan wordt gedwongen om er achter te komen wat er gebeurd is en waarom ze nog steeds aanwezig is op aarde..

avatar van Gang_Star
Een film van Steven R. Monroe. Eerlijk gezegd had ik die naam nog niet eerder gehoord maar het blijkt dus dat hij de regisseur is van de remake I Spit On Your Grave. Een vluchtige blik in zijn lijst met gemaakte films levert vooral slechte resultaten op en de eerder genoemde film, inclusief het tweede deel lijken zonder meer qua beoordelingen zijn beste werk. De I Spit On Your Grave films heb ik op het moment van schrijven nog niet gezien, maar ik kan me na het zien van MoniKa voorstellen dat die films waarschijnlijk wel een stuk beter zullen zijn.

MoniKa is een vrouw die vermoord wordt maar toch weer terugkeert om wraak te nemen. Qua verhaallijn doet dat wat denken aan de klassieker The Crow, maar met die vergelijking houdt het dan ook meteen op. Het verhaal komt tergend langzaam op gang, maar weet hoe gek het ook klinkt eigenlijk nauwelijks op gang te komen. Het verhaal is saai, de film is langdradig en er is vrijwel nergens sprake van spanning. Zelfs een sfeervol geheel is het allerminst. De film zit vol met dialoog en slechts een aantal actiescenes die geen indruk maken. Het einde daarentegen is de grootste verrassing.