ad

Met onder meer: Dylan Minnette, Odeya Rush en Jack Black

Releasedatum: 11 februari 2016

Over Goosebumps

"The stories are alive."

Tiener Zach Cooper vindt het allesbehalve leuk dat hij vanuit de grote stad naar het platteland moet verhuizen. Maar wanneer hij zijn mooie buurmeisje Hannah ontmoet, fleurt hij op. Hannah heeft echter een mysterieuze vader, niemand minder dan R.L. Stine, auteur van de bestsellerreeks "Goosebumps". Stine is een vreemde man en de reden daarvoor is dat hij de gevangene is van zijn eigen verbeelding. De monsters die zijn boeken zo beroemd maken zijn echt en Stine beschermt zijn lezers door ze gevangen te houden in zijn boeken. Wanneer Zach per ongeluk de monsters vrijlaat, beginnen ze het dorpje te terroriseren.

imageimageimageimageimage

Coach Carr

Officer Stevens

Officer Brooks

Onderhond

Die vergelijkingen hebben meer te maken met de opzet van het verhaal, niet zozeer met de sfeer zelf.

En ik had verschillende bibliotheken, nooit echt wat van tegengekomen. Nu is het ook wel zo dat Goosebumps precies iets te recent is daarvoor (zeker als je denkt dat het nog vertaald moest werken + in de bibliotheek moest belanden). Ik ben ook redelijk snel overgeschakeld op volwassen horror en dergelijke.

avatar van Macmanus

Macmanus

Serie ook nooit uitgezonden op Belgische televisie?

avatar van Donkerwoud

Donkerwoud

Round the Twist anyone?

Macmanus schreef:

Serie ook nooit uitgezonden op Belgische televisie?

Niet dat ik weet, maar ik heb ook al 15 jaar geen TV meer

avatar van Macmanus

Macmanus

Is serie uit 95 dus zal wel niet dan.

avatar van tommydruut

tommydruut

Heel vermakelijk!

avatar van staralfur

staralfur

Leuke trip down memory lane.

Ik heb veel Kippenvel boeken gelezen als kind, en de serie vond ik ook erg tof.

avatar van clockwork72

clockwork72

Onderhond schreef:

Serie liep op Fox Kids van 95 tot 2001 ofzo men, lijkt me niet heel recent.

Onderhond

Ik ben ook niet zeer recent meer.

avatar van ikkegoemikke

ikkegoemikke

“It's like stop trying to be Stephen King, man.

Let me tell you something about Steve King.

Steve King wishes he could write like me, and I've sold way more books than him,

but nobody ever talks about that!”

Laten we met de hele familie eens een gezellige namiddag griezelen organiseren. Waarom dan niet de collectie van R.L. Stine hiervoor gebruiken? Deze schrijver heeft een hele resem boeken, de befaamde Goosebumps (of hier gekend als Kippenvel), bijeen geschreven. En om het obstakel “welke moeten we hiervan uiteindelijk kiezen” te omzeilen, flikkeren we de hele handel en masse in één en dezelfde film. Wat je dan te zien krijgt is een horde griezelfiguren die er op uit zijn om de mensenwereld te vernietigen. Van kleine, irritante tuinkabouters tot en met een reusachtige bidsprinkhaan. Er zijn enkele minder geslaagde creaties en er zijn er ook enkele hoogst vermakelijke creaties zoals de buikspreekpop en de weerwolf met basketschoenen aan. Wat we uiteindelijk te zien krijgen is een Jumanji-achtige jeugdfilm waarbij de hoofdrolspelers hun uiterste best moeten doen om de scheefgelopen situatie terug recht te trekken.

Echt onder de indruk was ik uiteindelijk niet. Waarschijnlijk omdat ik niet tot de beoogde doelgroep behoor. Het flauwe romantische gedeelte en de poging om het avontuurlijk te maken, gingen overduidelijk aan mij voorbij. Voor de jongsten onder ons, zou het misschien wel eens te eng kunnen zijn (alhoewel het niet overdreven griezelig werd gemaakt). Voor de puberende onder ons, zou het wel eens te flauw kunnen overkomen. Ik apprecieerde dan weer de schaarse momenten dat de humor in mijn ogen enorm scherp en pienter uitgedacht was, zoals de openingsscène en de Stephen King opmerking bijvoorbeeld. Zelfs de humoristische interacties van het schriele ventje Champ (Ryan Lee), die samen met Zach (Dylan Minnette) en Hannah (Odeya “The Giver” Rush) alles terug in orde tracht te brengen, was nog aanvaardbaar. Alleen begon het na een tijdje wel echt op mijn zenuwen te werken als hij voor de zoveelste keer een verwijfd schreeuwtje slaakt.

