Lang Leve de Koningin (1995)

Nederland
Familie / Avontuur

geregisseerd door Esmé Lammers
met Tiba Tossijn, Monique van de Ven en Derek de Lint

De 8-jarige Sara (Tiba Tossijn) is niet blij. Ze kent haar vader niet en op school gaat het ook niet al te best. Ze vindt zichzelf dom totdat ze via Victor, een jongwijs klasgenootje, de wondere wereld van het schaakspel ontdekt. In haar fantasie verdwijnt ze in het spel waar ze bevriend raakt met de witte koningin (Monique van de Ven) en de andere stukken. Zo voorkomt ze spelenderwijs oorlog tussen het witte en zwarte rijk én leert schaken als de beste.

Die zijn nagenoeg hetzelfde, alleen zonder onderbrekingen tussen de afleveringen door en her en der wellicht een langer / extra shot.

avatar van lars-pixar
Hartelijk Bedankt!

Ik heb besloten de Dvd te kopen!!

Weet iemand wat het beeldformaat hoort te zijn van de film? Staat niet op Imdb. Hij is goedkoop te koop, maar in het verkeerde formaat.

Reinbo
1:1:85 Maar wellicht dat de dvd 'open mate' is, dus dan zou 4:3 ook kunnen voldoen.

avatar van benthe
Dit blijft een goede film. Duidelijk uitleg van schaken, goed geacteerd door 'Sara' en schattig verhaaltje. En jeugdsentiment.

avatar van J.Ch.
Lang geleden een keer gezien, en toen was ik er erg van onder de indruk. Onlangs heb ik de tweede helft weer gezien en ik betrapte mezelf erop dat ik gewoon heel geboeid zat te kijken naar een kinderfilm over schaken. Niet echt het soort film waarvan ik verwachtte dat ik het leuk zou vinden, maar toch is het zo. Het verhaal zit goed in elkaar en de jonge acteurs zijn gewoon heel schattig (en goed ook, trouwens, voor zulke jonge kinderen), de oudere acteurs doen het ook heel goed. Eigenlijk is dit gewoon een heel erg lieve film, hartverwarmend, om dat woord maar eens te gebruiken.

MoFeDu
Geweldige film eigenlijk,

Vroeger zo vaak gezien en afgelopen koninginnedag weer even een stukje meegepikt. Was een vreemde ervaring. In je kindertijd beleef je films heel anders, je hebt het idee dat de personages speciaal voor jou op het scherm verschijnen en voor niemand anders. Met als resultaat dat de personages nu voor mij aanvoelden als vage bekenden uit het verleden. Hun naam was ik vergeten, maar ik kende nog wel al hun eigenschappen en had er zowaar vroeger onbewust een gehele belevingswereld omheen gecreëerd.

Als je nog zo kan genieten van een kinderfilm, zit het goed. 4 hele dikke sterren voor dit magische filmpje.

avatar van TheLionKingFan
Wat ik zo raar vind is dat er op de poster alle leeftijden staat en erlangs 6+

avatar van TragieStar.*
En er is 1 iemand die daar weer oplet Was me nog niet eens opgevallen, maarja 6+ is natuurlijk gewoon een foutje. Vreemd, ik wist niet eens dat zulke kijkwijzers op moviemeter stonden bij de films.

avatar van Ste*
Had deze film al zeker 10 jaar niet meer gezien, en ging, om te kijken of ik hem nog steeds leuk zou vinden, hem maar weer eens kijken.
Zeker niet teleurgesteld. Hoewel de acteerprestaties van de kinderen, en dan vooral van Sara (tekstueel gezien) nogal achterblijven, is dit gewoon een kinderfilm van hoog niveau. Schitterend, dat levende schaakspel, qua kostuums, en qua originialiteit.
Wil ook nog even een regel wijden aan de meester van Sara. Een enorme eikel, erg overtuigend gespeeld.
Naar het einde toe wat rommelig, jammer dat we het levende schaakspel ook niet echt meer terugzien, en dat Sara's moeder ineens helemaal om is, wat betreft Sara's vader, dat ging allemaal een beetje raar en snel, maar ach, het is een kinderfilm. De sfeer blijft altijd overeind, en de originaliteit is zeker een heel grote pro.

Dick2008
Ik zit er niet mee, ... kinderfilms. Familiefilms toch eigenlijk gewoon, die zijn voor alle leeftijden. Ik heb inderdaad ook wel een tijd gekend .... Nou ja, ik kijk nou gewoon alles door elkaar, als er mij maar wat aanspreekt in films. Ik vond het stemmetje van Tiba wel op die manier dat de film een zware zit werd. Een film die ik gekeken heb naar aanleiding van dat Van de Ven en De Lint erin spelen. Maar ja ..... Eigenlijk is het eerste gedeelte het beste, de schoolsituatie en aanraking met het schaakspel. 1.0.

avatar van DVD-T
Nooit geweten dat schaken zo leuk kon zijn.

