Lang Leve de Koningin (1995)

Alternatieve titel: Long Live the Queen

Nederland
Familie / Avontuur
118 minuten / 150 minuten (tv-versie)

geregisseerd door Esmé Lammers
met Tiba Tossijn, Monique van de Ven en Derek de Lint

De 8-jarige Sara (Tiba Tossijn) is niet blij. Ze kent haar vader niet en op school gaat het ook niet al te best. Ze vindt zichzelf dom totdat ze via Victor, een jongwijs klasgenootje, de wondere wereld van het schaakspel ontdekt. In haar fantasie verdwijnt ze in het spel waar ze bevriend raakt met de witte koningin (Monique van de Ven) en de andere stukken. Zo voorkomt ze spelenderwijs oorlog tussen het witte en zwarte rijk én leert schaken als de beste.

avatar van Baboesjka
Jeugdsentiment, deze film. Fijn om 'm gisteren weer op tv te zien na al die jaren. Ik vond 'm vroeger leuk, en hij kan mij nog steeds bekoren. 4,5*

avatar van Brandt
Gisteren met puberdochter gekeken. Zij is van mening dat Nederlandse kinderfilms onovertroffen zijn en ik ben het eigenlijk wel met haar eens. Zeker in dit geval.

avatar van bjerik76
op deze manier is leren schaken nog leuk ook.
Leuk verzonnen zo over de schaak stukken en het droom wereldje.
goede cast.

hele leuke film! een lieve kinderfilm. leuk om naar te kijken. Bij het bekijken van deze film heb je er ineens weer zin in om je schaakspel weer eens voor de dag te halen.