Goosebumps” staat garant voor een entertainende namiddag in de lokale bioscoop voor jeugdigen. Zelfs de volwassenen die hun vergezellen kunnen er plezier aan beleven. Er zijn enkele memorabele fragmenten zoals het weerwolf-fragment in de supermarkt. Lang geleden dat ik zo’n perfect gechoreografeerde scene heb gezien met zulke interacties tussen echte acteurs en geanimeerde figuren. Bloedstollend spannend en flitsend waar ik echt kippenvel van kreeg. Spijtig genoeg werd het slotoffensief een echte warboel en een beetje teveel van het goede. Een vloedgolf van Stine’s literaire creaties. En Jack Black, die de norse kluizenaar Stine speelt, bleef zoals ik hem altijd voor mij zie : niet grappig. Waarschijnlijk ligt het dan wel aan mij. Wil je dat ik depressief ben, laat me dan “School of Rock” uitkijken. Succes gegarandeerd.

“Goosebump” zal als fantasy en griezelverfilming niet zo’n enorm succesverhaal worden. Mij leek het idee om alle verzinsels van Stine in eenzelfde film te proppen, niet bepaald het meest briljante idee. Overdaad schaadt. Gelukkig dat ze dit principe niet hebben toegepast bij de Harry Potter verfilming. Misschien was het de makers hun bedoeling om het lezen van een boek te promoten. Dat is ze dan misschien toch gedeeltelijk gelukt. Spijtig genoeg werkte deze zelfpromotie dan ook nadelig ten aanzien van de speciale effecten en de verhaalstructuur. Verder blijft het echter een aanrader voor tienjarigen. Misschien dat ik hem nog eens kijk samen met mijn zoontje over een jaar of vijf. Dan mag hij zijn ongeremde mening zeggen over mijn bescheiden mening !

avatar van Herge

Herge

was wel aardig, leuke film ook voor de kinderen va 12 jaar, je kunt er wel even bij weg lopen om een kop koffie te pakken, je zit er zo weer in

avatar van Rico120

Rico120

deze film vind ik ondergewaardeerd de effecten die in de monsters zitten zijn goed

ook heeft de film ook zijn onverwachte momenten

ik vind deze film cool neer gezet

o ja leuk einde met de wraak van de onzichtbare jongen

avatar van macrobody

macrobody

Nee, deze kon me niet boeien. Op z'n tijd een leuke kinderfilm met volwassen humor vind ik wel leuk maar dat was deze film niet.

avatar van Daan258

Daan258

Man wat een teleurstelling.

Ik had hier erg lang naar uitgekeken, maar na het bekijken van de film was er maar vrij weinig aan.

Het verhaal was aardig maar de film werd gewoon bijna nergens leuk te noemen en ook nergens grappig of kunnen lachen. Zelfs Jack Black (waar ik een erg groot fan van ben) vond ik in deze film flink tegenvallen en z'n rol was ook zeer slecht.

Kan er niet meer als een 2,0* van maken.

Jammer dit.

avatar van frolunda

frolunda

Best leuke combinatie van komedie,avonturen en (een klein beetje) horror film.

Jack Black doet het goed als R.L. Stine die op het laatst ook zelf nog even opduikt en ook de rest van de cast zet een aardige prestatie neer.Het verhaal is redelijk origineel van opzet maar de uitwerking is vrij voorspelbaar al zijn de referenties naar verschillende klassieke filmfiguren wel grappig.

Sterkste punt van Goosebumps is de fijne sfeer die me een beetje doet denken aan films als the Burbs en the Goonies.Dat niveau wordt hier mede door matige effecten (de tuinkabouters vond ik nog het leukst) niet helemaal gehaald maar dat neemt niet weg dat dit best een vermakelijke film is.

Ruim voldoende.

avatar van kleintje 2

kleintje 2

Zeer leuk in elkaar gesleuteld. Ben er alleen nog over aan het twijfelen of dit nou wel voor 9+ is en niet voor 12+.

avatar van Flip12345

Flip12345

Wat een laag cijfer!! Dit is voor mij echt jeugdsentiment, ik heb alle boeken gelezen en vroeger ook de serie gekeken natuurlijk! Vond het echt super leuk gedaan in de film!

avatar van Ricardos

Ricardos

Geweldige film dit, heerlijk vermaakt!

avatar van bjerik76

bjerik76

2 sterren voor de creatures / effecten, deze zijn vrij goed.

het verhaal is leuk verzonnen, maar door de karakters ( vooral dat gillend joch) was het resultaat verder enorm teleurstellend.

het acteren komt over voor een doelgroep van 6 jarigen, terwijl de beelden voor wat ouderen bedoeld lijken te zijn, dit beide maakt het voor volwassenen helemaal flut om naar te kijken.

avatar van Confusie

Confusie

Was best een flutfilm.