Een erg fijne kinderfilm. Erg naturel gespeeld door de kinderen, die prima werk leveren. Een leuke mix tussen fantasie en werkelijkheid. De schaakstukken wereld is mooi weergegeven, en de wereld waarin de kinderen zich bevinden is ook goed gedaan, en ook wel herkenbaar, Iedereen heeft wel eens het gevoel gehad dat ze nergens echt bijhoren. Jezelf in een soort van fantasiewereld storten waarin jij alles kan en mag. Daarin schuilt ook de grote kracht van deze film. Erg leuke familiefilm.

avatar van jipt
Kwam net de trailer ergens tegen, heerlijk jeugdsentiment waardoor ik mijn liefde en kunde als jochie voor schaken heb ontwikkeld. De aanleiding dat ik als kind 3 jaar op schaakles heb gezeten.

avatar van deLeeuw
Deze film heeft me gewoon leren schaken en enthousiast gemaakt. Deze film haalt ook bij mij weer het jeugdsentiment naar boven en heb ik al jaren niet meer gezien. Vooral op school hebben we hem geloof ik wel drie keer gezien! En niet omdat we daar maar één film hadden, maar omdat de hele klas hem meerdere keren wou kijken.
Tegenwoordig wanneer ik zo af en toe schaak denk ik elke keer - al is het een halve seconden - aan deze film.

Het cijfer zal ik dan ook op basis van hoe ik hem als kind heb ervaren geven, en dat is een dikke vier. Binnenkort zal ik het nog eens terugkijken, maar bij voorbaat denk ik al dat ie me niet zal teleurstellen.

avatar van semmie12
schoon schoon , beetje jeugdherinneringen erbij halen,
was nog steeds erg leuk om naar te kijken.

Beste kinderfilm ooit gemaakt! Gisteravond nog eens gekeken op RTL (en ik ben inmiddels 18).

Een leuke sprookjesachtige kinder/familie film, waarin je meteen wat schaaklessen meekrijgt in de vorm van een magisch levend schaakspel en ziet dat die kennis op school en in het leven van nut kan zijn.
In het verhaal raken realiteit en fantasie elkaar en het spel vormt een mooie parrallel met het dagelijks leven.
En uiteindelijk heeft de fantasie het meisje geholpen sterker in het leven te staan.

De tweeledigheid van 'de koningin' vond ik een mooi symbool, zwart en wit in het spel en natuurlijk gewoon het meisje zelf: koningin van haar eigen leven..
Mooie ton-sur-ton decors en kostuums, verzorgd geluid en theatraal acteerwerk, maar dat hoort bij de koninklijke setting.

Heel leuke film mijn kinderen hebben beide door deze film leren schaken.

avatar van missl
Jeugdsentiment, leuk om het weer op tv voorbij te zien komen!

avatar van MatthijsGr00t
Lang Leve de Koningin heeft me vroeger niet kunnen boeien en dat kan het me nog steeds niet. Het sprookjesachtige verhaal is best leuk en de uitwerking daarvan viel me tijdens de herziening niet tegen maar toch blijf ik het een ‘vervelende’ film vinden. Het acteerwerk en de setting spreken me ook niet aan. Het ziet er allemaal wel leuk en verzorgd uit maar toch mist er wat. Het komt niet op me over. Voor de originaliteit geef ik 2*.

avatar van RuudC
Ah, deze had ik vroeger ook op school gekeken. Ik geloof zelfs dat de film ook bij mij in de klas voor een korte schaakopleving heeft gezorgd. Wat dat betreft is het nog knap dat men een spel als het schaken nog onder de (jongere) mensen kan brengen. Het is helemaal geen vervelend spel om te spelen, maar mijn generatie is er ook een van de computergames. Ook in de tweede helft van de jaren negentig. Aan de andere kant heb ik de meest debiele rages meegemaakt. Wat dat betreft is schaken vele malen interessanter dan flippo’s, jojo-en en ongetwijfeld vele andere dingen waar ik zo snel niet op kan komen.

Voor basisscholieren is het natuurlijk ook makkelijk scoren met films over leeftijdsgenoten die met dagelijkse dingen te maken , zoals vriendschap, pesten en (voor een aantal:) slechte cijfers halen. Toch denk ik dat het gedeelte van de onbekende vader van de hoofdpersone meer aanspreekt. Het leukste is natuurlijk het deel dat zich in het fictieve schaakkoninkrijk met een groot aantal platte doch leuke karakters afspeelt. De decors doen wel erg Sesamstraatachtig aan. Niets mis mee natuurlijk. Lang Leve De Koningin is een leuke, vlotte kinderfilm. Ook geschikt voor volwassenen trouwens. De leerkracht is trouwens een klootzak eersteklas. Dat karakter had niet meer dan drie regels tekst nodig om tot die conclusie te komen.

avatar van tommykonijn
Ergens was ik benieuwd naar deze Nederlandse film, aan de andere kant wist ik ook niet zo goed wat ik ervan moest verwachten. Ik zag dat hij een tijdje terug (goedkoop) op DVD was uitgebracht (in De Nederlandse Filmcollectie reeks). Toen heb ik hem meegenomen en vandaag eens bekeken.

