Baahubali: The Beginning (2015)

Alternatieve titel: Bahubali

India
Actie / Avontuur

geregisseerd door S.S. Rajamouli
met Prabhas, Rana Daggubati en Anushka Shetty

Sanga en haar man, leden van een stam die leven in de provincie Mahismathi, redden een zuigeling van de verdrinkingsdood. Ze weten echter niets af van de achtergrond van het kind. De jongen groeit op als Shivudu, een vrije geest die de bergen wil verkennen om via deze weg iets te ontdekken over zijn oorsprong. Maar dan komt hij tot de ontdekking dat zijn hele leven slechts om één ding draait: de confrontatie met de machtige Bhallaladeva.

avatar van limelight73
ehhhh..... door de hoge IMDB ranking heb ik deze maar eens een poging gegeven. Maar na 1 minuut was het me al duidelijk. Man man man ... de mensen in India zijn toch wel heel apart. Ze doen ook gewoon geen poging om het realistisch te maken. Ik bedoel anno 2015 snap je toch wel dat dit gewoon niet meer kan? Ik begrijp dat India verschrikkelijk groot is en dat je daar in principe al genoeg afzet markt hebt voor dit soort films. Maar in mijn optiek zal een westerling hier nooit normaal naar kunnen kijken. Ik geef geen stem want na 25 minuten uitgezet.

avatar van Leo1954
Met je eens limelight73, precies dezelfde ervaring had ik ook. Geef ook maar waardering.

Bekijk de film queen met kangkana Ranaut vond ik wel een mooie film

limelight73 schreef:

Als je niks met de eeuwenoude Vedische verhalen hebt dan kan ik me voorstellen dat je dit soort films niks vind. Je mist een hoop kennis wat een indiër vaak al vanaf zijn geboorte meekrijgt. Onze religie kent ook elementen die je goed in films kunt stoppen (duivel, engelen, demonen, griekse goden etc) maar aziatische mythes zijn compleet anders, en ik vind ze persoonlijk even of misschien wel leuker dan onze eigen mythes, er zijn gewoon zoveel verhalen uit te halen.

Verder zie in Indiase films et elk jaar groeien, dus ik verwacht nog wel een hoop leuke films, maar als ze het westen willen aanspreken, wat niet nodig is, dan zouden ze het inderdaad aantrekkelijker moeten maken.

avatar van Leo1954
India kan best (heel) goeie films maken, Haider is echt geweldig, maar deze film vond ik verschrikkelijk. De hele toon en vormgeving heb je binnen 5 minuten gezien.

Leo1954 schreef:

Kwestie van smaak.

Ik vond de half uur durende veldslag op het einde erg vermakelijk en stoer.

avatar van Leo1954
Film krijgt ook niet voor niets een 8.8 op IMDB Onslaught. Dat betekent toch dat het heel veel mensen aanspreekt. Geeft toch meestal wel een goeie indicatie.

Maar persoonlijk vond ik het zo onecht (en ook zo vreemd gespeeld) dat ik hem heb uitgezet. Het is jammer dat hij hier blijkbaar maar door weinig mensen is gezien en dat geldt helemaal voor Haider, want die film is gewoon als een westerse topper. (ik heb hem zelfs in mijn top 10 gezet, zo enorm goed vond ik die film) En zo zijn er wel meer goeie films uit India.

avatar van Chrisseh
Erg leuke, vermakelijke film. Ik denk dat het zowel een kwestie van smaak is alswel een stukje mentale voorbereiding vereist qua wat men moet verwachten.

Ik was in het begin geïnteresseerd door de absurd hoge score op IMDB, die duidelijk erg beïnvloed is door trotse Indiërs, en een paar positieve reviews op twitchfilm.com. Ik ben in ieder geval blij dat ik de film heb aangezet, des te meer omdat ik nog niet veel Indiase films heb gezien.

Wat moet je verwachten: een werkelijk "heldenverhaal" gemixt met typische Indiase elementen (zang etc.). Net zoals bij een gemiddelde Amerikaanse actiefilm moet je niet te veel vraagtekens zetten bij de buitengewone kunsten die de hoofdpersoon vertoont, alhoewel het hier er nóg dikker boven op ligt (past volgens mij wederom bij de Indiaase smaak van actiefilms).

Indien je je hier over heen kan zetten, wacht er een zeer vermakelijke en epische film op je. Verder lekker veel uitbundige kleuren en ikzelf vind de enorme CGI-landschappen wel wat hebben en dan wordt je bij deze film op je wenken bediend. Er zit tevens genoeg actie in om de film vaart te laten behouden, alhoewel de film toch wel wat lang is en daarmee soms de spanningsboog wat tart. Het verhaal wordt soms ook wat rommelig gebracht.