Niet om aan te gluren of door te komen.

avatar van BasEnAad

BasEnAad

Vreselijke film, de hoofdpersonen zijn allemaal typetjes die overal voorspelbaar op reageren, dat wordt ergerlijk. Die overdreven reacties van de hoofdpersonen maken het niet beter. De humor is ook vreselijk flauw, van die bioscoophumor waarbij het 'hoort' om even haha te doen.

Het verhaal begon veelbelovend, maar later kon het mij maar matig boeien, het lijkt op een gegeven moment gewoon een sleur van 'spannende' scenes, die elkaar maar opvolgen. Visueel is het wel mooi gedaan, maar dat kan het voor mij niet redden.

avatar van Antonev

Antonev

Van alles een beetje, maar het blinkt nergens echt in uit. Qua sfeerzetting weten ze helaas nergens de nostalgische 'kippenvel' sfeer te benaderen. Hoewel het toch een film is die zich richt op een wat jonger publiek, voelt het allemaal wat tam en flauw aan.

avatar van mrklm

mrklm

Wanneer Zach Cooper [Dylan Minette] vermoedt dat zijn buurmeisje Hannah [Odeya Rush] wordt mishandeld door haar vader [Jack Black], besluit hij op onderzoek uit te gaan met klasgenoot Champ [Ryan Lee]. Maar wanneer ze daar een unieke boekencollectie ontdekken realiseren ze niet dat met het openen van het slot van die boeken hun eigen leven, en die van heel Madison, in gevaar brengen.

Fantasierijk verhaal met een fraaie rol voor Jack Black, die ook zijn stem verleende aan de vele 'monsters'. Zijn vertolking als Slappy The Dummy roept aangename herinnering op aan Brad Dourifs Chucky in de Child's Playfilms. De special effects zijn echter niet altijd overtuigend en de aanwezigheid van zombies en weerwolven maakt deze film net iets te eng voor de benedengrens van hun doelgroep, maar het hoge tempo en een aantal inventieve actiesequenties maken dit toch tot een vermakelijke zit.

avatar van IH88

IH88

“You just released every monster I've ever created!”

Leuke film die duidelijk zijn inspiratie heeft gehaald uit de jaren 80 coming of age films. Met veel monsters en een fijne chemie tussen de castleden. Jack Black, Minnette, Rush en Lee, alle vier zijn perfect gecast en ze passen precies in de kleurrijke wereld die regisseur Letterman en bedenker R.L. Stine hebben gecreëerd. Echt eng wordt het nergens, maar Slappy als sprekende pop zal veel kinderen slapeloze nachten bezorgen. Dit is echt zo'n film gericht op een jonge doelgroep, maar waar ook volwassenen van kunnen genieten. Goosebumps heeft alles in zich om een cultstatus te krijgen, en de film kan ook mij als fan meerekenen.

avatar van Phantasm

Phantasm

Leuke film die lekker wegkijkt.

avatar van Shadowed

Shadowed

Geinig.

Ik heb de boeken ook weleens gelezen. Het zijn jeugd boeken maar ik moet toch stiekem bekennen dat ik ze wel lekker vond lezen. Toen ik zag dat er ook nog een film bestond heb ik die dus ook maar gekeken. En ik vond het nog best prima ook.

Qua effecten zit het ook allemaal wel goed. Niet heel hoogstaande dingen, maar ze zijn wel prima om tegenaan te kijken. Ook Slappy was wel een leuk karakter. De film wil nergens echt spannend worden maar kijkt zeker lekker weg.

Toch wel vermaakt hiermee. Het is geen hoogstandje, maar ik vond hem leuk genoeg.

avatar van knusse stoel

knusse stoel

Grappig en griezelig, nu en dan. Een 7-.

avatar van konijnenkop

konijnenkop

staralfur schreef:

Leuke trip down memory lane.

Ik heb veel Kippenvel boeken gelezen als kind, en de serie vond ik ook erg tof.

Is het jouw opgevallen dat Paul van loon de verhalen jatten van R.l Stine of andersom ? Die met dat met dat haunted mask is gewoon bijna identiek !!!

avatar van konijnenkop

konijnenkop

Donkerwoud schreef:

Round the Twist anyone?

Dat was een serie volgens mij geen film van, vond het als kind geweldig op kindernet net als Runaway Bay

avatar van Anjin

Anjin

Vond hem wel geslaagd,zelfs een keer met een leuk einde