Het is een erg leuke familie/jeugdfilm. Tiba Tossijn doet het best goed, en dit kan ook gezegd worden van Rene Nijman. Ook de volwassen cast doet het prima. Monique van de Ven speelt haar rol met veel enthousiasme en ook Derek de Lint, Pieter Lutz en nog vele anderen deden het goed. Het verhaal is leuk bedacht en erg origineel. De uitvoering is prima, maar is wel duidelijk gericht op het jonge publiek. De oudere kinderen of volwassenen zullen vooral de scenes op school, de schaakwedstrijd en het sub-plotje waarin Sara op zoek is naar haar vader leuker vinden. De scenes op het schaakbord zelf lijken namelijk erg gericht op kinderen. Logisch ook, want ik geloof dat dit de voornaamste doelgroep is. Al met al kan ik zeggen dat ik het in ieder geval een erg vermakelijke film vond. De film heeft een leuke, fantasievolle- in combinatie met typisch Hollandse sfeer. Daarnaast ook leuke personages en een leuk einde. Heeft me verder ook geen moment verveeld.

Ook leuk om Harry Piekema (bekend van de AH reclame's) eens in een film te zien.

avatar van baspls
Nederlandse Disney????

avatar van DragQueen
Goede nederlandse productie, met een uitstekend uitgevoerd verhaal. Het visuele aspect is verder mooi vorm gegeven, en er wordt met inleving geacteerd. 3,5 Ster.

Reinbo
baspls schreef:
Nederlandse Disney????

Film is door Disney aangekocht.

avatar van mcouzijn
joeri15 schreef:
als je ouder wordt ga je kinderfilms altijd minder leuk vinden
"

Ja, en als je EEN ouder wordt (een vader of een moeder) ga je kinderfilms altijd weer leuker vinden! Een herontdekking, samen met je eigen kinderen dan.

avatar van mcouzijn
Reinbo schreef:
Film is door Disney aangekocht.

Dat is op zich een goed teken.

Aan de anderen kant: Disney koopt zoveel buitenlandse films, voor een zacht prijsje. Maar van een klein deel daarvan wordt uiteindelijk serieus overwogen of ze daarvan een Disneyfilm gaan produceren. Zo houden ze een aantal jaren lang de eerste keus, en kan geen andere producent van deze film een remake maken. Dat is dan wel weer een nadeel.

avatar van rcuppen79
Lang Leve De Koningin is waarschijnlijk één van de leukste jeugdfilms ooit gemaakt. Een ontzettend leuk verhaal geschreven en geregisseerd door Esmee Lammers. Deze studeerde ooit af aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten met de film De Schaker en de Dame, en net als in die film speelt het spel ‘schaken’ en belangrijke rol in Lang Leve De Koningin.

Verwacht echter geen film met een educatief ondertoontje. De regels van het schaken worden weliswaar uitgelegd, maar dit gebeurd op een bijzonder creatieve en leuke manier. De vormgeving van de film is prachtig met mooie decors van Rikke Jelier & Roland Mylanus alsmede zeer fraaie kostuums van Linda Bogers. Het acteerwerk is wat wisselend. De jonge Tiba Tossijn maakt hier haar speelfilmdebuut en speelt nogal houterig. Toch is dat ook weer haar charme en wordt je als kijker meegezogen in haar fantasiewereld. De bijrollen worden goed opgevuld door Jack Wouterse en Monique van de Ven als de Witte Koning en Koningin, Rudolf Lucieer als de strenge leraar, Derek de Lint als Sarah’s vader en Cas Enklaar als de Witte Loper.

Dit alles maakt van Lang Leve De Koningin een ultieme jeugdfilm die geschikt is voor zowel jong en oud.

Erg leuke film die nergens echt kinderachtig aandoet, maar gewoon een heel brede groep aanspreekt. Je merkt hoe veel lol acteurs erin hebben om eens niet in een bloedserieuze rol te zitten maar gewoon een spannend verhaal te mogen spelen. Ja ik heb er wel van genoten!

avatar van Baboesjka
Jeugdsentiment, deze film. Fijn om 'm gisteren weer op tv te zien na al die jaren. Ik vond 'm vroeger leuk, en hij kan mij nog steeds bekoren. 4,5*

avatar van Brandt
Gisteren met puberdochter gekeken. Zij is van mening dat Nederlandse kinderfilms onovertroffen zijn en ik ben het eigenlijk wel met haar eens. Zeker in dit geval.