Desondanks alle kleine minpuntjes; laat je mee voeren met deze film en je krijgt er een goede kijkervaring voor terug. Een van de vermakelijkste films die ik in een tijdje heb gezien en kijk uit naar het vervolg.

avatar van Leo1954
Het is maar wat je als goede kijkervaring beschouwt. Ik vond het vreselijk, lelijk zelfs.

Leo1954 schreef:

Jouw mening hoef je echt niet na elke positieve recensie duidelijk te maken hoor. Een fijne dag nog

avatar van John Milton
Het ziet er groots uit en hyper gestileerd, maar heel erg als 'niet mijn ding', met die overdaad aan CGI en opgeblazen heroïek. Die sla ik toch maar over op Imagine. Denk niet dat deze film een groot publiek heeft in Nederland, ondanks het vakmanschap dat er op een aantal fronten zeker wel in lijkt te zitten.

avatar van Alathir
Baahubali is een duidelijk overhypte film in India, laat dat duidelijk zijn. Het eerste halfuur is echter visueel een echte pracht, daarna wordt de film voor een uur bijna een halve musical. Het tussenstuk vond ik niet erg interessant. Ik kreeg ook nooit een band met hem. Het is allemaal te oppervlakkig.

Het eindgevecht is nog wel de moeite. De filmmaker heeft hiervoor duidelijk inspiratie gehaald uit LOTR (natuurlijk niet te overtreffen, maar toch een degelijke poging), er zijn er aantal scènes die ik best wel geslaagd vond. Ik heb zeker een aantal dingen gezien die ik nog niet eerder heb gezien, wat zeker een pluspunt is. Ik denk bijvoorbeeld aan de enorme rode 'tapijten' die in brand werden geschoten, de enorme pijllanceerplatformen (geen idee hoe zo'n ding noemt). Ook een man die langs de rotsen een waterval beklimt is ook niet erg alledaags te noemen. Wat ik wel een minpunt vond is dat de zwaarden soms leken alsof ze van plastiek waren, ook die gigantische goedendag en vooral die scimitar om zogezegd die os mee te offeren zagen er vrij fake uit.

De kwaliteit van de CGI varieerde van heel slecht naar best oke. Ik vond de kleurschakeringen soms ook echt lelijk, de mensen waren bijna rood op een bepaald moment en niet van het bloed. De muziek vond ik bij deze Indische film vaak vrij storend maar ik ben niet iemand die doorspoeld uit vrees om iets te missen. De achtergrondmuziek bij de gevechten waren dan wel weer gepast of toch meestal.
Ook het acteerwerk zat wel goed.

Ik vind het vrij moeilijk om hier een score op te plakken. 1 helft van de film was eigenlijk zeer goed, de andere naar mijn mening ondermaats. Zal het dus quoteren op 3*.

Leuke film. 3.5 van mij

Vervolg komt in april ben benieuwd

Het is een fantasiefilm. En in dat opzicht vind ik het zeer geslaagde film. Ben onder indruk van de verbeeldingskracht waarmee de vele scenes heel gedetaileerd zijn vormgegeven. De actiescenes waren 'mindblowing' en meeslepend. Kan me geen Hollywood film herinneren waarbij ik zoveel adrenaline gevoeld heb. 4.5

avatar van sowhat
Meesterwerk. IJzersterk begin van de film waardoor ik meteen geboeid in de film zat. Het middenstuk blijft boeiend en het einde is ronduit episch met een halfuur durende veldslag.

AANRADER

avatar van RaouL#1
2,5 ster voor het brute langdurige gevecht richting het einde van de film dat mooi in beeld is gebracht.
Verder begrijp ik de hoge beoordelingen hier niet echt. Middenstuk is enorm saai. CGI wordt veelvuldig gebruikt maar ziet er totaal niet uit voor een film uit 2015. Daarnaast vraag ik me af of deze film zichzelf serieus neemt of dat het een film is met een dikke knipoog want dat laatste komt vaak in me op als ik hier naar kijk.
Nee overrated en geen hoogvlieger.

avatar van Basto
Heerlijk bombastisch entertainment. Een verademing van wat er tegenwoordig uit Zhollywood komt, waar ze de ene overbodige sideline na de andere in hun spektakels stoppen. Tweede helft is iets minder, omdat het verzand in eindeloze battle scenes, maar overall een fijne afwisseling op de overdosis Marvel en Star Wars die het land van Trump iver ons uitstort.

Dikke 4 en volgende week deel 2 kijken.