Lang Leve de Koningin (1995)

Alternatieve titel: Long Live the Queen

Nederland
Familie / Avontuur
118 minuten / 150 minuten (tv-versie)

geregisseerd door Esmé Lammers
met Tiba Tossijn, Monique van de Ven en Derek de Lint

De 8-jarige Sara (Tiba Tossijn) is niet blij. Ze kent haar vader niet en op school gaat het ook niet al te best. Ze vindt zichzelf dom totdat ze via Victor, een jongwijs klasgenootje, de wondere wereld van het schaakspel ontdekt. In haar fantasie verdwijnt ze in het spel waar ze bevriend raakt met de witte koningin (Monique van de Ven) en de andere stukken. Zo voorkomt ze spelenderwijs oorlog tussen het witte en zwarte rijk én leert schaken als de beste.

avatar van Baboesjka
Jeugdsentiment, deze film. Fijn om 'm gisteren weer op tv te zien na al die jaren. Ik vond 'm vroeger leuk, en hij kan mij nog steeds bekoren. 4,5*

avatar van Brandt
Gisteren met puberdochter gekeken. Zij is van mening dat Nederlandse kinderfilms onovertroffen zijn en ik ben het eigenlijk wel met haar eens. Zeker in dit geval.

avatar van bjerik76
op deze manier is leren schaken nog leuk ook.
Leuk verzonnen zo over de schaak stukken en het droom wereldje.
goede cast.

hele leuke film! een lieve kinderfilm. leuk om naar te kijken. Bij het bekijken van deze film heb je er ineens weer zin in om je schaakspel weer eens voor de dag te halen.

avatar van Lebarron
Een bijzonder leuke kinderfilm die schaken op een begrijpelijke en vooral leuke manier duidelijk maakt aan kinderen maar ook volwassenen die het nooit begrepen hebben. Sara de Waal(Tiba Tossijn) is een dromerig meisje dat moeite heeft met meekomen op school omdat ze kampt met het feit dat ze haar vader niet kent en haar moeder weigert om er over te praten. Ze wordt gepest door haar klasgenootjes en het feit dat haar meester een pedante, irritante man is die haar als dom behandeld helpt niet ook niet mee. Wanneer er een nieuwe jongen, Victor, bij haar in de klas komt veranderd alles. Victor is erg intelligent en hij probeert Sara te helpen maar het is juist Victors vader die haar het meeste helpt want hij ziet dat Sara erg gefascineerd door een schitterend schaakspel in zijn winkel maar ze kan helaas niet schaken. Hij geeft haar daarom een boekje waarin de spelregels in de vorm van een verhaal uitgelegd worden. Sara raakt er zo door geboeid door het verhaal dat het spel voor haar gaat leven in haar dromen en zij daar ook vriendschap sluit met de witte Schaakkoningin (Monique van de Ven) die ze helpt het spel te ontwikkelen en aldoende zelf het te leren. In korte tijd wordt ze een hele goede schaakster en wil het liefst tegen de Zuid-Afrikaanse grootmeester Bob Hooke (Derk de Lint) opnemen tijdens een schaaksimultaanseance. De film switched vaardig tussen de echte en de droomwereld van Sara. De Schaakkoningin is Monique van de Vens beste rol ooit naar mijn mening. Ze speelt de rol met verve en vooral met zichtbaar plezier, wat een film altijd ten goede komt. Deze film is ze ook op haar mooist. Nooit eerder zag ze er zo schitterend uit als in deze film want de jurk en het kroontje staan haar fantastisch. Het is zo zonde dat ze haar gezicht verminkt heeft met cosmetische chirurgie en botox want ik zie in deze film gewoon prachtige, oudere vrouw met een enorme uitstraling en ontzettend veel allure. Dat is ze nu helemaal kwijt. De rest van de cast is ook geweldig met o.a. Ellen van der Holst Pellekaan, Jack Wouterse, Serge Henri Valcke, Pieter Lutz, Harry Piekema en Cas Enklaar die briljant is als de cynische raadsheer. Helaas zijn de acteerprestaties van de kinderen zijn iets minder vandaar slechts een 4,5*. Hoofdrolspeelster Tiba Tossijn acteert niet meer maar is tegenwoordig cosmetisch chirurg. Misschien die van Monique van de Ven?

avatar van Suzanne88
Een van mijn lievelingsfilms van vroeger! Net zoals meerderen hier echt vaak gekeken op videoband Ik vond de afwisseling tussen de echte wereld en de droomwereld fantastisch. Er zijn weinig kinderfilms die ik me kan herinneren met zo'n decor. Ook weten ze het naar het einde toch nog spannend te maken, de makers hadden er ook voor kunnen kiezen Sara te laten winnen van Bob Hooke, maar in plaats daarvan breekt ze het het potje vroegtijdig af om haar vriend te helpen en laat ze in alle haast haar dierbare schaakbord staan

Nou heb ik de film gisteren na al die jaren met veel plezier teruggezien en viel mijn vriend iets op waar het in mijn beleving anders ging: het moment dat Sara het schaakbord gaat kopen zegt de vader van Victor dat ze genoeg geld heeft in haar spaarpot. In mijn ogen deed hij het wisselgeld in briefjes terug in haar spaarpot, maar mijn vriend beweerde juist dat Sara te weinig geld had en de vader het bord uit eigen portemonnee voor haar kocht omdat hij zag dat ze zo gelukkig werd van het spel
Nou ben ik benieuwd wat jullie visie hier op is en hoe dit zit

Suzanne88 schreef:

Nou ben ik benieuwd wat jullie visie hier op is en hoe dit zit

Het zou kunnen dat al die losse guldens en rijksdaalders bij elkaar Fl 150 is maar volgens mij schenkt hij haar het schaakspel omdat hij weet dat het spel bij haar hoort. Hij wil haar echter ook niet de illusie ontnemen dat ze het zelf gekocht heeft. Daarom neemt hij het losse geld en stopt hij er 3 briefjes van Fl 25 in.

avatar van Suzanne88
Lebarron schreef:

Bedankt voor je reactie. Waarschijnlijk is dit zo inderdaad grappig dat je dat soort dingen als kind niet zo opvallen

Suzanne88 schreef:

Ik was helaas al volwassen toen ik hem voor het eerst zag.

avatar van Basto
Beter dan the Queens Gambit

Basto schreef:
Beter dan the Queens Gambit

Die heb ik nog niet gezien maar wel Life of a King en Knights of The South Bronx en die mogen nog niet eens in de schaduw van Lang Leve de Koningin staan. Enkel Fresh vond ik een film die net als deze film het schaakspel op een inventieve manier tot leven wist te brengen. Al is Fresh wel een compleet ander soort film uiteraard.